Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Fikk se litt på en Rallycross bil(tidligere Tommy Rustad), der inconel grenrør/motor bygd av Julian G(england), der var det rundt 550hk. Cosworth motor. Lange og tynne rør.

Med disse bilene ligger å banker med fulleffekt og riktig utveksling. Sikkert ikke tenkt så mye kjørbarheten her nei. Ikke vet jeg.

 

Vil tro fløde er viktig, men ballangseringen for motoren er viktig også. Spesiellt når det er snakk om høyere turtall og effekt. Har aldri sett effekt over 500 på en 4wd manefoil.

Rs500 ble laget for å vinne asfaltracing for produksjonsbiler hvor det bare var tillatt med begrensede modifiseringer. Turbo, intercooler, innsugsmanifold og eksosmanifold måtte derfor være kapabel til å gi det ønskede resultat.

Veigrepet med 2wd var begrenset, super respons var unødvendig, anti-lag var ikke tilatt og restriktor var ikke i bruk. Så vidt jeg vet kunne man velge utvekslinger i gearkasse og diff. som man ville. Dette reduserer kravene til dreiemomentkurven.

 

Escort Cosworth ble tatt frem for å vinne Rally. Her er maksimal respons avgjørende så her måtte 2wd manifolden forkastes. Bilen fikk 4x4, en mindre T34 turbo, kompakt intercooler og kompakt eksosmanifold. I tillegg ble anti lag tillatt og restriktor innført. Endringer av utvekslinger i gearkasse var ikke tillatt og motoren MÅTTE pga dette en bred dreiemomentkurve, god respons og så tidlig og hard spool up som mulig. Dette er det vanskelig å få til så spec. og valg av hver enkelt del blir ekstra viktig fordi man BLIR FRAKJØRT i løpet hvis man velger feile deler og løsninger.

 

Jeg kjenner ikke så godt til rallycross, men har fått inntrykk av at det er heller fritt. Pga ulempen med restriktor er det meste av andre modifikasjoner tillatt for å få ut maksimalt med effekt og moment.

Launch controll og anti-lag er tillatt og gjør at spool up og resposproblemer ikke er ett stort tema og da man man bruke syke kammer, store turbiner og lange grenrør for å kompensere for blomberingen.

Valg av utvekslinger i gearkasse og diff. er fritt og dette reduserer kravene til dreiemomentkurven.

 

Hvis man ikke ser på hele bilen og bruken av den som en enhet, men i stedet på én og én del hver for seg, da blir det ekstra forvirrende å vanskelig å få oversikten og se helheten. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god beskrivelse. Slik jeg ser det, er det åpenlyst hva jeg skulle brukt av manefoil til magiske 500hk.

 

 

Syntes rs500 motoren til Arve er en god peikepinne til hva som fungerer på cosworth. Hadde vert morro om noen hadde blåst han på Eikås snart... Men da må han stille opp også..

 

kanskje han stiller opp med en MK1 der med over 530hk eller 700hk.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Takk for god beskrivelse.

Slik jeg ser det, er det åpenlyst hva jeg skulle brukt av manefoil til magiske 500hk.

 

 

Syntes rs500 motoren til Arve er en god peikepinne til hva som fungerer på cosworth. Hadde vert morro om noen hadde blåst han på Eikås snart... Men da må han stille opp også..

 

kanskje han stiller opp med en MK1 der med over 530hk eller 700hk.

Bare hyggelig.

 

Enig med du der, men så er dette ett ekte Gr.A motorsport oppsett med 500 + ærlige motorsport hk også. Her snakker vi faktisk om Hart F1 porting, 888 ccm dysekapasitet pr. syl.(går for fullt), 55 lb. høytrykkturbo som er kjørt helt tom, ett ladetrykk som minimum er 2,3 BAR fra 4000 o/min og med turtallsperre på 8400 o/min.

I Norge leverer man ut bremsepapirer som viser klart høyere dreiemoment og effekt på oppsett bestående av hjemmeportet topp, liten turbo og steg 3 + ladetrykk og mindre enn 630 ccm bensin leveres til hver sylinder. :mad2:

Hvor mange vassekte norsk nanohk man bremser når man tilfører nesten 900 ccm fuel pr. sylinder det VET ikke jeg, men rundt 790 hk er sett med 750 dyser. ^_^

 

Det blir nok interessant for ham å stille dersom det kommer noen reelle utfordrere, men det tar nok tid.

Det har ikke vært mangel på biler med 5-650 vassekte norsk nanohk som kjører "grønndysetider" rundt 8 sek. og da er det helt uinteressant å bruke tid og krefter på dette.

I finalen er det førstemann til mål som gjelder og tider over 7,7 er ikke tilstrekkelig interessant. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

 

Enig med du der, men så er dette ett ekte Gr.A motorsport oppsett med 500 + ærlige motorsport hk også. Her snakker vi faktisk om Hart F1 porting, 888 ccm dysekapasitet pr. syl.(går for fullt), 55 lb. høytrykkturbo som er kjørt helt tom, ett ladetrykk som minimum er 2,3 BAR fra 4000 o/min og med turtallsperre på 8400 o/min.

I Norge leverer man ut bremsepapirer som viser klart høyere dreiemoment og effekt på oppsett bestående av hjemmeportet topp, liten turbo og steg 3 + ladetrykk og mindre enn 630 ccm bensin leveres til hver sylinder. :mad2:

Hvor mange vassekte norsk nanohk man bremser når man tilfører nesten 900 ccm fuel pr. sylinder det VET ikke jeg, men rundt 790 hk er sett med 750 dyser. ^_^

 

Det blir nok interessant for ham å stille dersom det kommer noen reelle utfordrere, men det tar nok tid.

Det har ikke vært mangel på biler med 5-650 vassekte norsk nanohk som kjører "grønndysetider" rundt 8 sek. og da er det helt uinteressant å bruke tid og krefter på dette.

I finalen er det førstemann til mål som gjelder og tider over 7,7 er ikke tilstrekkelig interessant. ;)

 

 

 

 

jeg ville tippe at valget/grunnen til dem tømmer 8 grønne, har med dette høye ladetrykke og kjøling.

Effekt messig er jo det bremst mye høyere effekter på 888cc

Skjønner det er proffer inne i bildet her. men jeg syntes å bygge selv er mye mer interssant enn å betale andre for å gjøre jobben. (Selv om det er kostbart bygge selv også).

 

Prøvde meg på 201m en gang og kan ikke si at det gikk bra.. Mye som må klaffe. Dekk,cluth,girkasse.fjører og dempere. Ikke minst utveksling.

 

Bilen til Arve er satt opp for drag i motsettning til dem fleste cosworth ene som har prøvd seg.

Så i kombinasjon med en god motor,dogkasse,cluth,dekk og vekt blir det bra. Og det har han vist.

 

Så det handler vel mye om hvilke prioteringer man har og vil oppnå.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

jeg ville tippe at valget/grunnen til dem tømmer 8 grønne, har med dette høye ladetrykke og kjøling.

Effekt messig er jo det bremst mye høyere effekter på 888cc

Skjønner det er proffer inne i bildet her. men jeg syntes å bygge selv er mye mer interssant enn å betale andre for å gjøre jobben. (Selv om det er kostbart bygge selv også).

Høyt ladetrykk på en korrekt oppsatt motor flytter mye luft og har behov for mye fuel. Sånne er det bare og derfor er fokus på fuelflow og luftforbruk mer nyttig enn bremsetall. Bredbandslamda viser at AFR er akkurat som forventet.

Luftforbruk og fuelflow står derfor i korrekt forhold til oppgitt ærlig effekt.

Presiserer: Høyere bremset effekt ja, Presis! Her til lands da?? Ett lett 7 sek. pull?? Med lavere fuel og airflow selvsagt?

Eller på navrulle hvor man oppgir resultatet i navhk, men svinghjuls Nm og så legger til 15% på resultatet? :lol: :lol:

Husk at man trenger svært mange lett fordampende vassekte norske nanohk før de klarer å gjøre samme jobben som én ekte engelsk motorsport hk.

Dette er grunnen til at jeg ser på dreiemomentkurven sin form, og så på fuelflow og luftforbruk. Bremset effekt er blitt redusert til en dårlig VITS! som betyr stadig mindre pga den raskt fallende seriøsiteten i bransjen. Hk på tilbud. Kom å kjøp. Tilbud kun i dag. Få 4 betal for 3.

Stor stas å prøve selv i vennlig konkurrere med andre amatører, men kan ikke tenke meg at noen av oss hadde klart noe som helst i konkurranse med gutta som har erfaring fra Gr.A. racing.

Prøvde meg på 201m en gang og kan ikke si at det gikk bra.. Mye som må klaffe. Dekk,cluth,girkasse.fjører og dempere. Ikke minst utveksling.

I know. Har det på video da det var greie forventninger til denne på forhånd.

Bilen til Arve er satt opp for drag i motsettning til dem fleste cosworth ene som har prøvd seg.

Så i kombinasjon med en god motor,dogkasse,cluth,dekk og vekt blir det bra. Og det har han vist.

Det der er en vanlig misforståelse som har voks frem som forklaring fra alle andre med samme effektTALL, men som likevel er totalt sjanseløse.

Resultatene med denne bilen har vært de samme med Quaife Gr.N kasse med originale utvekslinger som med Fix-it kasse og nå med dog boks. Motorens breie dreiemomentkurve er ikke spesielt kresen på utvekslingsforhold og avtrapping.

Så det handler vel mye om hvilke prioteringer man har og vil oppnå.

Bilen er en helstrøken all-around strip/bane/street bil med fullt interiør osv.

Jeg vet ikke om en eneste del på denne bilen (inkl. dog boks kassen) som er optimal for drag racing.

(Personlig ville jeg derfor beholdt Quaife eller Fix-it kassen slik at man faktisk kunne brukt bilen også.)

Det er selve motoren som bærer hovedansvaret for drag resultatene så med den samme motor i en annen bil ville forventningene også vært de samme.

Det er derfor ekstra avslørende for utfordrerne som, så langt, ikke engang har vært i nærheten til tross for til dels mye høyere TALL.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høyt ladetrykk på en korrekt oppsatt motor flytter mye luft og har behov for mye fuel. Sånne er det bare og derfor er fokus på fuelflow og luftforbruk mer nyttig enn bremsetall. Bredbandslamda viser at AFR er akkurat som forventet.

Luftforbruk og fuelflow står derfor i korrekt forhold til oppgitt ærlig effekt.

Presiserer: Høyere bremset effekt ja, Presis! Her til lands da?? Ett lett 7 sek. pull?? Med lavere fuel og airflow selvsagt?

Eller på navrulle hvor man oppgir resultatet i navhk, men svinghjuls Nm og så legger til 15% på resultatet? :lol: :lol:

Husk at man trenger svært mange lett fordampende vassekte norske nanohk før de klarer å gjøre samme jobben som én ekte engelsk motorsport hk.

Dette er grunnen til at jeg ser på dreiemomentkurven sin form, og så på fuelflow og luftforbruk. Bremset effekt er blitt redusert til en dårlig VITS! som betyr stadig mindre pga den raskt fallende seriøsiteten i bransjen. Hk på tilbud. Kom å kjøp. Tilbud kun i dag. Få 4 betal for 3.

Stor stas å prøve selv i vennlig konkurrere med andre amatører, men kan ikke tenke meg at noen av oss hadde klart noe som helst i konkurranse med gutta som har erfaring fra Gr.A. racing.

 

I know. Har det på video da det var greie forventninger til denne på forhånd.

 

Det der er en vanlig misforståelse som har voks frem som forklaring fra alle andre med samme effektTALL, men som likevel er totalt sjanseløse.

Resultatene med denne bilen har vært de samme med Quaife Gr.N kasse med originale utvekslinger som med Fix-it kasse og nå med dog boks. Motorens breie dreiemomentkurve er ikke spesielt kresen på utvekslingsforhold og avtrapping.

 

Bilen er en helstrøken all-around strip/bane/street bil med fullt interiør osv.

Jeg vet ikke om en eneste del på denne bilen (inkl. dog boks kassen) som er optimal for drag racing.

(Personlig ville jeg derfor beholdt Quaife eller Fix-it kassen slik at man faktisk kunne brukt bilen også.)

Det er selve motoren som bærer hovedansvaret for drag resultatene så med den samme motor i en annen bil ville forventningene også vært de samme.

Det er derfor ekstra avslørende for utfordrerne som, så langt, ikke engang har vært i nærheten til tross for til dels mye høyere TALL.

Link to comment
Share on other sites

Ja.En av grunnen til jeg nevner bilen er oppsatt til drag, er nettopp for eieren selv har nevnt det.

 

At det er en fordel med 4x4 Dogbox,4,44 utveks,vanlige fjærer med Eibach dempere bak,skikkelige gateslics skulle enn tro. Ihvertfall ikke værre..

 

Men ikke misforstå meg. Klart motoren er heftig og hovudgrunnen til resulatene.

 

 

Men syntes man ikke skal begynne å forgude hele greiene heller. Har tross alt ikke vert så mange "Utfordrere" med cosworth på Eikås. Har det? Mye flinke motorbyggere her til lands også også. Bergen Er vel ikke hovudstaden for 201m, visst du skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Ja.En av grunnen til jeg nevner bilen er oppsatt til drag, er nettopp for eieren selv har nevnt det.

 

At det er en fordel med 4x4 Dogbox,4,44 utveks,vanlige fjærer med Eibach dempere bak,skikkelige gateslics skulle enn tro. Ihvertfall ikke værre..

 

Men ikke misforstå meg. Klart motoren er heftig og hovudgrunnen til resulatene.

 

 

Men syntes man ikke skal begynne å forgude hele greiene heller. Har tross alt ikke vert så mange "Utfordrere" med cosworth på Eikås. Har det? Mye flinke motorbyggere her til lands også også. Bergen Er vel ikke hovudstaden for 201m, visst du skjønner.

Ok, men den har ikke 4,44 diff utveksling og oppgraderte fjærer og dempere er noe de fleste Cosworther har. Grepet blir avslørt av 60 FT tiden som i dette tilfellet er ordinær.

 

Det skal vi absolutt ikke og jeg er helt enig. Dette er på ingen måte noe gudegreier, det er ett 25 år gammelt Gr.A oppsett. Problemet er at folk flest hadde valgt å "oppgradere" enkeltdelene i dette oppsett til noe "forbedret" moderne fancy dritt som ikke funker i praksis.

Det har vært Audi trimmet for kr. 400 000,- i Sverige som har forsøkt seg.

Samme Audi forbedret for 100 000 ,- hos Pollymotorsport med Polly selv som sjåfør som har forsøkt seg.

Benspeed med 650 hk VS motor.

Børge Olsen med sin 570 hk Audi kan ikke måle seg.

Husker ikke dine effektall, men tallene var høye og bilen ganske lett om jeg husker rett.

Mercedes med 600 hk Supra motor.

Div. Toyota Supra med div oppgraderinger og trim.

The list goes on and on.

Jeg må tydeligvis oppdatere meg for dette var helt nytt.

"Mye flinke motorbyggere her til lands også." sier du? Hvem tenker du på?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men den har ikke 4,44 diff utveksling og oppgraderte fjærer og dempere er noe de fleste Cosworther har. Grepet bli avslørt av 60 FT tiden som i dette tilfellet er ordinær.

 

Det skal vi absolutt ikke og jeg er helt enig. Dette er på ingen måte noe gudegreier, det er ett 25 år gammelt Gr.A oppsett. Problemet er at folk flest hadde valgt å "oppgradere" enkeltdelene i dette oppsett til noe "forbedret" moderne fancy dritt som ikke funker i praksis.

Det har vært Audi trimmet for kr. 400 000,- i Sverige som har forsøkt seg.

Samme Audi forbedret for 100 000 ,- hos Pollymotorsport med Polly selv som sjåfør som har forsøkt seg.

Benspeed med 650 hk VS motor.

Børge Olsen med sin 570 hk Audi kan ikke måle seg.

Husker ikke dine effektall, men tallene var høye og bilen ganske lett om jeg husker rett.

Mercedes med 600 hk Supra motor.

Div. Toyota Supra med div oppgraderinger og trim.

The list goes on and on.

Jeg må tydeligvis oppdatere meg for dette var helt nytt.

"Mye flinke motorbyggere her til lands også." sier du? Hvem tenker du på?

 

 

Enig mye du skriver, men jeg tenker sammeligne cosworth`er. Du nevner benjamin. Fikk han i hele tatt kjørt noe. Sprengte ikke han diffen?

 

Motorbyggere som jeg kommer på i farten. Jens(når han holdt på), EBB Driver vel litt. Ringstad.

Disse har vel mye erfaring. Her kan vel noen andre nevne flere, da jeg setter motorer sammen velger deler selv.

Link to comment
Share on other sites

Enig mye du skriver, men jeg tenker sammeligne cosworth`er. Du nevner benjamin. Fikk han i hele tatt kjørt noe. Sprengte ikke han diffen?

 

Motorbyggere som jeg kommer på i farten. Jens(når han holdt på), EBB Driver vel litt. Ringstad.

Disse har vel mye erfaring. Her kan vel noen andre nevne flere, da jeg setter motorer sammen velger deler selv.

Kjempeturboen spoolte selvsagt IKKE så bilen launchet helt uten krefter, bogget og så røk diffen. Alt var så "svære greier" at maks ladetrykk ikke ble oppnådd før 6000 o/min og slikt nytter uansett ikke på 201 M street legal.

 

Har ingen kommentar utover: "ok."

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner du ikke har troen på disse heller. Jeg tror nok noen av disse motor byggerene kunne levert sakene sine visst enn ville ha en rask 201m bil/motor. Men tror noen av dem og kundene er mest opptatt av høye tall istede for bruksområde og effektivitet. I tillegg er det andre behov for dem som skal kjøre på Rudskogen.

Dette er noe jeg selv har vert gjennom og prøver å forbedre meg i.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal bruke 250.000kr på en motor for å være værst. Så er det sikkert like greit og sende den til england.

 

Men kan være veldig gøy å ha en bil som er god nokk til å komme på andreplass og med ett litt annet budskjett.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Ja. Vet ikke forsjellen på sende en motor vekk en å bygge selv i dag jeg.

For min del har det gått stort sett i orginal deler som er veldig bra.

Vil tro det blir billigere å bygge selv.

Noen liker styling,annlegg og andre bygge motor osv.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner du ikke har troen på disse heller. Jeg tror nok noen av disse motor byggerene kunne levert sakene sine visst enn ville ha en rask 201m bil/motor. Men tror noen av dem og kundene er mest opptatt av høye tall istede for bruksområde og effektivitet. I tillegg er det andre behov for dem som skal kjøre på Rudskogen.

Dette er noe jeg selv har vert gjennom og prøver å forbedre meg i.

Dette er som sagt en Gr.A motor. Det betyr at den er spec. bygget og mappet for å gi resultater på asfaltbane i en 2wd bil. At den i tillegg presterer tilfredsstillende i en 4x4 på 201 M er kun bonus og understreker kvaliteten.

http://www.youtube.com/watch?v=esuNExxpza8&feature=related

EDIT.

Her en annen som viser hva litt mer ladetrykk gjør.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det blir billigere å bygge selv.

Det avhenger kun av hvor snevert man ser på saken.

Hvis man fokuserer kun på pris og tall i den norske benken, da koster det nok minst å skru selv.

Så kommer det som vil knuse drømmen;BRUKEN AV og HOLDBARHETEN PÅ motoren.

Ett høykvalitet produkt tåler hva som helst år ut og år inn, helt til det er SLITT og har behov for overhaling. 24 timer løp er intet problem, flygende 1000 m likeså. Topphastighetsforsøk, ingen bekymring. Tut å kjør og kos deg.

 

Hjemmelagde amatørmotorer presterer dårligere og raser hyppig. Resultatet er lite kjøring, mye frustrasjon og høy sluttkostnad pga stadig "utvikling" av spec. og mapping.

Når de fleste har lagt den aktuelle "wannabe-racing-epoken" bak seg, så har det hele vært dyrt og dårlig. Dette han man sett akk så mange eksempler på.

En særdeles kompetent racer/innovator/motorbygger sa engang: "There is cheap racing, there is expencive racing and theres is damn little in between."

Når stadig nye folk prøver å klare noe som ikke er mulig å få til, er det da beskrivelsen optimistiske entusiaster er passende?

 

Men kan være veldig gøy å ha en bil som er god nokk til å komme på andreplass og med ett litt annet budskjett.

Det hadde vært veldig kjekt å få se...

Problemet er å skaffe ett høykvalitet chip tilpasset det aktuelle hjemmelagde "steg 4" oppsettet. Hvis dette kan ordnes så vil vi få se en kjekk forbedring i 201 M resultatene til andre Cosworther.

Prestasjonene til Caprien din med datasprut, mulicoil + div. blir interessant, men først og fremst i forhold til resultatet til skogenracing sin Capri 2,9 T.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Tror ikke min blir like bra som den 2,9T Caprien synes den går fryktelig godt.

Men håper på nokk effekt/feste til 0-201M på under 8sec. Med M/T slicks bak...

 

Min 2,9TT blir vell kanskje og klar for 201M en dag. hehe

 

Og har nå gammel polly granda som bremset 505hk 680nm med 6,7L chevy, brodix topper 10,5:1 komp.

Den må jo og testes ut på 201M...

 

Rune H. har vell hatt noenlunde sukse med livemapping/chipp har han ikke?

 

Mye sant i det der med att billig kan for bli dyrt ja ;)

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Tror ikke min blir like bra som den 2,9T Caprien synes den går fryktelig godt.

Men håper på nokk effekt/feste til 0-201M på under 8sec. Med M/T slicks bak...

 

Min 2,9TT blir vell kanskje og klar for 201M en dag. hehe

 

Og har nå gammel polly granda som bremset 505hk 680nm med 6,7L chevy, brodix topper 10,5:1 komp.

Den må jo og testes ut på 201M...

 

Rune H. har vell hatt noenlunde sukse med livemapping/chipp har han ikke?

 

Mye sant i det der med att billig kan for bli dyrt ja ;)

Det gjør den ja.

7,99 sek. skal ikke være umulig og det hadde vært stor stas om du klarte det. ;)

Oppgradering til EFR turbo vil nok tilføre mye positiv og før vurderes FØR du bruker mye penger på å mappe E50.

Ser fram til det. TTV6 rules.

Hmmm, har du spec. på kam, innsug, topper på Chevy motoren samt spec. på kasse og diff?

Man trenger uansett tilgang til benk, rulle e.l for å mappe skikkelig og det er ett problem.

 

Ja dessverre, men sånn er det bare.

 

Det ble nylig bremset en 540hk cosworth motor av Harvey Gibbs. Kurven var helt fantastisk mener nå jeg. Bla snakket om pris rundt 120tusen ferdig mappet..

En original Cosworthmotor I GOD ORIGINAL STAND er en "raceengine waiting to happen". Man har derfor, med få unntak, alt man trenger for å hente ut mye effekt samtidig som man beholder høy kvalitet og god holdbarhet.

Korrekt utført av kompetente folk med erfaring blir resultatet svært godt uten at det blir for dyrt da man ikke diller med unødvendigheter som øker kostnadene.

Har hørt snakk om tilsvarende, så det der stemmer nok.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Ja burde sikkert byttet turbo. Men da jeg kjørte escorten med den motoren synes jeg ikke det var noe serlig lagg jeg.

Men er nokk mye å hente på bunn og topp med en annen turbo.

Men er så nermt ferdig nå at orker nesten ikke begynne å gjøre om på mye greier. Har jo den stg.3 e-50 tror du den er bedre en stg.5en?

Raymond S. maser jo om at jeg må prøve hans IRX450 på min tror du det hadde vært bra?

 

Hva EFR turbo passer på min bil/oppsett? ca 500hk hadde jo vært fint uten å ofre alt på bunn....

 

Har ikke supermye spec. på v8er`n. Må nesten bare høre med polly senere når bilen er helt klar.

Er den er i utgangspungtet den polly kjøre Odd sin bil i sverige til 249,7km/t med.

Ny blokk med 4 bolts opplagring til veiv, og demper på veiv. chevy smallblock 400. borret +0,3m

brodix step1 topper som er høvlet 0,1mm 10,5:1 komp Msd tenning, grenrør, holly gasser.

Preppet th700kasse zf org. bakdif med forsterket pinjong.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

RS 1000:

 

Ja burde sikkert byttet turbo. Men da jeg kjørte escorten med den motoren synes jeg ikke det var noe serlig lagg jeg.

Men er nokk mye å hente på bunn og topp med en annen turbo.

Men er så nermt ferdig nå at orker nesten ikke begynne å gjøre om på mye greier. Har jo den stg.3 e-50 tror du den er bedre en stg.5en?

Raymond S. maser jo om at jeg må prøve hans IRX450 på min tror du det hadde vært bra?

Hvis du er fornøyd så har du oppnådd målet og da skal du beholde det akkurat slik det er.

To bilkjommier kjørte hver sin E50 hvor den ene hadde steg V og den andre steg 3. Det var BETYDELIG forskjell i spool up, men dine BD16+ kammer krever så lavt baktrykk som overholde mulig. Steg V er det rette valget da.

Raymond har ikke IRX450. Han har en IRX600 med en størrelse mindre turbinhjul for å bedre spool up. Turbo er spec. for å være en solid høykvalitet RS500 turbo til en pris som er endel lavere enn en ekte RS500 turbo.

RS500 fungerte IKKE bra med BD16+ kammer og det vil ikke "IRX550" turboen gjøre heller.

Hva EFR turbo passer på min bil/oppsett? ca 500hk hadde jo vært fint uten å ofre alt på bunn....

Dette hk greiene er vanskelig å forholde seg til, så vi ser på oppsettet.

BD16+ er de villeste racekammene og ulempen er dårlige egenkaper på lave turtall. Turbo og kammer må stå i forhold til hverandre, så hvilken raceturbo i EFR serien har tilsvarende inducerdiameter som den originale RS500 turboen?

Jo, EFR 7670 som klarer utrolige 2,5 BAR ved 30 lb/min med luft. Dette sørger for 300 hk ved 4000 o/min uten surge på en korrekt spec. motor.

http://www.full-race.com/store/turbos/borgwarner-efr/borgwarner-efr-7670-turbo.html

Har ikke supermye spec. på v8er`n. Må nesten bare høre med polly senere når bilen er helt klar.

Er den er i utgangspungtet den polly kjøre Odd sin bil i sverige til 249,7km/t med.

Ny blokk med 4 bolts opplagring til veiv, og demper på veiv. chevy smallblock 400. borret +0,3m

brodix step1 topper som er høvlet 0,1mm 10,5:1 komp Msd tenning, grenrør, holly gasser.

Preppet th700kasse zf org. bakdif med forsterket pinjong.

Høres gøy ut det der, men at den presterer oppsiktsvekkende resultater på 201M betviles da andre egenskaper sannsynligvis er prioritert, men vi får se.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Oki.

Tester med den som står på jeg da... Hvis det havarer i sommer, så er det jo mulig å gjøre litt om på ting.

 

Ja den v8ern er ikke tengt som noen racerbil egentlig. Crusebil siden den er godkjent med 8eren. ØLbuss...

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Oki.

Tester med den som står på jeg da... Hvis det havarer i sommer, så er det jo mulig å gjøre litt om på ting.

 

Ja den v8ern er ikke tengt som noen racerbil egentlig. Crusebil siden den er godkjent med 8eren. ØLbuss...

Det forstår jeg godt.

Havarerer eller går lei verstingkammene.

Har du tro på at Cruisebil med racemotor blir vellykket?

 

Er det noen som har turbokart på en Orginal RS500 Turbo her?

Det ser slik ut:

t58.gif

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Håper den ikke havarer med det første, men vet jo aldri. Blir nokk ikke lei, var ute med ene grandan en tur i går og kan ikke si annet en at jeg gleder meg til sommeren. :)

Er jo ikke noen racemotor. Tror ikke det blir noe problem.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Håper den ikke havarer med det første, men vet jo aldri. Blir nokk ikke lei, var ute med ene grandan en tur i går og kan ikke si annet en at jeg gleder meg til sommeren. :)

Er jo ikke noen racemotor. Tror ikke det blir noe problem.

Hvis selve motoren er i god mekanisk stand, da er det nok (mis)bruken av motoren og ikke minst hva som prioriteres under mappingen som avgjør om og når det havarerer.

 

Ikke lei bil generelt, men BD16+ kammene og steg V turbinen. De fleste som har forsøkt merker relativt fort at det er ulemper med å kjøre raceoppsett på gate, spesielt ved "halvfrisk" kjøring.

Det er her EFR ser så lovende ut fordi de leverer uvanlig mye luft i forhold til størrelsen.

 

Vel, håper at du har rett, men 20% høyere effekt enn i en Viper fra færre sylindre og mindre motorvolum kommer ikke av seg selv. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...