Jump to content

Bensin catchtank


cossie 86

Recommended Posts

orginalpumpe holder som fødepumpe.. returen ifra motoren tar du jo bare inn i catch tanken igjen så det skal ikke være noe problem..

 

Skal det være høytrykkspumpe inn til tank da?

Har sett flere som har montert lavtrykkspumper med høy leveringsmengde som forer catchtank.

Blir det ikke for høyt trykk i catch tank ved feks en 044 pumpe som forer denne?

1986 sierra cosworth vingebil
 

Link to comment
Share on other sites

går bra det, pga du har jo en "retur" ifra catch tanken og tilbake til selve tanken også. så om den blir full gjør ingen ting...

 

Ok, har du testet dette i praksis?

Monteres det et filter før catchtanken også da eller?

Må bare spør litt jeg, har ikke noen erfaring med dette overhode <_<

Du er fra Auli ser jeg, kjenner du Arnie?

1986 sierra cosworth vingebil
 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være behov for høytrykkspumpe til å føde catchtanken med nei.

Du kan tenke på det at viss du bruker 2liter på milen, så "trenger" egentlig kun den pumpen å levere ca 2liter til catchtanken i løpet av den tiden det tar og kjøre 1mil.

Dette fordi alle returene ender i catchtanken, så fra tank til catchtank trengst egentlig kun det faktiske forbruket. Men selvfølgelig bruker man jo en pumpe som leverer mye mer enn det, men man trenger absolutt ikke noe 044 pumpe som fødepumpe. Da får man unødvendig trykk i systemet, og en veldig aktiv retur tilbake til tanken.

Jeg holder også på med å lage til noe slikt, og jeg kommer til å bruke en mindre pumpe til dette.

 

 

Har samme opplegg på Bosworth'en nå, og der har jeg catchtanken fremme i motorrommet.

Bruker en vanlig Sierra innsprøytningspumpe i tanken, og 044 fra tanken til forgasser.

Hadde klart meg med en mye mindre pumpe fremme også, for kjører ganske lavt trykk inn på gassen.

Men uansett, returen til tanken er veldig travel selv med kun en i-pumpe i tanken.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være behov for høytrykkspumpe til å føde catchtanken med nei.

Du kan tenke på det at viss du bruker 2liter på milen, så "trenger" egentlig kun den pumpen å levere ca 2liter til catchtanken i løpet av den tiden det tar og kjøre 1mil.

Dette fordi alle returene ender i catchtanken, så fra tank til catchtank trengst egentlig kun det faktiske forbruket. Men selvfølgelig bruker man jo en pumpe som leverer mye mer enn det, men man trenger absolutt ikke noe 044 pumpe som fødepumpe. Da får man unødvendig trykk i systemet, og en veldig aktiv retur tilbake til tanken.

Jeg holder også på med å lage til noe slikt, og jeg kommer til å bruke en mindre pumpe til dette.

 

 

Har samme opplegg på Bosworth'en nå, og der har jeg catchtanken fremme i motorrommet.

Bruker en vanlig Sierra innsprøytningspumpe i tanken, og 044 fra tanken til forgasser.

Hadde klart meg med en mye mindre pumpe fremme også, for kjører ganske lavt trykk inn på gassen.

Men uansett, returen til tanken er veldig travel selv med kun en i-pumpe i tanken.

 

Takk for fint svar.

Så da bør det jo gå greit vist jeg kjøper en orginal cosworth pumpe til å fore tank med?

Eller er det noen andre pumper som anbefales?

Bruker vel litt mere enn 2liter på mila på banekjøring!!?

1986 sierra cosworth vingebil
 

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker også catchtank (swirlpot) på bensinen i min bil.

jeg bruker kun den orginale bensinpumpa som står i tanken, den leverer mere enn nok bensin på så lavt trykk..

jeg kan lage en slik tank til deg hvis du ønsker det.

 

veldig enkelt system som funker utmerket. du kan bruke hvilken som helst pumpe. det blir ikke trykk i denne tanken uansett siden alt overflødig går i retur til tank..

 

se bilde av mitt system

IMG_3121.JPG

IMG_3123.JPG

Edited by Gompie

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Tenker jeg kjøper meg orginal cossie pumpe da eller noe lignende.

Koster ikke mye disse tankene å kjøpe så jeg får nok bestille meg en på nett, men takk for tilbudet Gompie.

 

 

orginal cossie pumpe funker helt sikker veldig bra...

okei hvis du finner en som er ok på nettet så er det vel sikkert billigere å kjøpe den der vil jeg tro. men hvis ikke det skulle passe eller du ombestemmer deg så er det bare å ta kontakt :-)

1996 Mondeo 4x4 clx Prosjekt 332HK og 393NM på hjula

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=16524

2003 Audi A4 1,9tdi Quattro S-Line

2008 VW Caddy 1,9tdi

198? Mercedes 190E Zetec Turbo :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...