Jump to content

Sierraen er blitt VELDIG tørst


Kjellcorp

Recommended Posts

Sierraen har alltid vært litt tørst. men etter jeg og noen til har prøvd å stilt den og sett litt på den så har den blitt VELDIG tørst. Det er også noen galt med den å, for det ene "hullet" på gasseren åpner seg ikke. Men det problemet har jeg funnet ut av. så det er ikke så nøye.

Men noen som har opplevd at bilen bruker usakelig mye bensin ? har nå kjørt ca 14 mil og brukt ca 30 liter bensin. Og nåla funker faktisk riktig.

Har fått tilbud om en gasser. det er vakum styrt tror jeg. men hvordan er det å bytte den vakum gasseren med den gasseren jeg har som er elektrisk ?

Link to comment
Share on other sites

Sierraen har alltid vært litt tørst. men etter jeg og noen til har prøvd å stilt den og sett litt på den så har den blitt VELDIG tørst. Det er også noen galt med den å, for det ene "hullet" på gasseren åpner seg ikke. Men det problemet har jeg funnet ut av. så det er ikke så nøye.

Men noen som har opplevd at bilen bruker usakelig mye bensin ? har nå kjørt ca 14 mil og brukt ca 30 liter bensin. Og nåla funker faktisk riktig.

Har fått tilbud om en gasser. det er vakum styrt tror jeg. men hvordan er det å bytte den vakum gasseren med den gasseren jeg har som er elektrisk ?

 

Er forvarmeren hel?

Link to comment
Share on other sites

dreiv å stussa litt i til å går. hadde også noen deler som jeg skulle bytte. bytta fordeler lokk, rotor, plugg ledninger og termostaten. termostaten min var litt klikk, men nå viser den at den er litt varm bare. selv om den ligger på åca 60 bare :P hmm.

 

Men fant ut at bi-metal ringer(?) kanskje er def. for uansett hva man gjør, så er choke spjeldet så si lukket. og når motoren er varm, er det nesten lukket da også.

Men på de elste sierraene er det vakum gassere som skulle være det beste. etter det jeg har hørt da. hvordan er det å bygge om til det ? Eller er det bare å bygge om til IS og drite i alt som heter gasser ? begynner å bli veldig lei nå. så at jeg hadde kjørt 25 mil og er snart bensin tom :P

Link to comment
Share on other sites

Sjekket at choken får strøm? Den får vekselstrøm direkte fra dynamo. spenninga varierer med turtall. Forgassern du har er en såkalt elektronisk gasser, med elektronisk styring av tomgang/bensinkutt, men vakumstyrt andretrinn. Derfor vil normalt ikke sekundærspjeldet åpne når man friruser motoren. Får man problemer med blandinga på disse gasserne, og årsaken ikke ligger i enkle mekaniske feil(som feks deffekt choke), så er det stort sett bare utbytting som hjelper. De elektroniske gasserne er etter min mening lite overhalingsvennlig. Vist du får tak i en eldre DGAV gasser med mekanisk sekundærspjeld, og kjøletempstyrt choke, så vil jeg anbefale å bytte. Er DGAV gassern i god stand vil du bli overaska hvor mye bedre bilen går. Denne gassern er også mer overhalingsvennlig, og deler er enkelt å skaffe. DGAV gasser responderer også bra på porting av innsuget :) Har du tenkt å bygge om trenger du også innsuget, kjølevæskeslanger og gassvaier. En ohc motor med DGAV gasser som er i god stand, og litt modifisert, har bedre bunndrag, og går rimeligere enn en IS.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

takker for kjempe svar : ) har fått tak i samme gasser. men merker egentlig ikke at steg to fungerer. satte den på skrå så den gikk opp med engang man hadde gasspådrag. fy **** å det gikk bedre. gikk som kula lyn her. men bruker sikkert mye mer bensin da ?

men du sa den var vacum styrt. dvs at det kommer luft inn der ? og gjøre ett eller anna for at steg 2 åpner seg. men der lufta går er ikke noe luft\trykk.

Men tok en spansk en for det. satte fjøra inni det huset på andre enden(så den dytter opp "stanga"\så den har motsatt funksjon.) så åpner det seg ved gasspådrag. Men når skal eventuelt steg to åpne seg vis alt funker ?

 

Men nei, har ikke sjekke om det er noe strøm der, kobla ut hele driten så lenge jeg.

men eldre DGAV, du sier man må bytte gassvaier, hvorfor ? og funker den portinga på den gasseren jeg har ? :rolleyes: eventuelt ved toppen eller der gasseren sitte ?

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

Trinn 2 styres av vakum ja. Har aldri klart å få en elektronisk gasser til å åpne trinn 2 ved frirusing. Det går en liten kanal inni gassern, fra bunn og helt opp i actuatoren. Kan jo så klart bli tett der, eller lekkasje.

Med DGAV gasser så er festebraketten ikke lik, endestykket på vaiern er heller ikke lik, ligner faktisk ganske mye på cossie vaier. Gasspjeld åpner heller ikke samme vei som på elektroniske gassere. Har prøvd å modde om festebrakett uten suksess før.

 

Den elektroniske gassern har et veldig trangt innsug, og dimesjon på runnere som er veldig trange, og ei lita renne i hver runner. Kombinert med varmeelementet som sitter i bunn av innsuget funker det fint for ytelser i lave turtallsområder og bedre avgasser. Der er heller ikke så mye å porte før man risikerer å få hull i innsuget.

DGAV innsuget har større runnere, som faktisk har gods nok til at man kan matchporte mot toppen. det er også mer gods rundt kammeret som er under gasser, slik at man porte dette større, eller faktisk porte for en litt større gasser. Når jeg portet et slik innsug fjernet jeg materiale i kammeret under gasser, ned mot runnere. da får man ikke like kvass kant mot runnere, og volumet i innsuget blir større. Jeg matcha også runnere mot toppen :)

DGAV har mye bedre respons, og man trenger derfor ikke gasse så mye for å komme raskt opp i hastighet=mindre bensinforbruk i mange tilfeller. I tilleg til egen aks pumpe for kald motorr, så kan man også justere den mekaniske aks pumpen. Da har du muligheten for å tune bedre respons. Jeg kjørte 2 vintere med orginal DGAV gasser på den første bilen min, og med åpent luftfilter uten forvarming. Opplevde ising bare en gang, som ikke førte til stopp på motoren, og varte bare noen få min.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...