Jump to content

Min første Ford - 04 Mondeo Ambiente stv


JChE

Recommended Posts

Jeg tenker jeg tar meg en telefon til Ford i Kristiansand, så får jeg vel et sikkert svar tenker jeg :) Men forhandleren virket absolutt seriøs altså, det var ikke noe bakgårdsselger dette her. De hadde flest biler til over 200000, så dette var en innbyttebil. Forrige eier bytta den inn i en 2 år gammel galaxy... De hadde mye Ford, men litt annet også.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Noe må jo være ekstrautstyr også. Hvis ikke ville alle bilene vært like og ingen individuallitet å se. Det ville vært veldig kjedelig.

 

Dessuten, de fleste synes sannsyneligvis att bilen deres ble finere da de ettermonterte den listen selv enn om den hadde vært kjøpt slik orginalt.

 

 

Jeg synes det er kjempe bra att bilforhandlerene selger så mye ettermarkeds ekstra greier som lister, skjørt, speil, fangere, senkesett osv som orginalutstyr. Det koster litt mere, men det passer alltid, kvaliteten er mye bedre og det blir lovlig. Samt att alt passer med bilen orginale linjer, i motsettning til mye styling som finnes der ute på markeddet.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Sant det ja... apropos ekstrautstyr:

 

Jeg kikka inn i en Ghia idag, den hadde gitter/netting mellom bagasjerom og kupe. Gitteret kom ut bak rollo'en, og gikk opp til taket der det var festet i noen spor. Det så originalt ut. Er dette mulig å ettermontere, og er det dyrt? Fins det andre smidige løsninger her?

 

I en annen bil jeg hadde testa jeg et universalt lastegitter fra biltema. Det var bare sorgen, og hadde neppe klart å stoppe noe som helst ved bråbrems eller kollisjon. Fins det andre universale gitter som faktisk funker?

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Sant det ja... apropos ekstrautstyr:

 

Jeg kikka inn i en Ghia idag, den hadde gitter/netting mellom bagasjerom og kupe. Gitteret kom ut bak rollo'en, og gikk opp til taket der det var festet i noen spor. Det så originalt ut. Er dette mulig å ettermontere, og er det dyrt? Fins det andre smidige løsninger her?

 

 

Dette er orginalt ekstra utstyr ja..

Har vært oppe før i en eller annen disjusjon, men er ikke kar å finne den nå...

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Klarte å knekke antennepisken da jeg skulle vaske bilen idag...AARGH! Pleier aldri å bruke vaskeautomat, men selvvasken var stengt. Og da tenkte jeg selvfølgelig ikke på å skru den av først. Noen som vet hvor disse kan skaffes billig og greit? En annen utfordring blir nok å få ut resten av antennepisken, men det bør vel gå med ei god tang får jeg håpe...

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Da har jeg også fått vannlekkasje inn i bilen. Har prøvd å søke litt, men fant ikke akkurat samme tilfelle. Det er bare vått på passasjersiden, og aller mest i fotbrønnen bak. Min første mistanke går til drenering under frontrute, ser at plastdekselet over pollenfilteret sitter litt løst. Er det noen gjengangerfeil her?

 

Det er ikke like vått i fotbrønnen foran, men noe er det der også. Kan det tenkes at vannet kryper under teppet her og havner bak? Er det andre steder vannet kan komme inn? Ser noen nevner døra? Jeg har ikke garasje, så bilen står ute i vind og vær. Bor rett ved sjøen så det er ganske værhardt her til tider.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også fått vannlekkasje inn i bilen. Har prøvd å søke litt, men fant ikke akkurat samme tilfelle. Det er bare vått på passasjersiden, og aller mest i fotbrønnen bak. Min første mistanke går til drenering under frontrute, ser at plastdekselet over pollenfilteret sitter litt løst. Er det noen gjengangerfeil her?

 

Det er ikke like vått i fotbrønnen foran, men noe er det der også. Kan det tenkes at vannet kryper under teppet her og havner bak? Er det andre steder vannet kan komme inn? Ser noen nevner døra? Jeg har ikke garasje, så bilen står ute i vind og vær. Bor rett ved sjøen så det er ganske værhardt her til tider.

Jeg hadde vann lekkasje under dørlista på bakdøra i hvertfall. En kunne se att vannet hadde rent over dørlisten og terskelen. Var vistnok et vanlig problem i følge Ford.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skrudd litt idag, og funnet ut at pakningen mellom "pollenfilterholderen" og karosseriet var svært morken. Da bærer det til Ford på mandag for å skaffe ny, håper den ikke koster skjorta. Fikk lånt våtstøvsuger, og har sugd opp rundt 5 liter vann fra teppet. Det var ganske vått foran også, men verst bak. Kunne ikke se spor etter lekkasje på dørlista så jeg håper den er i orden da :)

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Akkurat ja, kjekt å vite :)

 

Noen erfaringer rundt ettermontering av slikt?

 

Lurer også på ettermontering av strømuttak i bagasjerom, evt. baksete. De dyrere utgavene har vel dette, så det kan jo hende det er klargjort?

 

Hei. Jeg kjøpte min 2004 Mondeo 2.0 TDCI GHIA i slutten av januar i år, og er godt fornøyd, bortsett fra noe småtjafs som 12 mnd bruktbilgaranti har dekket så langt... :P

 

Har fått en del meget gode tips på dette forumet, så jeg tenkte å dele litt selv og, så jeg registrerte meg på forumet nå nettopp.. :)

 

 

Jeg monterte ikveld 12V uttak selv i bagasjerommet etter å ha snakket med Fordforhandleren idag. De mente det var ekstrautstyr uansett modell. Jeg trodde kanskje GHIA hadde det ettersom det er en godt utstyrt modell. Men ettersom den ikke hadde det så tok jeg saken i egne hender. Tenkte på å ta noen bilder, men jeg droppet det, for det var så enkelt at selv en så lite bilkyndig person som meg klarte det på 20 minutter.

 

Plastdekselet over "hjulkassa" som ligger fra bakdøra til høyre sidedør har et rundt lokk hvor man kan montere 12V uttak. Jeg demonterte dekselet lokket sitter i ved å skru løs 3 skruer, og det var nok for å komme til tilkoblingen som ligger klar bak dekselet. Koblet til en utaksløsning med beskytter som gjør at den kobler ut dersom bilen gir for lite strøm, iom jeg skal koble en kjøleboks baki der syns jeg det er greit å ha. Kjøleboksen har sikring i sigarettennertilkoblingen. Det var viktig med sikring sa Ford-forhandleren.

 

Resultatet ble fint, og kjøleboksen virker! :) God sommer! Til helga er det ferie! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg kjøpte min 2004 Mondeo 2.0 TDCI GHIA i slutten av januar i år, og er godt fornøyd, bortsett fra noe småtjafs som 12 mnd bruktbilgaranti har dekket så langt... :P

 

Har fått en del meget gode tips på dette forumet, så jeg tenkte å dele litt selv og, så jeg registrerte meg på forumet nå nettopp.. :)

 

 

Jeg monterte ikveld 12V uttak selv i bagasjerommet etter å ha snakket med Fordforhandleren idag. De mente det var ekstrautstyr uansett modell. Jeg trodde kanskje GHIA hadde det ettersom det er en godt utstyrt modell. Men ettersom den ikke hadde det så tok jeg saken i egne hender. Tenkte på å ta noen bilder, men jeg droppet det, for det var så enkelt at selv en så lite bilkyndig person som meg klarte det på 20 minutter.

 

Plastdekselet over "hjulkassa" som ligger fra bakdøra til høyre sidedør har et rundt lokk hvor man kan montere 12V uttak. Jeg demonterte dekselet lokket sitter i ved å skru løs 3 skruer, og det var nok for å komme til tilkoblingen som ligger klar bak dekselet. Koblet til en utaksløsning med beskytter som gjør at den kobler ut dersom bilen gir for lite strøm, iom jeg skal koble en kjøleboks baki der syns jeg det er greit å ha. Kjøleboksen har sikring i sigarettennertilkoblingen. Det var viktig med sikring sa Ford-forhandleren.

 

Resultatet ble fint, og kjøleboksen virker! :) God sommer! Til helga er det ferie! :)

 

Åh, fantastisk, da skal jeg gjøre det samme :)

 

Det er noen gode biler vi har tror jeg, men jeg skulle gjerne hatt ghia slik som du har. Det får bli neste gang.

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fant nettopp igjen denne gamle tråden, og kan jo oppdatere litt. Bilen har jeg fortsatt, og den er fortsatt problemfri :) Nå har jeg hatt den i litt over 2 år, og den har gått 113000km. Så har kjørt 26000km på 2 år, altså ikke mye. Bilen er litt mer falmet i lakken nå, men det er jo bare en "daily driver".

 

Men har noen spørsmål. Hva er neste service etter 100 tusen? Er det 110 eller 120?, og er det mer en filtre og oljer som skal byttes?

-13 Ford Transit Custom 

x 04 Ford Mondeo Ambiente

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...