Jump to content

Hvilken klasse?


Kåre Andreas

Recommended Posts

Hei

 

Sikkert mulig å lese seg til dette selv, men siden jeg ikke er så glad i å lese så spør jeg her, for og spille litt på kompetansen her på forumet.

 

Bilen det gjelder er en 86 mod 3 dørs sierra med 5,7liters motor.

 

Spørsmål nr1:

Hvilken klasse vil bilen min passe inn i når det gjelder bakke løp?

 

Spørsmål nr2:

Hva sier denne klassen om fremover strevere til fjørbeinstoppene, OK?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt =)

 

 

Mvh

Kåre Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hallo.

 

Jeg har kun ett råd: dersom du skal klasse bilen i en eller annen bilsport er det kun en ting som gjelder, og det er å lese det tekniske reglementet og bygge bilen etter det.

 

etter hva du sier, Sierra med 5,7 liter, kan jeg ikke se annet enn at den kun vil gå inn i "free for all"- klassen i bakkeløp. Men for å stille der, må bilen være klasset i et eller annet. For ditt vedkommende ser det ut til å være GT- klassen eller kanskje Gatebil Racing, altså racing eller hastighetsløp som det også heter, som vil være mest aktuellt. Eventuellt dragracing?

 

Foroverstrevere mot fjørbeinstopper bør ikke være noe problem, så lenge det er utført etter NBF's regler. Igjen; reglementet er det eneste som gjelder.

 

MVH

RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

rallycross nasjonal over 2400ccm burdemuligens gå å få den bilen under trur ikkje antall sylindere må stemme med orginalt i den klassen, dette er en nokså fri klasse med henhold til modifiseringer sjekk ut bilsport.no eller bilsportboka står hele reglementet der....

 

free for all klassen er egentlig ingen klasse, det er en samleklasse som arangør benytter seg av for å slå isammen klasser med biler det er lite av som innehar nødvendige papirer/lisenser for å delta som feks her på nordvestlandet er det lite rallybiler, derfor blir det ikkje invitert til rallybilklasse som på østlandet men rallybiler er velkommen til å kjøre i free for all men kan risikere å konkurere mot feks en rallycross div1 bil

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar.

 

Da er det bare å sette seg å lese litt igjen da smartass.gif

Har drivi å lest på reglemanget til historisk racing, klasse/periode H for Escorten, og der var det mye tolkninger og vanskelig å finne ut hva som var lov, mtp homologisering av deler, for den perioden, og noe hvis om ate dersom tolkninger.

Men ser for meg at det vil bli lettere med Sierran wink.gif

 

 

Mvh

Kåre Andreas

 

 

Link to comment
Share on other sites

historisk racing har et veldig komplisert reglement å finne fram i ja, der er nok rallycross nasjonal reglementet noe friere ja, har også vurdert historisk for min rs2000 nasjonal rallybil, men som rs2000 er det veldig lite mods som er tillatt med bda er det noe annet men bda koster veeeeldig mye....

Link to comment
Share on other sites

Ford sierra er jo levert med 5,0 V8 orginalt i XR8....

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

historisk racing har et veldig komplisert reglement å finne fram i ja, der er nok rallycross nasjonal reglementet noe friere ja, har også vurdert historisk for min rs2000 nasjonal rallybil, men som rs2000 er det veldig lite mods som er tillatt med bda er det noe annet men bda koster veeeeldig mye....

 

Var RS2000 jeg hadde tenkt å bruke også, men som du sier man kan gjøre veldig lite oppdateringer.

Får vente og se litt der..

 

Tror det letteste er å bygge etter GT reglementet. GT2-klassen og gatebil-racing kan du da kjøre. Er vel det mest frie regelverket uansett gren, og relativt mye du kan kjøre alikevel. Link til reglementet: http://bilsport.no/u...1_og_2_2011.pdf

 

Takk Anders, skal studere den litt, så kansje det blir litt konkuranse kjøring, ikke bare misbruk av dekk biggrin.gif

Link to comment
Share on other sites

I bakkeløp er det gjerne ulike rallyklasser som kjører. I tillegg inviteres ulike klasser. en Sierra med 5,7 liter V8 har IKKE mange valg når det gjelder hvor den kan klasses. I rally nasjonal må "...forutsetning av at antall sylindre ikke overstiger det

som er originalt for bilens opprinnelige motor."

 

Ettersom jeg ser det, er det kun GT eller Gatebil som gjelder for bilen du nevner. Med den motoren vil du havne i GT1 (den VÆRSTE klassen!). Snakker av erfaring, for der havner jeg også.

 

Når det gjelder Historisk Racing er reglene veldig enkle (men kompliserte...).

 

Fremgangsmåten er: Gå ut fra homologeringspapirene for den aktuelle bilen. ALT av deler som er homologert i disse papirene kan brukes. Men du må velge om du skal bygge bilen i gruppe 1 ,2, 4 5, etc....

 

g her kommer noen snedige ting jeg ikke var klar over og trodde var umulig... Det viser seg at dersom du har en bil som først ble homolgert, la oss si i 1972 og at homologeringen strakk seg frem til 1980 og perioden du kjører i går frem til 1976, kan du bruke deler som er homologert ETTER 1976.... Et eksempel: En Capri MK1 i gruppe 1 ("ikke modifisert chassis/ motor") kan bruke skivebremser bak, fodi det er homolgert inn sendere!

 

Jeg har dette siste fra en kunde som kjører historisk. Personlig syntes jeg det høres merkelig ut. Vil gjerne at de som har førstehånds info om dette poster her.....

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Caprien din, som sierraen Kåre Andreas, kan vel klasse inn i GT2 vel? Eller er den for lett? Min. 1250kg med fører ved målpassering. Smalere felger enn 10" er vel heller ingen fare..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Historisk Racing er reglene veldig enkle (men kompliserte...).

 

Fremgangsmåten er: Gå ut fra homologeringspapirene for den aktuelle bilen. ALT av deler som er homologert i disse papirene kan brukes. Men du må velge om du skal bygge bilen i gruppe 1 ,2, 4 5, etc....

 

g her kommer noen snedige ting jeg ikke var klar over og trodde var umulig... Det viser seg at dersom du har en bil som først ble homolgert, la oss si i 1972 og at homologeringen strakk seg frem til 1980 og perioden du kjører i går frem til 1976, kan du bruke deler som er homologert ETTER 1976.... Et eksempel: En Capri MK1 i gruppe 1 ("ikke modifisert chassis/ motor") kan bruke skivebremser bak, fodi det er homolgert inn sendere!

 

Jeg har dette siste fra en kunde som kjører historisk. Personlig syntes jeg det høres merkelig ut. Vil gjerne at de som har førstehånds info om dette poster her.....

 

Har studert homolegeringspapirer 5566 (Escort Rs2000 Gp1 & Gp2) lest appendix J & K og forhørt meg på Historisk Racing sin hjemme side.

Periode H går fra 72 til 76. I Februar 1978 ble Escort mk2 Rs2000 Gp1 homolgert med flat front, men får ikke lov å bruke flat fronten, kun skrå RS2000 fronten slik det er i periode H nå, er kun Bda Gp4 med homolegeringspapirer 1605 som får bruke flat fronten.

 

Så syntes det hørtes rart ut at man kan får lov til og bruke deler som er produsert utenfor aktuell periode 72-76, da blir den jo ikke historisk riktig (ref skive brems)

Men hvis det er et smutthull her så vil jeg heller bruke flat fronten på min mk2 enn å bygge om til skrå, er jo ingen fordel med skrå front kontra rett, men liker den rette bedre!

Link to comment
Share on other sites

det stemmer nok ikkje, du må holde deg til et visst årstall som feks glasfiberpanser på mk1 bda var tillatt frem til 73 men ikkje etter så viss du velger 72 da så kan du bruke panseret men må også ha bremser fra 72 som utelukker tarmac spec bremser eller lignende.... deler homologert etter 76 blir kun tillatt når perode i kjøres, men usikker på om en kan kjøre mk1 i periode i da den er kun produsert frem til 75, men fikk deler etterhomologert da bilene ortsatt gikk i clubman klasser,

 

det går an å spørre på forumet til historisk racing men det er et lite aktivt forum,

Link to comment
Share on other sites

Hvilke av homolgeringspapirene inneholder " I Februar 1978 ble Escort mk2 Rs2000 Gp1 homolgert med flat front"? 5566?

 

Rett front er absolutt 100 ganger penere enn skråfronten.

 

Jeg vet at det er noen ting som er absolutte i perioden, f. eks dekk.

 

mulig jeg orker å sette meg mer inn i reglementet seinere i år; har ikke egen bil for historisk, så leselysten er deretter...

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Hvilke av homolgeringspapirene inneholder " I Februar 1978 ble Escort mk2 Rs2000 Gp1 homolgert med flat front"? 5566?

 

Rett front er absolutt 100 ganger penere enn skråfronten.

 

Jeg vet at det er noen ting som er absolutte i perioden, f. eks dekk.

 

mulig jeg orker å sette meg mer inn i reglementet seinere i år; har ikke egen bil for historisk, så leselysten er deretter...

 

 

Det står i 5566 ja wink.gif Takket være Australia.

 

Ang dekk og felg str så er det noen forskjeller på BDA (1605) har du lov å bruke 15" felger, og RS2000 (5566) får man kun bruke 13" opptil 11,5" brede, så lenge du klarer å dekke dem med utbyggere som er homolgert for din bil.

Og helt sikkert forskjellig igjen til feks Capri.

 

Er litt å lese, og sikkert mer motiverende dersom man har satt seg som mål å kjøre historisk.

Link to comment
Share on other sites

I periode G er det ikke lov å bruke rene slicks, men det kan du i H. En stor forskjell. I G kjøres det på "historiske" dekk med mønster. Og grensa der er iallefall under 16" felg. Mulig man må holde seg på 13".

 

Escort i periode H bør vel kunne kjøres på 15" eller 16"? Iallefall er det greit med en Capri. Vil nå tro at Zakspeed Escortene gikk på større hjul enn 13"?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

I periode G er det ikke lov å bruke rene slicks, men det kan du i H. En stor forskjell. I G kjøres det på "historiske" dekk med mønster. Og grensa der er iallefall under 16" felg. Mulig man må holde seg på 13".

 

Escort i periode H bør vel kunne kjøres på 15" eller 16"? Iallefall er det greit med en Capri. Vil nå tro at Zakspeed Escortene gikk på større hjul enn 13"?

 

13" er begrensninga på RS2000, 15" på RS1800 Gp4 BDA. Zakspeed (Gp2 & Gp5) Escortene gikk med BDA men usikker på dimen på felgene de gikk med (Zakspeed)

 

Noen stemnings bilder smile.gif

 

Gp1 Rs2000 Ohc

county2.jpg

 

Gp2 BDA Zakspeed

2011011314416226538Lang-ist-es-her-420-a18805742.jpg

 

Gp4 BDA

yyy2.jpg

 

Gp5 Zakspeed BDA

201101131441660712516246178.jpg

Edited by Kåre Andreas
Link to comment
Share on other sites

Joda. Jeg minnes vel at det, nok en gang blandt mine kunder, at det har blitt nevnt litt tragisk klasseregler for MK2 RS2000. Har en kontakt med en kar som bygger MK1 RS2000. Litt kjelkete der også, i forhold til BDA.

 

Fristende å koste på seg kronene for en BDA. Men det koster, ja. Det er jo en trygg investering- til forskjell til mye annet på bilfronten- du får igjen pengene for en slik.

 

Liker både GP2 og GP5; begge har sin sjarm.

 

RS2000: Den er klasset i GP1, kun? Da forstår seg- et absolutt strengt reglement. Men merkelig nok, bilen jeg nevnte over hvor skivebremser bak er aktuellt, er også en GP1- bil... Jeg skjønner mindre og mindre av dette.

 

På tide å bygge egen bil til historisk? (Motoren er i startgropa, så kun karrosseri og hjuloppheng mangler...)

 

RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

13" er begrensninga på RS2000, 15" på RS1800 Gp4 BDA. Zakspeed (Gp2 & Gp5) Escortene gikk med BDA men usikker på dimen på felgene de gikk med (Zakspeed)

 

Zakspeed gp2 hadde: front 8x13 / bak 10x13 og front 9x15 / bak 10x15 (13" på de tidligste tror jeg)

og gp5 hadde front 11x16 (11x15) og bak 13x16

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grei forklaring på Escort MK2 og front- problematikken:

 

Det er KUN Escort RS2000 (med RS2000- fronten) som er homologisert, og kun i ett år (76?) innen gruppe H(?). Derfor, ingen flatfront.

 

Flatfront er homologisert kun som 78- modell GP5 (Zakspeed). Denne blir nok mulig å klasse inn om noen år. Mulig det finnes noen klasser i utlandet den kan gå i? "Nyeste" klasse i Norge er vel H2, opp til 76?

 

RSE

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...