Jump to content

Motoren stopper etter kort tid


adapTECH

Recommended Posts

Noen som vet hvor bensinpumpereleet på en 86 Scorpio 2.9i Ghia ligger hen? Om det er i sikringsboksen hvilket rele er det?

 

Edit: Er blitt litt fremgang på bilen nå.

Skiftet plugger og pluggledninger og da startet bilen med engang :)

Var ganske kortvarig glede siden det ikke går ann å ruse motoren uten att det fusker og kutter. Stopper etter ganske kort tid :/

Men nå starter den ivertfall med engang hver gang jeg prøver. Står og går helt fint på tomgang, men stopper brått etter en 10 sekunder.

Har prøvd å koble ut luftmengdemålerene, gasspjeldsensoren og temperaturføleren uten at det gjorde noen forskjell.

Er det noen som har noen tips om hva mer som kan være gåent?

Edited by adapTECH

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis det er til 2,9 (86 mod. 2,9 finnes ikke), så er releet gult. Sitter ved siden av et rødt.

Takker.

Er vel en 87modell som er førstegangsregistrert i 86 da.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Takker.

Er vel en 87modell som er førstegangsregistrert i 86 da.

 

Scorpio med 2,9 ble ikke levert før fra Juni `87. Men shit au, det spiller ingen rolle :) pumpe-releet skal i hvertfall være gult. Men hvis pumpa ikke starter tror jeg mere på at den er defekt.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Scorpio med 2,9 ble ikke levert før fra Juni `87. Men shit au, det spiller ingen rolle :) pumpe-releet skal i hvertfall være gult. Men hvis pumpa ikke starter tror jeg mere på at den er defekt.

Har funnet at det ikke er det problemet ligger. Pumpa går og leverer bensin frem til fuelrailen. Tror bensintrykksregulatoren min er gåen.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Har funnet at det ikke er det problemet ligger. Pumpa går og leverer bensin frem til fuelrailen. Tror bensintrykksregulatoren min er gåen.

 

Det kan godt tenkes. Men i et sånt tilfelle bør du sjekke releet til dysene. Er det røde som sitter siden av det gule til pumpa.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt tenkes. Men i et sånt tilfelle bør du sjekke releet til dysene. Er det røde som sitter siden av det gule til pumpa.

Takk for tipset :) . Skal sjekke det imorgen. Regner med det skal slå seg på samtidig som pumpereleet?

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Om det røde relet til dysene ikke slår seg på vill ikke motoren få trigger signal heller. Så en enkel måte å teste er jo å se om bilen slår gnist. Relet blir vell kalt "motorstyrings-rele" så vidt jeg husker :)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Om det røde relet til dysene ikke slår seg på vill ikke motoren få trigger signal heller. Så en enkel måte å teste er jo å se om bilen slår gnist. Relet blir vell kalt "motorstyrings-rele" så vidt jeg husker :)

Jeg har gnist på motoren så da er det releet i orden da.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

prøvd å strupe retur slangen?

men selv om pumpa leverer fuel er det ikke sikkert at det er nok, har vært borti et par biler som ikke ville starte selv om pumpa leverte, men gikk som en kule etter at den ble skiftet.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

prøvd å strupe retur slangen?

men selv om pumpa leverer fuel er det ikke sikkert at det er nok, har vært borti et par biler som ikke ville starte selv om pumpa leverte, men gikk som en kule etter at den ble skiftet.

Har skiftet pumpe og lagt opp ny ledning så det skal komme nok bensin. Prøvde å strupe returen, men det hjalp ikke.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vere att jeg tar feil så kan du slå på tenninga å måle om det er strøm i ett av dyse-stickene med ett multimeter. Rød i ett av kontaktene å svart på jording/minus pol. IKKE begge pinnene inn i stikket til dysene, da måler du spenningsfall. Tomgangs-spenning her skal vere batterispenning. Rundt 12V.

 

prøvd å strupe retur slangen?

men selv om pumpa leverer fuel er det ikke sikkert at det er nok, har vært borti et par biler som ikke ville starte selv om pumpa leverte, men gikk som en kule etter at den ble skiftet.

 

Det kommer jo ann på trykket som kommer fra pumpa, dysene har ett opningstrykk i tillegg til att den skal få strøm for å styre eventuelt hvor lenge den skal åpne mtp. tps-sensorens signaler. Når det gjelder hvor mye trykk dysene må ha for å opne er jeg jaggu ikke sikker på, men det er noe styr om en skal begynne å måle trykket i fuel-railen. Nesten enklere å berre prøve ei anna pumpe da vell? :)

 

Edit: Ser du har testa ny pumpe.

Edited by Sierra-Ole

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vere att jeg tar feil så kan du slå på tenninga å måle om det er strøm i ett av dyse-stickene med ett multimeter. Rød i ett av kontaktene å svart på jording/minus pol. IKKE begge pinnene inn i stikket til dysene, da måler du spenningsfall. Tomgangs-spenning her skal vere batterispenning. Rundt 12V.

Det skal jeg prøve :)

Med tomgangsspenning mener du at det skal være 12v der når bare skrur på tenninga? Eller skal jeg måle det når jeg kjinner?

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også minus-stikket på dysekontaktene (brun ledning). Kan vel ohme de med et multimeter. Jording til dyser er koblet i sammen tre og tre til to par, slik at to jordings-ledninger går til ECU`s to driver utganger for dyser. I verste fall kan du ha knekt utgangene til dysene. Tror egentlig ikke det har skjedd men...

 

Men hvordan oppfører motoren seg egentlig, når du prøver å starte? Vil den ikke i det hele tatt?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk også minus-stikket på dysekontaktene (brun ledning). Kan vel ohme de med et multimeter. Jording til dyser er koblet i sammen tre og tre til to par, slik at to jordings-ledninger går til ECU`s to driver utganger for dyser. I verste fall kan du ha knekt utgangene til dysene. Tror egentlig ikke det har skjedd men...

 

Men hvordan oppfører motoren seg egentlig, når du prøver å starte? Vil den ikke i det hele tatt?

Den kjinner lenge uten att det skjer noe. Begynner å fyre litt etterhvert. Av og til så starter den, men den dør ut igjen ganske fort.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Den kjinner lenge uten att det skjer noe. Begynner å fyre litt etterhvert. Av og til så starter den, men den dør ut igjen ganske fort.

 

Ok, da tror jeg ikke det er noe galt med bensintilførselen. Blir å sjekke de vanlige tingene, som gass-spjeld sensor, plugger, osv. Motorcraft platinum plugger er gull i disse motorene. Sjekk forresten at du har god forbindelse, og spray alle kontakter til sensorer med elektrorens. Sitter en tenningsmodul på baksiden av fordeleren (svart). Denne kan være defekt, men siden du har gnist bør den være ok.

 

Har motoren luftmengdemålere? Hvis årsmodellen på bilen stemmer med det du sier så har den det, og disse kan godt være defekte.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da tror jeg ikke det er noe galt med bensintilførselen. Blir å sjekke de vanlige tingene, som gass-spjeld sensor, plugger, osv. Motorcraft platinum plugger er gull i disse motorene. Sjekk forresten at du har god forbindelse, og spray alle kontakter til sensorer med elektrorens. Åsså sitter det en tenningsmodul på baksiden av fordeleren (svart). Denne kan godt være defekt.

 

Har motoren luftmengdemålere? Hvis årsmodellen på bilen stemmer med det du sier så har den det, og disse kan godt være defekte.

Har sjekket tenninga og jeg har gnist. har både sjekket pluggene og sjekket med tenningslampe. Har prøvd å koble fra luftmengdemålerene uten att det gjorde noen forskjell. Har også prøvd alle andre følere uten att det gjorde noen forskjell.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ha testa me nye tennkabler, viss ikke det hjelper; fordeler å rotor. Selv om den gir gnist kan det alikevell vere for mye motstand i kablene eller dårlig kontakt som medfører for dårlig gnist til att motoren ikke klarer å antenne luft/bensin blandingen.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville ha testa me nye tennkabler, viss ikke det hjelper; fordeler å rotor. Selv om den gir gnist kan det alikevell vere for mye motstand i kablene eller dårlig kontakt som medfører for dårlig gnist til att motoren ikke klarer å antenne luft/bensin blandingen.

Får prøve det da :)

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Du kan om du ikke har nye kabler, ohme dem. Skal ikke vere mer en 1k Ohm. Tommelfinger-regel :)

Å om du ikke har nytt fordelerlokk å rotor så kan du iallefall se om det ser brent ut ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Du kan om du ikke har nye kabler, ohme dem. Skal ikke vere mer en 1k Ohm. Tommelfinger-regel :)

Å om du ikke har nytt fordelerlokk å rotor så kan du iallefall se om det ser brent ut ;)

Oki. Det skal være nye kabler, rotor og fordelerlokk ifølge forrige eiern, men det kan vel lønne seg å sjekke allikevel.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

Man veit aldri, har blitt overaska over slike tilfeller selv ved tidligere kjøp. Der for eksempel de gule "Koniene" var gule "billig merke" i steden for :P

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...