Jump to content

Luft i kjølesystemet?


Kai78

Recommended Posts

Har over lengre tid slitt med varmeapparatet i min Mondeo.

 

Etter utskifting av termostat, vannpumpe, et spjeld som åpner og stenger for vannet samt varmeregister fungerer nå varmeapparatet tilfredsstillende.

 

Det jeg derimot stusser på, er at hver gang bilen får en del turtall, f.eks ved en forbikjøring, kommer det gradvis kaldere luft.

 

Hvis jeg stopper og starter bilen igjen, er varmen tilbake(!?).

 

Har luftet kjølesystemet flere ganger ved å ta av lokket til ekspansjonstanken og la bilen stå og gå til termostaten åpner.

 

Noen som kan tenke seg hva dette kan være? Finnes det evnt. en alternativ måte å lufte kjølesystemet på?

 

På forhånd takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tror ikke du får luftet systemet på den måten, men nå har da jeg tatt feil før.. Husker på en gammel renault laguna jeg hadde at det var en slags lufte nippel på ett av rørene, da man åpnet denne hørte jeg at det kom luft ut og når det begynte å piple kjølevæske ut var den fedig luftet.. Men om det er sånn på mondeo er jeg usikker på da jeg aldri har gjort det på denne type bil.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer en liten oppdatering.

 

Har nå fått luftet kjølesystemet etter korrekt metode.

 

Hver gang jeg starter opp bilen og gir litt gass opp til ca. 2500 rpm kan det høres en surklelyd fra dashbordet.

 

Kan det være det nye varmeregisteret som allerede har tettet seg?

 

Eller kan det fortsatt være luft i systemet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte metoden som står i Fords håndbok.

 

Det betyr kort fortalt mye rusing av motor.

 

Har du rett og slett bare plassert bilen i en motbakke med lokket til ekspansjonstanken av?

Link to comment
Share on other sites

ikke motbakke, men jekket den langt opp :P men en stor motbakke fungerer og :)

 

har du sjekket at termostaten står rett vei? er ett lite hull i den, og det skal være opp, så luft kan forsvinne lettere :) og lokket av eller løst på.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg byttet termostat, satte jeg den inn den samme veien som den originale - så jeg satser på at den står rett.

 

Skal prøve din metode også, håper det løser problemet.

 

Takk for tipset, D. Toft! :)

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg Mondeo erfaren, men kan faktisk termostaten settes inn begge veier? For det er ikke mulig på Sierra'n. Men iallefall skal fjærmekanismen peike inn mot motor. Da det er "fjæra" som krymper når den blir varm, og da åpner den spjeldet i termostaten.

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

Dette verktøyet anbefales på det sterkeste: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Kjolevaskepafyller/ Men ja, lufteskrue og stor motbakke skal fungere bra det også.

 

Lufteskrue finnes dessverre ikke.

 

Verktøyet du linker til så jo bra ut. Om jeg fortsatt ikke får luftet systemet på vanlig vis skal jeg dra på Biltema og kjøpe det - takk for tipset! :)

 

Nå er ikke jeg Mondeo erfaren, men kan faktisk termostaten settes inn begge veier? For det er ikke mulig på Sierra'n. Men iallefall skal fjærmekanismen peike inn mot motor. Da det er "fjæra" som krymper når den blir varm, og da åpner den spjeldet i termostaten.

 

 

Termostathuset og termostaten leveres som en enhet til min bil, så det skal ikke være praktisk mulig å sette termostaten feil vei.

Link to comment
Share on other sites

Termostathuset og termostaten leveres som en enhet til min bil, så det skal ikke være praktisk mulig å sette termostaten feil vei.

Da er den saken biff iallefall ;)

1994 Ford Sierra CLXi (ombygd til RS Cosworth)
1998 Audi A4 1.8T Quattro

2012 Volkswagen Caravelle 2.5 TDI 4Motion

Link to comment
Share on other sites

vet ikke om det gjøres på samme måte på bensin som på diesel men..

synes det var en merklig måte å lufte på :unsure:

 

sakset fra norwegian mondeo club

Takker for svar. Jeg snakket med Ford her, og fikk beskjed om at på mkIII så har de vært borti at det er luft i kjølesystemet som ikke kommer ut så lett. Fikk fortalt prosessen for å lufte kjølesystemet. Var ikke som det jeg er vant med som er å starte opp bilen, la den bakke til motortemp er normal, fyll etter. På 2.0 TDCI må man ta av lokket på ekspansjonstanken, starte bilen. La den bakke litt, for å deretter holde jevnt over 3000 rpm i opptil 20-25 min.. !? :o Slik vil man få evt luft ut av systemet. Å dette kan hende at man må gjøre gjentatte ganger for å få ut lufta av systemet.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg faktisk at kjølesystemet er luftet.

 

Alle slanger er varme, det er også vannet i ekspansjonstanken - det må vel være et et tegn på at termostaten har åpnet og alt er OK? Det kommer også god varme inn i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Surklelyden har stort sett vist seg når bilen er kald, skal sjekke det senere.

 

Alle slanger ble varme - vannet i ekspansjonstanken var også varmt.

 

Jeg fant meg en kraftig oppoverbakke og sto der og blomstret. :P

Link to comment
Share on other sites

Tja, det ser dessverre ut som om surklelyden er på plass enda - riktignok bare ved oppstart av bilen.

 

Det var mye dritt i kjølevannet da jeg kjøpte bilen, kanskje noe radiatortett.

 

Radiatoren er det eneste jeg ikke har byttet enda, så er nok like greit å få gjort det.

 

Får håpe alt blir på stell da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja, det ser dessverre ut som om surklelyden er på plass enda - riktignok bare ved oppstart av bilen.

 

Det var mye dritt i kjølevannet da jeg kjøpte bilen, kanskje noe radiatortett.

 

Radiatoren er det eneste jeg ikke har byttet enda, så er nok like greit å få gjort det.

 

Får håpe alt blir på stell da.

 

Jeg registrerte meg for å svare her. Eller spørre, rettere sagt. Min Mondeo har samme problem. Det surkler i dashbordet.

2003 Mondeo bensin stv. Oppdaget masse guffe i ekspansjonstanken, og nå har mannen min spylt ut den, og fylt på nytt. Men det surkler så veldig når bilen er kald.

Jeg har kjørt bil i 25 år, men ikke vært borti dette før. Det surklet ikke før vi spylte tanken, så det har sikkert noe å si. Men hvordan luftet du ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det eneste jeg gjorde var som D. Toft anbefalte, nemlig å la bilen stå med nesa oppover med lokket til ekspansjonstanken av. Så ventet jeg rett og slett bare til termostaten åpnet og sjekket til slutt at alle slanger var varme.

 

Jeg kan fremdeles høre at surklelyden er til stede, så jeg vurderer å skifte ut radiatoren når vinteren nærmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...