Jump to content

dohc motor i mk1 sierra?


2.3 GL

Recommended Posts

har en 86 mod sierra gasser som jeg vil putte dohc motor i til sommmeren. hva trengs fra en evt donorbil for at dette skal funke?

 

har en scorpio med motor å kasse og jeg trur jeg har en mellomaksel. men tanken fra scorpio passer selvfølgelig ikke.

 

kan jeg bruke tank å pumpe fra IS på dohc?

 

hva med girkasse traversen? har den i scorpioen å har den som sitter i bilen å sikkert en eller annen fem trinns t9 liggende.

 

kan jeg bruke noen av de? kan godt modifisere traversen hvis det kun er mindre mangler som er problemet.

 

 

så kommer moroa:) ledningsnett. kan jeg bruke det i fra scorpioen? hva må gjøres for å få det til å funke mot bilen?

 

er jo bare temp, ladelampe og oljetrykk som kommer fra den originale motoren å inn. kan jeg bare skille de ut fra dohc nettet å koble de sammen med bilen så er det ok?

 

vil ha mest mulig klart før sommeren så det er gjørt fortest mulig:)

 

på forhånd takk for svar

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ang godkjenning vil nok det gå greit i og med at bremsene er like om det er 2L Sierra som er utgangspunktet ditt.

 

Mellomakslinga fra Scorpio blir nok for lang.

 

Ja du kan bruke tank fra IS eller annen Sierra med innprøytning.

 

Traversen til gearkassa må du prøve, men det er forskjell fra scorpio til sierra.

 

Ledningsnettet fra Scorpio blir tungvint å bruke, men det går om du liker å lodde og studere koblingsdiagrammer. ;)

Enklest er å skaffe ett motornett fra en sierra. Det er plug and play med et par kontakter ved rammevangen fremme på venstre side. I 1992 forandret Ford ledningsnettet på sierra, om det bare var kontaktene de forandret eller mere vet jeg ikke.

 

Håper dette hjelper litt

 

Chris

Edited by RSHansen

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt forandring på motorstyringsnett uansett. Det enkleste er nok å hente motorstyringa fra en av de tidligste Sierraene med dohc, og så sette deg ned med koplingsskjema og kose deg ^_^

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

@RSHansen: tenkte å bruke kaliperene fra scorpioen sammen med v6 skiver. så bremsene blir nok greie de:) har egentlig ikke tenkt til å gjøre noe spes for godkjenning. 2 liter er 2 liter uansett.

 

regnet med at mellomakslingen fra scorpioen ville bli noe grov ja. men trur jeg har en fra sierra liggende.

 

hvis jeg er heldig klarer jeg vel å grave opp en travers fra sierra dohc. hvis ikke blir det kapp og sveis utgaven:)

 

hadde regna med at det ledningsnettet var for godt blandet med resten av bilnettet. så jeg må nok belage meg på å skaffe et sierra nett.

 

 

@Truckdriver: forskjeller i motorstyringsnettet? kan du utdype hva?

 

har vært borti at de kontaktene mellom motor å bil er forskjellig, er det de du tenker på?

 

kan jeg bruke hjernen fra scorpioen på de tidlige nettene? må jo være bedre med den nyeste hjernen.

 

 

 

takk for svar så langt

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

@Truckdriver: forskjeller i motorstyringsnettet? kan du utdype hva?

 

1. har vært borti at de kontaktene mellom motor å bil er forskjellig, er det de du tenker på?

 

2. kan jeg bruke hjernen fra scorpioen på de tidlige nettene? må jo være bedre med den nyeste hjernen.

 

 

1. Siste utgavene av Sierra hadde motorstyring som er totalt intergrert med resten av ledningsnettet. Så vidt jeg vet har alle Sierra fra facelift utgave av mk1 og fram til facelift utgave av mk2 motorstyring som er kopla til bilens ledningsnett med kontakter. Kan hende jeg tar feil såklart.

 

2. Ja, så lenge det er en eec-iv hjerne, og ikke en eec-v hjerne.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

i forhold til det med oppkoblinga så er min erfaring etter å ha bygd om en 1.6l mk1 sierra som var 87mod til IS at forgasser bilene bare har en liten kontakt med tre ledninger ute i motorrommet. donor bilen hadde kontakter under dashbordet(langpanser mk2 2.0i cl) men jeg fikk tak i det eldre nettet å da var det plug and play:) kan jeg bare skille ut de ledningene i kontaktene inn i bilen å koble de riktig så er alt ok?

 

med tanke på at nettet er integrert på de nyere bilene kommer jeg nok til å prøve å skaffe et tidlig nett. har ikke veldig lyst til å begynne å skille nettet ut fra resten.

 

kom dohc 8v med eec-v? donorbilen er en 94mod scorpio.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk litt usikker på om dohc 8v kom med eec-v i Scorpio, men forskjellen ser du fort, da hjernene er umulig å bytte om.

Så lenge du har motorstyringa plugga inn med kontakter, så er jo tilkoplingspungtene lett å finne, uansett om kontaktene ligger inni bil, eller i motorrom. Men sansynligvis har du bare bruk for ca halvparten av ledningene som går til kontaktene man han med tilkopling under dasjen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

da må jeg kikke på det. trur det er eec-iv på den. kjøpte ihvertfall motor fra en 92 sierra å puttet i den andre scorpioen å det var plug and play ute i motorrommet.

 

 

det jeg i bunn å grunn trenger av ledningene er vel vann temp,olje trykk og ladelampe. også har jeg ekstern turteller som må ha signal.

 

så er det vel tenningstrøm til hjernen å jord som gjenstår? trur jeg skulle være i mål da:) enig? hva annet kunne jeg risikere å finne i de kontaktene?

 

må nok finne meg et nett å begynne på det.

 

da må jeg kikke på det. trur det er eec-iv på den. kjøpte ihvertfall motor fra en 92 sierra å puttet i den andre scorpioen å det var plug and play ute i motorrommet.

 

 

det jeg i bunn å grunn trenger av ledningene er vel vann temp,olje trykk og ladelampe. også har jeg ekstern turteller som må ha signal.

 

så er det vel tenningstrøm til hjernen å jord som gjenstår? trur jeg skulle være i mål da:) enig? hva annet kunne jeg risikere å finne i de kontaktene?

 

må nok finne meg et nett å begynne på det.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...