Jump to content

Flatt batteri i kulda


Guest Fokus08

Recommended Posts

Guest Fokus08

Hei alle brukere! I dag nektet batteriet å dra startmotoren i gang, det var nesten flatt. Jeg bruker dieselvarmeren hver dag, minst 2 ganger og kjører maks 6 km før jeg er fremme på jobb. Jeg har hørt at man skal kjøre like lenge som dieselvarmeren er i gang, dvs 20 - 30 min, for å unngå å tappe batteriet. (NB, jeg er veldig forsiktig med bruk av varmetråder, setevarmer ol)

 

Er det noen som som har erfaring med dette, eventuelt råd og vink om hva jeg bør gjøre? Er det lurt å vedlikeholdslade batteriet ved gjevne mellomrom, skaffe et batteri med større Ah, enentuellt hvilke batteri?

 

Jeg takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Jo kaldere det er jo tyngre er det å dra motoren rundt og batteriet har dårligere kapasitet. Det er som en ond sirkel.

Dieselmotorer er vanskligere å starte i vinterkulda og hvis du har sjansen bør du vedlikeholdslade batteriet når du har sjansen. Dette gjør jeg selv ofte om vintern, nettopp for å forindre sulfatering. Hver gang batteriet blir flatt, får det litt dårliger kapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Når det er så kaldt som nå blir kapasiteten på batteriet raskt halvert, og siden dieselmotorer generelt er vanskelig å starte i kulda så er det ikke dumt å vedlikeholdslade det. Hadde samme problem på en '05 Focus TDCi her om dagen, den hadde stått stille 3-4 dager og batteriet var helt dødt når jeg skulle starte den. Det sies forøvrig at man bør koble fra minus eller pluss-kabelen på batteriet på nyere biler ved lading pga. all elektronikken, men om noen gjør akkurat det tviler jeg på.

Link to comment
Share on other sites

På min C-Mac har jeg montert en oljevarmer og vedlikeholdslader fra Defa.

 

Så hadde det ikke vært for 2 defekte glødeplugger som skal byttes på fredag så snurrer den lett og fint :)

 

Naboen min har en galaxy også han har montert en vedlikeholdslader fra defa da han bruker dieselvarmer morgen og kveld.

Edited by JonV

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Guest Fokus08
På min C-Mac har jeg montert en oljevarmer og vedlikeholdslader fra Defa.

 

Så hadde det ikke vært for 2 defekte glødeplugger som skal byttes på fredag så snurrer den lett og fint :)

 

Naboen min har en galaxy også han har montert en vedlikeholdslader fra defa da han bruker dieselvarmer morgen og kveld.

 

Takk for gode tips alle sammen! Har ladet opp batteriet med min Biltemalader, og bilen er i gang igjen. Jeg dropper småturene dersom det er under - 15, og overvåker batterikapasiteten. Egentlig er jeg overasket at batteriet har holdt så lenge som det har gjort. Har nå lest at et fulladet batteri har ca 40% kapasitet når det er - 18, og dagen bilen ikke startet var det så kalt, men det var nok ikke fulladet.

 

Jeg ringte Ford og de sa at dieselvarmeren starter tidligere når det er så kaldt, og det kan hende den går en hel time før den er ferdig iht innstilt tidspunkt. Tips:Det lønner seg å stille inn tidspunktet 15 - 30 min etter at man egentlig skal reise, da har man iallefall var kupe. ( Dette gjelder selvfølgelig kun i sprengkulda vi opplever i dag)

Link to comment
Share on other sites

Da batteriet i bilen min er 5 år så satte jeg i nytt igår. Focus C-Max 2.0 TDCi

 

Da satte jeg inn et Sønak batteri på 85A med 850CCA imorges så var det like før jeg kunne dratt av gårde i 3 gir på starteren.

 

:)

 

Orginalt satt det et Motorcraft 65A 600CCA batteri.

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

en annen ting, radioen spør etter kode etter at batteri er satt inn igjen, noen som har prøvd dette, får ikke prøvd dette før

til tirsdag selv!!

 

Ford 6000 CD Code Entry Instructions

 

Once the unit has been turned on the display will show ' CODE - - - -'

 

Press preset [ 1 ] repeatedly for the first digit

Press preset [ 2 ] repeatedly for the second digit

Press preset [ 3 ] repeatedly for the third digit

Press preset [ 4 ] repeatedly for the third digit

 

To save the code press the [ 5 ] key to accept. The set should now operate.

 

If the radio shows LOCK10 or LOCK13 it will need to be sent in for unblocking.

 

noen som kan verifisere?ev.tips?

Link to comment
Share on other sites

Ved bruk av dieselvarmer stemmer det at du må kjøre like lenge som du har hatt dieselvarmeren på.

For den trekker store mengde strøm, og du vil tappe batteriet dersom du ikke kjører like lenge etterpå.

Dette vil skape gradvis mer strømproblem, og kan virke inn på andre system i bilen. Slike strømproblemer kan skape utrolig irriterende problemer.

 

 

En ting som også er viktig å merke seg, er at med Smartcharge ladesystem, som du har, så vil ikke alltid lading starte

før du har fått bilen varm. Spesielt når det er så kaldt ute. Dette er slik dette ladesystemet er lagt opp.

Så viss man i tillegg bruker mye dieselvarmer, veldig kaldt ute, småkjøring som gjør at man ikke får opp motortemp etc. Så er det dømt til å mislykkes :)

For man kjører rundt uten at bilen lader. Den er nødt til å få kjørt seg litt på litt lengre turer, og man bør være forsiktig med å bruke mye strøm når bilen ikke er varm, når det er veldig kaldt ute slik det er nå.

 

Og slike Silver Cadium batteri som er montert på biler med Smartcharge er veldig vanskelige å få ladet skikkelig.

Viss et slikt batteri skal kunne lades helt opp, må de lades med meget kraftige program-batteriladere.

En Ford-forhandler skal ha en slik lader, så man kan evt. få levert inn batteriet og ladet det der ved behov.

Dette er jo viss man har kjørt under slike forhold nevnt over.

 

Og viss et Silver Cadium batteri er blitt helt utladet, er det sinnsykt vanskelig å få opp igjen kapasiteten på det.

 

Og til dere som har Silver Cadium batteri montert i deres bil, DERE MÅ IKKE FINNE PÅ Å BYTTE DET UT MED EN ANNEN TYPE BATTERI.

Dette er fordi biler med Smartcharge ladesystem krever et Silver Cadium batteri.

Det ladesystemet fungerer på den måten at når den lader batteriet, så kjører det opp ladespenningen såpass at batteriet koker.

Og det er den eneste måten slike batteri tar i mot lading. Derfor man trenger spesielt kraftige ladere for å få ladet de, som jeg har nevnt over her.

Viss man monterer en annen type batteri i en bil som har et slikt ladesystem, ryker batteriet etter veldig kort tid.

 

 

JonV: Viss du ikke har kjøpt deg et Silver Cadium batteri, bør du levere det tilbake, og få deg et slikt batteri.

 

Goggen: Hørtes riktig ut det ja.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå kjøpte jeg batteri hos Bilia som selger Ford så antar de vet hva de har solgt meg :)

 

Batteriet vi valgte er for 2.0 Diesel og bil med Dieselvarmer selv om jeg ikke har det for ekstra kapasitet.

 

Varta sitt Silver Dynamic sier de kan lades på vanlig måte står det på Varta sine sider, står ikke om noen spesiallader der.

 

Du nevner at Ford verksted har egen lader, det stemmer men denne er da etter Ford sine bestemlser i forhold til Amp og Volt for å holde et spesifikt mål.

 

Volvo kjører en annen lader men det ER faktisk samme batteri i Mondeo og nye Volvo V70 rart de da ikke skal bruke Ford lader.

BMW har og egen lader men denne er dog datastyrt med en egen pc.

 

Sitat Varta

Det å lade opp et Varta batteri er meget enkelt: Alt du trenger er en helt vanlig lader - Spesialladere eller adaptere er helt unødvendige

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Ja, da regner jeg med at du har fått riktig batteri ja :)

Denne laderen Ford-verksted har er ikke for et spesifikk batteri, men er såpass kraftig og fungerer på en slik måte at den kan klare å lade slike batteri. Slike ladere koster fra 30000kr og oppoer.

Er flere typer og merker slike ladere, men Ford har naturlig nok sin egen også, siden det kreves å ha en slik lader på alle Ford verksted.

Vi har ved flere anledninger prøvd å lade opp igjen slike Silver Cadium batteri når de har vært nesten utladet med andre type ladere uten hell. Selv etter 1uke med vedlikeholdslading med vanlige ladere har batterikapasiteten enda ikke kommet seg opp på akseptabelt nivå.

 

Er ikke noe spesielt med Ford-laderen kontra andre merker sine ladere, men det er en lader som er kraftig nok til å få batterisyra til og koke, og går i sykluser for å få ladingen lik som i bil med SmartCharge ladesystem. For eneste måten å få et slikt batteri ladet opp, er å få batterisyra til å koke, er kun da de tar skikkelig imot lading.

Edited by Escort RST WRC

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

I min bil har jeg montert et Sønnak SA852 startbatteri superline Det har 85A og 800CCA.

 

En så lenge virker det enormt mye bedre en det orginale på 65A og 600CCA.

 

Silver Cadmium batterier er jo egentlig bare bedre da de har en mye lavere intern motstand i batteriet som igjen gir mer A ved kaldstart.

Edited by JonV

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men de stiller som sagt enda strengere krav til lading enn vanlige batteri.

Og de er veldig gode på å utnytte det siste som er av kapasitet, det vil fungere helt til det er dødt, da er det helt dødt. Derfor vanskelig å merke om man har problem med f.eks. lading, for man merker ikke noe særlig før batteriet er helt dødt. Og da trenger det som sagt å lades med skikkelig utstyr.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

en annen ting, radioen spør etter kode etter at batteri er satt inn igjen, noen som har prøvd dette, får ikke prøvd dette før

til tirsdag selv!!

 

Ford 6000 CD Code Entry Instructions

 

Once the unit has been turned on the display will show ' CODE - - - -'

 

Press preset [ 1 ] repeatedly for the first digit

Press preset [ 2 ] repeatedly for the second digit

Press preset [ 3 ] repeatedly for the third digit

Press preset [ 4 ] repeatedly for the third digit

 

To save the code press the [ 5 ] key to accept. The set should now operate.

 

If the radio shows LOCK10 or LOCK13 it will need to be sent in for unblocking.

 

noen som kan verifisere?ev.tips?

 

batteri er fullt opplada, og motor startet på 3.forsøk, radiokoden endte jeg med å kontakte Ford, og jeg fikk koden med den nette sum av kr.250,-

Har nedskrevet og fått dette dokumentert i servicehefte mitt .. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...