Jump to content

Nå kommer biltisynet:-(


veroks

Recommended Posts

Nå kommer biltilsynet og skal to oss:-(

 

http://www.tv2underholdning.no/broom/trimm...tt-3043029.html

 

Staten har for lite penger og trenger nye inntekter.

 

Mvh

 

Roy

Ja, det er slik Ola Norman hvermansen skal tvinges til å betale alle krisepakkene som er blitt delt ut. Vi skal nok få se mer av dette fremorver. Det er mange miliarder kr. som skal hentes fra det norske folk de kommende årene.

 

 

hehe glad jeg har såpass gammal bil at jeg ikke trenger å tenke så mye på d :P

Du skal ikke se bort fra at det blir dyrere veiavgift for eldre biler, også i Norge. De har dette i bl.a. i Tyskland og den norske staten MÅ skvise enda mer penger ut av innbyggerene sine. Ingen er trygg nå, noe du nok skal få se...

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

kan man ikke "sabortere" bilen sin litt da? fyrer den ikke får de ikke målt den, eller ha en skjult bryter til hjernen,

men glad jeg har gammel bil:)

 

Om det er noe luriums,plokker de bilen i molekyler får å finne noe,så blir det din jobb å montere den igjen...Det er lite morro ser jeg for meg...

www.moldestuket.com

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke at dette BARE har med avgifter å gjøre, men faktisk også litt med trafikksikkerheten.

På seinsommeren i år ble jeg stoppet med 24V Grandisen. Var ute å cruiset en tur i finværet, og i ei rundkjøring møtte jeg en Ford Focus fra statens vegvesen. De kjørte rundt, kom etter og gjorde signal til å stoppe meg ved første anledning. En kar kom ut og spurte om å få se vognkortet.

Skal si han ble litt rar i ansiktet når han så alt som stod der.. Høflig ga han tilbake vognkortet og ønsket god tur videre.. glemte å spørre etter førerkortet gjorde han også.. ^_^

 

Men at disse kara har en velutviklet teft er det ingen som bør tvile på...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke at dette BARE har med avgifter å gjøre, men faktisk også litt med trafikksikkerheten.

 

Si at den gjennomsnittlige person som har kostet på seg ett chip på sin tdi som gir en økning på 30hk betaler avgiftene da. Blir bilen hans brått mye mer trafikksikker da?

Mange biler har samme motor med flere effekt alternativer, så om man betaler mer i avgifter får man altså en tryggere bil da.

 

Sist jeg prøvde og være lovlydig for og godkjenne ett senkesett, ringte for og bestille time og greier, fikk beskjed om at det var fullt. Sa da at dere må jo ha ledig time på ett tidspunkt, svaret var da at så langt fram hadde de ikke satt opp time enda. Bare og ringe igjen senere. Jo takk, har bedre ting og bruke tiden på...

 

Se på England for eksempel, der er bilen fullt lovlig så lenge den går gjennom tilsvarende EU kontroll (MOT), årsavgift er betalt og bilen er forsikret med alle modifikasjoner. Sikkert mange andre land tilsvarende, men der vet jeg konkret hvordan det fungerer. Hvorfor i all verden skal vi sitte her som en gjeng hjernedøde klovner og hoppe hver gang regjeringen sier hopp?

På tide og lette litt på nisselua vel...

Link to comment
Share on other sites

Si at den gjennomsnittlige person som har kostet på seg ett chip på sin tdi som gir en økning på 30hk betaler avgiftene da. Blir bilen hans brått mye mer trafikksikker da?

Mange biler har samme motor med flere effekt alternativer, så om man betaler mer i avgifter får man altså en tryggere bil da.

 

Sist jeg prøvde og være lovlydig for og godkjenne ett senkesett, ringte for og bestille time og greier, fikk beskjed om at det var fullt. Sa da at dere må jo ha ledig time på ett tidspunkt, svaret var da at så langt fram hadde de ikke satt opp time enda. Bare og ringe igjen senere. Jo takk, har bedre ting og bruke tiden på...

 

Se på England for eksempel, der er bilen fullt lovlig så lenge den går gjennom tilsvarende EU kontroll (MOT), årsavgift er betalt og bilen er forsikret med alle modifikasjoner. Sikkert mange andre land tilsvarende, men der vet jeg konkret hvordan det fungerer. Hvorfor i all verden skal vi sitte her som en gjeng hjernedøde klovner og hoppe hver gang regjeringen sier hopp?

På tide og lette litt på nisselua vel...

 

 

haha ja xD hvis bilen er i god stand orntlige bremser å alt i orden hva er da problemet med å ikke få det godkjent. nei da er det vel for sikkert igjen. :P

ESCORT RST/ Sierra IST

Link to comment
Share on other sites

Si at den gjennomsnittlige person som har kostet på seg ett chip på sin tdi som gir en økning på 30hk betaler avgiftene da. Blir bilen hans brått mye mer trafikksikker da?

Mange biler har samme motor med flere effekt alternativer, så om man betaler mer i avgifter får man altså en tryggere bil da.

 

Sist jeg prøvde og være lovlydig for og godkjenne ett senkesett, ringte for og bestille time og greier, fikk beskjed om at det var fullt. Sa da at dere må jo ha ledig time på ett tidspunkt, svaret var da at så langt fram hadde de ikke satt opp time enda. Bare og ringe igjen senere. Jo takk, har bedre ting og bruke tiden på...

 

Se på England for eksempel, der er bilen fullt lovlig så lenge den går gjennom tilsvarende EU kontroll (MOT), årsavgift er betalt og bilen er forsikret med alle modifikasjoner. Sikkert mange andre land tilsvarende, men der vet jeg konkret hvordan det fungerer. Hvorfor i all verden skal vi sitte her som en gjeng hjernedøde klovner og hoppe hver gang regjeringen sier hopp?

På tide og lette litt på nisselua vel...

 

WORD!

 

På tide at vi ruster til kamp! :angry:

Motor uten turbo SUGER!

Link to comment
Share on other sites

Sant som JHS sier, bilen blir for #¤%&/( ikke mer trafikksikker fordi man betaler avgiftene. Dette er bare tull!!! Å si at dette har med trafikksikkerhetene å gjøre, får meg til å ville vri hue av den forbanna byråkraten som sitter inne og strikker på kontoret sitt.

Så lenge bilen er eu godkjent og har alt i orden, skulle det ikke være noe problem. Som det nevnes lenger opp her, dette er kun for å vri de siste dråpene ut av den stakkars bilpark-kua.

Penger er alt det står på. Penger, penger, penger!!

Link to comment
Share on other sites

Nå var det et eksempel i den saken som startet denne tråden her om en 200SX. Original med 169 HK. Trimmet til nesten 300 HK. Å ta slikt har langt i fra bare med avgifter å gjøre. Var først og fremst det jeg siktet til. Var nettopp derfor jeg nevnte at jeg selv ble stoppet med vognkort-sjekk i min `84 mod. Granada, til tross for at den er avgiftsfri med tanke på trimming :D men det betyr ikke at den nødvendigvis hadde vært lovlig. Var opplagt det de ville sjekke!

 

Når det gjelder en helt vanlig 30 hk chiptuning av nye/nyere biler så stiller saken seg helt annerledes. Er helt enig i at å bruke en masse ressurser på å ta folk for slik type trim er helt på jordet. Fordi dette har kun med avgifter å gjøre, all den tid dette faktisk er lov. En slik trimmet bil er altså fortsatt kjøreteknisk godkjent, og da har det i praksis ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er så fryktelig ille. Kjenner to stykker som har mistet skiltene fordi de kjørte 'tilsynelatende' trimmede biler, og dermed måtte bevise sin uskyld ved selv å frakte bilen uten skilt til en rullende landevei og selv betale for en test. Så nå sparer man hvertfall det arbeidet og utlegget det medfører. Når de åpner panseret mitt om noen år kommer de bare til å se en sur gammal v6er som ligner helt på en 2,3, og uansett har mindre hester enn det karroserriet er laga for (og solgt ny i Norge i 1985) så om jeg ikke klarer å få den godkjent i tide er det ikke noen stor fare :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå var det et eksempel i den saken som startet denne tråden her om en 200SX. Original med 169 HK. Trimmet til nesten 300 HK. Å ta slikt har langt i fra bare med avgifter å gjøre. Var først og fremst det jeg siktet til. Var nettopp derfor jeg nevnte at jeg selv ble stoppet med vognkort-sjekk i min `84 mod. Granada, til tross for at den er avgiftsfri med tanke på trimming :D men det betyr ikke at den nødvendigvis hadde vært lovlig. Var opplagt det de ville sjekke!

 

Når det gjelder en helt vanlig 30 hk chiptuning av nye/nyere biler så stiller saken seg helt annerledes. Er helt enig i at å bruke en masse ressurser på å ta folk for slik type trim er helt på jordet. Fordi dette har kun med avgifter å gjøre, all den tid dette faktisk er lov. En slik trimmet bil er altså fortsatt kjøreteknisk godkjent, og da har det i praksis ingenting med trafikksikkerhet å gjøre.

Får ta ett litt annet eksempel da...

Så hvis man har en Escort Cosworth med 300hk, oppgradert understell, bedre bremser osv osv. Så er altså bilen trafikkfarlig da? Fordi eier ikke har råd/resurser til og få godkjent dette i knotete Norge. Dette er jo biler som finnes godkjent med den effekten, men hvis du ikke har en Wolf i utgangspunktet så må du jo skaffe deg dokumentasjon (sikkert betale i dyre dommer) og krangle med bedrevitere på den lokale trafikkstasjonen, betale masse penger i avgifter for morroa. Og da er den trafikksikker eller? Når det står i vognkortet at det er godkjent og avgiftene betalt?

 

Poenget mitt er at det er vanvittig mye du kan få godkjent hvis man trekker i de rette trådene, betaler i bøtter og spann for dokumentasjon som godtas (f.eks TUV) og betaler for avgiftene. Men er bilen noe mer trafikksikker for det? Bare fordi du har fått klundret deg gjennom nåløyet? Hvor mange tror du driter i alt dette bare fordi det er så mye klunder? Hadde det ikke vært en ide og fokusert på og være behjelpelige og fått godkjent ting på fornuftig vis fremfor og gjøre folk (bilentusiaster) til kriminelle?

Link to comment
Share on other sites

Får ta ett litt annet eksempel da...

Så hvis man har en Escort Cosworth med 300hk, oppgradert understell, bedre bremser osv osv. Så er altså bilen trafikkfarlig da? Fordi eier ikke har råd/resurser til og få godkjent dette i knotete Norge. Dette er jo biler som finnes godkjent med den effekten, men hvis du ikke har en Wolf i utgangspunktet så må du jo skaffe deg dokumentasjon (sikkert betale i dyre dommer) og krangle med bedrevitere på den lokale trafikkstasjonen, betale masse penger i avgifter for morroa. Og da er den trafikksikker eller? Når det står i vognkortet at det er godkjent og avgiftene betalt?

 

Poenget mitt er at det er vanvittig mye du kan få godkjent hvis man trekker i de rette trådene, betaler i bøtter og spann for dokumentasjon som godtas (f.eks TUV) og betaler for avgiftene. Men er bilen noe mer trafikksikker for det? Bare fordi du har fått klundret deg gjennom nåløyet? Hvor mange tror du driter i alt dette bare fordi det er så mye klunder? Hadde det ikke vært en ide og fokusert på og være behjelpelige og fått godkjent ting på fornuftig vis fremfor og gjøre folk (bilentusiaster) til kriminelle?

 

Hvis man oppgraderer en Escort Cosworth til 300 HK med de tekniske/sikkerhetsmessige oppgraderinger som du sier, så høres det ut som det er omtrent det som skal til for at den kjøreteknisk kan godkjennes med mereffekten. Uten at jeg kan vite spesifikt hva tilsynet krever ved en slik ombygging. Så forstår ikke helt problemet ditt. Men hvis eieren ikke har råd til å få bilen godkjent, så er det vel ingen vits å kaste bort pengene på å bygge seg en slik bil heller? Er vel ikke nødvendig å gjøre problemet større enn som så.. Er i hvertfall slik jeg må forholde meg til dette, og det har jeg ingen problemer med å akseptere...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

det som egentlig er litt irriterende er at det er mye forskjells behandling fra person til person og fra biltilsyn til biltilsyn.

hvis man leser litt rundt så er det en del godt ombygde biler som har faktisk har blitt godkjent, bla div escort'er med cosworth motor osv.

og noen som sliter med selv enkle ting som et senkesett.

slik burde det ikke være.

istedet for å si blankt nei som standard svar burde det heller ha vært slik at man kunne fått en anbefaling til hva slags modifikasjoner og slikt som de hadde krevd for at ting kunne ha blitt godkjent.

noen steder fins disse menneskene, men de er få og utrydningtruet.

når ting er slik de er idag går det mange biler på norske veier som ikke er godkjent ombygd fordi biltilsynet ikke vil være med på leken.

Slik burde det ikke være!

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

JHS: Jeg kjøpte min nettopp fordi den skulle være mye mer trafikksikker og slippe bråk med myndigheter. Det er jo ikke noe nytt at det koster å trimme bilene våre. Tidligere var det opp til hver enkelt å sørge for at avgiftene ble betalt. Nå som man kan bekrefte at Ola Nordmann ikke kan ta ansvar for sine egne trimme handlinger, griper myndighetene naturligvis inn for å kontrollere ugjerningene. Det er jo ikke rettferdig for dem som kjøpte 1.9TDI med 130hk at naboen kan lure seg unna med å trimme en 1.9TDI 105hk til samme effekt "gratis". Det myndighetene gør nå er bare å dekke over et lite smutthull som har eksistert på området. Pleier normalt ikke skirike så høyt når det blir gjort mot skattesnyltere heller?

 

Når det gjelder entusiaster bør det være mulig for de fleste å finne seg drømmebil som passer lommeboka. Gatebil har jo vist vegen for mange med å blodtrimme biler. Klart når man står på sidelinja og ser en cosworth hylende forbi langstrekket på Rudskogen dobbelt så raskt som den du har på parkeringen er fristelsen stor, men det betyr ikke at man ikke er entusiast! Ekte entusiaster har strøkne godkjente biler!!!

 

He, he mulig dette kan være rette tidspunktet å legge wolfen ut for salg? Snart er jo hele greia glemt og kontorrottene i Oslo sitter foran pcen og tenker ut nye ideer for å hente nye bonuser.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...