Jump to content

Startproblemer Escort


Hunken

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg skal nå om få timer dra å hente meg en 94mod Escort som er gådd 148 000,-

Får hele greia for en billig penge, siden den ikke starter...

Er skiftet coil, plugger, noen plugghetter og i følge forrige eiern en "veiføler" som da kanskje er en veiv-føler, svinghjulssensor? Jeg vet absolutt ingenting om disse bilene, siden man har vært sierramann...

 

Er det noen som har ett lite tips om hva det kan være som er feil?

 

Er denne bilen jeg skal hente: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22853221

 

 

Takker for alle svar.

Mvh.

Edited by Hunken

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Coil og pluggledninger er typiske feil. Greit at de er eliminert.

LMM er også typisk problem, men motoren pleier å starte likevel (bare mindre kraft).

 

Kan være greit å begynne med å lese feilkoder. Hvis jeg husker riktig sitter kontakten på venstre innerskjerm eller venstre side av torpedoveggen på mk5. 3-pins med rød hette.

http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/FCRReading.html

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Coil og pluggledninger er typiske feil. Greit at de er eliminert.

LMM er også typisk problem, men motoren pleier å starte likevel (bare mindre kraft).

 

Kan være greit å begynne med å lese feilkoder. Hvis jeg husker riktig sitter kontakten på venstre innerskjerm eller venstre side av torpedoveggen på mk5. 3-pins med rød hette.

http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/FCRReading.html

 

Ok. Ja han nevnte at den kunne starte avogtil, men da gikk den bare fint på litt høyt turtall, ikke tomgang...

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Tja, da har jeg fått bilen hjem... Så jeg skal prøve å forklare hvordan den oppfører seg, så kanskje det er noen som vet hva som plager den..:)

 

Da jeg var å så på den, fikk vi start med å vri på nøkkelen, den sto å gikk i 30sek-1min, så stopp.. kjempesnart, det første som slo meg at den kuttet tenninga på ett vis..

Så når jeg skulle kjøre der i fra, var det ikke snakk om, filet å filet, steindau... Men da faren min skulle slepe meg derfra, prøvde jeg å slippe clutchen i 2.gir. Å Fordn starta tvert.

Fikk kjørt helt hjem, ca 3mil. Når man lå i fart kutta den å herja, men kun i perioder. Kutta og turtallsnåla sank, men når bilen på en måte starta igjen, funka den.Dette varte kunn i ett lite sekund eller 2.

Virket også som om den var sein opp på turtall hvis man prøvde å ruse den. Kan den være i en nødmodus?

Og etter hvert virket gasspedalen som en bryter nermest. Litt gass funket, litt mere(fra pittelitt til nesten full gass) virka den helt dau, farta minket, ikke drag i d hele tatt. som om at jeg hadde slått av tenninga. Men akkurat før full gass, der funket den, så bilen var jo en klossmajor å kjøre.

Forrige eier snakka om at dem hadde røska vekk nå alarm og noe om noe startsperre. Kanskje det er det som ligger å lurer litt avogtil..?

 

Så hvis det er noen som kan danne seg et bilde av hvordan bilen er, og kanskje mistenker hva som feiler den, blir jeg veldig glad for alle svar og forslag:)

 

Mvh. K-T

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt og greit å koble fra LMM for å se om den har noen innvirkning.

 

Ellers anbefaler jeg å lese feilkoder som jeg linket til. Koble en testlampe mellom pin 17 og +. Så setter du på tenninga og kobler en ledning melom 48 og 40/60. Tell blinkene.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt og greit å koble fra LMM for å se om den har noen innvirkning.

 

Ellers anbefaler jeg å lese feilkoder som jeg linket til. Koble en testlampe mellom pin 17 og +. Så setter du på tenninga og kobler en ledning melom 48 og 40/60. Tell blinkene.

 

Ok, takk skal du ha. Hørtes nesten litt avansert ut, selvom det kanskje ikke er det. Skal prøve det når regnværet gir seg;)

 

Du bard, jeg var nettopp ute, bilen starta faktisk på nøkkelen. Så mens den sto å gikk, nappa jeg av kontakten til LMM, veit du hva som skjedde da? Ingenting=) Hørte ikke noe forskjell i gangen eller noe andre tengn på att det skjedde noe. Så da er det vel mest sannsynelig at det er den som er heile fusken?

 

Tror faktisk jeg har en LMM liggende, står ford på den, å mener den ser ganske lik ut. Hvis kontakten passer, er det vel bare å bytte, å legge ut på en tur å teste bilen?

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg må nestn le litt nå;p Har eid èn Escort del, å den har jeg hatt i mange år, en LMM. Var nettopp ute å bytta LMM, å bilen går som ei kule, den er friskmeldt;)

Edited by Hunken

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Tja, etter jeg bytta LMM funka forden heilt fint:) Så fant faren min ut at en motorvask måtte til. Da jeg var ute å kjørte etter vasken, kuttet den 1-2 syl under pådrag, men gikk fint når man holdt lett på gassen. Å når bilen var varm, og jeg stoppet den, ville den nesten ikke starte igjen. Fant ut idag at det sto MYE vann ilamme pluggene, å konkluderte med at jeg hadde funnet feilen. Fikk tørka opp nedi der, skulle starte, starta lett, stoppa bilen, skulle teste om den ville starte, å nå-ikke ****... Har holdt på i ett par timer oppi garasjen, å nå er det ikke snakk om den vil starte. HVA ER FEIL? Noen som har en liten idè ?=)

 

Kan vel ikke være så uheldig at det er LMM, IGJEN?

Hadde jo håpet og trodd at det var en bagatell og litt vann etter motorvask, men begynner å lure.

Smeller smått i eksosanlegget, men det er helst når jeg slutter å file, vrir over nøkkelen.

 

Takker for alle svar:)

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Ingen som vet hva som kan være feil?

 

Har sjekka, man kan ikke starte den på nøkkelen, ingen gnist... Men slepes derimot, starter tvert, å kan stoppes og startes èn gang etter det. Så er den "død" igjen..

 

Så hvorfor man kan trille den igang, istede for at startmotoren gjør jobben, synes jeg er veldig snodig.

 

Var nettopp ute å testkjørte bilen, smått så "kutter" den helt. Kan kutte i 1sek, men også helt opp i mot 4-5sek. Når den kutter, ramler turtelleren i bånn.. Virker som om det er dårlig kontakt en eller annen plass, men hvor i all verden skal man begynne??

Edited by Hunken

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket spenningen? Kanskje den blir for lav når startmotoren går.

 

Har ikke gjort det nei, men kan ikke startproblemet mitt ha en sammenheng me kuttingen jeg får når jeg ligger og kjører? Har du noen idè om hva det kan skyldes?

 

En kollega av meg snakka om han hadde en scorpio engang, som etterhvert sluttet å starte på nøkkelen, men kunne trilles igang. På den var det en svinghjulssensor som var gåen. Men på Escorten min, skal den være byttet i følge forrige eier..

 

Hvor stabilt er dette EDIS? Hvor har jeg di boksene? På mondeo er dem jo mitt i øyesynet på torpedoveggen i motorrommet. Prøvde å følge ledningene på bilen min, men tror dem tok en vending inn i h.fremskjerm, så stoppa jeg leitinga.

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Din bil har sannsynligvis intern EDIS. Det vil si at EDIS modulen er en integrert del av "hjernen" (som forøvrig sitter foran passasjerdøren).

EDIS i seg selv går for å være skuddsikkert, det er ikke tilfeldig Megasquirt-folket valgte det. Pluggledninger, plugger og coiler er derimot et stort problem på Zetec. Var det ikke byttet 2 pluggledninger? Hvordan er de 2 andre? De kan ha fått litt juling i vannbad.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Din bil har sannsynligvis intern EDIS. Det vil si at EDIS modulen er en integrert del av "hjernen" (som forøvrig sitter foran passasjerdøren).

EDIS i seg selv går for å være skuddsikkert, det er ikke tilfeldig Megasquirt-folket valgte det. Pluggledninger, plugger og coiler er derimot et stort problem på Zetec. Var det ikke byttet 2 pluggledninger? Hvordan er de 2 andre? De kan ha fått litt juling i vannbad.

 

Tja, har ikke anelse, får ta meg en tur på dumpen å se om det ikke står en escort som jeg kan hente hjernen fra og teste;)

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Ny oppdatering: Bilen nøkka og kutta fælt idag da jeg var ute å testa den. Men så fikk jeg et lite tips, "prøv å koble av batteriet en halvtimes tid". Gjorde så dette, jaggu funka ikke bilen som ei klokke igjen. Kjørte da en tur på tilsammen 1 mil, med 1 start/stopp, da jeg kom hjem, på tur nedover gårdsplassen begynte den igjen. På samme viset, og stoppa heilt opp faktisk, men var bare å starte den igjen for så å hompe seg videre.

 

Noen som kan ha flere idè`er?

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

du har nok en sensor som er temmeli kokko, d så sansynligvis skjer her er at når du tok av batteriet, så sletta du feilminnet på den, å da virker den ok som du sier, altså du har en periodisk feil, du får begynne med å reingjøre alt av kontakter med electro cleaner, så napper du av en å en kontakt å ser om det bedrer seg, altså napp av en kontakt, kjør en tur å se,sett på å napp av en annen kontakt osv på samme viset

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

du har nok en sensor som er temmeli kokko, d så sansynligvis skjer her er at når du tok av batteriet, så sletta du feilminnet på den, å da virker den ok som du sier, altså du har en periodisk feil, du får begynne med å reingjøre alt av kontakter med electro cleaner, så napper du av en å en kontakt å ser om det bedrer seg, altså napp av en kontakt, kjør en tur å se,sett på å napp av en annen kontakt osv på samme viset

Låner tråden litt jeg:) har samme problem som deg nemlig, men misstenker LMM hos meg. Ser at Biltema selger LMM til escort. Noen som vet om disse duger? Koster 999kr mot 1960kr hos Ford.

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt jeg:) har samme problem som deg nemlig, men misstenker LMM hos meg. Ser at Biltema selger LMM til escort. Noen som vet om disse duger? Koster 999kr mot 1960kr hos Ford.

 

Da min LMM var gåen, funka den så å si kun på full gass, ikke delgass i hvertfall..

Er jo litt dyrt, 1000kr for en del du misstenker er feil med?

Bilskroten må vel ha en escort du kan ta LMM fra, billigste sort;)

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden litt jeg:) har samme problem som deg nemlig, men misstenker LMM hos meg. Ser at Biltema selger LMM til escort. Noen som vet om disse duger? Koster 999kr mot 1960kr hos Ford.

 

Prøv å ta en diagnose først. Det kan du gjøre selv, og du kan få en indikasjon på hva som kan være galt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Prøv å ta en diagnose først. Det kan du gjøre selv, og du kan få en indikasjon på hva som kan være galt.

Jepp. Sjekk linken min lenger opp. Dette er veldig enkelt og greit.

Min erfaring er at LMM sjelden gir feilkode, men man kan eliminere andre feil.

 

Da jeg hadde dårlig LMM gikk motoren bra opp til 4000rpm på full gass, derfra gikk den magrere og magrere til den nesten døde på 5500.

 

Jeg synes egentlig det er rart at LMM skal lage problemer på mellomgass, men ikke på full gass. Såvidt jeg vet styres blandingsforholdet hovedsakelig av LMM på full gass, mens det styres mye av lambda ellers.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Sjekk linken min lenger opp. Dette er veldig enkelt og greit.

Min erfaring er at LMM sjelden gir feilkode, men man kan eliminere andre feil.

 

Da jeg hadde dårlig LMM gikk motoren bra opp til 4000rpm på full gass, derfra gikk den magrere og magrere til den nesten døde på 5500.

 

Jeg synes egentlig det er rart at LMM skal lage problemer på mellomgass, men ikke på full gass. Såvidt jeg vet styres blandingsforholdet hovedsakelig av LMM på full gass, mens det styres mye av lambda ellers.

sånn er min også... i tillegg er den umulig å starte uten å pumpe på gassen eller trille den i gang. Nå er forøvrig starteren død så det er bare veldstand:)

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Feilkoder lest av: 32-41-62-63-65.

Med litt flaks er det kanskje neste ukas lottorekke :D

Regner med noe av feilkodene kan komme fra at vi kopla av lmm mens motoren gikk, før vi leste av kodene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

 

 

Spøk til side, det skal vel være 3 siffer i hver kode. Det får jeg ikke til å gå opp.

 

Var jo dette vi også mente på, men neida. Prøvde opp til flere ganger å lese av kodene, å fikk det samme hver gang..

 

Snedig bil, tror jeg bare skal holde meg til sierra :P

-90 Sierra -godkjennt m/Turbo

-85 Sierra IST 3dørs E85

-94 Caravelle syncro 2.4d

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var tydelig skille etter 2 tall på hver kode :blink: Finner ingen koder som ligner i det hele tatt. Ettersom turtellern detter helt bort når motoren kutter, mistenker jeg veivtrigger. Noen som vet nøyaktig hvor den sitter på disse bilene?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...