Jump to content

Min første Sierra!


ThomasR

Recommended Posts

Hei.

 

Har lest litt på forumet en stund, men dette er mitt første innlegg her. Har nå kjøpt meg en Sierra 2,0 Ohc, såvidt meg bekjent en sjelden kombo. Så litt ut som om motoren ikke var orginal i den bilen, men kan for lite (enda) om sierra til å være bastant.

Bilen er hel og grei rent teknisk, men er noe småplukk med den. Jeg har skjønt hittil at stabsstagsforinger er en gjenganger, og mistenker at de må byttes. Noen forslag til hvor det kan anskaffes? Bilen har også veldig kast i skivene, og må byttes. Noen forslag til hva jeg kan bruke av uorginale varer der, tror vinterhjulene er 14" så helst noen skiver som passer inni der? Utenom det er bilen tectylert under å var så å si fri for rust. Litt overflate i hjulbuer, men ikke noe farlig. Bagasjelokk, gulv og resten så meget bra ut.

 

Noen andre med Ohc som kan fortelle om bensinforbruket? Jeg mistenker at den bruker en del, i tillegg til at den fuska litt innimellom på lavt turtal, så skal prøve med luftfilter og plugger.

 

Hva angår planer for bilen så blir det først å fremst å få den i tipp-topp shape, så kanskje etterhvert et lite snikbygg. Blir evt min første turbokonvertering, så tips og råd mottas med takk. Er forøvrig bilmekaniker, så basiskunnskapen har jeg (liker jeg å tro) i meg :)

 

Bilen overgikk forøvrig all forvetning mtp kjørekomfort, den var veldig god å kjøre. Setene var myke og gode, og bilen oppførte seg relativt bra på veien. Ble visst en lang post det her, men hvis noen gidder å lese og svare setter jeg veldig pris på det!

Bilder kommer, hvis noen er interessert :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet :) Ohc må vel være den mest vanlige motoren i Sierra, så er ikke noe sjeldent syn nei. Gasser eller innsprøytning. Modell? Bensinforbruk varierer på tilstand på gasser/innsprøtning, og så klart. Alt fra 0,65 l/mil på langkjøring til over litern på blandakjøring, og hard kjøring er normalt. Bruksbilen min som er en 84 modell med den gamleste gassertypen går på ca 0,8-0,9 l/mil på blandakjøring, med en deffekt i gassern som gjør at den spruter ut bensin når den er kald.

Når du sier kast i bremsene, mener du risting som forplanter seg mye i rattet, eller mes litt "lugging" når du bremser. Risting kommer ofte fra slakke i foringer og kuler i forstillinga, så jeg vil anbefale å sjekke det før du kjøper nye bremser.

Sksl du bytte de ytre stab stag foringene lønner det seg ikke å kjøpe den orginale typen, men heller de forsterka gummiforingene, eller polyforinger. Personlig bruker jeg polyrace foringer, noe som hjelper veldig på kjøreegenskapene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Oj, rask respons gitt.

 

Tore_TJ; Jeg er klar over det, spørsmålet var om det var noe spesielt å anbefale til den bilen? Var dårlig formulert.

 

Truckdriver; Jeg har en '90 modell, den med langt bagasjelokk eller hva jeg skal si. Den har innsprut. Trodde de kun kom med dohc.

 

Den ristingen er en pulsering i pedalen som forplanter seg videre i rattet. Skivene er rimelig slitt og. Forstillinga høres og kjennes veldig bra ut, bortsett fra ved et par anledninger så har den klunka bittelitt. Hvor kan jeg få tak i de forsterka foringene og polyforingene?

Burde jeg gå for orginal bremser? Bilen kommer til å bli brukt, så er litt kjipt om det blir kast etter tre nedbremsinger. Jeg fylte full tank i stad, så får se hvor lenge det holder.

 

Så blir ikke bilen varm heller, må nok bytte termostaten. Må disse bilene luftes eller er de selvluftende?

Link to comment
Share on other sites

bremser og slikt kjøper du på torshov :)

be om ett fordelskort så får du gode priser...

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

http://www.rallydesign.co.uk/

Og polyrace foringer. Du får de veldig billig der :) Høres ut som du har en sedan. Oppgradering til 260mm skiver framme er ganske enkelt. Du trenger da nye skiverog klosser, som du også får kjøpt av rallydesign. Kalippere kan du hente fra en Sierre med 260mm skiver, eller en Scorpio.

Men ta i vertfall å sjekk hele forstillinga for slakke. Slakke i hjullager og bærekuler bruker gi sterk vibrasjon under oppbremsing.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, er en sedan. Hvordan er frakten fra england? Vil helst ha det ganske kjapt. Hvor mye burde jeg gi for kalippere? Den er rimelig hissig på forbruket syns jeg, fylte full tank i går, har kjørt 20 mil siden da, og den er på halv tank. Mulig jeg er bortskjemt med det, men syns halv tank på 15 mil langkjøring og 5 mil by er litt mye. Jeg har den manifolden med eksostilbakeføring og lambda. Må være mulig å få vekk den eksostilbakeføringen på et vis? Eller lyser det en lampe da?

 

Truckdriver; Kan du sjekke dette delenr og se om jeg kan bruke de? BM002.

240mm til sierra 1,3 1,6 og 2,0 uten abs. Det var veldig billig. Og gjerne, hvis du har mulighet, finne de foringene? Så tror jeg at jeg bestiller ASAP. Kommer klossene i par?

Edited by ThomasR
Link to comment
Share on other sites

du har den typen ja, da kan du bare bytte lambda føler, for om den er gåen bruker den mye bensin, selverfart ;)

 

det du kan gjøre, finne deg en eksosmanifoil fra eldre ohc motor, eller grenrør,

så plukker du vekk all den dritten og finner deg elnett med hjerne fra 78-88 modell ohc motor med efi.

kan bruke fra scospio.

har selv gjort dette og, kjapp operasjon om alle ledninger er hele og ike klippet.

 

kan sikkert ta vekk rørene og blende hullene, men like dumt å bytte manifoil, ingen lys vil lyse ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig ille frakt. Og mesteparten av tiden pakken tilbringer underveis bruker som regel være i Norge.

Vist det kommer eksos inn i luftfilterboksen fra pulse air systemet, så har du noen defekte ventiler i systemet. Dette er ikke et EGR system der eksosen skal komme inn og tette luftfiltret, men ett system for å få luft inn i eksosmanifolden. Uansett gjør det bare at du taper effekt. Motoren din har bare 100hk i utgangspungtet. 100 hk motorene bruker respondere veldig godt på tidligere tenning. 25-30 grader på tomgang bruker faktisk å fungere veldig bra. Det kan hjelpe en del på bensinforbruket. Kan også hende at du har en deffekt lambdasonde. Og nei, du får ikke varsellampe vist du har feil med puls air eller lambda. Du kan god sette på en eksosmanifold fra en vanlig ohc uten å få feilkoder ja.

Sist jeg solgte kalippere til Combatkit her på forumet var det vel 400,- jeg tok for de. Det var Scorpio kalippere. Siden de fleste Scorpioer var levert med de kalipperne så er det størst sjangse for å finne de på en Scorpio.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, kult. Tusen takk for svar, Combatkit og Truckdriver. Meget hjelpsomt. Da skal jeg titte litt å se etter om jeg finner det, bedre med mindre dill! =)

Vet noen av dere om jeg har 24 eller 26mm foringer? Er vel roll bar bushes stabstagsforinger heter på engelsk? PB765/24 er delenr til de på rallydesign. Gidder en av dere å bare sjekke det delenr jeg nevnte tidligere om det er riktig? =)

 

Nok en gang, tusen takk!

Edited by ThomasR
Link to comment
Share on other sites

Du har mest sansynlig 26mm stag. Men du bør måle før bestilling. Mål rundt staget ved de indre foringene, for det er der du får korrekt dimensjon.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

kjøper ikke tyggis foringer da !! å dessuten er poly race foringene stivere enn powerflex, å igjen virker det som om dem har lengre leve tid

 

det er en 2 liter OHC Sierra det er snakk om her..ikke no sportsbil akkurat, så jeg TROOOR Powerflex er stive nok ;) nordlendinger...

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Mener du virkelig at du ikke kjører med livet som innsats i svingene med en standar 2.0 ohc :lol:

Vist man først skal oppgradere foringene er det vel ikke noe ulemper med å velge stivere polyrace før myke powerflex. Prisen er det ikke så stor forskjell på.

Eller kanskje bare jeg som er vant til å kjøre svært ukomfortable MB, når jeg synest at aluforingene i bakstillinga på bruksbilen er myk og komfortabel :unsure:

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Var nede å målte nå, og fikk litt varierende resultat. Men lå mellom 24 og 25mm. Tenker jeg bestiller 24. Foringen så morken og inntrykt ut, så er nok moden for utskiftning. Kjøleveska er også litt rar, den har en grønn aktig farge og ser veldig skitten ut. Tenker jeg bytter den sammen med termostaten. Hvor mye olje og kjøleveske går på disse bilene?

Link to comment
Share on other sites

Kan være litt understellsmasse og rust som utgjør den siste mm. Så sansynligvis 24mm ja.

Ca 9 liter kjølevæske, og 3,8 literolje, om jeg husker rett.

Ta en rens på kjølesystemet samtidig :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, tenker det. Da bestiller jeg de nå. Forresten, kommer bremseskivene som par eller er det sære normer i england? Tenker jeg kjøper x-drilled and grooved, men det står kun "pair" på x-drilled skivene. Prisen er den samme på begge. Blir veldig mye spørsmål nå :)

 

Truckdriver; Hvordan er det med betaling hos rallydesign? La inn kort å sånn i går, men ingenting har blitt trukket. Fikk heller ingen "endelig" sum. Delene kom på 111 pund inkl VAT, men så stod det noe om en non-refundable fee på 20 pund. Fikk en bekreftelse på bestillingen i dag, men stod ikke annet enn hva jeg hadde bestilt. Hadde regnet med en ordrestatus hvertfall...?

Edited by ThomasR
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått skiver, klosser og poly race foringer fra Rally Design. Imponerende leveringstid. Så nå skal jeg ned å bytte det. Byttet termostat i går, så nå blåser det endelig veldig varmt. Jeg skal også lakkere speilene etterpå, de er ordentlig stygge.

 

Er det noen her som sveiser turbomanifolder/grenrør til OHC motorer? Evt som vet hvor jeg kan skaffe det?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...