Jump to content

Forskjeller på 4x4 og 2wd starter til Sierra cosworth


Truckdriver

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en tid siden en starter på ebay til min 4x4 cossi. Etter å ha ødelagt 3 eller 4 Lucas startere på ett halvår ville jeg prøve noe annet og forhåpentligvis bedre. Kjøpte derfor en japsetype starter med påmontert adapterplate slik at den skal passe cosworth. Den passet selvsagt ikke :glare: Nå påstår selger at jeg kanskje har boltmønster til 2wd eller pinto/ohc, noe som da i grunn virker rart da jeg tross alt har en orginal 4x4 MT75 cosworth girkasse, og orginale Lucas startere passer rett inn, og ohc startere ikke er i nærheta til å passe. Så jeg lurer på om noen har en 2wd cosworth starter som kan hjelpe meg med noen mål? :)

Målene jeg er ute etter vises her:

DSC000282.jpg

Den gule sirkeln er den ringen på startern som sentrerer den mot girkassa. Målene er tatt på ei girkasse som har stått i bilen min før, og en starter som har stått i bilen før.

målene på starteren heg har fått tilsendt er: Boltmønster; ca 102,5mm X ca 65mm X 65mm

Sentreringsirkelen er rett i underkant av 76mm, og det eneste som stemmer. Jeg har mistanke om at dette kan være ei 2wd monteringsplate, selv om selger påstår det motsatte. Ser også ut til å bli mangel på klaring mot drivaksel og forstilling, så jeg lurer på at de selger aldri har prøvd starteren på en 4x4.

Og på 4x4 skal det vel ikke være forskjell på girkasse og starter mellom høyre og venstrestyrte modeller?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Endelig fik jeg (håper jeg) svar på hvordan starter jeg har liggende, 4wd ser det ut til for har de måla som vises over her. 80*80*112 /76

post-815-130262070668_thumb.jpg ser slik ut, stemer det med 4wd da?

 

Ligger til salgs i salgs forumet nå.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Og forskjellig boltmønster?

 

Nei, det er likt.

 

En sleten 4wd starter:

 

http://cgi.ebay.co.uk/Cosworth-Starter-Motor-/300543758417?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item45f9cdd051

 

Og en sleten 2wd starter ;)

 

http://cgi.ebay.co.uk/sierra-cosworth-2wd-t5-starter-motor-breaking-/180652343923?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2a0fb80273

 

Du ser 2wd starteren er smalere, og ser ut til å være lengre også.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=695543&CarReference_ID=4323&CategoryType_ID=1 sjekk denne så ser du om gradene stemmer i hennhold til den start motoren du har fått start motor denne som er avbildet er til 2wd

Takk, men det hjelper emg i grunn ikke, da startmotoren jeg har fått tilsendt har ei adapterplate som kan monteres i forskjellige vinkler.

 

Endelig fik jeg (håper jeg) svar på hvordan starter jeg har liggende, 4wd ser det ut til for har de måla som vises over her. 80*80*112 /76DSC00531.JPG ser slik ut, stemer det med 4wd da?Ligger til salgs i salgs forumet nå.

Vær obs på at 4x4 dohc 8v har en starter som er 99% lik cosworth 4x4 starteren, men de passer ikke direkte over. Forskjellen er diameter på svinghjul. Dohc starteren har derfor starterdrevet nærmere veiva. Alle andre mål er ellers lik. Jeg kjører faktisk nå med en dohc 4x4 starter nå, og det eneste jeg har gjor er å bytte over med frontstykket fra cosworth starteren. Jeg er lei av å skifte ut dårlige Lucas startere, og vil derfor ha en ny, og helst bedre enn Lucas :)

 

 

4wd starteren ser ganske lik ut som 2wd, men 2wd starteren er litt smalere. Det er eneste forskjellen.

Så du mener at boltmønstret ikke er forskjellig? Startere til dohc 2wd og 4x4, Is og v6, ser også rimelig lik ut, men alle passer ikke om hverandre uten vidre.

2wd benytter kanskje en Bosch starter orginalt?

 

Noen som kan bekrefte om målene til Carfreak og målene på starteren som ligger her er korrekt til en 2wd?

Altså boltmønster på 66mmX66mmX103mm

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

 

 

Så du mener at boltmønstret ikke er forskjellig? Startere til dohc 2wd og 4x4, Is og v6, ser også rimelig lik ut, men alle passer ikke om hverandre uten vidre.

2wd benytter kanskje en Bosch starter orginalt?

 

Noen som kan bekrefte om målene til Carfreak og målene på starteren som ligger her er korrekt til en 2wd?

Altså boltmønster på 66mmX66mmX103mm

 

Jeg fikk laget ekstra oljekammer på bunnpannen. Når jeg skulle skru starteren på, passet ikke min 4x4 starter, pga han som laget den hadde tilpasset den etter 2wd starter. Derfor er jeg ganske sikker på at boltsirkelen er lik på begge to. Grunnen til at den ikke passet var fordi min 4x4 starter var tykkere, og ikke kunne legges ned i bakkant siden den var blitt tilpasset med smalere starter.

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått svar fra selgeren av startmotoren igjen. Men kan ikke akkurat si jeg kjøper forklaringa helt <_ om jeg liksom har en sjelden hybrid l p clutchhuset s er det da merkelig at alle de starterne brukt siste hatt rett boltm og begge orginale cosworth mt75 kassene akkurat samme ogs tilfellet med dohc kasser. noen synspunkter til fra selgern>

Mest sansynlig blir denne sendt i retur, da jeg rett og slett ikke har tro på at selger noen gang har prøvd å montere en slik starter på en 4x4 cosworth, og jeg tviler på at starteren blir å passe med ei ny adapterplate heller.

 

Hi Espen,

The starter we sent over to you is a 4 X 4 unit. It looks as though the set up you have is a hybrid Pinto/ Cosworth starter and bell housing. We have seen some of these before, but they are rare. Its always difficult with Ford engines as so many parts are interchangeable, and its possible the gearbox is not original.

We are happy to try and give you what you need, but we do need to know the bell housing to ring gear distance. If you don't want to measure this, we will take the starter back for full refund. Let me know what you would like to do.

Best regards, Jon

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...