Jump to content

Høytalere i Sierra


Complexity

Recommended Posts

Noen som vet størrelsen på disse? hadde vært greit så jeg hadde sluppet å gå ut å måle :P Har funnet ut at de orginale i fremdørene ikke helt holder følge med resten av anlegget.. :P

 

Edit: 92 sierra dohc

Edit2: CLX

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

5.25 ble for stort, og 4" for lite, men null problem å kutte i dørtrekkene så ble ganske bra ^^

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

hørtes knall ut. har selv 6,5 toms i dørene mine men måtte ha en 1,5cm stor spacer imellom så d ser ikke såå pent ut men d duger nå helt greit, 6x9'ere i hattehylle på sierra gjør susen d oxo, men hørere flere å flere anbefaler å bruke 6tommere der istede viss man ska ha sub

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Funker greit med de små 6x9 kassene i hatthylla. Tror de "kassene" blir litt for store for hatthylla i sierra, men går jo an å lage egne til det.

 

Foran i dørene på min sierra har jeg 5,25" mellomtone sett, eller hva det kalles. Helt supert! Har ikke høyttalere i hatthylla, men sub i bagasjen.

Sub bak + mellomtonesett foran er en killer-combo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Var bare noen XO høytalere jeg fant i boden som ble handlet på netthandelen for en stund siden. Ikke den beste lyden, men hjelper utrolig på..

106zd5i.jpg

Forsterkeren som driver høytalerene fremme

sxmc7b.jpg

Skal se om jeg finner en bedre plassering til den slik at den blir helt skjult.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Sveiva til vindusheisen gikk ikke rundt med meg når jeg hadde gittere på. Så jeg kjører uten gitter nå.

 

IMG_20100716_200109.jpg

 

Anlegg ellers:

Båndpass kasse med 6" refleksrør i hattehylla, samt 6x9 i hattehylla. Alt fra Ground Zero.

IMG_20100702_175336.jpg

IMG_20100705_115413.jpg

IMG_20100701_203527.jpg

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

på eldre mazda og slikt kan det være feil med elektiske vindu på vintern :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Den forsterkeren er ikke verdt å montere engang, sorry... Har du en bra spiller, så gir den like mye effekt som den forsterkeren, dog for lite til å drive et par ok høyttalere.

 

Systemet lenger opp her, med 6x9" i hatthylla, er heller ingen god løsning for du får lyden bakfra. Det funker dog til en viss gra iom at du har bandpasskasse så da påvirkes ikke 6x9" av trykket fra subene. Har man vanlig lukket kasse, eller bassreflekskasse, så bør mann unngå høyttalere i hatthylla, for da påvirkes de av trykket fra suben, og låter ræva.

 

Et skikkelig vel-låtende anlegg har kun høyttalere foran, og sub baki. Mange høyttalere gjør ikke nødvendigvis at lyden blir bedre ;)

Men da er ikke høyttalerene bare "slengt" inn i dørene på enkleste måte.

 

Hvis noen her inne går med tanker om å bygge noe i forden sin, som virkelig låter bra, og ikke har tenkt til å bruke en hel masse penger, så er det fullt mulig med et enkelt oppsett. Send meg gjerne en pm hvis noen lurer på noe, og hvis noen lurer på hva og hvor man bør kjøpe ting, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan.

Jeg har 20års erfaring innen bilstereo, og liker ikke å se alle de som bruker en masse penger på mange høyttalere, slenger det inn i bilen og synes det er krutte godt, for det kunne vært så mye bedre hvis det var gjort "riktig"

Link to comment
Share on other sites

Har forresten kjøpt en forsterker til (monoblokk).

Cadence ZRS C65, 1200watt i 2ohm, 2400watt peak

http://i618.photobucket.com/albums/tt263/eivi91/Subbygging/IMG_20100827_191315.jpg

Edited by eivi91

'86 Sierra 2.0i S
'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Spilleren min klarer ikke å levere noe i det heletatt.. klarte akkurat å drive de orginale ford høytalerne fra 1992, så den lille forsterkeren gjor susen for meg allefall ^^

Btw, Subben å kassen jeg bruker:

 

vrbo8z.jpg

 

Spiller ikke så alvårlig pent, men spiller høyt :P

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Eivi91, på hvilket grunnlag kan du si at de vet hva de driver med?? fordi du er fornøyd?

 

Med riktig montert frontsett så har man lyd i hele bilen, enkel og greit. Skal man ha noe baki, så må det skjermes hvis det sitter i hatthylla, dette trenger man dog ikke i bakdørene, MEN høyttalere baki bør du fades ned, slik at du ikke hører det foran. Sett deg i førersetet i en hvilken som helst konkuransebil, og du vil garantert ikke høre noe lyd bakfra.

 

Selvfølgelig så vil en butikk selge deg flere høyttalere, det er jo det de tjener penger på, også er det enklere å få masse lyd fra et par 6x9" i hatthylla, og de fleste vet desverre ikke bedre så de er fornøyd med det.

 

Jeg sier dette KUN for å hjelpe, og ikke for egen vinning eller noe sånt. Også er det desverre så alt for mange butikker som ikke har peiling på hva som låter bra, og hvordan ting bør monteres osv, men har de en dyktig selger så selger de deg en masse unødvendig utstyr, bare se på alle de som kjører rundt med flere kondensatorer koblet til, og fortsatt har orginalt batteri og dynamo :D

 

Jeg sier ikke at bass brothers ikke vet hva de driver med, for det gjør de, men de burde strengt talt fadet 6x9" ned, og montert et skikkelig frontsett. Dette ville dog kostet deg endel mere penger hvis de skulle gjort jobben, så det er nok derfor det har blitt som det er, men skal man bygge selv, så burde man helt klart konsentrere seg om lyden foran i bilen først og fremst.

 

BTW, drit i watt, se heller på sikringstørrelsen på forsterkeren ;)

Edited by cossiemk1
Link to comment
Share on other sites

Eivi91, på hvilket grunnlag kan du si at de vet hva de driver med?? fordi du er fornøyd?

 

Med riktig montert frontsett så har man lyd i hele bilen, enkel og greit. Skal man ha noe baki, så må det skjermes hvis det sitter i hatthylla, dette trenger man dog ikke i bakdørene, MEN høyttalere baki bør du fades ned, slik at du ikke hører det foran. Sett deg i førersetet i en hvilken som helst konkuransebil, og du vil garantert ikke høre noe lyd bakfra.

 

Selvfølgelig så vil en butikk selge deg flere høyttalere, det er jo det de tjener penger på, også er det enklere å få masse lyd fra et par 6x9" i hatthylla, og de fleste vet desverre ikke bedre så de er fornøyd med det.

 

Jeg sier dette KUN for å hjelpe, og ikke for egen vinning eller noe sånt. Også er det desverre så alt for mange butikker som ikke har peiling på hva som låter bra, og hvordan ting bør monteres osv, men har de en dyktig selger så selger de deg en masse unødvendig utstyr, bare se på alle de som kjører rundt med flere kondensatorer koblet til, og fortsatt har orginalt batteri og dynamo :D

 

Jeg sier ikke at bass brothers ikke vet hva de driver med, for det gjør de, men de burde strengt talt fadet 6x9" ned, og montert et skikkelig frontsett. Dette ville dog kostet deg endel mere penger hvis de skulle gjort jobben, så det er nok derfor det har blitt som det er, men skal man bygge selv, så burde man helt klart konsentrere seg om lyden foran i bilen først og fremst.

 

BTW, drit i watt, se heller på sikringstørrelsen på forsterkeren ;)

 

Hvilke sett er det du kan anbefale da? For meg feks, som er lærling og bor på hybel har ikke mange lapper igjen etter at alt er betalt, kan fint bygge å gjøre alt slik selv. Men jeg kan ikke så mye rundt dette å bygge musikkanlegg i biler da :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...