Jump to content

Alltid for mye olje etter service?


Aalsen

Recommended Posts

Hey yo!

 

Fikk service på bilen før jeg fikk den for snart ett år siden. Har sjekket peilepinnen "jevnlig" og småirritert meg over at oljenivået viser en cm over max merket. Men, det er jo et sertifisert Ford verksted som har gjort dette og de har vel peil, har jeg tenkt, selv om jeg flere ganger har tenkt å tappe litt olje.

 

Har det seg slik at verksteder alltid fyller for mye olje? I instruksjonsboken står det at man aldri skal fylle over max merket. Hvorfor gjør verkstedene det da? Mener å huske at dette ikke er første gang etter service det er alt for mye olje på bilen min. (gjelder andre biler jeg har hatt)

Måsabjønner!!

 

Tenkte å stikke bort å tappe litt olje nå, og prøve å få nivået til å bli litt over midten og litt under max merket.

 

Er det like lett å tappe olje fra de nye bilene som de gamle? Dvs en skrue som skrus ut på bunnen/siden av bunnpanna?

Edited by Aalsen
Link to comment
Share on other sites

hørtes veldig merkelig ut. Faren min har 1ny bil og en bil som han kjøpte ny for 7år siden. Alltid har han sjekket etter servicen som er blitt utført. Sjekka væskenivå og aldri har det vært no krøll der. Vet at på et bilverksted i drammen (vil ikke nevne hvilket) så glemte jo servicemannen at han hadde fylt på olje, så han fylte på 4liter til, starta å """sprengte""" motoren hehe...

 

Jeg hadde først og fremst dratt ned til merkeverkstedet og spurt hvorfor. Og hvis de sier "det hakke noe å si", så tapper du ;)

Alle fagfolk tar noen spanske i ny å ne hehe :)

 

og det med avtappinga, så ihvertfall på nye japsebiler er det like enkelt =) Bare å titte under det =)

Link to comment
Share on other sites

Du må jo ikke bli sur når verkstedet er så gavmilde :P jobber selv på et VW verksted og når vi tar service følger vi et ark og der står det hvor mange liter olje bilen skal ha og hvilken type. Har du kjørt med det 1 år og den står litt over max på samme sted hele tiden betyr det jo at bilen din ikke bruke noe olje og det e det positivt? og når du har kjørt så lenge med det har det da ingenting å si :P gå ned å gi de en klapp på skulderen istedenfor du ;)

 

-Fredrik

Link to comment
Share on other sites

hørtes veldig merkelig ut. Faren min har 1ny bil og en bil som han kjøpte ny for 7år siden. Alltid har han sjekket etter servicen som er blitt utført. Sjekka væskenivå og aldri har det vært no krøll der. Vet at på et bilverksted i drammen (vil ikke nevne hvilket) så glemte jo servicemannen at han hadde fylt på olje, så han fylte på 4liter til, starta å """sprengte""" motoren hehe...

 

Jeg hadde først og fremst dratt ned til merkeverkstedet og spurt hvorfor. Og hvis de sier "det hakke noe å si", så tapper du ;)

Alle fagfolk tar noen spanske i ny å ne hehe :)

 

og det med avtappinga, så ihvertfall på nye japsebiler er det like enkelt =) Bare å titte under det =)

 

Hehe! Rart, var jo bare 4 liter for mye :P

 

Har på mine gamle arbeidsbukser nå, stikker bort og tapper litt. Er så lettvint med den flate avlange tappedunken man får på biltema. Bare skyve den under bilen og skru ut skruen :D

Leste litt til på nettet og er absolutt ikke bra med for mye olje. Mye press på pakninger og slikt :)

 

Takker for svar :) Får bare håpe jeg ikke tapper for mye, har ikke olje :P

 

Du må jo ikke bli sur når verkstedet er så gavmilde :P jobber selv på et VW verksted og når vi tar service følger vi et ark og der står det hvor mange liter olje bilen skal ha og hvilken type. Har du kjørt med det 1 år og den står litt over max på samme sted hele tiden betyr det jo at bilen din ikke bruke noe olje og det e det positivt? og når du har kjørt så lenge med det har det da ingenting å si :P gå ned å gi de en klapp på skulderen istedenfor du ;)

 

-Fredrik

 

Haha :P

Men sant det du sier, positivt tegn, enn så lenge ;)

Verkstedet befinner seg i Lillestrøm, og jeg befinner meg i Elverum. Tenkte kanskje de ikke byttet oljefilter men bare olja, og da fylte på olje for å dekke motor og oljefilter. (ikke bra å kjøre med gammelt oljefilter i så fall)

 

Uansett, hadde en 200sx s14 for et par år siden, og der fylte jeg alltid mindre olje enn det som var oppgitt i tall. Den tok ikke mer olje. Men dette har ikke noe å si så lenge den ikke bruker olje, og nivået er mellom min og max :)

 

Sikker samme tilfelle her, at tallet man fyller etter egentlig er litt for mye, eller så har man rett og slett helt oppi for mye olje.

Link to comment
Share on other sites

Om det er ett år siden olja ble skifta, og du har kjør X1000 km, og oljenivået fortsatt er soppas høyt, så tyder det heller på kondens eller drivstoff oppsamling i olja. Alle biler bruker mer eller mindre olje. Bruker de mindre olje så er nivået som regel mer eller mindre uforandra pga overnevnte.

Og jeg tipper også at de bare har hatt på den oljemengda som står oppgitt til din bil og motor :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det har alltid vært litt for mye olje, for fattern insisterte på å sjekke oljenivået da jeg var innom noen uker etter jeg hadde fått bilen. Det var like mye 'for mye' da og, men har ikke gjort noe med det før nå :P

 

Nå er det perfekt nivå med olje, så skal jeg sjekke jevnlig :)

 

Tviler på det er noe feil eller problem egentlig. Biler er jo ikke så gammal, har bursdag 30 mai og blir seks år :P

Link to comment
Share on other sites

Så sant du peiler på riktig måte, altså når bilen står på et flatt underlag, har vært i gang nylig, så skal det ikke være over max-merket på peilepinnen. Dette er viktig.

Dersom oljen ikke er tilstrekkelig varm/tyntflytende når oljen tappes av, kan det hende at all oljen ikke renner av når motoren tappes.

Og viss det da blir fyllt på riktig mengde olje igjen, vil dette være for mye.

 

Det skal ikke være slik, så jeg vil anbefale deg å ta turen innom å be de sjekke oljenivået. Er det for mye, bør det tappes av litt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Så sant du peiler på riktig måte, altså når bilen står på et flatt underlag, har vært i gang nylig, så skal det ikke være over max-merket på peilepinnen. Dette er viktig.

Dersom oljen ikke er tilstrekkelig varm/tyntflytende når oljen tappes av, kan det hende at all oljen ikke renner av når motoren tappes.

Og viss det da blir fyllt på riktig mengde olje igjen, vil dette være for mye.

 

Det skal ikke være slik, så jeg vil anbefale deg å ta turen innom å be de sjekke oljenivået. Er det for mye, bør det tappes av litt.

 

Det kan være ja. Bilene står som regel en stund, for så å kjøre femti meter inn i verkstedet for å bytte olje. Jeg husket å jekke ned bilen før jeg peilet :P Peiler på nytt i morgen da bilen har stått over natta.

 

Deilig å føle at det ikke er for mye olje der nå :D Føler jeg kan drive 1,6 litern hardt og la olja pumpes rundt så hardt den orker ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være ja. Bilene står som regel en stund, for så å kjøre femti meter inn i verkstedet for å bytte olje. Jeg husket å jekke ned bilen før jeg peilet :P Peiler på nytt i morgen da bilen har stått over natta.

 

Deilig å føle at det ikke er for mye olje der nå :D Føler jeg kan drive 1,6 litern hardt og la olja pumpes rundt så hardt den orker ;)

 

Før oljeskift bør oljen være varm, slik at den er tyntflytende.

Nei, du må peile når du har hatt motoren igang, stoppe den og vente et minutt ca, før du peiler.

På den måten er motoren fyllt med olje der det skal, men det overflødige har rent tilbake i bunnpannen.

Det er jo dette som er det faktiske oljenivået i motoren.

Viss du peiler oljen når bilen har stått over natten har jo mesteparten av oljen runnet tilbake i bunnpannen, mens det er lite olje rundt om i oljekanalene i motoren. Og da vil du få en høyere avlesning på peilepinnen slik at det ser ut til å at det er for mye olje.

Men viss du etterpå starter den, lar den få oljetrykk, venter litt og peiler igjen, vil du se at oljenivået på pinnen er noe lavere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Før oljeskift bør oljen være varm, slik at den er tyntflytende.

Nei, du må peile når du har hatt motoren igang, stoppe den og vente et minutt ca, før du peiler.

På den måten er motoren fyllt med olje der det skal, men det overflødige har rent tilbake i bunnpannen.

Det er jo dette som er det faktiske oljenivået i motoren.

Viss du peiler oljen når bilen har stått over natten har jo mesteparten av oljen runnet tilbake i bunnpannen, mens det er lite olje rundt om i oljekanalene i motoren. Og da vil du få en høyere avlesning på peilepinnen slik at det ser ut til å at det er for mye olje.

Men viss du etterpå starter den, lar den få oljetrykk, venter litt og peiler igjen, vil du se at oljenivået på pinnen er noe lavere.

 

Ok, det har jeg ikke tenkt på.

Dagen etter var oljen midt mellom strekene. Skal starte motoren og kjøre oljen varm etterpå, så stoppe og peile.

 

Må motoren oppnå arbeidstemperatur? eller er det bare å kjøre en liten tur så oljen blir litt varmere..

Link to comment
Share on other sites

Før et oljeskift bør oljen ha oppnådd arbeidstemperatur ja, men før du skal peile oljen må du bare hatt motoren igang.

 

hvorfor hatt motoren igang før man peiler oljen?

jeg liker å peile dagen etter jeg har kjørt, for å være sikker på at all olje har rent ned i bunnpannen.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det er det som er realistisk mengde olje på motoren.

Hvor mye olje som er i "reservoaret"/bunnpanna når resten av motoren er oljetørr har ingenting å si etter min mening.

Det er når motoren har olje i alle oljekanaler etc. det er intressant å vite hvor høyt oljenivået i bunnpanna er.

 

Og det er slik det blir riktig oljenivå, på alle de motorene jeg har hatt oljeskift på. Og det er ikke få :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

:)

Nei, arbeidstemp. er vel strengt tatt ikke nødvendig nei.

Man kan peile forholdsvis kjapt etter man har slukket motoren uten at målingen blir forandret, f.eks. 1min etterpå.

Men dette er jo litt forskjellig fra motor til motor, hvor lang tid det tar før oljen siger ned i bunnpanna. Men forholdsvis små forskjeller det utgjør.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

om jeg da følger boken, tapper all olje fra min ohc motor, bytter oljefilter og hiver på den 3.7liter olje som den da skal ha, starter opp, stoppe den, venter 1 min før eg måler, så skal den stå på max?

det gjør jo den ikke :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...