Jump to content

Behandling før sveis


Recommended Posts

Skal til å sveise opp noen braketter på karrosseriet i forbindelse med bakakslingen min. Og da er det en del flater som jeg ikke kommer til etter jeg har sveisa. Er vel dumt å la disse være ubehandlet. Noen som vil anbefale noe jeg kan ha på disse flatene før jeg sveiser. Må jo da tåle varme og hindre at det ruster.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Formulerte meg kanskje litt dårlig i føste post.

 

Det vil bli en del flater som blir liggende i mot hverandre etter jeg har sveist. Og som jeg da ikke kommer til. Disse burde vel da behandles med noe før jeg sveiser. Men hva? Må jo være noe som tåler sveising.

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Formulerte meg kanskje litt dårlig i føste post.

 

Det vil bli en del flater som blir liggende i mot hverandre etter jeg har sveist. Og som jeg da ikke kommer til. Disse burde vel da behandles med noe før jeg sveiser. Men hva? Må jo være noe som tåler sveising.

 

Det finnes flere typer sveisegrunninger på markedet.. wurth har en som skal være ganske bra.. husker ikke hva den heter i farta. den grunninga pensles på først, så er det bare å kline på braketten å sveise fast.. en slik grunning flyter utover å "forsegler" rundt sveisen..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere typer sveisegrunninger på markedet.. wurth har en som skal være ganske bra.. husker ikke hva den heter i farta. den grunninga pensles på først, så er det bare å kline på braketten å sveise fast.. en slik grunning flyter utover å "forsegler" rundt sveisen..

 

Den hørtes fin ut. Men skal grunninga da tørke før det sveises, eller skal grunninga være våt når man sveiser?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker denne, http://gasolin.no/index.php?main_page=prod...products_id=711

 

kan sveises på..

puss til blankt stål, vask godt av, og spray på. la det tørke, så sveis i vei :D

 

Da får jeg nok bestille et par sånne ja ;) Og så bruke hulromsmiddel på de stedene jeg ikke kommer til etter jeg har sveisa?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

er det eg gjør...

 

beste hadde vel vært å syredyppet bilen, sveist den, dyppet den igjen, og så dyppet den i varm galv?

DA får du dekket alt med god stoff. og etterpå så hulrom tectyl..

 

Hehe, jo, men så koster det vel deretter og da. Hørt det ikke er så billig med syredypping

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Den hørtes fin ut. Men skal grunninga da tørke før det sveises, eller skal grunninga være våt når man sveiser?

med denne grunninga skal det sveises før den tørker.. innen en time etter påføring, tror jeg.. mener dette er ett mye bedre alternativ enn spray, i å med at det flyter utover etter at du har sveist.

Link to comment
Share on other sites

kommer det på døren då? eller må du på postkontoret å hente det? :lol: dyrere blir det å

 

Tja, blir vel en prisforskjell på 10,- utifra prisen på nærmeste butikk som jeg vet har dette. Og må uansett vente for de må bestille de og :P

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er vel heller at du sparer en hundrelapp her og en hundrelapp der ved å bestille fra firmaer som har spesialisert seg på "nettbutikk" virksomhet. Mye bedre priser og rask frakt rett på døra. Mange butikker f.eks. mekonomen har jo syke påslag om du ikke har gode rabatter.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det kan hende det går litt tid fra jeg har begynt å sveise til jeg er klar til å legge på epoxygrunninga under hele bilen. Burde vel kanskje ha på noe der det da blir blankt stål inntil videre. Må da være noe som tåler epoxygrunning. Hva vil være best, zink eller syregunning?

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

et middel som heter europax er vel egentli det beste(sikkert det vingeting mente lenger oppe). vi kjøper det av wurth og er beregnet på plateskjøyter der det skal sveises da denne kryper inni sveis etterpå og ikkje som vanli grunning som blir oppbrent ved sveis så det ruster i sveis etterpå. er oppretter så har sett mye "gode løsninger"

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

et middel som heter europax er vel egentli det beste(sikkert det vingeting mente lenger oppe). vi kjøper det av wurth og er beregnet på plateskjøyter der det skal sveises da denne kryper inni sveis etterpå og ikkje som vanli grunning som blir oppbrent ved sveis så det ruster i sveis etterpå. er oppretter så har sett mye "gode løsninger"

 

Stemmer.. knall stoff.. skal godt gjøres å finne noe som er bedre mellom plater.. ihvertfall til hobbybruk...

Link to comment
Share on other sites

Stemmer.. knall stoff.. skal godt gjøres å finne noe som er bedre mellom plater.. ihvertfall til hobbybruk...

 

Hørtes intressant ut det stoffet der ja :)

**** da, hadde Wurth-selger på jobben idag, får ta det opp neste gang :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...