Jump to content

planing av topper


2.8turbo

Recommended Posts

24v stempler skal vel funke greit i en 2,9 siden de er nesten helt flate, men de er lavere enn 2,8 stempler, siden 2,9 har lengre slag, så funker ikke i en 2,8 (unntatt med turbo da) så lenge du ikke har veiva fra en 2,9 eller Cosworth 24v i tillegg ;)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg gjerne innrømme at jeg ikke har noen anelse om ;) Har et sett sjøl, og de er rimelig flate, men jeg har ærlig talt aldri sett et vanlig 2,9 stempel. Men om du måler 'skåla' i 2,9 stemplet har du hvertfall et cirkamål på hvor mye forbrenningskammeret minsker, og kan regne ut kompen igjen. Blir nok ikke dramtaisk høy,men skal nok merke forskjell.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

1. jaja ser ut til at det blir å ta av en 0,5mm av toppene her :P

2. men hva tror folk her om boa/bob stempler?

1. Ok.

2. Alle som har kjørt Ford V6 vet at disse bremser godt på gear. Dra 5000 o/min på 2. gear og slipp gassen så bremser det godt. Hvis du gjør det samme, men holder full gass og slår av tenningen så bremser det like godt. Grunnen til dette er FRIKSJON!!

 

90%!! av en motors friksjon kommer fra STEMPELFJÆRENE!.

 

På en 145 hk 12v cruise motor spiller dette mindre rolle da man uansett ikke kjører høye turtall, men når Ford skulle lage en høyeffekt og turtallsvillig 24 V utgave av motoren så gir 12V stemplene så store ulemper at det ikke kan godtas. 24V stemplene er rett og slett ett bedre produkt.

 

Jeg mener derfor at når man skal sugetrimme en 12V motor så vil det være ganske betydelig fordel å bruke moderne stempler og lavfriksjon stempelfjærer. 24V stempler og ringer er tilgjengelig og vil være ett rimelig alternativ.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Ok.

2. Alle som har kjørt Ford V6 vet at disse bremser godt på gear. Dra 5000 o/min på 2. gear og slipp gassen så bremser det godt. Hvis du gjør det samme, men holder full gass og slår av tenningen så bremser det like godt. Grunnen til dette er FRIKSJON!!

 

90%!! av en motors friksjon kommer fra STEMPELFJÆRENE!.

 

På en 145 hk 12v cruise motor spiller dette mindre rolle da man uansett ikke kjører høye turtall, men når Ford skulle lage en høyeffekt og turtallsvillig 24 V utgave av motoren så gir 12V stemplene så store ulemper at det ikke kan godtas. 24V stemplene er rett og slett ett bedre produkt.

 

Jeg mener derfor at når man skal sugetrimme en 12V motor så vil det være ganske betydelig fordel å bruke moderne stempler og lavfriksjon stempelfjærer. 24V stempler og ringer er tilgjengelig og vil være ett rimelig alternativ.

 

Får jeg lov å pirke litt her. Jeg vil tro at på en gammal støtstangsmotor så er det vel en del mer som spiller inn, i tillegg til kompresjonen . Det er jo friksjon mellom kam og løftere, vippearmer, ventilfjærer etc. Vil tro at det er mindre enn 90% , ellers vil jo mange av de såkalte fordelene med 4 ventilsteknikk, flytende vipearmer og overliggende kammer etc. bli borte. Kan hende det er så mye på en moderne motor der det er lite annet som bremser. Bare antagelser fra min side forresten ;)

 

Når det gjelder 24v stemplene så har de en liten fordypning i seg, ca. 2-3ccm(milliliter, målt litt enkelt med et målebeger :P) Men utenom det er de følbart lettere (har ikke veid de enda) enn de gamle 2,8 stemplene hvertfall, har tynnere ringer (2-2,5og 4mm på 2,8- 1,7-1,8 og 2,9 mm på 24v(skyvelær, så kan være noe unøyaktig) Oljeringsporet har et lite hull borra i seg på 24v kontra ett utfrest stykke på 12v, tjukkere stempelpinner, og i tillegg vanligvis mye sterkere råder. (er litt lotto med rådene for det er ingen som vet hvilke råder som er i hvilke motorer)Skjørtene er i tillegg kortere på sidene

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Får jeg lov å pirke litt her. Jeg vil tro at på en gammal støtstangsmotor så er det vel en del mer som spiller inn, i tillegg til kompresjonen . Det er jo friksjon mellom kam og løftere, vippearmer, ventilfjærer etc. Vil tro at det er mindre enn 90% , ellers vil jo mange av de såkalte fordelene med 4 ventilsteknikk, flytende vipearmer og overliggende kammer etc. bli borte. Kan hende det er så mye på en moderne motor der det er lite annet som bremser. Bare antagelser fra min side forresten ;)

 

Når det gjelder 24v stemplene så har de en liten fordypning i seg, ca. 2-3ccm(milliliter, målt litt enkelt med et målebeger :P) Men utenom det er de følbart lettere (har ikke veid de enda) enn de gamle 2,8 stemplene hvertfall, har tynnere ringer (2-2,5og 4mm på 2,8- 1,7-1,8 og 2,9 mm på 24v(skyvelær, så kan være noe unøyaktig) Oljeringsporet har et lite hull borra i seg på 24v kontra ett utfrest stykke på 12v, tjukkere stempelpinner, og i tillegg vanligvis mye sterkere råder. (er litt lotto med rådene for det er ingen som vet hvilke råder som er i hvilke motorer)Skjørtene er i tillegg kortere på sidene

Husk 2:1 forholdet mellom veiv og kam så friksjonskreftene som virker ned på veiven halveres.

Hvis du tar ett 12V og ett 24V stempel og putter det opp-ned i hver sin sylinder, hekter på en liten "fiskevekt" og drar stemplene opp med jevn fart så skal du få se at det er betydelig forskjell i friksjonen mellom de to.

 

Hvis du hadde tatt en 12V og en 24V motor som var komplette uten stempler og dradd de rundt etter veiven så tipper jeg at forskjellen her hadde vært betydelig mindre enn i ovennevnte eks. Det er også fullt mulig å velge "rullekam", rulleløftere og rullevipper og da spørs det......

Man må ikke tro at en korrekt designet støtstangsmotor er dårlig, hverken i prinsipp eller praksis.

 

Når de originale stemplene byttes ut med noen som er sterkere og lettere så er dette en kjempefordel på absolutt alle måter når man øker dreiemoment, effekt og turtall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

dette er jo en 2,9 eventuelt hvor mye høyere komp med 24v stempler kontra orginale?:P

Sjekket nettopp stemplene i en 2,9 145 hk motor. Disse er oppgitt til 9,0:1 i kompresjonsforhold. Stemplene har en grop som måler ca. 58 x 3,3 mm som da utgjør ca. 8,72 ccm.

 

Hvis man fjerner disse 8,72 ccm så økes kompresjonsforholdet fra 9,0:1 og opp til 10,33:1

 

Kombinert med en sterk anbefalt oppfrisking av pakningsflatene på blokk og topp så er man i ca. 10,5:1 som er helt perfekt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med greit spec. på komp. og kam, da er lett Dremel-behandling av området under ventilsetene og rundt ventilsyringsstøttene + en slik som er det neste på listen da det originale plenumet er "Tett" på den ene av de 4 sidene som sylindrene henter luft fra.

TV1444TW.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket nettopp stemplene i en 2,9 145 hk motor. Disse er oppgitt til 9,0:1 i kompresjonsforhold. Stemplene har en grop som måler ca. 58 x 3,3 mm som da utgjør ca. 8,72 ccm.

 

Hvis man fjerner disse 8,72 ccm så økes kompresjonsforholdet fra 9,0:1 og opp til 10,33:1

 

Kombinert med en sterk anbefalt oppfrisking av pakningsflatene på blokk og topp så er man i ca. 10,5:1 som er helt perfekt.

 

det vil da si ca en 9,6i komp med boa stempler? :P

ESCORT RST/ Sierra IST

Link to comment
Share on other sites

det vil da si ca en 9,6i komp med boa stempler? :P

Med ett volum i stempelet på 2,5 ccm i stedet for det originale ca. 8,72 ccm som kommer jeg til ett komp.forhold på noe rundt 9,905:1.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...