Jump to content

Skuddsikker/idiotsikker v6


Zykotec

Recommended Posts

Hva slags fæle ting kan skje med en trimma v6'er , og hvordan unngår man det :) Veit om rådebolter og rådebank, og veivlagerbank, og toppakninger, men er det noen andre svake sider jeg bør tenke på ? Har lest at ventilene, (retainere) ikke liker turtal heller, men må man i tilfelle kjøpe andre typer ventiler eller? Kommer mest til å ligge på den snille sia av 7000 ,men hadde vært greit å kunne stole 100% på motorn ;)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1. Hva slags fæle ting kan skje med en trimma v6'er ,

2. og hvordan unngår man det :) Veit om rådebolter og rådebank, og veivlagerbank, og toppakninger, men er det noen andre svake sider jeg bør tenke på ?

3. Har lest at ventilene, (retainere) ikke liker turtal heller, men må man i tilfelle kjøpe andre typer ventiler eller? Kommer mest til å ligge på den snille sia av 7000 ,

4. men hadde vært greit å kunne stole 100% på motorn ;)

1. Det samme som med andre motorer som trimmes feil og behandles dårlig.

2. Man må alltid varmkjøre alle motorer rolig FØR man tar i. Deretter er det å unngå idiot-oppsett som standard motor med 320 graders kam.

3. De færreste bil motorer har ventiler som er designet for 7000 o/min, men dette er ikke ett problem i praksis. Jeg mener at det er en god idé å velge ett helt moderne Custom spesialkam-kit fra USA.

4. Hvis man bruker vettet i planleggingfasen og kombinerer med tålmodighet i "byggeperioden" så er det målet der både oppnåelig og realistisk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg altså ganske trygg ;)

1.Blir trimmet ganske riktig, og skal ikke mishandles

2. Er ikke helt standard motor, og ikke 320 graders kam (bare 290 eller noe :P)

3.Får prøve å være forsiktig med de ventilene jeg har ;) Letter vippearmer, og gir de bra med olje.

4.Har lasta på med all tålmodighet jeg har, minst :D tømt hele nettet for info,og bruker mye tid på planlegginga, ikke fordi jeg egentli er tålmodig, jeg bare vet at jeg kommer ikke til å ha mye tålmodighet om motorn sprekker en dag :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg altså ganske trygg ;)

1.Blir trimmet ganske riktig, og skal ikke mishandles

2. Er ikke helt standard motor, og ikke 320 graders kam (bare 290 eller noe :P)

3.Får prøve å være forsiktig med de ventilene jeg har ;) Letter vippearmer, og gir de bra med olje.

4.Har lasta på med all tålmodighet jeg har, minst :D tømt hele nettet for info,og bruker mye tid på planlegginga, ikke fordi jeg egentli er tålmodig, jeg bare vet at jeg kommer ikke til å ha mye tålmodighet om motorn sprekker en dag :P

1. Godt.

2. Pass på å bygge nok komp. til kamvalget, hvis ikke blir det som når en mus "brøler" inn i en tunnellåpning, bare poengløst og latterlig.

3. Med skikkelige ventilfjærer og tilbehør så ligger du godt an.

4. Glimmers! Det er måten å gjøre det på! Høres definitivt ut som du har stø kurs på vei mot suksess og kjøreglede her ja. Klarer ikke seg for meg at motoren skal kunne sprekke.

Refererer Ford V6 builder Jerry Spotts:" Has yet to encounter any problem with the stock bottom end, even under severe use. ". ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2. et problem jeg har hatt er at jeg har brukt så lang tid på planlegging at sparekontoen har økt myyye mens jeg holdt på , noen anbefaling til kompresjonsforhold til en halvrå gatemotor som skal gå på 95 oktan med orginal startmotor og en t3 kam?

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for at større ventiler ble for dyrt så er bare orginale slipte ventiler, ventilseter og porta topper,

Hadde også egentlig tenkt å bruke orginalstempler på 2,9 24v-veiv og staker, og dreie de ned til passe høykomp, men 24 stemplene virker mye bedre, skal ta å gjøre en mock-up på motorn for å se om stemplene går helt opp til kanten av blokka, hvis ikke er nok ikke kompresjon noe høyere enn orginal for en 2,8 og da må nok toppene planes litt, og da må vel innsuget til pers, ev. støtstenger også, eller er det mulig å forminske forbrenningskammeret med sveis, epoxy e.l

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er ett praktisk kompresjonsforhold som man MÅ holde seg over for at motoren skal virke.

En T3 kam er oppgitt til å lukke innsugsventilen 68 grader E.N.D. og hvis du timer kammen korrekt er absolutt minimum kompresjonsforhold for denne motoren 9,99:1. Ved veskemåling SKAL altså resultatet bli minst 10:1 ellers vil ikke motoren fungere slik den skal og da er hele prosjektet, tiden og pengene bortkastet.

 

Resultatet vil bli bedre på absolutt alle måter om du heller velger 10,7:1 og kjører 98 okt. bensin.

Det er ikke ventilstørrelsen som begrenser effektuttaket på disse motorene så 42/36 er helt ok og vel så det. Kanalene er imidlertid knøttsmå og bør portes.

Veiv, stempler komp osv. alt må sees på da forskjellen i volum fra 2792 til 2933 øker komp. fra 9,2:1 - 9,61:1.

Det er også en mye bedre løsning å plane blokken i stedet for toppene da volumendringen er større pr. 0,1 mm som fjernes.

Blokkplaning på 0,36 mm vil øke komp. fra 9,6:1 til 10:1 så det er ikke så mye som skal til ser du.

 

Det er fullt mulig å sveise i forbrenningskamrene, men det er en unødvendig tungvindt vei til målet. Fordelene med en korrekt planet blokk er betydelige på en sugetrimmet motor og spesielt når man har støpejernstopper og ønsker å kjøre 95 okt.

 

EDIT.

 

Og så noterer vi oss beskrivelsen av kamserien du har valgt profil fra:

" There si no substitute for this next range of cams. They are all high lift/high torque cams with phenomenal mid-range and top end power. " B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker, skal ta å sjekke nøyaktig hvor store forbrenningskamrene blir inkl. fordypningen i cosworth-stempene, så får vi se om blokka må planes litt :)

(har inegn problem med å bruke 98 oktan hvis jeg må,bare litt synd med prisforskjellen pr. liter :P)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Takker, skal ta å sjekke nøyaktig hvor store forbrenningskamrene blir inkl. fordypningen i cosworth-stempene, så får vi se om blokka må planes litt :)

(har inegn problem med å bruke 98 oktan hvis jeg må,bare litt synd med prisforskjellen pr. liter :P)

Bare hyggelig. Sjekk tykkelsen på topp pakningene nøye.

Nja, hvis du regner på det, så får du se at prisforskjellen i % ikke er særlig stor. Reduksjonen i forbruk ved ved å øke komp. nok til å utnytte 98 okt. maksimalt er stor og i tillegg kommer effektøkningen.

Kjører selv på den dyreste 95 okt. fordi det faktisk er en merkbar positiv endring i forhold til annen bensin, overraskende nok. Test, test, test. ;)

 

På en såpass stor motor som 2,8 - 2,9 L ( i forhold til de mindre V6 som må bruke nøyaktig samme kammer) kan man nok forsøke med f.eks 106 grader kamtiming, noe som også har betydning for kompresjonsforhold og oktantall og gjør at man har litt justeringsmuligheter for oktantall osv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

EDIT.

 

Og så noterer vi oss beskrivelsen av kamserien du har valgt profil fra:

" There si no substitute for this next range of cams. They are all high lift/high torque cams with phenomenal mid-range and top end power. "

 

Så ikke dette med en gang, men dette hadde vel alle skrevet hvis de levde av å selge kammer ;)

Om jeg skal sjekke tykkelsen på toppakningene, vil ikke disse presses e noe sammen under montering, slik at et eventuelt mål jeg tar nå blir feil. (vil uansett bare være en fordel kompresjonsmessig, men greit å vite :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

EDIT.

 

Og så noterer vi oss beskrivelsen av kamserien du har valgt profil fra:

" There si no substitute for this next range of cams. They are all high lift/high torque cams with phenomenal mid-range and top end power. "

 

Så ikke dette med en gang, men dette hadde vel alle skrevet hvis de levde av å selge kammer ;)

Om jeg skal sjekke tykkelsen på toppakningene, vil ikke disse presses e noe sammen under montering, slik at et eventuelt mål jeg tar nå blir feil. (vil uansett bare være en fordel kompresjonsmessig, men greit å vite :)

Det kan man selvsagt argumentere for, men over tid er alltid konsekvensen av feilaktig og utidig selvskryt at man blir avslørt. I motsetning til "wannebees" har seriøse for mye å tape på denne type oppførsel og som vi ser her gjelder ikke påstanden alle kammene deres, men kun én serie.

Ser man på kamdata så indikerer de at påstanden slett ikke er urealistisk. ;)

 

Komp. er én ting, squish en annen. Sistnevnte bør absolutt prioriteres på en 2v sugemotor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

produsent - kentcams.com eller- Burtonpower.co.uk og- Rallydesign.co.uk for å kjøpe :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Link til disse kammene?

http://www.kentcams.com/Downloads/Files/catalogue_lowRes.pdf

Gjelder kammene V6T3 og V6T4 på katalogside 24 samt V65 t.o.m. V68 på katalogside 26.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ifølge denne kalkulatoren http://golenengineservice.com/calc/calccr.htm har jeg (om jeg har målt rett) bare 8,9:1 i kompresjon orginalt, og ca. 9,8 med 2,9 veiv (da stikker og 24v stemplene 0,3 mm over blokka, i motsetning til 0,5 under deck høyda orginalt :P Veit ikke om det er så lurt å ta noe av blokka når stemplene allerde når så høyt.Forbrenningskammeret er ca. 45cc Da har jeg regnet med at toppakning er ca. 1,5 mm presset og dish i 24v stemplebne er ca. 2 ccm (95 mm borring på toppakning) Tror jeg skal sjekke målene mine på nytt for å være sikker :P

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ifølge denne kalkulatoren http://golenengineservice.com/calc/calccr.htm har jeg (om jeg har målt rett) bare 8,9:1 i kompresjon orginalt, og ca. 9,8 med 2,9 veiv (da stikker og 24v stemplene 0,3 mm over blokka, i motsetning til 0,5 under deck høyda orginalt :P Veit ikke om det er så lurt å ta noe av blokka når stemplene allerde når så høyt.Forbrenningskammeret er ca. 45cc Da har jeg regnet med at toppakning er ca. 1,5 mm presset og dish i 24v stemplebne er ca. 2 ccm (95 mm borring på toppakning) Tror jeg skal sjekke målene mine på nytt for å være sikker :P

Det var en ok kalkulator det der.

Det sies at teppeleggere har ett ordtak som sier:" Mål 3 ganger, kutt 1 gang." Motorbygging er betydelig mer avansert da man helst kombinerer deler som i utgangspunktet aldri var designet til å passe sammen. Alt for å kunne oppnå de uvanlig gode resultatene.

 

Du MÅ over 9.99:1 i komp. så noe må gjøres.

Med maks 7000 o/min så kan du knipe TDC avstanden mellom stempel og topp ned til kun 0.8 mm. (Som Volvo B20B) Som du ser er den praktiske tykkelsen på topp pakningen noe som er spesielt viktig i ditt tilfelle.

Med 1,5 mm pakning og stempler som er 0.3 mm over nå, så kan du plane blokken 0.4 mm og dette reduserer volum 2,72 ccm for ett komp forhold på. 11.36:1

Det er også slik at serieproduserte blokker ikke nødvendigvis har topp pakningsflater som er 100 % plan i forhold til veivei og råder og stempler er heller ikke 100 % identisk, så du er nødt til å prøvemontere, måle, måle og måle igjen. Antagelser er moren til alle f u c k up´s så ikke gjør det. Potensialet for suksess er som du ser i aller høyeste grad tilstede. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en ok kalkulator det der.

Det sies at teppeleggere har ett ordtak som sier:" Mål 3 ganger, kutt 1 gang." Motorbygging er betydelig mer avansert da man helst kombinerer deler som i utgangspunktet aldri var designet til å passe sammen. Alt for å kunne oppnå de uvanlig gode resultatene.

 

Du MÅ over 9.99:1 i komp. så noe må gjøres.

Med maks 7000 o/min så kan du knipe TDC avstanden mellom stempel og topp ned til kun 0.8 mm. (Som Volvo B20B) Som du ser er den praktiske tykkelsen på topp pakningen noe som er spesielt viktig i ditt tilfelle.

Med 1,5 mm pakning og stempler som er 0.3 mm over nå, så kan du plane blokken 0.4 mm og dette reduserer volum 2,72 ccm for ett komp forhold på. 11.36:1

Det er også slik at serieproduserte blokker ikke nødvendigvis har topp pakningsflater som er 100 % plan i forhold til veivei og råder og stempler er heller ikke 100 % identisk, så du er nødt til å prøvemontere, måle, måle og måle igjen. Antagelser er moren til alle f u c k up´s så ikke gjør det. Potensialet for suksess er som du ser i aller høyeste grad tilstede. :D

 

Skal måle 6 ganger jeg da ;) har bare sjekket et stempel, og et forbrenningskammer.

 

PS; Har forresten jobbet med golvleggere, de måler ikke i det hele tatt, de bare legger et stykke opp langs veggene, og skjærer til etterpå :P

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Skal måle 6 ganger jeg da ;) har bare sjekket et stempel, og et forbrenningskammer.

 

PS; Har forresten jobbet med golvleggere, de måler ikke i det hele tatt, de bare legger et stykke opp langs veggene, og skjærer til etterpå :P

Der har man den rette innstillingen når man stor ovenfor en slik utfordring som du gjør her.

Prøvemontering, måle alt, evt. maskinere blokk, topper og stempler til ønsket dim, prøvemontere igjen, måle på nytt osv osv. Håper du slipper å gjøre dette 6 ganger.

 

Hehehe, det tror jeg på. Det pleier å være forskjell på ordtak og praksis og her er det vel kunden som betaler svinnet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

I dag skrudde jeg av toppene på en 145 hk 2,9 og målte tykkelsen på topp pakningene og stempelhøyde i forhold til blokken.

Topp pakningene ble målt til 1,2 mm, men det som overrasket var stemplene. Disse stakk 0,5 mm over blokken!!

Squish tykkelsen er da kun 0,7 mm så det er jaggu bra at turtallsperre er satt til ca. 5800 o/min på disse motorene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, risken for at alle motorene de bygegt er 100% like er nok ikke stor heller. her er det best å måle alt skikkelig nøye før man setter i hop greiene. Er ikek til å undre på at 'Blue-printing' er så populært (og vanligvis henter mer hester)når man renoverer V8'ere. Jobber sjøl på en større industribedrift, så jeg vet hvor mye som skal klaffe for at alt vi produserer skal ende opp slik som tegningene sier :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...