Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Ser det snakkes om kamvalg.

Har RS 1000 noe ambefaling til riktige kammer til Motorene over.

Tenker da på kjørbarhet med litt futt.

 

 

 

Nå har vi lagt ut litt av egne erfaringer, kan ikke Rs 1000 komme med sine personelige erfaringer med cosworth motorbygg. Driver du og bygger noe motor? Hadde vert intressant å vist mer om dette.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Ser det snakkes om kamvalg.

Har RS 1000 noe ambefaling til riktige kammer til Motorene over.

Tenker da på kjørbarhet med litt futt.

 

Nå har vi lagt ut litt av egne erfaringer, kan ikke Rs 1000 komme med sine personelige erfaringer med cosworth motorbygg. Driver du og bygger noe motor? Hadde vert intressant å vist mer om dette.

Det er mange forskjellige kammer som vil gi ett slikt resultat som du beskriver, men ser ingen grunn til å anbefale noen spesielle nå.

Ett godt uttrykk sier:" Speed costs money, how fast can you afford to go?"

Alle de genuint dyktige karene i England bekrefter selvsagt denne regelen og dette er langt over mitt kostnadsnivå da det LETT går kr. 300 000,- i begynnelsen og så ytterligere ett par. 100 000,- etterhvert.

Det er lenge siden jeg sluttet med forsøke på å finne opp hjulet på nytt. Du har billig "racing" og du har dyr "racing" og svært lite derimellom. Bilcross nivå eller litt over er økonomisk komfortabelt, men ett lite interesant samtaleenme i denne sammenhengen.

Det eneste jeg driver med er derfor å poste resultatorienterte observasjoner og motsatte meninger til "Svære greier, det går fiiint, og 1000 hk på 1,4 BAR", slik at iallefall ikke alle gjør samme tabben og "værster" seg ut. :)

 

Det er ikke noe nytt under hverken kjolen eller solen, så når stadig nye generasjoner gjør nøyaktig samme tabben, så må det være pga mangel på objektiv info.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000:

 

Håper den ikke havarer med det første, men vet jo aldri. Blir nokk ikke lei, var ute med ene grandan en tur i går og kan ikke si annet en at jeg gleder meg til sommeren. :)

Er jo ikke noen racemotor. Tror ikke det blir noe problem.

 

 

Sett på en BD 14 inn med std ut. Funker fint etter veien. Da går det som en pus på tomgang også og gir et ekstra puff i forhold til STD kammer.

Link to comment
Share on other sites

Sett på en BD 14 inn med std ut. Funker fint etter veien. Da går det som en pus på tomgang også og gir et ekstra puff i forhold til STD kammer.

Dette er ett godt forslag. Når kammene blir så milde og fine som dette da kan man bruke for Steg 3 turbin og forbedre spool up ytterligere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ett godt forslag. Når kammene blir så milde og fine som dette da kan man bruke for Steg 3 turbin og forbedre spool up ytterligere.

Beror ju helt på hur toppen är portad med,min gick inte att få bra tomgång med bd16 in och org ut med standard weber sprut.Med autronic sm4 och bd16&15 går de bra dock :)

www.cosworthclubsweden.se

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt att dette er så stort problem.

Da min motor sto i Arild sin escort kjørte vi den bilen hele tiden. Det var den eneste bilen han hadde.

Brukte den som bruksbil til-fra jobb. Og kjørt med den på baner som mantorp osv.

 

Det som ble ødlagt var 2 fremdiffer med forsterkningsplate før han kjøpte 909diff med sperr osv. Og så røk 3gir på fix-it kassen, så fikk en ny drevsats der.

 

Ellers funket bilen helt fint både i køkjøring i byn eller tomgangag osv. osv.

Så kjenner meg ikke igjen i at det skal være så umulig med en bil med bd16 kammer. Dette var med orginalt sprut og chip og foresten.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

hvordan blir det med disse EFR turboene viss en har grenrør med ekstern wastgate ????

Helt sikkert suverent hvis oppsettet forøvrig henger med.

Det er info å finne hvis du tar utgangspunkt i denne:

 

min gick inte att få bra tomgång med bd16 in och org ut med standard weber sprut.

Det tror jeg på. :)

 

Skjønner ikke helt att dette er så stort problem.

Så kjenner meg ikke igjen i at det skal være så umulig med en bil med bd16 kammer.

Vi bare tyter litt for i følge det han Arild postet, så virket han ikke særlig fornøyd med å måtte kjøre 2. gear innenfor bygrensen, men når du er fornøyd med motoren slik den er så skal du la den være slik. "If it ain´t broken, don`t fix it!.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000, vet du noe om mountune k2 kammer ?

Nei, K2 er dessverre helt ukjent for meg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

håland tuning blir leverandør av desse turboene og, ta en prat med han og hør :) hyggelig kar.... http://www.halandtuning.no/

Jeg venter på svar fra turboservice (turbo.no) da de er ofisiell importør av borgwarner, men ikke en gang de vet når man kan få levert en slik.(og dette selv om de vill satse på efr serien)

Tenkte på om noen faktisk har klart å få tak i en.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nok en link med tester av EFR7076:

 

http://www.honda-tech.com/showthread.php?p=44926044

Mye nyttig info der ja. :)

Legg spesielt merke til at "amerikanske" GT3076R, som ikke er en høydare på Cosworth, fungerer klart best på denne motoren med nesten 375 hk ved 4000 o/min og 480 hk maks.

GTX3582R er klart dårligst med latterlige 200 hk på dette turtallet og 512 hk på maks.

 

Som vi ser gir man altså fra seg 175 hk ved 4000 o/min hvor det betyr mest, for å vinne 40 hk på topp hvor det ikke bety noe særlig.

 

% vis sammenligning blir helt syk. Man gir fra seg 46 % av aksen ved 4000 o/min hvor det betyr alt for å vinne 6,7 % på topp hvor det i praksis ikke betyr noe som helst.

 

Jeg mener man gjør lurt i å studere dette og legge det på minnet.

EFR7064 ruler nok på Cosworth ja. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi en meget god beskrivelse og lesestoff av samme tester som 2 poster over:

http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=2135597&highlight=efr

Definitivt en god mann med stor arbeidskapasitet han der.

Velger å påpeke noen forhold.

1. Legg merke til drivstoffet som er 92 oktan MON. Norsk blyfri 98 er kun 88 MON!!!

2. Legg merke til at de bruker vann og metanolinnsprut!!

3. => glem høykomp Norge.

4. Det er GT3582R, som er en dritturbo på Cosworth, som kan sammenlignes med EFR 7670. Det avslører at det ER EFR7064 som er det gode og rette valget til en Norsk Cosworth gatebil.

Husk også det Perrin sa om at EFR spooler som om anti-lag er aktivisert.

Ta en titt her for hvordan det tar seg ut i praksis.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...