Jump to content

Timing av kammer etter montering av BD14 innsug kam


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Har en 200motor med grådyseoppsett som har fungert meget bra med org kammer (bra moment fra bunn som har har fulgt hele veien til sperra)

 

men så tenkte jeg forbedre det enda mere med en BD14 innsug kam, da jeg har lest og pratet med flere som har ment dette skulle funke bra.

resultatet ble en dau bil fra bunn med MYE mere turbolag. jeg har t35 turbo og 4x4 manifold btw.

 

Pratet med flere som sier jeg må justere kamdrevene, men alle har like mange meninger som det finnes ølflasker hos ringnes.

jeg skjønner rett og slett ikke hvem vei på kammene jeg skal justere for å få tilbake momentet fra bunn. noen mener eksos kammen må frem, andre tilbake og det samme med innsug kammen. jeg har satt måleur på 4`ern når motoren står i TDC, prøvd justere den 1mm frem slik f.eks vs motor og KM kams mener, men da er jo ikke målene på kamdrevet i nærheten av standard mål, jeg må rett og slett flytte en hel tann på kamdrevet for å komme i nærheten (det kjennes også ut som ventilene på eksos`n butter når jeg prøver dette)

 

Håper noen kan svare som har prøvd et slikt oppsett, jeg har jo sett flere mener dette funker skal funke meget bra med standard eksoskam og bd14 innsug

jeg er klar over at jeg må ofre litt bunndrag med kvassere kam på innsug, men tviler på at jeg skal miste SÅÅÅ mye som jeg har gjort, for det er heller ingen merkbar forbedret toppeffekt heller

Link to comment
Share on other sites

Har du justerbare kamdrev da?

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

nei jeg har ikke chip som er beregnet til det, men når det fungerte så bra med org kammer trodde jeg ikke det skulle gjøre så stort utslag, men det gjør det kanskje?

 

jeg satt måleur på 4`ern og prøvd meg frem med 0,2, 0,5 og 0,8mm på innsug. på eksos har jeg prøvd holde den litt lenger oppe enn org, det tilsvarer vel ca 2grader senere enn standard timing, jeg tørr ikke prøve mere på den, for det er VELDIG nær at ventilene butter i stempla

Link to comment
Share on other sites

Det har mye å si på hvor mye luft motoren slipper gjennom. Regner ikke med du har bredbåndslambda? For da ville du sett en forandring på afr på fullt pådrag.

Du bør absolutt få tilpasset chip for dette, og kjørt bilen med bredbåndslambda slik at du ser verdiene.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men viss den gjorde det så burde du fått utslag på magrere blanding.

Er ikke noe annet som kan være galt da? Noe som kan ha skjedd ved byttet av kammer etc.? Noe annet som ble gjort som kan påvirke resultatet?

Er nok det beste det ja :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

det kan jo hende den gjør det, men det jeg savner fryktelig er momentet. nå er den helt dau i forhold til før, og mest håpløs lag. ja får vel høre med pukkelrygg :)

Som vanlig handler alt sammen om OPPSETT.

Hvis vi tar utgangspunkt i de originale kammene og Kentcams katalogen så ser vi følgende:

BD8 241 grader, timing 6/55 og 0,23 mm løft i TDC.

BD14 261 grader timing 16/65 og 0,66 løft TDC.

 

Når innsugsventilen lukker 10 grader senere enn før da reduseres kompresjonstrykket og da mister man respons.

Selv med denne milde kamitimingen så står det at "Piston clearance must be checked".

Hvis du flytter kammen 10 grader til 26/55 så øker du kompresjonstrykket tilbake til noe rundt utgangspunktet, men da trenger du store ventillommer i stemplene.

 

Du skal ikke bry deg med hvordan kamdrevene står. Det eneste som er av betydning er hvordan ventilene beveger seg i forhold til stemplene!

 

En kar "rundtom har" hadde følgende oppsett:

1. Engelsk bygget 200 blokk med lavkomp stempler.

2. Hjemmeportet topp.

3. T34 A/R 0,48.

4. 4x4 manifold

5. Grådyser.

6. Chip.

 

Med originale kammer kjørt han 148 km/t på 201 m.

Når BD14 innsugskam var montert var inntrykket at det ikke var noe særlig forskjell, men på drag så ble det så vidt jeg husker noen fine 7. sek tider og 153 km/t i sluttfart. Dette er ett GODT resultat på en 4x4 Sierra Cosworth så det er ikke selve BD14 kammen som er problemet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at på bd 14 var det anbefalt dobble ventilfjører og utfresninger på stempel :)

Det stemmer veldig bra.

De 20 år gamle utslitte originalfjærene kan ikke anbefales brukt til noe som helst lenger. Dobble fjærer er lengre enn de originale og krever derfor nedfresing i toppen. Det finns andre alternativer.

Med tilstrekkelig aggresiv kamtiming er det tatt ut over 550 hk med BD 14 kammer så ventillommer i stemplene må anbefales på det aller sterkeste.

 

Som mild og snill "bolt-on" trimming er det andre og bedre valg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter en prat med Kjelli`s justerte jeg innsug 0,9mm og eksos 0,6. VIPS har jeg mye moment igjen og toppeffekten har økt.

blandinga har blitt feit på penkjøring etter kambytte, men her kan pukkelrygg få trå til :)

 

jeg har ikke gjort noe med fjærer eller lommer i stemplene, og nå har jeg liggi på turtall sperra de siste dagene, det funker :)

 

så takk igjen kjell arne :)

Link to comment
Share on other sites

Etter en prat med Kjelli`s justerte jeg innsug 0,9mm og eksos 0,6. VIPS har jeg mye moment igjen og toppeffekten har økt.

blandinga har blitt feit på penkjøring etter kambytte, men her kan pukkelrygg få trå til :)

 

jeg har ikke gjort noe med fjærer eller lommer i stemplene, og nå har jeg liggi på turtall sperra de siste dagene, det funker :)

 

så takk igjen kjell arne :)

 

 

bra det ordna seg :) Han vet hva han driver med han ja :)

Link to comment
Share on other sites

Etter en prat med Kjelli`s justerte jeg innsug 0,9mm og eksos 0,6. VIPS har jeg mye moment igjen og toppeffekten har økt.

blandinga har blitt feit på penkjøring etter kambytte, men her kan pukkelrygg få trå til :)

 

jeg har ikke gjort noe med fjærer eller lommer i stemplene, og nå har jeg liggi på turtall sperra de siste dagene, det funker :)

 

så takk igjen kjell arne :)

Flott!

Håper at det kan fortsette slik også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...