Jump to content

Mondeo Mk3 - klakkelyd i rattet


aarnes

Recommended Posts

Har fått en liten irriterende lyd i bilen i det siste..

om jeg kjører sakte, og feks clutcher eller bremser så kjennes det ut som noe klakker i styringa.

som om man har tre ledd som sitter i hverandre, og et av de ikke er stramme...

 

Forslag anyone?

 

Vanskelig å forklare, men har ihvertfall forsøkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ta av nedre ledd på rattakselen helt nede ved gulv/torpedovegg inne i bilen. Det kan være lurt å skru av nedre del på dashbord først. Da kan du dra nedre del av akselen opp og ned. På glideflaten smører du kobberfett.og drar glideren noen ganger opp og ned- Så er det bare å montere igjen. Passer bare på en måte så ingen fare for skjevt ratt. Men det kan være lurt å sette på rattlåsen slik at du ikke monterer en runde feil. Klokkefjæra inenfor rattet tåler ikke en runde ekstra til en side

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Virker som lyden kun kommer på lave hastigheter. den er ikke der når jeg kjører på motorvei, kun småkjøring..

 

Hehe, virker som det skal være slik!? Jeg hører akkurat det samme i min når jeg kjører fra ca 10-25 km\t om jeg gasser litt eller svinger.. Hører aldri noe lyder over 25km uansett om jeg svinger eller gasser.. Er iallefall ikke noe galt i forstilling tror jeg, da ville man vel hørt lydene uavhengig fart?

 

Har vel noe med styresnekke etc. å gjøre tror jeg, for lyden kommer fra rattet mitt, ikke fra hjula eller forstilling generelt. :)

 

Mvh. Ole.

2003 Ford Mondeo 1.8 trend kombi Xenon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo forsåvidt legge til at da jeg hadde bilen på driftstest hos NAF, fant de ingenting som tilsa at dette var noe som var løst i forstilling o.l. Dere vet jo sikkert at NAF er ganske så grundige.. ;)

 

...Så om det er sammme lyden vi har, så er iallefall ikke dette en "feil" på bilen tydligvis.. Sikkert bare litt slark i rattstammen eller noe i den duren, tenkte bare å slenge ut dette, om det kunne være til trøst.. :)

 

Mvh. Ole.

2003 Ford Mondeo 1.8 trend kombi Xenon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trekantstamme ;)

 

Ta av nedre deksel/panel under rattet, da ser du den. det er selve rammstammen , ser ut som et slags stempel/glider som har tre kanter og er lang (går ned til torpedoveggen)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...