Jump to content

Bytte toppakning mondeo


Guest johnny bravo

Recommended Posts

Guest johnny bravo

Må til med toppakningsbytte på mondeoen ser det ut til. Lurer bare på om det er noe jeg bør gjøre i samme slengen siden jeg må av med toppen og demontere ganske mye nedi der. Har ikke planer om noen stor påkost, men hva bør jeg iallefall se etter og sjekke mens jeg holder på?

 

Er det en grei jobb eller er det problemer jeg kan støte på? Har ikke byttet toppakning på noen biler før, men ser på meg selv som en litt over middels hobby-mekaniker ;) Skal nok få det til, men alt går så tregt og ting er så tungt når man ikke har gjørt det før...

 

Hva trenger jeg av deler? Holder det med en toppakning eller bør jeg til med slipesett etc? Nye bolter?

 

Det er forøvrig kjølevannet som går i eksosen om det har noe å si...

 

 

Takker for alle innspill!

 

93-94 mod 2.0L bensin BTW...

Edited by johnny bravo
Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

oki! takker for svar!

 

har bestilt toppakning og bolter hos mekonomen nå. kom på rundt tusenlappen... så får jeg prøve å bruke opp igjen resten av pakningene.

 

hvordan sjekker jeg enklest at toppen ikke har vridd seg eller noe da? har en delebil nemlig, men det er en 1,8 og et par år nyere... Vil vel få mindre motorvolum da, men toppen kan kanskje brukes om det viser seg at den på 2 litern er gåen?

Link to comment
Share on other sites

2literen er bare en borra 1,8 så toppen passer. at det skal gi mer komp har jeg ikke hørt før. mente det var samme toppen jeg.. du kan prøve å sjekke om toppen er skeiv ved å legge på et flatjern som er helt rett og måle mellom topp og jern med følerblad. ikke helt nøyaktig men gir ihvertfall en indikasjon. Husker ikke hvor mye skeiv den kunne være men står i haynes boka hvis du har den.

Link to comment
Share on other sites

2literen er bare en borra 1,8 så toppen passer. at det skal gi mer komp har jeg ikke hørt før. mente det var samme toppen jeg.. du kan prøve å sjekke om toppen er skeiv ved å legge på et flatjern som er helt rett og måle mellom topp og jern med følerblad. ikke helt nøyaktig men gir ihvertfall en indikasjon. Husker ikke hvor mye skeiv den kunne være men står i haynes boka hvis du har den.

er det ikke 1,5 mm eller noe sånnt a?

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Du kan i noen tilfeller se om toppen er skjev.Hvis du kan se "lommer" mellom forbrenningskammrene på toppen så er den skjev. Men beste er å bruke bladsøker og rettholt.Hvis du klarer å måle 1,5 mm i skjevhet så kan du kaste toppen.Husker ikke helt hva max klaring du kan ha,men det er rundt 0,1 mm.

1992 Ford Escort RS 2000

2003 Ford Mondeo TDCI

Link to comment
Share on other sites

Dette med kompresjon har jeg ikke prøvd selv, men jeg har lest det mange steder.

Jeg har heller ikke studert toppene, men dette er min teori:

1.8 og 2.0 har i utgangspunktet samme kompresjon og slaglengde. 2-literen har (naturlig nok) større sylindervolum. For å få samme kompresjonsforhold må 2-literen også ha tilsvarende større volum i toppen. 1.8-topp på 2.0-blokk vil dermed gi mindre totalt volum enn standard 2.0. Siden slaglengden er den samme får man høyere kompresjon.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Guest johnny bravo

kjempegreier! takker alle sammen. har haynes boka her, men den er på pdf på pc'n og ikke enkel å finne fram i. Men kunne ikke finne noen mål på hvor mye skjevhet som tolereres...

 

Mulig jeg skrur av toppen av delebilen først bare for å se. Den er såpass demontert fra før at det skal gå fort... Da lærer jeg jo også litt først ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette med kompresjon har jeg ikke prøvd selv, men jeg har lest det mange steder.

Jeg har heller ikke studert toppene, men dette er min teori:

1.8 og 2.0 har i utgangspunktet samme kompresjon og slaglengde. 2-literen har (naturlig nok) større sylindervolum. For å få samme kompresjonsforhold må 2-literen også ha tilsvarende større volum i toppen. 1.8-topp på 2.0-blokk vil dermed gi mindre totalt volum enn standard 2.0. Siden slaglengden er den samme får man høyere kompresjon.

 

Hvorfor? De har jo ikke samme stemplene så kan jo ligge der? Men hvis du har lest det flere steder så stemmer det sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor? De har jo ikke samme stemplene så kan jo ligge der? Men hvis du har lest det flere steder så stemmer det sikkert..

Det er jo også en mulighet.

Som sagt har jeg lest det flere steder, og ingen har motsagt det, men det kan jo være en internettmyte, det er mange av dem ;)

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg henger meg litt for mye opp i kompresjon her.

 

Jeg har sjekket litt og toppene er ikke like.

Først 2.0-toppen jeg har i kjelleren:

DSC00676%20_Custom__001.JPG

Så en tilfeldig 1.8 fra Passionford:

DSC01682.jpg

 

Det er tydelig at 1.8 har mer gods mellom innsugsventilene og dermed mindre volum hvis høyden er lik. Det er mulig jeg blir lurt av kameravinklene, men det ser ut som 2.0 har mer rom på utsiden av ventilene også. Etter det jeg kan se i delekataloger er ventilene like.

Jeg sjekket flere bilder og alle jeg fant ser ut som eksemplene.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...