Jump to content

Varme i bilen.


arnebjarne

Recommended Posts

tok ut radiatoren og spylte den i dag..

samt at jeg tok ut termostat. alle slangene i motoromet er nå varme..

sist gang så var nedre slange på radiator kald..

klemte litt på slangene samtidig som jeg ruste den opp litt.

og da kjente jeg at vannet sirkulerte..

så nå venter jeg kunn på ny termostat som kommer fra england.

Så da er håpet mitt kommet litt tilbake.var tydligvis radiator som var

tett forhåpentligvis..

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

får håpe det:) spylte du feil vei? altså mot vannretningen. det er lurt hvis ting er tett for da kommer ting ut den veien de kom inn:)

 

spylte begge veier...

bilen har stått i 4mnd ca.pluss at det har ligget mye møkk inni der.

var mindre pent det vanne som kom ut :)

 

Ikke kjøp vag da.. har skrudd siden i sommer..

 

Har en gammel vag jeg kjører rundt med til daglig.

funker fint den :)

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

da blir det sikkert bra. møkk har en tendens til å sette seg når det står lenge å når man begynner å bruke det så løsner det en skikkelig kladd å tetter alt som er:) ville vurdert å spyle blokk å varmeregister også hvis det var mye i radiatoren

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

da blir det sikkert bra. møkk har en tendens til å sette seg når det står lenge å når man begynner å bruke det så løsner det en skikkelig kladd å tetter alt som er:) ville vurdert å spyle blokk å varmeregister også hvis det var mye i radiatoren

 

Har spylt igjennom alt sammen nå

Så får håpe termostaten kommer snart..

har en inkjøringsperiode jeg må få fullført før jeg skal

på isen :)

 

Hva slags motor olje er og annbefales???

samt plugger.har knerta et sett med plugger alt..

kjørt ca 10 mil.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Siste turen, når motor raste i bilen din, så kom det syyykt mye dritt utav ekspansjonstanken, så vil tru du har fått tett varmeregister, selvom du spyler greit igjennomdet... Ny termostat som er påvei pluss nytt register så er bilen helt fin tenker jeg.. varmereguleringen inni bilen funker... aldri noe tull der... Blir nok bra dette ;)

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Siste turen, når motor raste i bilen din, så kom det syyykt mye dritt utav ekspansjonstanken, så vil tru du har fått tett varmeregister, selvom du spyler greit igjennomdet... Ny termostat som er påvei pluss nytt register så er bilen helt fin tenker jeg.. varmereguleringen inni bilen funker... aldri noe tull der... Blir nok bra dette ;)

 

Må nok bytte ettervert ja. men hadde håpa på at det hadde gått ei lita stund iværtfall.er da sirkulasjon der nå værtfall.

så da får en håpe så lenge..

 

han hadde hatt et skikkelig motor ras iværtfall:)

var ikke at filla ta stemplene.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en alu ekspasjonstank.og den blir så varm at jeg kan glemme og ta på den.

samme blir slangen inn på termostat. har bestil meg ny termostat nå.så får se om det bedrer seg.(da jeg har prøvd 2 brukte)slangen fra termostat er også varm.

slange ut og inn fra termostat er varme.. men hvordan er det og ta ut termostaten da.klarer den og varme seg opp så jeg får en liten lunk i bilen eventuelt??

bare for og prøve??

 

 

 

Har satt den inn sånn som den satt jeg :lol:

lengste delen innover.. den blåser varmt inne i bilen da den står og går.

men så fort jeg begynner og kjøre.så blåser den kunn iskaldt..

 

men vis det ikke er sirkulasjon.skal ikke da tempen i bilen synke under kjøring??

og vis ikke termostaten åpner.så skulle vel bilen ha kokt eller?? noe den ikke gjør.

 

Har du satt slangene på varmeapperat registeret riktig?? fra vannpumpe øverst.

Link to comment
Share on other sites

Må nok bytte ettervert ja. men hadde håpa på at det hadde gått ei lita stund iværtfall.er da sirkulasjon der nå værtfall.

så da får en håpe så lenge..

 

han hadde hatt et skikkelig motor ras iværtfall:)

var ikke at filla ta stemplene.

 

 

Hehe, godt mulig det... Det merkelige er jo at det ikke kom noe lyder syns jeg... bare masse røyk ut bak, og mistet all kraft... Trudde jo derfor det kun var topp-pakning som hadde gått jeg da... bra du får orden på bilen igjen... dere har vel kostet på begge bilene endel etter denne handelen, hehe

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe, godt mulig det... Det merkelige er jo at det ikke kom noe lyder syns jeg... bare masse røyk ut bak, og mistet all kraft... Trudde jo derfor det kun var topp-pakning som hadde gått jeg da... bra du får orden på bilen igjen... dere har vel kostet på begge bilene endel etter denne handelen, hehe

 

Har kostet noen kr ja:) har hatt volden racing til og bygget opp igjenn motor.pluss jeg har kosta på div eller's.men det blir vel bra til slutt tenker jeg.

1987 ford sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har spylt igjennom alt sammen nå

Så får håpe termostaten kommer snart..

har en inkjøringsperiode jeg må få fullført før jeg skal

på isen :)

 

Hva slags motor olje er og annbefales???

samt plugger.har knerta et sett med plugger alt..

kjørt ca 10 mil.

 

 

Ang olje så kan du bruke castrol edge fullsynt 0-40 om vinteren, den har veldig bra kaldstart egenskaper om du ikke har motorvarmer. Eller castrol TWS 10-60 som også er fullsynt Ikke like bra kaldstart egenskaper siden den er en del tykkere ved kald motor. valvoline 10-60 racing, er også en mulighet, den er halvsynt men igjen, ikke like bra kaldstart egenskaper. sjekk denne linken så har du et lite smørekart http://www.castrol.com/castrol/iframe.do?categoryId=3131&contentId=7066587

Dø ung, å bli et vakkert lik

Link to comment
Share on other sites

siden brikkene datt på plass her så har jeg ett annet spm(samme type bil) : byttet begge kjøleslangene til radiatoren nettopp,luftet ved lufteskruen,og ved normalt kjøring så er tempnålen i bund av NORM ??? luft?

 

høres slik ut. Har hatt samme prob med en bil tidligere. FIkk ikke luftet uansett hva. Hvis den blir belasted hardt opp en bakke eller noe nå så koker den sikkert garantert. Så jeg har bare brukt vacum etter det når jeg fyller kjølevæske. :)

Link to comment
Share on other sites

er cosworth så mye vanskligere enn ohc da? jeg har aldri hatt problemer med luft på min ohc motorer å det eneste jeg gjør er å åpne luftinga som sitter på termostathuset å fylle vann til det kommer opp der, så knar jeg litt å beveger alle slanger hit å dit så lufta i de forsvinner. etter det har jeg bare etterfylt opp til max å ikke behøvd å tenke no mer på det:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ett likt problem med dochen min, alt av slanger blir varm, vannen i beholderen blir også varmt. har prøvd og lufte det mange ganger så man kjenner at det ikke er igjen noe luft der nå. På tomgang begynner det og blåse litt varmt inni bilen og da går termostatnålen inni bilen opp litegran, men så fort man begynner og kjøre detter nålen ned igjen til under normal, og det blåser iskaldt igjen inni bilen. kan dette bare være termostaten eller er det større saker? tenkte jeg skulle bytte termostat først, og se hvordan det blir da ;)

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

vakum? forklar :)

 

får kjøpt det på bla biltema. Er en sånn sak som du setter trykkluft på så setter du den ned i ekspansjonstanken, trykklufta drar forbi og lager vacum i kjølesystemet så slanger og alt suger seg sammen. Derretter tar du en slange fra den dingsen ned i en bøtte eller noe du har fylt opp med kjølevæse så åpner du en kran. Deretter suger kjølesystemet inn den mengden som skal være der uten luft. Går ikke ann og få luft inn i systemet på den måten. Jeg bruker det hver gang for da er jeg sikker og slipper og plyndre med og lufte osv...:)

Link to comment
Share on other sites

Alltid når jeg har bytta kjølevæske, har jeg latt lokket på radiator/ekspansjonstank være åpen, starte bilen når den er kald og la den gå på tomgang til den blir varm. varm nok til at termostaten åpner, da komme lufta ut.. Dette merker du da det begynner å boble/sprute luft ut.

 

OM, det ikke hjelper og det fortsatt er luft i systemet, så har lufta kommet i det høyeste punktet eller i et dørpunkt i systemet, det kan være en slanger som er bøyd oppover eller lignende..

 

EVENTUEL, det kan OG høres ut som lufta er borte når du har bilen på tomgang, meeen siden det blir kaldt når du begynner å kjøre, at det da kommer luft i systemet. Da kan den lufta komme mest sannsynlig fra et toppakningsbrudd mellom eksos/kjølevann...

Link to comment
Share on other sites

Alltid når jeg har bytta kjølevæske, har jeg latt lokket på radiator/ekspansjonstank være åpen, starte bilen når den er kald og la den gå på tomgang til den blir varm. varm nok til at termostaten åpner, da komme lufta ut.. Dette merker du da det begynner å boble/sprute luft ut.

 

OM, det ikke hjelper og det fortsatt er luft i systemet, så har lufta kommet i det høyeste punktet eller i et dørpunkt i systemet, det kan være en slanger som er bøyd oppover eller lignende..

 

EVENTUEL, det kan OG høres ut som lufta er borte når du har bilen på tomgang, meeen siden det blir kaldt når du begynner å kjøre, at det da kommer luft i systemet. Da kan den lufta komme mest sannsynlig fra et toppakningsbrudd mellom eksos/kjølevann...

om den nederste linja der skulle være til meg så er det ikke noe toppakningsbrudd i hvertfall ;)

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Ganske skråsikker for å snakke om en DOHC... Toppakningbytte og oljeskift er jo omtrent på samme intervallen på de.. Samt topp annenhver gang.

joa skal se meg enig der, men man merker jo litt flere symtomer om den har gått :P ikke bruker den noe vann også er det heller ikke fukt i eksosen ;)

- Jeg kjører ikke gammal Ford fordi jeg må, men fordi jeg kan! <3

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...