Jump to content

Hvordan trimme.... uten å egentlig trimme.


351RS

Recommended Posts

Har sett, bra arbeid :) Tjener de få hk'ene via oljer, pluggledninger osv :)

 

Få hk??? Jeg syntes det var helt utrolige resultat de fikk, med så lite deler.

 

Brukte nøyaktig 1 time og 33 minutter av livet mitt på å lese om en Nissan micra :/

Men fy så lærerikt :)

 

Ja som sagt, triksa der funker på alle motorer.

Link to comment
Share on other sites

dette er jo i utgangspunktet en bil som hadde 55hk eller noe rundt der. Det meste her er jo rett og slett gjenvunnet effekt via vanlig vedlikehold.

er jo også mulig at disse bilene hadde litt mer effekt når bilene var ny enn hva de oppgis med.

litt ekstra er nok kommet, men det er helst i form av oljer med mindre motstand osv.

 

litt er det nok kommet også pga modifisert innsugsdeler som ble vist at gav litt og andre små ting, men det meste er nok vanlig vedlikehold.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

utgangs pungte var 40hk på hjula, ikke akkurat noe og skryte av. og har du så lite hester er d ikke lett og hente flere.

men han har klart og hente 22 hk og 19 nm mere enn d var i den er veldig bra,

og den bilen han kjøpte for og samenlingne med hadde gode 60 000 så den var ikke akkurat brukt opp:P

han har jo oxo bremsa den for hver eneste ting han har gjort og skrivi resultat osv.

så d blir jo faktisk en effekt økning på 50%.

Link to comment
Share on other sites

Husk at han alltid målte hjul hester da. Ikke hva som fabrikken oppgir på svinghjul som nok er 55 eller noe rundt der.

 

det er IKKE målte hjul hester, men målt på navene. Hvor mye tap girkassen gir er ikke rare greiene og Puma Racing i UK har målt frem ca 0,5 % på lagre og drev og ca 1% i oljen. Her er det jo byttet til en olje som skal gi mindre motstand så da blir det jo selvsagt enda mindre drivverkstap.

på en fremhjulsdreven bil har en heller ikke noen diff som vrir kreftene 90 grader som oppgis å være oppi mot 6% tap. Tapet i % vil minke jo mer effekt en har på samme drivverk.

 

hvis du vil lese mer om dette så er siden http://www.pumaracing.co.uk

 

så forresten sist jeg leste at det regnes 7% på FWD.

 

regner vi på det så er den jo kommet opp i 67hk som er vel 12 hk mer enn utgangspunktet.

så litt mer er det, men jeg mener det meste er kommet av dårlig vedlikehold.

plugger, pluggledning, olje osv er vedlikehold og jeg mener det IKKE kan regnes som trimming selvom valget av olje her er gjort for å få mindre motstand i motoren og dermed mer effekt ut på drivverket.

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Logikken sier meg at om en bil skulle ha mer enn 15% høyere effekt enn hva den offisielt skal ha ved en eventuell bremsetest, og det ikke finnes bevis på at bilen på noen måte er trimmet, så er det neppe noe problem for eieren. Veldig lite å henge seg opp i egentlig...

 

Forøvrig imponerende saker dette. Utrolig hva enkelte får til. En 55 hk Micra motor er vel ikke den mest "trimmingsvennlige" motoren skulle en tro.. Eller...? hehe..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

sko de liksom ver noge nytt,at vanlig service på en bil,kan ha posetiv innvirkning på efekten :lol:

 

trur han har lite å jør om dagen,når han gidde skriva så mye om en micra ,på mangen forum B) ^_^

ESCORT COSWORTH 94. MOD . Solgt

Ford Focus RS 2010 Mod .

"enten du tror du kan,eller du tror du

ikkje kan.....så har du rett" HENRY FORD !

Link to comment
Share on other sites

det er IKKE målte hjul hester, men målt på navene. Hvor mye tap girkassen gir er ikke rare greiene og Puma Racing i UK har målt frem ca 0,5 % på lagre og drev og ca 1% i oljen. Her er det jo byttet til en olje som skal gi mindre motstand så da blir det jo selvsagt enda mindre drivverkstap.

på en fremhjulsdreven bil har en heller ikke noen diff som vrir kreftene 90 grader som oppgis å være oppi mot 6% tap. Tapet i % vil minke jo mer effekt en har på samme drivverk.

 

hvis du vil lese mer om dette så er siden http://www.pumaracing.co.uk

 

så forresten sist jeg leste at det regnes 7% på FWD.

 

regner vi på det så er den jo kommet opp i 67hk som er vel 12 hk mer enn utgangspunktet.

så litt mer er det, men jeg mener det meste er kommet av dårlig vedlikehold.

plugger, pluggledning, olje osv er vedlikehold og jeg mener det IKKE kan regnes som trimming selvom valget av olje her er gjort for å få mindre motstand i motoren og dermed mer effekt ut på drivverket.

 

Du kan jo ALDRI ta fabrikkens oppgifter for god fisk. Det man må ta utgangspunkt i i slike tilfeller er jo første målinga, og ja olja var ny før de begynte, og nye originale plugger og pluggledninger utgjorde ingenting.

Ja seff var det endel kreativitet her, men at resultatet ble endel mer en vaffal jeg forventet, kan jeg gjerne inrømme.

 

vil jo egentlig kalle noe av dette her trimming. pga. byttet jo til andre kammer som ga høyere løft osv. dette her med eksos manifold og gass-spjeld endringene kan også trimming.

 

Joda, men det er allikevel ikke ting du kjøper i butikk som trimdeler. Det er da jaggu mye å hente enda, hvis man går for slike "vanlige" trim ting.

 

sko de liksom ver noge nytt,at vanlig service på en bil,kan ha posetiv innvirkning på efekten :lol:

 

trur han har lite å jør om dagen,når han gidde skriva så mye om en micra ,på mangen forum B) ^_^

 

Poenget er vel hverken at en god service gir en bedre motor, eller at dette var en Micra, men at små, enkle, billige detaljer kan gjøre stor forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Syns dette er utrolig bra lesning og igrunn noe vi alle trenger å bli påminnet om hele tiden...

 

Man ser jo ofte folk som kjøper trimdeler i øst og vest, der det mest grunnleggende tingene i motor/tenning overhode ikke er optimalt og derfor ender opp med skuffende resultater...

 

Tar av meg hatten for EBB B)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Definitivt stor iver, god innsats og tid til overs her og det er jo bra. :) For de observante så viser de siste bildene med all tydelighet det vanlige og egentlige motivet, desverre.

Det man bør huske fra denne gode demonstasjonen er at bilfabrikanten tvinges til å kvele motorene sine pga diverse krav, ikke fordi at de er idioter.

Hadde man f.eks gjort det samme med en Ford 2,9 V6 så tipper jeg at man lett hadde passert 200 hk.

En DOCH motor ble målt til 144 hk etter en lignende behandlig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men det er allikevel ikke ting du kjøper i butikk som trimdeler. Det er da jaggu mye å hente enda, hvis man går for slike "vanlige" trim ting.

 

det var jo litt artig lesing. men det er jo gammelt nytt, f.eks.har 1,8zetec motor, så er det vanlig å montere org. 2liter zetec kammer og gass-spjeld og ecu etc. for å hente mere hk i lav kostnad trimming uten å kjøpe "trim-deler".

 

og på opel c20let motorer så er det mange som bruker en eller begge kammer fra c20xe. tilsvarene gjør nissan 200sx gutta også. bruker org. kammer fra sugemotor utgaven av sr20det.

 

mye av tråden til ebb handler om å få motoren til å få mere luft inn og få eksos bedre ut(ofte kalt "puste"). og det er jo grunnleggene til all trimming pluss å få bedre forbrenning. og det får ebb fint fram i den tråden.

 

syns det er litt synd at ebb har avsluttet tråden der han er. hadde morsomt å sett han teste ut blant annet disse super tennpluggene som TEF-racing hadde på sin hjemme side som skulle gi fra 7hk til 15hk? (litt avhengig av motor man hadde). og elektrisk turbo som man får kjøpt på ebay som egentlig er bare en ventilasjon vifte :lol: (leste om en som hadde testet ut en sånn i dyno,den ga 3hk mere, men det spilte ingen rolle om den vifta var på eller ikke :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...