Jump to content

Er dette noe til vinterbil?


caan

Recommended Posts

Hadde en -92 mod Sierra tidligere og ble faktisk stående fast på en parkeringsplass med 7cm snø...

 

Så, er vel ikke bare gode minner fra Sierra på vinterføre :P

Hvordan er biler som er blitt sveiset sperre på og kjøre?

Helt håpløse regner jeg med?

 

Tipper det er rust, eller dårlig vedlikehold som lå bak det der. Ikke jeg som kjørte nei, heldigvis. Bilen sto nesten inn på en sidevei på tur fra jobb en gang i fjor. Så forhåpentligvis forsto sjoføren at det var noe på gang før en alvorlig ulykke skjedde. Jeg husker ikke at jeg så noen andre synlige skader på bilen.

 

 

Bra det ikke var deg da.

Er vel komplett mangler på vedlikehold da

siden dette skjedde, hvis det var det som var grunnen.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke sagt noe om at de skal behandles med respekt.

 

har aldri hatt problem med å komme fram på vinterføre med sierra. men skal jo innrømme at det blir fort spennende på holkeføre å jeg har jo kjørt meg fast men da har det vært på bedritne plasser.

 

men det ligger nok mye i dekkene. ikke i mine kjørekunnskaper

 

 

sveisa sperre funker fint i fart. det er værre når du skal ta igang for da bare spinner det seg ut.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

De siste par årene eller så har jeg kjørt med cosworth 4x4 diff på både nåværende og forrige bruksbilen min. Forrige bilen kombinert med skivebremser, og nåværende 84mod GL med trommelbremser, uten at bremsene var så veldig relevant da :P Selvsagt kjørt begge bilene som 2wd, og ikke med firhjulstrekk. Når man får inn teknikken funker det veldig bra. Med 2wd er det jo en selvfølge at man må ha gode vinterdekk på drivhjulene. kjører man med dårlige dekk er ikke dårlig framkommelighet bilen sin feil :P I grunn skulle jeg kjøpt nye bakdekk til gammelbilen før den prøvde å hugge ned ei bjørk i januar. Men før det slet jeg heller ikke med framkommeligheta. Med den bilen kjørte jeg på en anleggsvei på jobb som hadde så dype hjullasterspor i snøen/gjørma at hele fronten lå og hvilte på skliplata, og eneste styringa var når hjulsidene tok i sidene av sporet. Bake tok derimot hjulene nedi, så det var bare å gi gass og kjøre. Ved flere annledninger kjørte jeg også i så dyp snø på ubøyta vei at hele undersida av bilen tok nedi hele tida, uten at jeg satt meg fast. Jeg husker ikke med hvilken av de 2 bilene det var, men jeg kan huske å ha satt meg så fast at jeg trengte hjelp bare en gang når jeg har kjørt med diffbrems, og det var på gårdsplassen hjemme. Veldig kram nysnø, der alle hjulene ble stående i ei grop av kram snø.

Bruksbilen jeg har nå er foreløpig den Sierraen jeg har hatt som har oppført seg best på vinterføre(ikke medregna 4x4en min). Og slik ble den etter jeg monteret cosworth diff i lag med polyforinger og alu oppheng og diffoppheng. Jeg har også montert servo på den. Fjærer er helt orginale, og kunn bakdemperne er skifta ut med KYB gassdempere.

 

Sveisadiff vil jeg ikke anbefale vist du skal ha den til bruksbil, og det er fare for at du må kjøre på speilis i løpet av vintern. Det er også et sant H******* å kjøre med på tørr asfalt i lav fart. Og regn med at folk snur seg når du prøver å lukeparkere utfor rema 1000 og dekka skrubber mot asfalten :P

 

De vinterene jeg ha kjørt med åpen diff har jeg satt meg en del ganger fast ja. Før jeg fikk diffbrems brukte jeg faktisk kjøre med ett sett med hurtigkjettinger i bagasjerommet. Og de berga meg fra en del dyp snø :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært moro med Sierra med diffbrems, men blir mye arbeid for moroa da.

Siden jeg ikke har noen erfaring med skifting av slike deler, og ikke vet hvilke deler som trengs.

 

Enklere og finne en Omega som alledere har diffbrems :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Har personlig aldri hatt no problemer med fremkomlighet og bakhjulstrekk på vinterstid... Er en forutsetning og ha gode dekk, som burde være sjølklart i de fleste tilfeller. Tilogmed gammel hiace uten no baki som alle mener er heeeeelt håpløst, synes jeg fungerte helt greit. Bare å planlegge kjøringa litt og ikke tru du kjører S2 eller lignende. BMW er helt nydlig å kjøre vinterstid, men alt for dyrt om du bare skal herje filler av det. Beste vinterbilen jeg har hatt var nok en 318is coupe M-tech.. Ballansert og lettkjørt som få. Volvo 360 kan også anbefales. Men de er til gjenngjeld så jæ.... stygge.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble da en 1994 Opel Omega sedan :)

Med diff brems :)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...