Jump to content

(LØST) Hvordan bytte fjører bak på ford sierra.


runar

Recommended Posts

Stemmer, kalte det bare en rund klump. Vet du ikke missforstod, var bare redd andre skulle skumlese i tråden å missforstå.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

kan bare slenge med på denne tråden at jeg har og hørt man kan bare løsne klipsene som holder bremserøret på bære armen og trekke det litt ut for å få den bæreamren lengre ned. slik slipper man å løsne slangen fra røret :)

Ford Escort 1990 mk4 1,6 R.I.P

Ford Escort 1993 mk5b 1,8 R.I.P

Ford Sierra 1987 xr4x4 2,8 nye prosjektbilen

Mitsubitshi Lancer Glx bruksbilen

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet det 2 poster tidligere men sier det igjen. Stemmer att det er nok å demontere klipset, for så å dra røret litt "ut" for å få mer vandring. Men gjør man ikke detta så er det så altforlett å ødelegge bremseslangen. Å får du ikke med deg att den revner å du kjører ut å skal teste de nye fjørene så kan du grue deg til du skal teste bremsene etterpå.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hei!

 

drar denne posten opp igjen, da jeg holder på å bytte fjærer på min sierra.

sjønte jo fort at det ikke var nok å løsne støtdemperen og sleppe alt ned, men det jeg lurer på er hvordan det er å løsne akslingene? og da vil det vel renne olje ut?

Jeg har en 87 mod 2,0 CL.

Ønsker svar fra dere som har gjort dette mye :)

 

Fant ut at den ene fjæra mi er knekt i nederste ring.

Gikk på ford å hørte på nye, men de hadde så mange typer å velge mellom at jeg ble anbefalt å kjøpe uorginale, så jeg fikk tak i noen på biltema som var gått ut faktisk.

De tar bare inn til stasjonsvogn nå.

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ett par spørsmål jeg gjerne vil få svar på :D

Jeg har demontert bremsene, og sitter da med disse fire boltene som sitter som bare det ^^ ødela en skralle på 1. forsøk hehe så jeg må skaffe meg ny.

så hvordan går jeg frem når disse er løsnet? Jeg har ikke lufteverktøy mn trenger jeg det? Er det så enkelt at man skrur ut de boltene og drar spindelen ut så kommer akslingen med?

Er litt skummelt å holde på med dette når jeg ikke har vert borti akkuratt det :) Så hvis de som har gjort dette mye kan fortelle meg litt, hadde det vert flott :D

 

håper på svar :D

Mvh Stian :)

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Har ett par spørsmål jeg gjerne vil få svar på :D

Jeg har demontert bremsene, og sitter da med disse fire boltene som sitter som bare det ^^ ødela en skralle på 1. forsøk hehe så jeg må skaffe meg ny.

så hvordan går jeg frem når disse er løsnet? Jeg har ikke lufteverktøy mn trenger jeg det? Er det så enkelt at man skrur ut de boltene og drar spindelen ut så kommer akslingen med?

Er litt skummelt å holde på med dette når jeg ikke har vert borti akkuratt det :) Så hvis de som har gjort dette mye kan fortelle meg litt, hadde det vert flott :D

 

håper på svar :D

Mvh Stian :)

 

Latmannsarm! Det er ikke nødvendig med luftverktøy, den gjør ikke annet enn å gjøre jobben for deg.

Japp, du skrur ut de fire skruene og drar ut. Akslingen blir med.

Learning by doing. Er ikke så kompliserte saker dette ;)

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Ah oki :-) takk for svar! Men jeg trenger ikke tenke på bremserørene som går til bremsesylinderene? De kan bare stå i? Har jo løsnet alle klips mn.

Ford Sierra 2,0 CL 1987 :)

Ford Sierra 2.0L 1986 is-lookalike

Ford Sierra XR4i 1985

Ford Anglia 1959

Ford Mondeo 2013..

Tempo Corvette 1981 og 1967

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig!

Ta av klips og skru av demper og dra etter bremserøret slik at du får dytta bærearma lenger ned. Trenger ikke å åpne kretsen :) Er gjort på notime når du er kommet i gang

Edited by Kenneth
logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

et litt dumt spørsmål her nå.. jeg har sveist diff, med akslingene sveist fast i diffen, må jeg da ned med diffen for å få byttet fjørene, eller finnes det en enklere måte? har ikke sett så nøye på det, men kan det være et alternativ å løsne bærebruene i framkant?

lskdfsdf.jpg

Its not the speed that matters, its the angle;)

Link to comment
Share on other sites

Løsne traversfestene i forkant, de ved jekkfestene, helt. Løsen også på diffestet. Ta av bremseslanger, og ta av og monter fjærene ifra forkant av bakstilling.

Boltene til bruene får du ikke ut uten at du senker hele bakstillingen litt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...