Jump to content

2,9 V6 Twinturbo


RSHansen

Recommended Posts

Fant denne via Youtube. Må bare si at dette er en fin inspirasjon for oss som bygger V6 med turbo. Ser innsugsproblemet er addresert samt en god del andre interessante mods som gjør dette prosjektet verdt litt oppmerksomhet. :)

 

http://www.sunpoint.net/~turbosierra/engine.htm

 

 

http://www.youtube.com/user/pm00633#p/u/45/5cZXLqdF0V0

 

Må si ut i fra filmene at den motoren har responsen i orden i allefall! :whistling:

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Fant denne via Youtube. Må bare si at dette er en fin inspirasjon for oss som bygger V6 med turbo. Ser innsugsproblemet er addresert samt en god del andre interessante mods som gjør dette prosjektet verdt litt oppmerksomhet. :)

Enig med du der. :)

Selv om innsugsmanifoldproblemet er adressert, så er ikke dette ett eksempel til etterfølgelse fordi det originale 4,0 "induction" systemet er effektivt og godt i motsetning til 2,4 og 2,9 plomberingen.

Jeg mener at sistnevnte er så dårlig at det soleklart beste alternativet er å erstatte denne med 2,8 EFI og så planlegge de nødvendige modifikasjoner derfra.

 

Videre er plenumsvolumet til denne flike Finnen i minste laget og man kunne med fordel brukt 2 stk. Cosworth plenum som er tilpasset 2,0 L motorvolum. (Selv om sylindervolum er noe mindre med kun 500 ccm).

Sjekk disse plenum som hver mater kun 0,75L motorvolum.

(Og sjekk også turboenes impellere. Garrett sine GTX turboer er altså langt fra nytt.)

1077724596la.jpg

 

Det som imidlertid er svært hyggelig å se er resultatet av modifiseringen av forbrenningskammeret. Sjekk hvor god avstand det er rundt innsugsventilen, spesielt på tennpluggsiden hvor mesteparten av luft/bensinblandingen kommer inn i sylinderen fra innsugskanalen.

Dette er fasiten på hvordan det skal og bør gjøres!

palotila.jpg

 

Hmm, ser ikke ut som han lader mer enn 0.4 bar før på 4-5000 rpm da ?

Husk da at innsugsystemet på 2,9 ødelegger det meste. Ett skikkelig system hadde gitt ett mye bedre resultat.

4,0 motoren har en bedre innsugsmanifold og i tillegg ett stakeforhold som er mye mer gunstig på lave turtall enn det 2,9 motoren har.

Forskjellen i motorvolum mellom 4,0 og 2,9 er ca. 40%, men pga at 4,0 er så mye mer korrekt så er forskjellen i bunndrag enda større.

En 4,0 på sug går derfor som en 2,9 med kompressor som lader minst 0,4 BAR fra tomgang noe jeg vil tro er tilstrekkelig for de fleste. :)

 

En 4,0 med 0,4 BAR ved 4000 o/min blir kan teoretisk sammenlignes med en 2,9 som trykklades med 0,95 BAR, men da denne 4,0 er forbedret så er forskjellen større og en 2,9 med over 1,0 BAR ladetrykk på 4000 o/min funker rimelig godt.

 

Turbokonverterte Ford V6 får tommelen opp fra de mest usannsynlige pga resultatene eierene får etter noe innsats, så det er bare å stå på. ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4.0 twin turbo. Nice!

 

Det er vel en 2,9 dette med modifisert innsug såvidt jeg kan se ut fra fyrens hjemmeside. Er ikke så sterk i finsk men.

 

http://www.sunpoint.net/~turbosierra/Moottori45.htm

 

Mannen har modifisert ett 4L innsug og tilpasset den nedre delen til 2,9 ser det ut som?

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en 2,9 dette med modifisert innsug såvidt jeg kan se ut fra fyrens hjemmeside. Er ikke så sterk i finsk men.

 

http://www.sunpoint.net/~turbosierra/Moottori45.htm

 

Mannen har modifisert ett 4L innsug og tilpasset den nedre delen til 2,9 ser det ut som?

Ser ikke helt for meg at 2,9 blokken er høy nok til at det er plass til strokerveiv + 6" staker og de stemplene der.

2,9 har veiv med 72 mm slaglengde og 36 mm radie + råder på ca. 130 mm og stempler med ca. 40 mm CH.

Totalhøyde blokk er derfor noe rundt 206 mm.

84 mm slaglengde og 152 mm lang råde blir 194 mm og de stemplene der har ikke en CH på 12 mm.

 

Det jeg mente var at han ikke var i nærheten av trykket som ble nevnt i beskrivelsen, og at det hele virket ganske tregt til å ha 2liter på hver turbo.

Bilen setter seg heller ikke og virker direkte lat på dynopullene og det bekrefter det du sier, men hvis du ser på pinglegearkassen han har så kan det forklare hvorfor han må være så forsiktig med ladetrykket.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en 2,9 dette med modifisert innsug såvidt jeg kan se ut fra fyrens hjemmeside. Er ikke så sterk i finsk men.

 

http://www.sunpoint.net/~turbosierra/Moottori45.htm

 

Mannen har modifisert ett 4L innsug og tilpasset den nedre delen til 2,9 ser det ut som?

 

Nix, det er en 4.0 blokk. Blokken er helt rett langs ytterkant av dekket. Det er det ingen av de mindre blokkene som er. Å få et 4.0 innsug til å passe 2.9 topper er ikke enkelt siden 4.0 toppene har kjølevannskanalene på høykant foran innsugskanal 1 og bak innsugskanal 3. Ikke under kanalene som på alle de mindre V6 toppene. Det er dessuten altfor bredt og åpningene i innsugsportene er større en tetningsflatene på 2.9 pakningen. Hvis en maskinerer det smalere for å passe i V'en på en 2.9 kommer en i konflikt med bensindysene. Det hadde vært lettere å lage et nytt innsug. Den har også hydrauliske rulleløftere, som som bare 4.0 ohv motoren hadde.

Det er nok snakk om en Sierra 2.9 med en 4.0 stroket til 4.5L siden det står "Sierra 2.9 evo 4.5 Twinturbo"

i overskriften.

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Nix, det er en 4.0 blokk. Blokken er helt rett langs ytterkant av dekket. Det er det ingen av de mindre blokkene som er. Å få et 4.0 innsug til å passe 2.9 topper er ikke enkelt siden 4.0 toppene har kjølevannskanalene på høykant foran innsugskanal 1 og bak innsugskanal 3. Ikke under kanalene som på alle de mindre V6 toppene. Det er dessuten altfor bredt og åpningene i innsugsportene er større en tetningsflatene på 2.9 pakningen. Hvis en maskinerer det smalere for å passe i V'en på en 2.9 kommer en i konflikt med bensindysene. Det hadde vært lettere å lage et nytt innsug. Den har også hydrauliske rulleløftere, som som bare 4.0 ohv motoren hadde.

Det er nok snakk om en Sierra 2.9 med en 4.0 stroket til 4.5L siden det står "Sierra 2.9 evo 4.5 Twinturbo"

i overskriften.

 

Er enig nå at det nok er en 4L ja, men evo greiene her er til å misforstå siden jeg også leste på denne siden: :whistling:

 

http://personal.inet.fi/koti/turbosierra/index_files/Page795.htm

 

Uansett er det ett litt rått prosjekt med mange gode ideer.. :)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Uansett er det ett litt rått prosjekt med mange gode ideer.. :)

Helt enig og hvis noen hadde lagt ned 50% av denne innsatsen på å bygge en lavkomp. 2,9 motor, så hadde nok vedkommende fått ett oppsiktsvekkende godt resultat.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er enig nå at det nok er en 4L ja, men evo greiene her er til å misforstå siden jeg også leste på denne siden: :whistling:

 

 

Litt forvirrende, ja. Siden det finnes 4.5 stroker kit tenkte jeg at det kunne være en mulighet siden det sto evo 4.5 i overskriften på første link. Det er i alle fall ikke en 2.8/2.9 som er avbildet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Litt forvirrende, ja. Siden det finnes 4.5 stroker kit tenkte jeg at det kunne være en mulighet siden det sto evo 4.5 i overskriften på første link. Det er i alle fall ikke en 2.8/2.9 som er avbildet.

Hi guys! Det var interessant å finne en diskusjon om egen bil her. =)

Jeg er eier av Sierra, og retten motorstørrelse er nå ~ 4,4 L. =)

Blokker og inntak manifold samt dekslene fra 4.0 OHV motoren. Ingen av materialet kommer ikke fra dagens 2.8 og 2.9 koneesta.Evo 1-3 var 2.8v6 og Evo 4 = 4,0> 4.4L.

Fra at du sannsynligvis mangel på klarhet her. Jeg bruker Google oversetter fordi jeg ikke kjenner norsk språk, og jeg beklager ordlyden, etc.

Glad sommer til deg

 

Petri

Finland

Link to comment
Share on other sites

Hi guys! Det var interessant å finne en diskusjon om egen bil her. =)

Jeg er eier av Sierra, og retten motorstørrelse er nå ~ 4,4 L. =)

Blokker og inntak manifold samt dekslene fra 4.0 OHV motoren. Ingen av materialet kommer ikke fra dagens 2.8 og 2.9 koneesta.Evo 1-3 var 2.8v6 og Evo 4 = 4,0> 4.4L.

Fra at du sannsynligvis mangel på klarhet her. Jeg bruker Google oversetter fordi jeg ikke kjenner norsk språk, og jeg beklager ordlyden, etc.

Glad sommer til deg

 

Petri

Finland

Hei og velkommen til forumet. Du må gjerne skrive engelsk/svensk hvis du finner det lettere :)

Hi and welcome to the forum. You can write in english or swedish if you find that easier :)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet. Du må gjerne skrive engelsk/svensk hvis du finner det lettere :)

Hi and welcome to the forum. You can write in english or swedish if you find that easier :)

Okay, then I will write in English but is unlikely to avoid mistakes. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...