Jump to content

Død Mondeo?


Zykotec

Recommended Posts

En kompis har en 94 Mondeo, som etter å ha brukt en del vann plutselig mistet kraften, og nå nekter å starte. Han er ikke spesielt bilkyndig, men jeg har tatt en titt på den, og den har gnist, registeret er i orden, og den får bensin. Mistenker toppakning eller skeiv topp, men burde ikke bilen starte uansett? Noen andre forslag?

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

En kompis har en 94 Mondeo, som etter å ha brukt en del vann plutselig mistet kraften, og nå nekter å starte. Han er ikke spesielt bilkyndig, men jeg har tatt en titt på den, og den har gnist, registeret er i orden, og den får bensin. Mistenker toppakning eller skeiv topp, men burde ikke bilen starte uansett? Noen andre forslag?

 

Hei!

-gjorde det samme med min -97 Mondeo i sommer.....er nok som du sier, både toppakning og planing av topp som må til....grunnen til at den ikke starter er nok at det rett og slett ikke er nok komp igjen i motoren til tenning.

Jeg kjøpte en frisk og fin motor og hadde planer om og bytte denne istedenfor og reparere den gamle, men endte opp med et bilbytte isteden, da det var endel andre mangler på den også.....

Er ikke noen heksekunst og skifte en slik motor, bare ta bilder og merke alle kabler, skruer i bokser med påskrift el.

 

Hilsen Ronny

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg var redd for ja, han er som sagt ikke spesielt bilkyndig, og jeg regner med at toppakningsbytte og planing av topp er litt mye å koste på en bil som uansett har en fot i grava :P Den blir nok skrotet eller solgt som delebil regner jeg med.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Er det eventuelt mye jobb å bytte topp på disse? Ser trangt ut der nede, og jeg har for det meste klart å unngå større jobber på feilhjulstrekk biler før :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Desse motorene er også plaget en del med ventilheng når de har stått litt.

Så det kan være en ide å prøve å dra den på starteren en GOD stund. Dog med pauser for å kjøle ned starteren.

Viss han har mulighet til å sette en i f.eks. en varm garasje en stund først vil nok det ha en positiv effekt.

Kan GODT være at den starter :) Selv om den har problemer med toppakning etc.

 

Er det eventuelt mye jobb å bytte topp på disse? Ser trangt ut der nede, og jeg har for det meste klart å unngå større jobber på feilhjulstrekk biler før :P

 

Er en ganske omfattende jobb å bytte topp på desse, går noen timer i det.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sjekke etter spor av oljegris i ekspansjonstanken. Det er ikke nødvendigvis at en bil starter med defekt toppakning. Å har den først gått så er desse alu-toppene skjeiv med en gang. Få tak i en delebil-topp. Lett jobb å skifte. Allt du trenger er slipesett (pakningsett), 50l rustløser, hammer, pipesett å en metalplate til å låse kamakslingene med ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

hehe. dette har jeg opplevd to ganger på escort med zetec. vi tok ikke opp å kikket på motor men når vi kinna på starteren så hørtes det bare ut som en el bil:) null komp på alle sylindrene. så det er nok noe lignende som har skjedd her desverre.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Var ikke noe spor av olje i ekspansjonstanken i denne, da den var tom :P. Ikke spor av vann i oljen når man kikket ned i oljepåfyllinga heller.

(2,3 Sierraen min startet og gikk fint med gåen toppakning/skeiv topp, bare med litt mindre effekt, og mer trykk i ekspansjonstanken :P )

Skal ta en kompresjonstest på Mondeoen bare for å være sikker, siden han lurer på å få meg til å fikse den...

Er det mye som må av for å få av toppen?(er det mulig å ta den av med innsug og eksos som på Sierra 2.0?) Regner med det er lurt å ta vannpumpe og reg.reim med det samme man er i gang?

 

hehe. dette har jeg opplevd to ganger på escort med zetec. vi tok ikke opp å kikket på motor men når vi kinna på starteren så hørtes det bare ut som en el bil:) null komp på alle sylindrene. så det er nok noe lignende som har skjedd her desverre.

 

jepp, er akkurat slik denne høres ut og :S

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

kan garantere deg at vannpumpa er årsaken til problemene. det er standard feil på zetec. kjennetegn er ustabil temp og vannforbruk.

 

skulle vel ikke være umulig å ta den av med innsug og eksosmanifold på regner jeg med.

 

tviler på at du behøver en komptest hvis den høres slik ut.

 

reg. reim er så mye jobb at den er like greit å ta samtidig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Siden han ikke har en garasje tilgjengelig, og det blitt skikkeli høst her, i tilleg til det økonomiske utlegget det blir, og det at det tross alt er en 16 år gammel bil som knapt er verdt 10tusen i god stand, så burde jeg vel heller anbefale han å ikke lure meg til å fikse den altså ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

hvis han ikke er usannsynlig glad i bilen eller ikke har råd til noe annet enn å fikse den så ja da burde han heller se seg om etter no annet. for det lønner seg nok ikke å fikse denne bilen hvis den allerede er på god vei til de evige motorveier. blir jo fort noen kroner i deler når man skal ha regreim vannpumpe å toppakning pluss jobben med å slipe toppen evt skaffe en annen topp/motor. blir fort 5000 kr

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Han er nok ikke usannsynlig glad i den, men han har ikke råd til annen bil akkurat nå, desverre har du nok rett i at det nesten ikke er mulig å fikse bilen uten å uansett legge ut minst 5000 (bare vannpoumpe pakninger og reg.reim kit blir nesten 4) Må takke for hjelpen til alle som har svart her uansett :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

I fare for å gjenta meg selv. Det er stor fare for at det er ventilheng som gjør at den ikke starter.

Og det er svært skjelden at pakningen på desse ryker mellom oljekanal og vannkanal.

Nesten alltid mellom vannkanal og sylinder. Men svært skjelden at de er så sprengt at de ikke starter med def. toppakning.

 

Og ja, du bør ikke anbefale han å bytte denne viss han har slike forutsetninger. Men du bør absolutt anbefale han å prøve å få gang på den, og ikke kassere den før symptomene for def. toppakning er helt klare.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

da blir det jo værre. dette er nok en vurderingsak da. kommer han til å ha bilen så lenge at det vil lønne seg å fikse den eller kan han like gjerne legge 5000 kr i en vinterbil.

 

plansliping av topp er jo fort 500-1000kr også. å må man ha en ny en så må man sikkert gi 1500-2000kr eller mer for den

 

@Escort RST WRC: har ikke vært mye borti disse motorene men begge gangene vi har eid bil med sånn motor har vannpumpa vært årsaken til lignende problemer han beskriver. har ikke selv opplevd ventilheng på disse. hva er det som forårsaker dette? dårlig vedlikehold? eller er det et generelt problem som kommer med tiden uansett?

 

spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg tviler på deg eller noe sånt:)

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Kommer til å ta en kompresjonstest på den før den ev. blir skrotet eller brukt som delebil, og har ikke utelukket ventilheng enda. Lurte på om noen er helt imot at man eventuelt bruker topp fra en Escort 1,8 zetec? Er ikke lett å finne en kjørbar delebil billig :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ventilheng kan skje av flere årsaker, men det som skjer er at ventilene ikke går tilbake til lukket stilling, slik at man ikke oppnår kompresjon i sylindrene.

På Zetec er det ofte avleiringer av koks på ventilstammene som er hovedproblemet. Ventilløftere kan også skape slike problem.

Dårlig vedlikehold, dårlig olje, feil olje, mye kaldkjøring etc. er ting som kan gjøre at ventilheng oppstår.

Når man får gang på motoren kan mye turtall over lengre tid på varm motor hjelpe (ca 5min) og rens i bensinen og en oljerens med påfølgende oljeskift være et godt råd.

 

Ved en kompressjonstest finner man ikke ut så mye annet enn om man har kompresjon eller ikke.

 

Men det er ikke uvanlig at man må kinne motoren i flere minutt før man får gang på den. Opplevd dette en rekke ganger i jobbsammenheng.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ventilheng kan skje av flere årsaker, men det som skjer er at ventilene ikke går tilbake til lukket stilling, slik at man ikke oppnår kompresjon i sylindrene.

På Zetec er det ofte avleiringer av koks på ventilstammene som er hovedproblemet. Ventilløftere kan også skape slike problem.

Dårlig vedlikehold, dårlig olje, feil olje, mye kaldkjøring etc. er ting som kan gjøre at ventilheng oppstår.

Når man får gang på motoren kan mye turtall over lengre tid på varm motor hjelpe (ca 5min) og rens i bensinen og en oljerens med påfølgende oljeskift være et godt råd.

 

Ved en kompressjonstest finner man ikke ut så mye annet enn om man har kompresjon eller ikke.

 

Men det er ikke uvanlig at man må kinne motoren i flere minutt før man får gang på den. Opplevd dette en rekke ganger i jobbsammenheng.

 

Regner med jeg klarer å se om ventilene henger om jeg plukker ventildekslet av ? er vel gummipakning på dekslet på så nye biler så skal vel gå greit å plukke av og sette på igjen og. Men det forklarer vel ikke at vannet ble borte :P Får håpe på det beste hvertfall.

Får kanskje ta med noen startkabler så vi får kjinnet noen ekstra minutter.

Edited by Escort RST WRC

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

husker ikke hvordan det var med de toppene. men mener at 1600 og 1800 er "like" og kan byttes om mens 2.0 er ulik disse. men kan ta veldig feil ang dette så ikke stol på det:)

 

 

1.8/2.0 er like

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Regner med jeg klarer å se om ventilene henger om jeg plukker ventildekslet av ? er vel gummipakning på dekslet på så nye biler så skal vel gå greit å plukke av og sette på igjen og. Men det forklarer vel ikke at vannet ble borte :P Får håpe på det beste hvertfall.

Får kanskje ta med noen startkabler så vi får kjinnet noen ekstra minutter.

 

Det bør gå fint ja.

 

Nei, det har ingen sammenheng med vannmangel. Dette har nok en annen årsak. Kan jo tenkes at det kan være pga. en lekkasje også, og det er ikke 100% sikkert at motor har tatt direkte skade av det, selv om dette skjer i de aller fleste tilfeller. Det er derfor jeg mener det er så viktig å få gang på motoren først, slik at man får frem hva som er galt før man bestemmer seg for å gi den opp.

 

Ja, strømtilførsel kan være veldig lurt ja. Og husk å ta pauser slik at startmotoren ikke brenner seg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

1.8/2.0 er like

 

Om det stemmer er det iallefall dobbelt så mange delebiler å velge mellom :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om du tar kompresjonstest så vil uansett dette resultere i "defekt toppakning" dersom ventilene henger. Så spørs det jo bare i eventuelt hvor mange sylindre dem henger i. Så her kan du fort gå i fella å si det er toppen, så er det alikevell ventilene.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...