Jump to content

Høy AFR!


0milt

Recommended Posts

Hei!

Har en -90mod sierra, cos som er bygget om til 2wd. Den har fått en "290chip", og har blå-dyser (org.)

 

Problemet mitt er at den går ikke som den skal, går litt ruskete, og i tillegg er AFR ned i 10,5-11 på tomgang, imens jeg aldri kommer under 15 ved pådrag.

Bensintrykket ligger på ca 3bar, og turbotrykket på 1bar.

 

Hva er det som gjør dette? Noen tips?

 

Svar tas imot med stor takk! :)

 

(Har kjøpt en chip og sorte dyser som Pukkelrygg har konstruert. Skal sette denne på iløpet av kort tid etter EUkontroll, men vil gjerne vite hva som gjør dette uansett.)

 

Mvh Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har en -90mod sierra, cos som er bygget om til 2wd. Den har fått en "290chip", og har blå-dyser (org.)

 

Problemet mitt er at den går ikke som den skal, går litt ruskete, og i tillegg er AFR ned i 10,5-11 på tomgang, imens jeg aldri kommer under 15 ved pådrag.

Bensintrykket ligger på ca 3bar, og turbotrykket på 1bar.

 

Hva er det som gjør dette? Noen tips?

 

Svar tas imot med stor takk! :)

 

(Har kjøpt en chip og sorte dyser som Pukkelrygg har konstruert. Skal sette denne på iløpet av kort tid etter EUkontroll, men vil gjerne vite hva som gjør dette uansett.)

 

Mvh Thomas

 

Hadde vært bedre visst lambda verdien, hadde vært motsatt av det du har 15 på tomgang og 11 ved pådrag, gjerne litt nærmere 12

Link to comment
Share on other sites

skjedde dette etter montering av 290 chip? i såtilfelle sett i orginalen til du skal ha i det andre;)

hvis problemet dukket opp uten bytting av deler, defekt map sensor? el slange til denne?

 

Har kjøpt etpar brukte chipper som skulle passe til ditt og datt her inne, men er billigest å ringe pukkelrygg med en gang ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ihvertfall komt meg igjennom EU kontrollen, fikk faktisk co ned i 1,5, noe som er ganske imponerende syns jeg.

 

Fikk 2'er på speedometer og veivhusventilasjon.. Gaz gold kittet gikk rett igjennom og det gjorde alt annet og forsåvidt:p koos syns nå jeg.

 

Så nå er det avgårde å hive på nye dyser og chip og se hvordan det fungerer. Blir spennende :)

 

Kverneng: Bensinpumpa leverer nok tror jeg, den får jo faktisk for mye bensin..

Link to comment
Share on other sites

skal ikke 90 mod og oppover ha lambda, cat, og max 0,5 i co da? (eller husker jeg feil i farten :huh: )

 

 

Jo, den skal vel det. Men han som tok kontrollen var innpå datan, og der var det to typer. Så peika jeg på den uten cat -_-

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ihvertfall komt meg igjennom EU kontrollen, fikk faktisk co ned i 1,5, noe som er ganske imponerende syns jeg.

 

Fikk 2'er på speedometer og veivhusventilasjon.. Gaz gold kittet gikk rett igjennom og det gjorde alt annet og forsåvidt:p koos syns nå jeg.

 

Så nå er det avgårde å hive på nye dyser og chip og se hvordan det fungerer. Blir spennende :)

 

Kverneng: Bensinpumpa leverer nok tror jeg, den får jo faktisk for mye bensin..

Når du har AFR på 15 ved pådrag vil jeg ikke akkurat si den får for mye..

Link to comment
Share on other sites

Eni med Anders her... Den går nok litt magert v pådrag.. :o

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mista vakumet til bensintryksregulatoren ?

 

Nei, bensintrykket er fint. Tror rett og slett at det var CO, og mapsensor som var ute å kjøre.. Har fått på ny chip fra pukkelrygg og svarte siemens dyser nå. Vart myyye bedre med en gang!:)

 

alt fungerer optimalt tror jeg. Skulle muligens hatt meg ny wastegate actuator. en som holder til 1,8 bar trykk. Har dere noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Nei, bensintrykket er fint. Tror rett og slett at det var CO, og mapsensor som var ute å kjøre.. Har fått på ny chip fra pukkelrygg og svarte siemens dyser nå. Vart myyye bedre med en gang!:)

 

alt fungerer optimalt tror jeg. Skulle muligens hatt meg ny wastegate actuator. en som holder til 1,8 bar trykk. Har dere noen tips?

-34 actuator

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nei, bensintrykket er fint. Tror rett og slett at det var CO, og mapsensor som var ute å kjøre.. Har fått på ny chip fra pukkelrygg og svarte siemens dyser nå. Vart myyye bedre med en gang!:)

 

alt fungerer optimalt tror jeg. Skulle muligens hatt meg ny wastegate actuator. en som holder til 1,8 bar trykk. Har dere noen tips?

 

 

vilken map sensor brukte du på org dysene da??? 3 eller 2 bar??

skal bruke 2 bar ( org) på dei dysene/chip

Edited by Bidn
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Drar fram denne igjen. Har ca 12,8-13 i verdier ved pådrag og drar veldig godt og rent men på tomgang er den pittelitt ruskete ved piffing på gassen og då ligger den rundt 10-11 i verdier. Har ca 1 bar i vakum så har trua på da e noken kvasse kammer i den.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Drar fram denne igjen. Har ca 12,8-13 i verdier ved pådrag og drar veldig godt og rent men på tomgang er den pittelitt ruskete ved piffing på gassen og då ligger den rundt 10-11 i verdier. Har ca 1 bar i vakum så har trua på da e noken kvasse kammer i den.

Da går den fett på tomgang og magert på pådrag

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekket hele trykksystemet for å finne ut om det er lekkasje(noe det sikkert er, men hvor mye?) om du ikke allrede har gjort dette. Det er først når du VET at du har et tett system at du kan si om AFR er sånn eller sånn.

Link to comment
Share on other sites

Magert ved pådrag??? 12,8-13 må ver ei bra blanding det vell? Men tenkte på tomgangen då den får litt for mykje bensin. Har heilt nye trykkslanger og når den har 1 bar i vakum bør den ver ganske tett :) ka er optimale blandinga på tomgang?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Du burde ligge på ca 11-11.5 på full pupp, 14.7 er jo det magiske tallet på cruising å tomgang. Vanskelig å få en trimma cosworth så fin på tomgang men..

 

Det du burde gjøre er å skru opp bensintrykk til den er der du vil ha den på pådrag, så justere co skruen på tomgang.

 

Om du ikke har sjekka TPS burde du gjøre det, skal være over null, under 5V når du vrir på spjeld.

 

0.2-4.8v som et eksempel, eller motsatt spørs kors TPS du har. Det ser du når du vrir på spjeld.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...