Jump to content

Hvilken kjølavæske, rød eller blå?


Gess

Recommended Posts

Hvilken kjølevæske skal egentlig benyttes til de forskjellige motorene?

Jeg ser at noen kjører rød væske uansett motor, mens nyere biler vel bare har dette.

Jeg har rød kjølevæske på min 04 Mondeo TDCi iallefall, og hadde vel det på 99 Focus 1.6 Zetec.

Mener å ha lest at rød væske benyttes på motorer med Alu deler, topp evt. blokk osv. Mens blå væske er beregnet for støpejernsmotorer.

Har en kamerat som har Alfa GTV 3.0 V6 med alumotor, og han fikk blå kjølevæske på den når den var inne og fikk nye toppakninger og reim for et drøyt år siden. Nå er ene toppakningen røket igjen, kan det ha noe med feil kjølevæske å gjøre? Dårligere/feil korrosjonsbeskyttelse på den blå?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har jo forsåvidt det, men det bør vel ikke gå så kort tid som halvannet år før det går galt, men man vet jo aldri med alfa :-)

Vi får vippe av toppen og kikke, kanskje vurdere å tanke opp med rød væske når maskinen skal i sammen igjen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

lurer på om ikke det er blitt forandringer på dette.

husker jeg reagerte på min bror sin BMW 1999mod når han fikk klar beskjed av mekanikerene på Jæger at han ikke måtte finne på å fylle rød frostvæske, men blå eller grønn. Leste på beholderen til den grønne kjølevæsken og der stod det at den kunne brukes på alu.

 

vet at før så var blå til vanlige motorer og rød til alu, men nå i disse dager så er det jo nesten ingen motorer som ikke har alu topp.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

hehe ja bmw er litt sære på frostvæske :P husker d fra tia jeg jobba med d :) men frostvæske som er knall å bruke er vag sin røde frostvæske, som FØR ble kalt G12 men som har skifta navn til G40 å den kan brukes både på alu å stål topp :) bruker selv dette på mine biler :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Er ettsalig rot blitt det her. Shell bla har en frostvæsker (tror den heter G12 eller var det G14 med "++" bak. Denne skulle være bra uansett matriale i motoren, og kunne blandes med alle andre typerkjølevæsker uten problemer..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det skal visst aldri være lett :-) Forskjellige egenskaper for samme farge på kjølevæsken, ikke bra. Nei alt var bedre før i tiden.

Men kan feil kjølevæske kunne gi toppakningshavari iløpet av 18 måneder?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

problemet med feil kjølevæske er vel helst at kjølevæske for stål er aggresiv mot aluminium, altså tærer og dermed ødelegger alu.

tror ikke det er noen problemer motsatt vei.

 

tror ikke jeg har hørt at en toppakning har blitt ødelagt av feil frostvæske og skjønner egentlig ikke hvorfor dette skal skje da det verken er stål eller alu som er vanlig å bruke rundt kjølekanalene. Normalt er jo fiberpakning med stålringer rundt sylindrene.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...