Jump to content

Taunus 1.6 82-mod


Andrew

Recommended Posts

Hei

 

Ny her på forumet og tenkte jeg ville vise frem den "nye" bilen min, en 82 Taunus 1.6.

Har lett etter eldre Fiord en god stund og fant i vinter endelig en som jeg syntes var verdt å satse på. :)

 

Den er helt standard og virker veldig godt tatt vare på. Kun små rustflekker på overflaten litt her og der. Motor går tålelig pent.

Noen rakett er det jo ikke, men den kommer da fram.

 

Planen med den er å fikse opp det lille som må fikses, noe rust er det jo alltids ;), samt å oppgradere litt på kjøreegenskapene.

Kommer nok til å forbli temmelig original utseendemessig.

 

hyre.jpg

forfravenstre.jpg

bakfrahyre.jpg

bakfra.jpg

forsete.jpg

motorromhyre.jpg

motorromvenstre.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var da en "uforskammet" strøken bil. Gratulerer. :)

Har hatt noen Taunuser av det karosseriet tidligere. Og den jeg savner mest var en '80 2.3 Ghia (4-dørs) med 114hk. Grom bil :D

 

Litt senk, ålreite felger og som andre har nevnt; svart grill. Det gjør susen.

:)

1967 Ford Taunus 17m V8 < - - - P r o s j e k t t r å d
2015 Volvo V60 D5 AWD R-Design Twin Engine

2017 Volvo V60 D5 AWD Summum Twin Engine 
 

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk.

Er nesten "uforskammet" strøken ja. :)

 

Liten senk, felger og svart grill er i planene. Syns ikke at den kler hvit grill. Svart er så utrolig mye bedre. Vet ikke helt om jeg skal lakkere den som sitter på bilen eller få tak grill fra MK2'ern. Blir jo ganske pen med den. Har jo sett andre med den grillen, så den skal jo passe.

Hella-grill er vel også et alternativ, ja. Prøver man å hinte litt her cossiedude? ;)

 

Her er bilde av sommerfelgene som fulgte med. Helt ok, men ikke noe å rope hurra for. Godt mulig de havner på den andre Forden. :P

felg.jpg

Link to comment
Share on other sites

du får jo vanlig svart plast grill til denne typen også da. uten lykter i. men den gamle typen grill ser utrolig bra ut på dette karroseriet:)

 

tre eikede ATS hjul er grom felg på disse.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hva med bredda "GL" felger med org. lakkering og navkopper. og litt, bare litt senking så blir den kjørbar også :rolleyes:

behold grillen som den er (til nød sort) ikke noe hella greier <_< eller annen styling

Hvit Taunus med sorte detaljer er slettes ikke gæli.

Ber på mine knær at du ikke går i 80 talls fella :wacko: som de fleste andre taunuser har, ganske gørr når de fleste setter sitt "eget" preg på bilen, som fleste andre har (er orginalt å ha orginal) det blir som å kjøpe seg rød Ferrari for å skille seg ut :blush:

Link to comment
Share on other sites

en taunus uten 80 talls look er som ei dame uten pupper:) grei til sitt bruk men det er liksom noe som mangler. hehe

 

bull, kjører du også da rundt med mindtgrønn Millet dunjakke, hvite jeans og permanent mens du hører på Duran Duran :lol:

behøver ikke ta med seg det værste fra det 10 året da vet du :)

det var faktisk et alternativ i stedet for "mainstream moten", tar da med meg bil moter også (var ikke bare sjalusi, spoke felger og annet juggel) :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ser GL-felgene ut?

Syns RS 2000-felgene er ganske stilige, men er jo ikke akkurat hyllevare...

 

Bare så jeg vet hva jeg bør unngå, kan du utdype 80-talls fella? Sitt eget preg vil man jo til en viss grad sette.

Og det viktigste er nå at jeg liker bilen min, ikke at alle andre gjør det. :P

 

Hvit grill beholdes ikke, da jeg syns bilen ser rar ut med den. Kan trøste deg med at Hella-grill blir det heller ikke.

Er også litt usikker på den vil forbli hvit, men omlakkering vil nå være et stykke nede på lista.

 

Men planene mine er for øyeblikket kun akademiske da jeg ikke har noe sted å utføre de. Driver å kikker etter verkstedplass, så hvis noen vet om noe i nærheten av Porsgrunn/Skien så skrik ut. :)

Link to comment
Share on other sites

"GL" felger satt bla. på escort mk2 Sport, GL. Taunus GL, GT, GXL med fler, dusin vare.

RS 4 spoke style er det flere som lager i dag, og i flere dim, om du ikke vil ha 13".

såg en Taunus med bredda "GL" felger i tyskland + litt senkning, det var ganske tøft.

men jeg liker litt blanding av tysker stuk og Molde stuk ^_^

 

typisk 80 tall er jo sjalusi, typiske billigere felg alternativer fra den gang, "Totenlemm", Granada leppe, som egentlig er alt for stor, (fikk også front leppe som var beregna for Taunus som er mye smekkrere, og passer bilen mye bedre, men ikke så lett å få tak i)

 

husk ved farge skift så MÅ du lakke HELE bilen og ALLE steder. ser ganske skabbete ut nå du har annen farge i dører, bagasjerom og under panseret

 

og ja, det er DU som skal like bilen, ikke alle andre :)

 

Lykke til i allefall :D

Link to comment
Share on other sites

bull, kjører du også da rundt med mindtgrønn Millet dunjakke, hvite jeans og permanent mens du hører på Duran Duran :lol:

behøver ikke ta med seg det værste fra det 10 året da vet du :)

det var faktisk et alternativ i stedet for "mainstream moten", tar da med meg bil moter også (var ikke bare sjalusi, spoke felger og annet juggel) :closedeyes:

 

 

neida. men jeg har ei gammal Bik Bok olajakke med påsydde merker fra div 80 talls band å litt sånn som jeg bruker fra tid til annen, sammen med fillete slitte jeans å high top jogge sko:) hehe

 

å musikken er stortsett pre 1990 thrash metal:) så jeg er kanskje litt over middels preget av 80 tallet:)

 

 

man behøver jo kanskje ikke ta den helt ut. det kan jeg være enig i. men 17" felger, neon og stor stereo o.l. egner seg ikke på en taunus det heller:)

 

det er jo selvfølgelig en smaksak å det er eieren som skal like bilen til slutt:)

 

man kunne kanskje gått for noen 15" felger med litt kant på sammen med moderat senk å hvite blinkers sammen med svarte detaljer:)

 

da holder man seg litt i det gamle å det nye.

 

eller en sånn orginal modified look å bruke originale deler som er "grommere" enn standard delene.

 

er tusen muligheter her så man kan drive på i evigheter. mitt poeng er at man ikke burde svinge så langt vekk fra den originale looken med disse bilene. blir fort harry å usmakelig:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Grattulerer med eit KJEMPE FINT eksemplar av arten!

 

Greier ikkje la være å komme med mine synsinger, sorry.

 

Å ungå "å gå i 80-tall`s fella", er vel litt vanskelig med ein bil frå 1982?? :smartass:

Men, eg trur eg skjønner kva som meinest...

Denne Taunus modellen såg alikevell heller skjelden det aller mørkeste og hårete dypet av 80-tallets preg på bilkulturen, da dette på denne tiden var ein NY bil som var uvanlig som ungdomsbil. Det var heller MKI (71-75 mod.) og MKII (76-79) som lei denne skjebnen. Då 80-82 modellen, (MKIII), trådde inn i ungdomsbilens rekker, var ein kommet godt i gang med 90 tallet og det verste "horet" med flacke-lakk i grelle farger, plysj, plast og teddyfor var tilbakelagt.

 

(Litt "artig" å observere at denne trenden er nå tilbake i japsebil plast-rakett miljøet. Du veit før neonlysa, var det kjempe-hott med kvitlakkerte innerskjermer og black lights belysning).

 

Trur at alle her, innklusiv eiger sjølv er av, (i mine auger), rett oppfattning.

 

Min resept er;

 

Behold ALT av bilens orginale komponenter du måtte skifte ut!! (Du, eller evnt. kommende eigere av denne flotte orginal bilen, har kanskje ønske om å reversere dine evnt. moddifikasjoner).

 

Personlig hadde eg;

 

1.

Beholdt org. farge og lakk då denne ser MEGET pen og heil ut, til og med med den orginale Bravo stripinga inntakt.

 

2.

Felger JA! 13" Alu. breifelger, evnt. Escort Mexico kantfelger, (stål), eller nyere 15" orginale Ford RS options felger. Dei du har bilde av hadde eg kasta/solgt! Eit godt eksempel på kva du IKKJE skal ha på Taunus! Heller ikkje til vinter dekk, da denne sef. ikkje skal sjå salt!! :whistling:

 

3.

Plukk ut motor og gear og erstatt desse med 2.0 OHC gasser og 5-trinns kasse. Når du er i motor-rommet kaster du også vekk den 1000 liters spylervesketanken, meisler foriktig bort festebraketten til denne og erstatter tank+brakett med en fra bakrute-visker systemet på en 76-82 STV.

 

4.

Utvendig;

Senking JA!, men moderat! GJERNE MKII grill. Eg, personlig, er svak for kvite blinklys på desse, da du forandrer heile fronten, den blir liksom breiere og lavere..

Ellers lever eg etter mottoet "Less is more".. Alt unødvendig fjas er, ja fjas.. F.eks det org. BRAVO emblemet på bakluka, dette ser jo ut som om det er tatt fra ei vaskemaskin!

Få av lyktespylerdyser og st.fanger horna bake, få deg ei heil støtfangerlist frå ein bakstøtfanger. Denne kan du bruke forran og flytte skiltet ned på frontplate.

 

Ellers så er det jo greitt å få komplett poly-oppsett i oppheng.

 

Her er et bilde av min x-81 bravo I;

 

IMG]http://i54.tinypic.com/214qp0z.jpg[/img]

 

Fekk etter kvar kvite blinkers, flytta skilt +++. "Døde" nok mest trulig i Mandal..

 

Slik kan også en fin og clean Taunus sjå ut;

 

dcsnrb.jpg

 

Esc. Mexico felg;

 

atupt3.jpg

 

Du har i allefall fått deg eit KANON bra utgangspunkt til ein strøken orginal bil, MED ditt eige preg på toppen! :rolleyes:

 

Edit;

Her er et eksempel på 80`stucket, min "Back to the 80`s". 71` Coupe, Side-pips, 82`front, m. US-grill, SJEKK LENGDE PÅ ANTENNA! (Revehalen har nok blåst av underveis, ser eg), maks overdriven soting på alle lykteglass, åsså fargen da :lol: . Savner jo denne litt da :wub: .

2d7dljb.jpg

Edited by Taunus S
Link to comment
Share on other sites

Mange kloke ord fra Taunus s her :)

Hadde noen "rike" venner med Bravo 1 og 2, til og med en med Ghia :o som ungdomsbil på 80 tallet (sent 80 da) hehe

kjørte selv med 6x13 og 7x13 rs felger, som var og er mest brukt på escort og caprier

hadde vert morro og sett en med 14" eller 15" Image RS1 Classic også

 

Taunus s veit du om mexico felgene er like med dei som kom på 79 escort? bortsett fra bumpen i ytre felg bana kansje

 

du var tidligt ute med front konverteringen din da, vist dette er fra 80 tallet, håper du har skiftet smak :)

 

kompis av meg prøvde seg litt på værste 80 talls stilen, med komplett eiker styling å greier, men etter første vinteren var all styling falt av :P da ble det montert 2,9 scorpio motor fra en vraka tysker, og dette var nesten samtidigt som 2,9 kom i norske butikker, husker vi syntes det var helt værst :rolleyes:

Edited by r2d2
Link to comment
Share on other sites

Mange kloke ord fra Taunus s her :)

Hadde noen "rike" venner med Bravo 1 og 2, til og med en med Ghia :o som ungdomsbil på 80 tallet (sent 80 da) hehe

kjørte selv med 6x13 og 7x13 rs felger, som var og er mest brukt på escort og caprier

hadde vert morro og sett en med 14" eller 15" Image RS1 Classic også

 

Taunus s veit du om mexico felgene er like med dei som kom på 79 escort? bortsett fra bumpen i ytre felg bana kansje

 

du var tidligt ute med front konverteringen din da, vist dette er fra 80 tallet, håper du har skiftet smak :)

 

kompis av meg prøvde seg litt på værste 80 talls stilen, med komplett eiker styling å greier, men etter første vinteren var all styling falt av :P da ble det montert 2,9 scorpio motor fra en vraka tysker, og dette var nesten samtidigt som 2,9 kom i norske butikker, husker vi syntes det var helt værst :rolleyes:

 

Halla.

Er ikkje heilt sikker ang. Mexico felgene og Esc. MKII felgene, bortsett fra "bumpen" i ytter banen da.. Men meiner at Mexico felga er 5.5" breie, mens dei andre er 4-4.5" breie??

 

Front konverteringa på Coupè begynte nok tidlig på 80`tallet. Førde og Florø var vel heilverst når det gjaldt denne kombinasjonen.

Var nok ikkje eg som bygde om fronten på denne, har egentlig ikkje den heilt store sansen, så bilen står nå som eit halv-ferdig, halv-godt prosjekt i garasjen, med org. MKI front.

Bildet er tatt på Aurland-Hol på veg til Ford`s 40år i Norge sitt jubileumstreff i/på Håkonshallen/Hunderfossen i 2000 var det vel?

Bilen var meint som ein hyllest til 80-tallets bilkultur og eg hadde nok i dag valgt og beholde akkurat denne som ein liten tids-kapsel "back in time". Mange "eldre ungdommer" som hadde stoor sans for denne, samt mange som misslikte den like sterkt. Morro var det lell!

 

Vel, la oss ikkje klussa opp for trådstarter her. Sorry.

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord fra veldig mange her syns jeg. :)

Men virkelig flotte innspil av Taunus S her ja. Nå fikk jeg endelig sett et skikkelig bilde av en Taunus med 4-eika RS-felger. Denne bilen kler virkelig de felgene, nå ble de spikra som førstevalg. :) Sommerhjula som fulgte med havner på Mondeo'n, passer egentlig bra da den trenger nye sommersko. Fulgte også med to sett med org. stålfelg samt to sett med no ræl av noen felger. Stålfelgene beholdes, rælet skal bort... Trenger plass i boden til noen annet enn dekk og felg. :P

 

Motorbytte og polyforinger ligger i planene. 2-liter OHC er vel det enkleste byttet på mange måter og vil gi bra forbedringer, men leker med tanken på å putte inn en 2-liter Zetec. En god del mer jobb og sikkert ikke så lett å få godkjent, men litt spesielt og stort potensiale for moro. :D

 

Kikka litt på Taunusklubbens hjemmesider her nå og fant et par bilder av en bil som er nesten makan til min, bare med to dører mer. Liker stilen på den. tenkte at hvilte blinklys på hvit bil ville bli seende lit merkelig ut, men skifta oppfatning når jeg så det nå.

Escort Cosworth-type felger er ikke så dumme de heller, men er vel ikke helt den riktige stilen.

Gol2010_kremmar1.jpg

Gol2010_kremmar2.jpg

Link to comment
Share on other sites

du får ihvertfall 1.8 zetec med 105 hk så den burde jo ikke være no problem å godkjenne ihvertfall.

 

de lager jo masse deler til slik konvertering i england så mye er nok å få tak i der:)

 

var ikke stygg den hvite der. escos felger passet bra på taunus(som på alle andre forder)

 

hvis du ikke gjør no mer med den enn den på bildet ditt får du en nydelig bil:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Etter det eg har greidd å trekke til meg av kunnskap ang. Esc.Cos hjul på Taunus, når ein skal ha ein bil med ein forholdsvis vettug kontakt med underlaget og ikkje er så veldig interessert i at hjula stikker ein halv-meter utforbi hjulbuene, så må det visse, etter mitt syn, tvilsome moddefikasjoner til på desse hjula.

 

Slik eg har forstått har "problemt" blitt løyst ved at ein dreier ned senteret på det nevnte hjul-oppsettet..

OK, det er mulig at godtset på felgene er så kraftig dimmensjonert at dette ikkje er et problem direkte knytt til sikkerheita, men kven som vil, kan få æren av å forklare dette for BT ved ein teknisk gjennomgang av kjøretøyet i ein tenkt "uheldig traffikal situasjon". Dersom med nevnte bilmodell, med nevnte hjuloppsett og hjula gir eit heilt anna innpress på bilen, enn det som er stempla i godset på felgen, vel...

 

Men at det er skammfeitt med desse hjula på Taunus MKIII, ja det er det vel liten diskusjon om? Den kvite det er linka til, er vel noko av den feitaste MKIII`n eg har sett på norske skilt, til tross for sin enkelheit..

 

Som eg nevnte tidligere, synes eg personlig at Taunus MKIII modellen er den av Taunus modellene som kan kle nyere org. Ford RS felger. Syns at 15" som regel er nok på ein Taunus, men har sett tilfeller der både 16" og 17" er heilt OK, og litt til.

Dersom ein "moderniserer" meir på utseende på bilen, kan slike felger faktisk bli "rettere" på denne modellen, en små og breie hjul..

 

Legger ved eit bilde av enda ein av mine X Taunuser, 82`mod. bravo med 7x15" RS felger, MKII grill, Granada frontleppe, "Clean" st.fanger, osv.osv.

28k0gmw.jpg

 

Denne Stv`n var på Taunusklubbens treff i 2001 og 2002 og rulla på 17" RS Softspoke felger, ikkje feil det heller??

2r1zpdg.jpg

 

Den røde eg linka bilde til går med 7x13 RS og JA, eg er heilt enig, dette er noko av det feitaste du kan kjøre med!

 

Finnes i fleire dimmensjoner.. Mest vanlig i 6, 7 og 7,5 x 13". Sistnevnte er UTEN TVIL feitast, men blir desverre for brei på ubredda Taunus, (mulig du kan komme i fra det med 7" forran og 7,5 bak). Synens personlig at 7x13" er feitast, 6x13" blir liksom litt for "pinglete".

 

I Ford sitt RS sortiment, er det alikevell bare denne som blir "godkjent" og levert til Taunus??

 

Både 7 og 7.5" RS, er det vel lov og kalla "hard to find" deler, kanskje aller verst er 7x13?? Dekk er ein anner ting, du kan sef. uten problem kjøre 205 på 7.5, men personlig syns eg 235/50x13 er eit betre alternativ til denne felgen og det er jo ikkje akkurat hyllevare lenger..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei. det der var en sinnsykt rå taunus. ligner på min. vurderte og bytte min med en eldre stv men tror jeg driter i det nå. gjør som 2.3gl sier. behold den som den er. elsker taunus. er som sagt bare to biler i verden. gammel og eldre ford

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine Taunuser der ja. Spesielt den beige. Den er vel norskregistrert, er den ikke? Mener å ha sett den i en prosjekttråd.

 

Takk skal du ha pornobob. Råere skal den bli. ;)

 

Litt artig historie: Bilen står for tiden hos en venninne av meg. Her forleden hadde hun besøk av faren sin. Han lurte på hvem som eide Taunusen som stod utenfor. Han regna vel med det kunne være meg siden han vet at jeg er bilinteressert. Venninna mi sa at det var min og faren hennes lurte da om hun kunne spørre meg om han kunne få prøvekjøre den en gang. Han husker vel Taunuser fra da han var yngre. :) Jeg har svart at det kan han få lov til, med meg med selvfølgelig. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...