Jump to content

Diff....... sveise????


pez

Recommended Posts

Høres ut som jeg har tatt en diff, IGJEN :angry: Er noen små lyder baki der å regner med det er diffen som er på tur. Hører at noen sveiser diffen, blir lyden borte og hvordan gjøres dette???? På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

tror ikke du skal sveise så mye baki der så lenge du ikke skal ha den til bilcross...

 

Når diffen blir sveisa så betyr de de at den er konstant låst, så begge hjula går altid rundt på likt i samme fart.

 

Å til gatebruk er de nesten umulig å kjøre med, du må spinne gjennom svinger, og de sliter mye dekk..

 

Men dritkult å spinne rundinger med :)

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo hva du sveiser det.

Noen kan sikkert forklare det bedre enn meg, men det er en stor "splint" som holder noen hjul på plass.

Denne kan løsne,og da får du en lyd hver gang den treffer pinjongen, og til slutt knuser noe.

For å være sikker på at den ikke løsner på min 4. diff, har jeg fått sveist den fast.

Har ikke noe å si for kjøreegenskaper, og ikke noe som blir konstant låst.

Link to comment
Share on other sites

Tull og tøys at det er så ille å kjøre med ESAB-sperre. (sveisa diff) Nå har jeg kjørt med det i 1,5 år og min konklusjon er at jeg heller kjører med 100% sperre enn å kjøre med åpen diff. Joda, det merkes, spesiellt når dekkene begynner å bli slitt, da skrubber det en del når du tar brå svinger, men ikke verre enn at det i mine øyne er bedre enn full hjulspinn på innerhjulet og null action.

 

Når det gjelder å sveise for å bli kvitt lyder, er det en helt annen sak. Om du har slakke mellom pinjong og kronhjul, kan det til en viss grad taes inn. Dette gjøres ved å skjære en fuge framover diffen, for så å sveise den igjen. Dette krymper diffhuset og tvinger pinjongen bakover mot kronhjulet. Dette er en jobb for en som vet hva han gjør...

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest rally sport

:angry: leo hvorfor gi råd om noe som du ikke har peiling på i det hele tatt?

Slakk mellom kronhjul/pinjong (backlash)justeres på to måter først må

en finne ut riktig "høyde" til pinjongen (shimses ,ikke sjære å sveise)

når det er ok justerer en backlashen til ca 0,15 mm (7 1/2 cossi)dette gjøres

med å skru på side lagrene..Når det gjelder sperre så er ZF den beste men ikke

den helt letteste å få fatt i lengre -Quaife fungerer greit nok ca 12000 for den

lykke til

Link to comment
Share on other sites

:angry: leo hvorfor gi råd om noe som du ikke har peiling på i det hele tatt?

Slakk mellom kronhjul/pinjong (backlash)justeres på to måter først må

en finne ut riktig "høyde" til pinjongen (shimses ,ikke sjære å sveise)

når det er ok justerer en backlashen til ca 0,15 mm (7 1/2 cossi)dette gjøres

med å skru på side lagrene..Når det gjelder sperre så er ZF den beste men ikke

den helt letteste å få fatt i lengre -Quaife fungerer greit nok ca 12000 for den

lykke til

Så jeg har ikke peiling? :D Å krympe klaring er et urgammelt triks som ble brukt før. Det er en nødløsning som kan prøves fort og gale om du ikke vil bruke penger på justering. Hva som er best kan ikke defineres uten å definere behovet, men du har rett i at både ZF sin åpne lamellbrems og Quaife sin torsen er bra. Dog til relativt snill gatebruk er kanskje en viskosebrems å foretrekke, da disse er myke og fine å kjøre med. Audi (som jeg jobber med) bruker torsen senterdiff, disse skrubber litt ved pådrag i brå sving, vet ikke om Quaife sine differ oppfører seg slik.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Guest Taunus Basic

Jepp, sveising av huset kan benyttes som en NØDløsning. :o

ESAB sperre derimot, er ikke akkurat noe jeg vil anbefale. :huh:

Jo det virker, men hvis det ikke sveises 100%, og på de rette stedene så kan det fort avslutte hele livet på diffen. :( 52plukk opp.

Dessuten, ESAB kan være moro på sommerføre, hvis du har power til slippe begge hjula. Har du ikke power blir det endel hopping og rykking. :blink:

Og sist men ikke minst, ESAB på vinterføre, gir grei fremkommelighet FREMOVER, men i sving kan det gå galt VELDIG FORT. :rolleyes:

 

ESAB er en nødløsning, som er siste utvei før man kjøper ny diff. B)

 

 

Husk på det, at det i mange tilfeller holder å bytte innmaten, som kan kjøpes til relativt greie priser fra England. Man trenger ikke bytte alt.

Men det må beregnes litt tilpassing og finjustering for å få shimset alt rett.

Blir det ikke rett, så holder ikke Diffen lenge.. <_<

Kanskje bare noen tusen km i verste tilfelle. :unsure:

 

Det bør beregnes en etterjustering etter noen tusen kilometer også. Da kan du ha diff i minst 100tusen km.

Dette til info..

Link to comment
Share on other sites

ESAB sperre er gromt både sommer og vinter spør du meg.Har kjørt med det et års tid nå.Må nesten venne seg til det,men etter hvert er det drit artig. Ta det pent i rundkjøring og kryss så. Høres litt vilt ut med stiv aksling.Høres ut som om noe kommer til å knekke baki der. På vinterføre er det bare å styre bilen gjennom sving med gassen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri krympa klaring med sveising, så framgangsmåten skal jeg ikke begi meg ut på å forklare. Uansett er det nok helst på tide å pelle ned og gå litt grundigere til verks.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alle som er som deg vet du Syvers ;) Blakk å jævelig som vanlig. Skulle hatt tak i en bra og brukt diff (gjerne quife). **** typisk at slik skal skje nå altså, FA.. !

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...