Jump to content

fuel pot


møffe

Recommended Posts

er der nogen der har sådan en monteret?

 

nu forestiller jeg mig at jeg gerne vil have en i reservehjulsbrønden på min 4x4 sierra.

 

DOG. med den std pumpe til at føde fuelpotén og så en upgrade pumpe (har vist en walbro 200L pumpe på lager) til at køre det vidre.

 

min effekt er ikke interessant som begrundelse. da det kun er ca 300hk men jeg vil gerne have en konstant stabilitet på min brænstofside.

 

jeg ved godt det er seriøs overkill. men jeg kan få lavet alt gratis så hvorfor ikke.

 

er der erfaringer ?

Link to comment
Share on other sites

er der nogen der har sådan en monteret?

 

nu forestiller jeg mig at jeg gerne vil have en i reservehjulsbrønden på min 4x4 sierra.

 

DOG. med den std pumpe til at føde fuelpotén og så en upgrade pumpe (har vist en walbro 200L pumpe på lager) til at køre det vidre.

 

min effekt er ikke interessant som begrundelse. da det kun er ca 300hk men jeg vil gerne have en konstant stabilitet på min brænstofside.

 

jeg ved godt det er seriøs overkill. men jeg kan få lavet alt gratis så hvorfor ikke.

er der erfaringer ?

Fordi ett slikt system på en 300 hk Cosworth ikke gir noen fordeler, bare ulemper med ett større antall potensielle feilkilder.

En oppgradert og seriøs strømtilførsel (på begge sider, og ikke bare +) til den originale Bosch/Cosworth bensinpumpen + ett nytt originalt bensinfilter er alt som skal til for å få ett GODT bensinsystem på en 4x4 Sierra.

Videre oppgradering er enten å paralellkoble 2 originale eller 044.

På en Escort er en ekstra inline pumpe helt greit som ett mulig alternativ til 060.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fordi ett slikt system på en 300 hk Cosworth ikke gir noen fordeler, bare ulemper med ett større antall potensielle feilkilder.

En oppgradert og seriøs strømtilførsel (på begge sider, og ikke bare +) til den originale Bosch/Cosworth bensinpumpen + ett nytt originalt bensinfilter er alt som skal til for å få ett GODT bensinsystem på en 4x4 Sierra.

Videre oppgradering er enten å paralellkoble 2 originale eller 044.

På en Escort er en ekstra inline pumpe helt greit som ett mulig alternativ til 060.

 

ingen tvivl om at en god stel og ny strømkilde + tilsvarende relæ er en god opgradering.

 

jeg er bare lidt i tvivl om en snart 20 år gammel pumpe kan blive ved med at være med. jeg har 2 orginale pumper. det er det mindste problem. og der ved også en af ideerne ved at lave en fuel pot. med de dele og muligheder jeg har for at få lavet noget gratis så kan det jo ikke skade at høre om det er en mulighed.

 

dog undre det mig ofte at på alle cosworth forum´s jeg er på så nævnes fuel pot´s aldrig på de biler med mange HK. er det fordi at de ikke laver de hk de siger ? eller hvad er ideen?

 

min kammarat med en 550-650hk escort (ikke færdig endnu) har en 1000hk areovmotive pumpe OG puel pot for at være sikker på at mængden af benzin er tilgængelig.

 

 

 

men på min er filter OG pumpe ikke noget problem at opgraderer. og jeg regner med at bruge nogle 550-600ml dysser på opsættet jeg skal køre med. igen, pga de veje vi har i dk. og politi forhold så er en flatout ikke noget der kun sker 1 gang hver 10. år.

Link to comment
Share on other sites

Fordi ett slikt system på en 300 hk Cosworth ikke gir noen fordeler, bare ulemper med ett større antall potensielle feilkilder.

En oppgradert og seriøs strømtilførsel (på begge sider, og ikke bare +) til den originale Bosch/Cosworth bensinpumpen + ett nytt originalt bensinfilter er alt som skal til for å få ett GODT bensinsystem på en 4x4 Sierra.

Videre oppgradering er enten å paralellkoble 2 originale eller 044.

På en Escort er en ekstra inline pumpe helt greit som ett mulig alternativ til 060.

 

 

Lyder dejligt nemt, men kan den "store" pumpe ikke rende tør for benzin, med en "lille/std" pumpe først på linien??

Mvh Jan

Danmark

Link to comment
Share on other sites

Lyder dejligt nemt, men kan den "store" pumpe ikke rende tør for benzin, med en "lille/std" pumpe først på linien??

Hvis du ser på "flødekart" for bensinpumper så ser du at kapasiteten reduseres når bensintrykket øker og omvendt. Den store pumpen trenger ikke bensintrykk inn og den lille/std pumpen sin kapasitet øker endel når den leverer bensin ned mot 0 BAR til en større pumpe, i stedet for mot en bensintrykksregulator som holder trykket på 3-4 BAR eller mer.

 

dog undre det mig ofte at på alle cosworth forum´s jeg er på så nævnes fuel pot´s aldrig på de biler med mange HK. er det fordi at de ikke laver de hk de siger ? eller hvad er ideen?

Probably. ;)

Se heller på hvilke dyser de bruker. Ingenting er mer avslørende for fuelflow og hk potensiale.

Jeg kjenner til folk som har måttet bygge om fra fuelpot til noe bedre. Det er fordeler og ulemper med det meste, også fuelpot.

min kammarat med en 550-650hk escort (ikke færdig endnu) har en 1000hk areovmotive pumpe OG puel pot for at være sikker på at mængden af benzin er tilgængelig.

En bilkjommi måtte bytte ut en slik "1000 hp" Aeromotive pumpe. Hvis du sjekker opp så får du se at de fleste amerikanske bensinpumper IKKE tåler tilstrekkelig høyt bensintrykk. Det er rett og slett, nesten bare, Bosch som gjelder hvis man er seriøs. ;)

men på min er filter OG pumpe ikke noget problem at opgraderer. og jeg regner med at bruge nogle 550-600ml dysser på opsættet jeg skal køre med. igen, pga de veje vi har i dk. og politi forhold så er en flatout ikke noget der kun sker 1 gang hver 10. år.

Her er det "better safe enn sorry" som gjelder. 2,4 L/min blir til 144 L. pr. time. Du trenger minst 30% overkapasitet som blir til 187 L pr. time, men husk dette er mot fullt bensintrykk, altså minst 5,0 BAR, 74 psi.

Med trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR så skal det altså komme nok bensin ut av returen på BTR til å fylle opp en 1,5 L flaske på mindre enn 30 sekund. Først da er du safe med de dysene.

 

det er lige det.

 

du køre returen tilbage i fuel potén så du har dobbelt mængde til rådighed.

 

jan har du ikke sådan en endnu med den effekt du køre med nu?

Ulempen med dette er at temperaturen på bensinen øker. Dette spiller ingen roller for hvor mange ccm som leveres, men DET BETYR NOE FOR LB/HR som er det som bestemmer AFR.

Det er ikke uvanlig med "fuelcoolers" i dag. Varm fuel, spesielt dagens dårlige bensin, er en ulempe.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000 jeg syntes generelt at cosworth (om ikke andet i små trim) har en tendens til at klare en del hk på relativt små dysser..

 

 

nu ved jeg godt meget er pga gammel overtro og "det har vi altid gjort)

feks

 

std dysser på ca 320ml (ret mig hvis jeg husker forkert) er ofte nok til 280hk

grønne på ca 385ml er til 330hk

lyseblå på ca 400 er til 400hk opsæt.

 

hvis det skal udregnes på div regnemaskiner og erfaringer på nettet så skal der feks på et 300hk opsæt bruges minimum 440ml dysser.

 

dog har jeg snakket en del med en der laver biler. og han mener at det std sytsem på en cosworth rigtigt godt lavet.og deraf kan levere en del mere end forventet.

 

ikke at det betyder det store på en dysse i mængde at køre 3 eller 4 bar.

 

min kammarts bil køre med 8-900ml RC dysser, kan ikke lige huske det helt.

 

dog har vi her i dk en mitzu evo http://www.amsperformance.com/lars.php som gik FRA 2 044 pumper til noget andet pga manglende kapacitet.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

det er lige det.

 

du køre returen tilbage i fuel potén så du har dobbelt mængde til rådighed.

 

jan har du ikke sådan en endnu med den effekt du køre med nu?

 

 

Jeg har intank Walbro... men har en 044 i skuret, som jeg kunne montere i vognbunden inline, med eller uden fuelpot. Naturligvis med ny elektrisk installation for sikker forsyning.

Mvh Jan

Danmark

Link to comment
Share on other sites

RS1000 jeg syntes generelt at cosworth (om ikke andet i små trim) har en tendens til at klare en del hk på relativt små dysser..

 

 

nu ved jeg godt meget er pga gammel overtro og "det har vi altid gjort)

feks

 

std dysser på ca 320ml (ret mig hvis jeg husker forkert) er ofte nok til 280hk

grønne på ca 385ml er til 330hk

lyseblå på ca 400 er til 400hk opsæt.

 

hvis det skal udregnes på div regnemaskiner og erfaringer på nettet så skal der feks på et 300hk opsæt bruges minimum 440ml dysser.

 

dog har jeg snakket en del med en der laver biler. og han mener at det std sytsem på en cosworth rigtigt godt lavet.og deraf kan levere en del mere end forventet.

 

ikke at det betyder det store på en dysse i mængde at køre 3 eller 4 bar.

 

min kammarts bil køre med 8-900ml RC dysser, kan ikke lige huske det helt.

 

dog har vi her i dk en mitzu evo http://www.amsperformance.com/lars.php som gik FRA 2 044 pumper til noget andet pga manglende kapacitet.

Cosworth er en "Race engine waiting to happen" og derfor er det veldig mye uvanlig bra her. I tillegg til at motoren er gunstig, så har den "det beste" sprutet som er levert på en serieprodusert familiebil. Du ser bl.a. at sprutet er sekvensielt og går med 3,5-3,8 BAR bensintrykk noe som i praksis øker en gitt dyses kapasitet betydelig over andre sprut som går med usekvensielt sprut og 2,5 - 3,0 BAR bensintrykk.

INGEN motorer kan lure seg unna B.S.F.C., ikke engang Ford Cosworth.

På 100% duty og 3,5 BAR bensintrykk gir de grønne 803 dysene 444 ccm for maks 248 KW. (338 hk).

Forskjellen mellom 3 og 4 BAR bensintrykk er 15%, noe som ikke er ubetydelig.

Ved ett B.S.F.C. på 0,5 lb/hp/hr blir det slik:

Grønndyser på 3,0 BAR = 313 hk.

Grønndyser på 4,0 BAR = 360 hk.

 

Når man kjører 8 stk. 1000 ccm (8L/min og kjører 0-270 km/t på 9 sekunder,) da blir nok 2 stk. 044 pumper alt for lite ja.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...