Jump to content

Startproblemer Escort


Hunken

Recommended Posts

Veivsensor sitter nesten nede ved bunnpanna på fremsiden av motoren.

 

Da får man ta en titt når det tørker såpass opp at man hæler å legge seg på marka :)

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Bytta følern idag, dvs. jeg var å henta en på dumpen..

Bilen virka heilt fin, til å begynne med.. Fikk kjørt ca 1 mil før den begynte å bli rar, heilt lam på halv gass, å gikk svært dårlig. Etter nesten 2 mil, begynte den å kutte igjen. Da jeg skulle parkere, hadde ikke bilen en fin gange i d hele tatt, nesten som om den ville stoppe. Sto å lirka på kabler og koblinger mens bannskapen fløy. Å plutselig gikk den fint på tomgang(uten at jeg rørte noenting).

 

Skjønner ingenting, j*vla gjettelek.

 

Får vel dra på vrakern å hente meg en ny hjerne? Siden det er innebygd edis, kan det vel kanskje der feilen ligger..?

 

Hvor er hjernen på denne bilen, trodde først det var den boksen i motorrommet, men den var visst till ABS`en. :whistling:

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Hjernen sitter nede ved gulvet foran passasjerdøra, men som sagt tidligere: EDIS-modulene er ikke kjent for å ryke på Zetec, pluggledninger og coiler er mye mer utsatt.

Jeg synes det høres ut som noe ikke tåler å bli skikkelig varmt.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Hjernen sitter nede ved gulvet foran passasjerdøra, men som sagt tidligere: EDIS-modulene er ikke kjent for å ryke på Zetec, pluggledninger og coiler er mye mer utsatt.

Jeg synes det høres ut som noe ikke tåler å bli skikkelig varmt.

 

Tja, men nå er jo egentlig alt utenom hjerne bytta <_<

Plugger,Pluggledninger,Coil og Veivakselsensor. Da er det vel egentlig ikke nå særlig annet enn hjernen som står igjen som ikke har blitt byttet?

 

Men før jeg bytter noe mere, skal jeg vente til det tikker litt penger inn på kontoen, så skal jeg harke meg til ett verksted å få lest av feilmeldingene, tror det kan være geitt å ha gjort. Fikk jo ikke til å lese dem av selv :P

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Ja, hadde egentlig ikke tenkt at kanskje hjernen er årsaken til rare feilkoder.

Er heilt bombesikker på at alle kodene vi fikk var 2-sifferet, å isåfall hvis det skulle hvert ett tredje tall etter den to-siffrede koden vi fikk, harmonerte det uansett ikke med di mulige feilkodene det kunne være. Siden di 2 første tallene var feil.

 

Men ett annet spm, går det ant å sette på f.eks 2.0 zetec hjerne på 1,8? Er bare 2.0 som står i di escortene og mondeoene her på vrakern. Hadde bare vært litt kjekt, slipper da å sende en kompis i bodø å skruve for meg da :P

 

For på f.eks sierra 100hk utgaven, passer is hjernen (115hk), mulig man får en liten effektøkning også da... Tenkte kanskje det kunne være slik på escort også..

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Bare 2.0 Escorter? Altså RS2000. Høres veldig rart ut. Uansett er ikke det Zetec.

 

EEC-IV (60 pin) hjerne fra Mondeo vil passe. EEC-V (104 pin) som kom på slutten av 90-tallet vil ikke passe.

Selv om hjernen passer vil motoren sannsynligvis ikke gå riktig. Du bør minimum ta med LMM fra samme bil. Mondeoen har en større dimmensjon.

Det har lenge vært en populær oppgradering å bruke hjerne, LMM, spjeldus og kammer fra 2.0. Min 1.8 med slike mods fungerte bra, men jeg fikk betraktlig bedre resultater med innsug fra Mondeo i tillegg.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

du jobba i lagme gamlingen :P

 

 

Javelja! Da kjem e en snartur litt seinar;)

 

Bare 2.0 Escorter? Altså RS2000. Høres veldig rart ut. Uansett er ikke det Zetec.

 

EEC-IV (60 pin) hjerne fra Mondeo vil passe. EEC-V (104 pin) som kom på slutten av 90-tallet vil ikke passe.

Selv om hjernen passer vil motoren sannsynligvis ikke gå riktig. Du bør minimum ta med LMM fra samme bil. Mondeoen har en større dimmensjon.

Det har lenge vært en populær oppgradering å bruke hjerne, LMM, spjeldus og kammer fra 2.0. Min 1.8 med slike mods fungerte bra, men jeg fikk betraktlig bedre resultater med innsug fra Mondeo i tillegg.

 

Okei, har faktisk en lmm fra mondeo liggende;) Den slangen som skal utpå lmm på escorten, går inni den fra mondeo faktisk :P

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Tja, da har man vært ute å testet en annen eec-iv hjerne. Denne sto det "desk" på, mens den gamle stod det "buff" på, var også forskjell på tallene. Uansett så stammer nyhjernen fra Mondeo..

 

Da jeg satt i nyhjernen, starta den ikke. Ikke snakk om heller.. Satte så inn gamlehjernen, starta, så stoppa jeg den med nøkkelen. Satte så i nyhjernen, igjen, starta, så stoppa den av seg selv etter 2 sekund.

 

Hva nå da?

Den skal vel uansett gå på denne hjernen? Det skal ikke gå ant å være så uheldig at denne hjernen faktisk ikke funker..

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

DESK er Mondeo 2.0, Escort 1.8/105 pleier å begynne på B så det stemmer nok. Tallene har ingen betydning, navnet på 4 bokstaver er unikt.

 

Brukte du LMM fra Mondeo?

 

Okei, så bilen skal altså starte med denne hjernen?

 

Nei, brukte ikke LMM fra mondeo da jeg testet....men kan springe ut nå å teste;)

 

Da har jeg vært ute å testa med mondeo-LMM, var ingen forskjell.. Ikke ett eneste livstegn :angry:

 

Men skal få en kompis til å hente en originalhjerne til meg på vrakern imorgen, bare for å ha testa det..

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Testet en tredje hjerne idag, "ICON", startet ikke med den heller. Så jeg satte på den som hette "DESK" så slepa vi til vi fikk start. Så Tror ikke det er hjernen heller det er feil med. Virket forresten mye kvikkere med mondeohjernen, men det kan jo bare være bedrag :P

Bilen stoppa igjen, som vanlig, så nå har jeg ikke peiling på hva man skal prøve å bytte. Er garantert en bagatellfeil, men det er jo om å finne den..

 

Ser for meg at det kanskje kan være kontaktfeil en plass? Men så langt i leitinga, har alt bare vært som å skyte fra hofta..bom bom å atter bom...

 

Noen idè`er?

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

I følge denne listen er ICON til Escort. Det finnes en ECU-liste der motortypene er spesifisert, men linken jeg pleier å bruke er død.

 

Jeg mistenker fortsatt at feilen kan ligge i coil eller pluggledninger. Gikk den ikke brukbart før plugghullene ble fylt med vann?

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

I følge denne listen er ICON til Escort. Det finnes en ECU-liste der motortypene er spesifisert, men linken jeg pleier å bruke er død.

 

Jeg mistenker fortsatt at feilen kan ligge i coil eller pluggledninger. Gikk den ikke brukbart før plugghullene ble fylt med vann?

 

Joo, den gjorde jo egentlig det, men hadde jo ikke kjørt så mye før den ble håpløs. Det vil si, kanskje 10mil, men det uten et feilpekk..

Hmm, så det er mulig at vannet har ødelagt flonke nye pluggledninger? Tror å håper ikke at det er coilen, den ble kjøpt den 16/6 for litt over 600 kroner... Får se om ikke jeg stikker en tur på vrakern imorra å henter noen andre pluggledninger for å teste, har ikke råd til nye :P

 

Men det er som sagt en bagatellfeil. Har vært kjekt å få den til å gå, fikk jo bytta døra idag, så bilen ser mye finere ut med ei heil dør.

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Rart, igår ville den ikke starte på nøkkelen.. Var idag å røkka av plugglendingene fra en mondeo, satte dem på min escort, vips så starta spetakkelet.. Ikke at den er i orden, for den stoppa ei lita stund etter jeg starta den, men alikavel..

Trur mye har med dagsformen til bilen å gjøre.. Får vel bare prøve å bytte coil også, så kanskje den blir enda litt bedere:p

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Feilkoder lest av: 32-41-62-63-65.

Med litt flaks er det kanskje neste ukas lottorekke :D

Regner med noe av feilkodene kan komme fra at vi kopla av lmm mens motoren gikk, før vi leste av kodene.

i følge Haynes sin bok om motor-styrning og bransleinsprutningssytem så betyr kodene:

 

32 = luftmengdemåler (for lav spenning)

41 = ?(står ikke i boka)

62 = kraftløs cyl.nr2 ( sjekk tennplugg og kompression)

63 = kraftløs cyl.nr3 ( sjekk tennplugg og kompression)

65 = bremseomkobler av/på ( veit ikke ka d e før nåkka)

Link to comment
Share on other sites

Tja, får vel ta en titt på bilen en dag, se om man blir noe klokere <_<

Er rett og slett dritlei av den bilen... får ikke til :P

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dette er kanskje et skudd i blinde, men min mor byttet nylig lmm i bilen sin. dette er riktig nok en hyundai, og ikke en ford, men det kan jo hende dette vil hjelpe uansett. det verkstedet sa var at etter bytte av lmm måtte motorstyring/etc justeres. Dette for at motor skal tenne riktig osv. Kan dette være tilfelle her også? At det rett og slett ikke har vært nok å bare slenge på den nye lmm'en, men at det bør justeres også? Jeg vet ikke, men man vet jo aldri :)

1995 Ford Escort Si Sport Stv 1.6 Zetec 16v - Nylig EU-godkjent uten rustanmerkninger!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...