Jump to content

spm. ang. 330oppsett sierra cosworth 2wd


oletider

Recommended Posts

heisan, har en 2wd sierra cosworth, er 330 oppsett, men kjører på 0,9 i ladetrykk så lurer på å mye jeg ladetrykk som er anbefalt til dette oppsettet?

og å mye bensintrykk den trenger til et eventuelt høyere ladetrykk:)

 

taker får svar

 

christer

Link to comment
Share on other sites

heisan, har en 2wd sierra cosworth, er 330 oppsett, men kjører på 0,9 i ladetrykk så lurer på å mye jeg ladetrykk som er anbefalt til dette oppsettet?

og å mye bensintrykk den trenger til et eventuelt høyere ladetrykk:)

 

taker får svar

 

christer

 

Først ville jeg sjekket om du har dyser som står i stil til chippen.. Litt surt visst det skulle være orginale

 

Visst du har disse såkalte grønne dysene 803 ? Eller hva de heter så skal du kunne kjøre litt mer en 0,9 ja :)

 

bensintrykket TROR jeg ikke du trenger å tenke noe på.. dette justerer chippen selv (dutycycle)

 

Jeg hadde såkalt grønndyse oppsett før på min cossie og da ladet jeg 1,5 til 1,7 greit...

 

Regner med at det er byttet til GR.A pakning ?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over. få det testa med bredbånds lambda, (har ingenting med orginale lambda og gjøre ) ;)

2 bars map sensor er svart, og 3 bar er grå, , så det er enkelt å finne ut av ..

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Bør absolutt få kjørt den med bredbåndslambda slik at du får sett hvordan blandingsforholdet er (luft/bensin).

Men du bør også sjekke tenningssystemet ditt grundig.

Bytte plugger om dette ikke er gjort, samme med rotor og fordelerlokk.

Slike gamle slitedeler på en høyeffektsmotor er dømt til å mislykkes.

Du bør også få sett på pluggledningene. Viss dette er de orginale ville jeg absolutt tenkt på å fått byttet desse ut med

f.eks. "motorsport pluggledninger"., blå 8mm.

Dersom dette er montert fra før bør du sjekke for eir bl.a. der pluggledningene kobles til fordelerlokket.

 

Det kan være mangel på bensin som gjør at den kutter, men det kan likså godt være at det er tenningsproblem.

Eller andre problem som virker inn på motorstyringen, som f.eks. dårlige følere etc. Et vanlig problem der er dårlig avlesning for veivsensor pga. feil åpning på den, smuss etc.

 

På et grønndyse oppsett med et bra chip skal du kunne lade 1.8bar med f.eks. en T34 turbo.

Så sant motor etc. generelt er i god stand, en grp. a pakning anbefales på såpass høy effekt for holdbarhet.

 

Men du sier ikke hvilken turbo du kjører med, er det den org. T3 turboen?

Eller er det byttet ut til en T34 el.lign?

Med 0,9bar på org. T3 turbo har du vertfall langt i fra 330hk, kanskje 250-260hk.

 

Men kan du legge ut en komplett liste over resten av oppsettet? Er mange ting som spiller inn på resultatet.

 

Og hvem har laget chip'en din, og for hvilket oppsett er den laget for?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Du må få kjørt den med en bredbåndslambda å få sett før du gjør noenting. Kan fort være tenninga som ikke henger med også. Orginalt er ikke verdens råeste desverre.

Å så må jeg jo spørre da... Hvorfor er spørsmålet ditt om hvor mye du kan klemme på grønndyse oppsettet når ting som skal virke ikke henger med engang. Fiks det grunnleggende først, så kan du dytte på mer etterhvert. Litt billigere å gjøre ting skikkelig fra begynnelsen. Bare ett godt tips :)

 

Edit: Escort RST WRC kom før.. Treig på keyboardet gitt.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest Andre Langesæter

Det skal være 3,5bar i grunntrykk på grønndyse oppsett viss jeg ikke husker feil.

 

Nå mener jeg bensintrykket asså...

Link to comment
Share on other sites

Eeeh.. Å hvilket chip er det? Finnes ingen fasit på det. Rart folk enda ikke har lært det. Kan sikkert stemme på en motor, men ingen er 100% like, spes ikke etter x antall "overhalinger" og garasjemekk med høvlinger av topp/blokk, porting osv. Bilen må kjøres med BBL og det den sier er fasit. Aller helst bør en koste på seg ett sett justerbare kamdrev og ta en tur på rulle under kontrollerte former med noen som virkelig kan det. Slipper å skrote hele motoren pga idiotiske bagateller og man for en motor som yter det den burde med de forutsetninger den har. Alle blir glade :D

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er alle så opptatt at BBL viser riktig og er fasit? hva viser egentlig BBL?

 

ang hva ladetrykk, bensintrykk osv så MÅ du vite hvilket chip det er og hva det er beregnet på.

 

(svar på spørsmålene i begynnelsen er at BBL viser kun gjennomsnittet av alle fire sylindrene med mindre en setter en i hver enkelt eksosport. Problemet med dette er at en må ha meget spesielle sensorer som tåler høy temperatur og de koster en del mer enn vanlige.

Og ut fra erfaring så er det ikke så veldig viktig med den BBL som sikkerhet. Jeg har fått en motor smeltet ned pga jeg stolte på min og kjørte med 11,5 til 12 i afr mens ene dysen ikke funket slik den skulle og gav for lite bensin)

 

ville satt meg inn i litt ang diverse oppsett og funnet ut hvilket chip det er og så funnet ut hva spec dette er laget til.

utover dette så er chip laget av seriøse ganske mye sikkerhet på så lenge en følger specene på disse.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Synest egentlig at folk kjører med litt mye ladetrykk rundt forbi? Disse motorene begynner å bli gamle. Hva om man har en topp som er litt for mye plana osv. er det ikke litt villt å kjøre over 1 bar da?

Skru ned trykket bare fordi de begynner og bli gamle? De fleste har vel vært overhalt/plukket ned minst en gang så ser ikke på det som noe problem.

Problemet i de fleste tilfeller er heller sånn som trådstarter her, aner ikke hva man kjører rundt med. Så skal man tukle og skru selv på noe som man egentlig ikke vet hva er.

Mitt tips, skaff deg chip, dyser, MAP sensor osv som du VET er det du skal ha. Ikke noe tror, har hørt, selger sier... opplegg.

Link to comment
Share on other sites

Skru ned trykket bare fordi de begynner og bli gamle? De fleste har vel vært overhalt/plukket ned minst en gang så ser ikke på det som noe problem.

Problemet i de fleste tilfeller er heller sånn som trådstarter her, aner ikke hva man kjører rundt med. Så skal man tukle og skru selv på noe som man egentlig ikke vet hva er.

Mitt tips, skaff deg chip, dyser, MAP sensor osv som du VET er det du skal ha. Ikke noe tror, har hørt, selger sier... opplegg.

 

WORD!

 

Trust no one!!!

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er alle så opptatt at BBL viser riktig og er fasit? hva viser egentlig BBL?

 

ang hva ladetrykk, bensintrykk osv så MÅ du vite hvilket chip det er og hva det er beregnet på.

 

(svar på spørsmålene i begynnelsen er at BBL viser kun gjennomsnittet av alle fire sylindrene med mindre en setter en i hver enkelt eksosport. Problemet med dette er at en må ha meget spesielle sensorer som tåler høy temperatur og de koster en del mer enn vanlige.

Og ut fra erfaring så er det ikke så veldig viktig med den BBL som sikkerhet. Jeg har fått en motor smeltet ned pga jeg stolte på min og kjørte med 11,5 til 12 i afr mens ene dysen ikke funket slik den skulle og gav for lite bensin)

 

ville satt meg inn i litt ang diverse oppsett og funnet ut hvilket chip det er og så funnet ut hva spec dette er laget til.

utover dette så er chip laget av seriøse ganske mye sikkerhet på så lenge en følger specene på disse.

Så du mener motoren din ikke hadde smelta om du ikke hadde hatt BBL? Hehe. Riktig som du sier, men nå hører jo det heldigvis til sjeldenhetene at ei dyse kutter ut så det senarioet er ikke veldig vanlig. Men å tro at hva en produsent av ett chip setter som kritterier for å få driten å gå er optimalt er du nok på vill spor.. Er nok mer som du sier med sikkerhetsmarginen som gjør oppsettet unødvendig feit=ikke optimalt. Det ser du fort på BBL. Hadde personlig ikke giddi å kjørt ett eneste skikkelig pådrag uten å hatt på en BBL får å sett at det ikke er helt på jordet. At bilen går skikkelig godt behøver ikke bety at alt er på stell, men like gjerne at den går vel magert og derav gir bra effekt. Tenningsbank på en YB kan du glemme å tru du hører og trenger ikke gå lenge før det er deig av hele driten.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så du mener motoren din ikke hadde smelta om du ikke hadde hatt BBL? Hehe. Riktig som du sier, men nå hører jo det heldigvis til sjeldenhetene at ei dyse kutter ut så det senarioet er ikke veldig vanlig. Men å tro at hva en produsent av ett chip setter som kritterier for å få driten å gå er optimalt er du nok på vill spor.. Er nok mer som du sier med sikkerhetsmarginen som gjør oppsettet unødvendig feit=ikke optimalt. Det ser du fort på BBL. Hadde personlig ikke giddi å kjørt ett eneste skikkelig pådrag uten å hatt på en BBL får å sett at det ikke er helt på jordet. At bilen går skikkelig godt behøver ikke bety at alt er på stell, men like gjerne at den går vel magert og derav gir bra effekt. Tenningsbank på en YB kan du glemme å tru du hører og trenger ikke gå lenge før det er deig av hele driten.

 

eneste måten å få ting optimalt er å spandere en del penger på en skikkelig mapping som fort tar noen dager å få til. Det jeg mente var å kjøre etter en seriøs leverandør av chip sine spec og da skal en være safe.

 

motoren min hadde nok smeltet ned uansett, men folk mener en er sikker pga de har BBL.

mener å husker at KRB smeltet ned en del motorer for noen år siden hvor de ikke så noe på loggen ang AFR. Feilen var at bensinpumpen fusket, men ikke nok til at det gjorde utslag på AFR-verdiene på loggen. Skal ikke si at dette er 100% riktig da jeg kun har det i husken min.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Tror vi egentlig er enige. Er selvfølgelig best å med ett live-map men er ikke det diskusjonen her angår...

Jeg er helt sikker på at mange motorer har rast grunnet manglende oljetrykk selv om de har hatt instrument for det. Man blir aldri 100% sikker men det øker sjansene for at ting skal ende bra om du sjekker med BBL og foretar nødvendige justeringer etter resultatet fra denne.

Om motorens AFR er fin, er jo heller ikke det ensbetydende med et optimalt oppsett men du har mye større sjangs for at det ikke raser iallefall. Vil selvfølgelig anbefale alle å få en skikkelig runde i benk/på rulle også da det er der du kan få optimalisert oppsettet under "trygge" omgivelser. Hente selv 30hjulhk, og mye jevnere moment kurve med en liten justering på WG og kamdrev. Bitteliten justering som ga stort utslag. Må i rulle/benk for å finne sånne ting.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...