Jump to content

Hvilke gjenger er i blokk ved oljeplugg!


nightking

Recommended Posts

Oljeretur skal være UNDER oljenivå. Viss ikke blir det restriksjon på returen pga. overtrykk i veivhuset.

Skal dette hullet brukes som retur må man ha et rør som går til under oljenivå.

Vær obs på veiva sin bevegelse mtp. plassering av røret.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oljeretur skal være UNDER oljenivå. Viss ikke blir det restriksjon på returen pga. overtrykk i veivhuset.

Skal dette hullet brukes som retur må man ha et rør som går til under oljenivå.

Vær obs på veiva sin bevegelse mtp. plassering av røret.

 

har jo org veivhus ventilasjon da?? går fint det..

Link to comment
Share on other sites

AN størrelsene går på antall deler av 16. Dvs (AN)8/16=1/2"=ca 13mm, AN 16 = 1"=25,4mm.

Returen greier seg med AN8. Jeg hadde rør ned i bunn på panna på motoren min. Hullet var blenda osv men alt var i orden. Trodde det var sånn alle var jeg, men da har det vært noe der før en gang da.

Summit er veldig raskede, men frakt selskapene og ikke minst toll hender tar litt tid, som fra alle andre utenlands. Og servicen er helt i toppen av alle jeg har handla av. Ikke værst for å være ett grisestort firma.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man vil fortsatt få for mye overtrykk i veivhuset.

Det er absolutt ikke noe å satse på. Tar 2kalorier å legge retur under oljenivå :)

 

Hva anbefaler du å gjøre her da? sveise på rør i enden av pluggen? eller borre hull i org pluggen å tre ett igjennom ??

 

Tenkte kanskje å borre i enden av pluggen, og lime/sveise ett rør inn i der. eller lodde.... Og vil fortsatt få brukt AN koblinger

 

AN størrelsene går på antall deler av 16. Dvs (AN)8/16=1/2"=ca 13mm, AN 16 = 1"=25,4mm.

Returen greier seg med AN8. Jeg hadde rør ned i bunn på panna på motoren min. Hullet var blenda osv men alt var i orden. Trodde det var sånn alle var jeg, men da har det vært noe der før en gang da.

Summit er veldig raskede, men frakt selskapene og ikke minst toll hender tar litt tid, som fra alle andre utenlands. Og servicen er helt i toppen av alle jeg har handla av. Ikke værst for å være ett grisestort firma.

 

 

Snakker vi da innvendig diameter eller utvendig diameter ? :)

Edited by nightking
Link to comment
Share on other sites

Hva anbefaler du å gjøre her da? sveise på rør i enden av pluggen? eller borre hull i org pluggen å tre ett igjennom ??

 

Tenkte kanskje å borre i enden av pluggen, og lime/sveise ett rør inn i der. eller lodde.... Og vil fortsatt få brukt AN koblinger

 

 

 

 

Snakker vi da innvendig diameter eller utvendig diameter ? :)

 

Har du motoren ute av bilen?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Nei! Motorn står i en escort mk2.. Må ha av bunnpanna mi fordi den lekker, så skal tette den. så vi da ha mulighet for å se om dette ikke treffer veiva, hvis det er det du tenker på

 

Når du allikavel skal ha bunnpannen av, ville jeg bare sveiset en ny retur på. Da kan du selv bestemme hvor du vil ha den, bare som sagt, under oljenivå.

Det har jeg gjort ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hva anbefaler du å gjøre her da? sveise på rør i enden av pluggen? eller borre hull i org pluggen å tre ett igjennom ??

 

Tenkte kanskje å borre i enden av pluggen, og lime/sveise ett rør inn i der. eller lodde.... Og vil fortsatt få brukt AN koblinger

 

 

 

 

Snakker vi da innvendig diameter eller utvendig diameter ? :)

Innvendig diameter ja.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit jeg låner topicen din litt. :)

 

Det gjelder samme opplegget. :D

 

 

 

Dette er tatt fra passionford, og er forklaring på en montasje av "Bailey mirror image tank" til Escort Cosworth.

 

 

Ok i have one of these.

 

we'll start with the Two outlet pipes at back that face towards bulkhead.

 

1. Top outlet on mine goes to the flame trap underneath the inlet manifold, i removed the flame trap completely and made an adaptor pipe up to connect the pipe onto as the pipe supplied in the mirror image fitting kit was too narrow.

 

2. Bottom outlet of the 2 together goes between cylinder head and bulkhead as a return to the sump near the oil filter.

 

3. Outlet on bottom of tank pointing towards gearbox goes to the block port on the turbo side. in the fitting kit you get an adaptor to replace a bolt that is currently sat there.

 

4. Largest diameter outlet vents to atmosphere underneath the car.

 

 

Noen som kan bekrefte at dette er helt riktig måte å gjøre det på?

 

Stemmer det at uttaket under tanken skal til uttaket under turbosiden, og fungerer som lufting derfra?

 

Bare greit å få det helt riktig. :P

Link to comment
Share on other sites

Er riktig som det står på engelsk, men det du skriver her.

"Stemmer det at uttaket under tanken skal til uttaket under turbosiden, og fungerer som lufting derfra?" er ikke riktig. Den største i bunn skal til luft (bare henge ned under bilen ett sted. Jeg stripse røret til stabstaget.

Den andre i bunn er retur til bunnpanne og skal ikke være noe luft gjennomstrømning i. Derfor viktig at denne munner ut under oljenivå. Hvordan det kan gjøres står tidligere i tråden.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er riktig som det står på engelsk, men det du skriver her.

"Stemmer det at uttaket under tanken skal til uttaket under turbosiden, og fungerer som lufting derfra?" er ikke riktig. Den største i bunn skal til luft (bare henge ned under bilen ett sted. Jeg stripse røret til stabstaget.

Den andre i bunn er retur til bunnpanne og skal ikke være noe luft gjennomstrømning i. Derfor viktig at denne munner ut under oljenivå. Hvordan det kan gjøres står tidligere i tråden.

Ja den store har jeg bare hengt under bilen til "friluft".

 

Men hvis det uttaket under turboen skal brukes til oljeretur, blir det ikke da 2stk oljeretur siden "punkt" nr 2 også går til oljeretur?

 

Hvor kan man lufte fra turbosiden for å få utlufting fra begge sider av blokka? :) Vil ikke ha lufting fra topplokket.

Link to comment
Share on other sites

Den som står helt til venstre nede på bildet slik vi ser det nå, er vel der bankesensoren står jo.. Skal ha utlufting til catch-tanken der, og lurer også på gjengene der.. hehe ;)

 

Stemmer ikke helt, husker du ikke jeg sa at ledningen til bankesensor er festet til den pluggen, med en klemme, selve bankesensoren, står høyere opp i blokka

 

Stemmer ikke helt, husker du ikke jeg sa at ledningen til bankesensor er festet til den pluggen, med en klemme, selve bankesensoren, står høyere opp i blokka.

Jeg brukler den orginale returen, fra org nyra, som jeg har tatt vekk, til bunnpanna. Den er ikke så tykk, men det fungerer nå greit, og den går under oljenivå

Link to comment
Share on other sites

Stemmer ikke helt, husker du ikke jeg sa at ledningen til bankesensor er festet til den pluggen, med en klemme, selve bankesensoren, står høyere opp i blokka

 

Den mutteren som står skrått nedi, hadde en ledning inn i senter av mutteren. Trodde det var sensoren jeg ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Guest Fittings of Norway
Mange som har men er vel dyrere andre steder. Polly har, Fittingsofnorway, Ringstad, Turbofun..

 

Denne koster 21,50 kr ink mva hos oss. vi ligger ca likt med summitracing sine priser. så sant du ikke kjøper kina koblinger der.

fordelen med og kjøpe hos oss er kort leverings tid, garanti og til oss kan du ringe vist du lurer på noe. B)

 

mvh

www.fittingsofnorway.no

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...