Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal etterhvert sette igang med bygging av eksosanlegg min escort mk2 med YB. Lurer da på om hva folket tror om dimensjonen på det. Målt litt på det og det hadde vært en stor fordel og bruke 2,5" på det pga plassen. Kan sikkert klare 3" og (med mye knoting), men er det nødvendig? Ca 400-450 hk..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Ville gått for 3".

Tror du vil få litt problem med for dårlig fløde på den effekten med 2,5".

Så jo f.eks. Euan sin Cosworth på Passionford, på ca 500hk hentet han en god del på å bytte fra 3" Moongoose til et dobbelt anlegg som flødet bedre.

Og lyden med 3" er mye finere enn med 2,5" :P

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Posted

2x 2.5" etter downpipe, med dobbelt sett med potter, 2 midt under før bakaksel, og 2 endepotter.

 

Hvis du har dårlig plass er nok 3" riktig dim, 2.5" blir for lite

 

Again, less pressure downstream of the turbine is goodness. This approach minimizes the time-to-boost (maximizes boost response) and will improve engine VE throughout the rev range.

 

As for 2.5" vs. 3.0", the "best" turboback exhaust depends on the amount of flow, or horsepower. At 250 hp, 2.5" is fine. Going to 3" at this power level won't get you much, if anything, other than a louder exhaust note. 300 hp and you're definitely suboptimal with 2.5". For 400-450 hp, even 3" is on the small side.”

Posted

Var vel egentlig svarene jeg forventet men men ikke ønsket.. Da blir det knoting da. <_<

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted

Er trangt overalt. Har allerede sveist om torpedoen litt for å lage bedre plass til downpipen og starter. Over atlasen er det ikke plass så den må gå under. Må legge eksosen rett oppunder mellomakselen hele veien bakover iallefall. Bak bakakselen er eneste sted med plenty plass.. Må prøve å få plass til en forran akselen og. Vil ha den til å bråke minst mulig så det går an å kjøre på alt, inkl 90dB. Prøve iallefall... Den er lav og skal bli lavere.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Posted
Er trangt overalt. Har allerede sveist om torpedoen litt for å lage bedre plass til downpipen og starter. Over atlasen er det ikke plass så den må gå under. Må legge eksosen rett oppunder mellomakselen hele veien bakover iallefall. Bak bakakselen er eneste sted med plenty plass.. Må prøve å få plass til en forran akselen og. Vil ha den til å bråke minst mulig så det går an å kjøre på alt, inkl 90dB. Prøve iallefall... Den er lav og skal bli lavere.

Siden det er en banebil kunne det jo vært ålreit å kappet og sveist inn en egen tunell for eksosen på passasjersiden av bilen. Blir mye jobb men da slipper man hvertfall at eksosen subber overalt.

Posted
Skal etterhvert sette igang med bygging av eksosanlegg min escort mk2 med YB. Lurer da på om hva folket tror om dimensjonen på det. Målt litt på det og det hadde vært en stor fordel og bruke 2,5" på det pga plassen. Kan sikkert klare 3" og (med mye knoting), men er det nødvendig? Ca 400-450 hk..

Det som avgjør mest er motorspec.

 

Husk at de aller fleste opplever enormt store fordeler ved å bruke A/R 0.48 turbinhus i stedet for A/R 0.63 på Cosworth med T34 turbo og dette til tross for at baktrykket blir helt enormt. Grunnen er at det originale motoroppsettet fint takler høyt baktrykk.

 

En Cosw. motor bygget i england mistet kun 5 hk på topp når turbinhuset ble byttet til ett mindre som økte baktrykket "ett par kg" så baktrykk alene er ikke alt.

 

En kammerat bremste 400 hk med hjemmelaget 2,5" eksosanlegg og potter. I følge turbonetics selgeren var det turboen som holdt igjen effekten og en større turbo ville gitt betydelig høyere effekt.

 

Ikke gjør vitenskap utav det. Bruk så stor downpipe som mulig og så lenge som mulig gå ned til 2,5" når det ikke er plass til større rør.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted
Det som avgjør mest er motorspec.

 

Husk at de aller fleste opplever enormt store fordeler ved å bruke A/R 0.48 turbinhus i stedet for A/R 0.63 på Cosworth med T34 turbo og dette til tross for at baktrykket blir helt enormt. Grunnen er at det originale motoroppsettet fint takler høyt baktrykk.

 

En Cosw. motor bygget i england mistet kun 5 hk på topp når turbinhuset ble byttet til ett mindre som økte baktrykket "ett par kg" så baktrykk alene er ikke alt.

 

En kammerat bremste 400 hk med hjemmelaget 2,5" eksosanlegg og potter. I følge turbonetics selgeren var det turboen som holdt igjen effekten og en større turbo ville gitt betydelig høyere effekt.

 

Ikke gjør vitenskap utav det. Bruk så stor downpipe som mulig og så lenge som mulig gå ned til 2,5" når det ikke er plass til større rør.

 

Høres ut som E18 i rushen det der gitt, og 2.5" er rundt sandvika..

Posted (edited)

Heheh, høres ja. Det er mange som har hovedfokuset der.

 

Schanche kikket engang på en eller annen gatebil med 5" endestuss og original 2,25" downpipe og kommenterte: Hmm, jeg pleier å gjøre det omvendt. :lol:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...