Jump to content

(LØST) Hvordan bytte fjører bak på ford sierra.


runar

Recommended Posts

Litt info.

Ford Sierra 2.0 DOCH 1992 sedan

Montering av 40mm senkefjører bak.

 

Har byttet støtdempere og senkefjører forran og dempere bak. Men fikk ikke til å demontere fjørene bak. Hadde ikke så alt for mye tid når jeg holdt på, så jeg begynte ikke å demontere så alt for mye.. Er det noen som har byttet eller vet hvordan jeg skal gjøre det??

Tusen takk for hjelpen :)

Edited by runar

VW Passat 3bg 130 oksa -01

xVW Golf mk3 -97 sparegris

xAudi A4 TQ -00

xFord Sierra -92

Link to comment
Share on other sites

Du må ta av hjulene, demontere bremsene bak slik at du kommer til de 4 boltene som "spindelen" er festet til bærearmen.

Så løsner du de 4 boltene og trekker drivakslingene ut av diffen.

Så må du løsne et av festeklipsene for bremseslangene på hver side.

Da kan du sette en jekk under hver bærearm og løsne demperene.

Da skal du kunne ta ut fjærene :)

 

Dette gjelder viss du har stikkakslinger da selvfølgelig.

Viss du har skrudde akslinger trenger du ikke demontere bremsene.

Da kan du demontere akslingene ved å skru løs boltene på hvert drivledd og løsne ned demperene, og klips for bremseslangene.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hmm, så tungvint da..

Var inne på tanken med å demontere trommelen og drivakselen, men kom ikke så langt...

Vet dere ca hvor lang tid det tar å bytte da.

Edited by runar

VW Passat 3bg 130 oksa -01

xVW Golf mk3 -97 sparegris

xAudi A4 TQ -00

xFord Sierra -92

Link to comment
Share on other sites

går helt fin å bytte fjører uten å løsne bremseslangene. kun ta vekk drivakslingene...

 

ja! Og detta tar absolut ikke mer enn en halv time på hver side utenluftverktøy! :)

 

går helt fin å bytte fjører uten å løsne bremseslangene. kun ta vekk drivakslingene...

 

ja! Og detta tar absolut ikke mer enn en halv time på hver side utenluftverktøy! :)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva gummien inni/mellom fjøra (foring??) er gåene på begge sidene...

Har både luftverktøy og løftebokk, så dette skal gå bra :)

Edited by runar

VW Passat 3bg 130 oksa -01

xVW Golf mk3 -97 sparegris

xAudi A4 TQ -00

xFord Sierra -92

Link to comment
Share on other sites

Dette tar ikke mye over en halvtime med løftebukk og luftverktøy ;)

Er jo dritkjapt gjort.

Mener kun klipset på bremseslangene, for viss ikke strekkes de for mye, slik at de kan ta skade av det.

Trenger ikke å koble fra bremseslangene.

Er det så dårlig plass bak der?

Utrolig tungvint i forhold til på scorpio da gitt.

 

Er jo samme bakstillinga?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet hva gummien inni/mellom fjøra (foring??) er gåene på begge sidene...

Har både luftverktøy og løftebokk, så dette skal gå bra :)

 

gummi inni fjørene? mellom ringene, mellom fjør og karosseri eller gummien som sitter på enden av den koniske saken på karosseriet? :P

Link to comment
Share on other sites

De har jeg TUV papir på og skal godkjenne. Er forresten svarte, så hvis de ikke har så alt for mye peil på Sierra, legger de ikke merke til dem :)

Edited by runar

VW Passat 3bg 130 oksa -01

xVW Golf mk3 -97 sparegris

xAudi A4 TQ -00

xFord Sierra -92

Link to comment
Share on other sites

Husk på å ta 4-hjulskontroll og lysjustering før den skal inn på godkjenning.

 

 

offtopic: Det bildet i avataren din så kjent ut. Tatt bildet på ford-treff ellerno? Så litt ut som rompa til sierran min... :D

Link to comment
Share on other sites

Husk på å ta 4-hjulskontroll og lysjustering før den skal inn på godkjenning.

 

 

offtopic: Det bildet i avataren din så kjent ut. Tatt bildet på ford-treff ellerno? Så litt ut som rompa til sierran min... :D

 

Yess det skal jeg :)

Har nokk ikke det, en rask redigering av rompa på sierran min :)

post-7416-127828187165_thumb.jpeg

VW Passat 3bg 130 oksa -01

xVW Golf mk3 -97 sparegris

xAudi A4 TQ -00

xFord Sierra -92

Link to comment
Share on other sites

gummien som sitter på enden av den koniske saken på karosseriet.

 

ta vekk driten, er en slags bumper stop.. går HELT fint å ikke ha den..

 

mye lettere å få inn nye fjører uten og :P

 

Bare sånn att ikke noen missforstår når dem leser. Det er en fjær motaker i toppen av kon som ligger mot karroseri, den er å anbefale å ha, hvis ikke vill fjæra leve "fritt". Er sant att det er en stopper også, men den er lenger nede på konen. Dette er bare en rund klump.

 

Når det gjelder folk som sier att det ikke er noe poeng i å demontere slangene, dere lever farlig om dere ikke engang gidder å demontere klipset. Da vill dere få strekk i slangen, spessielt ved fjærer som er orginale.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...