Jump to content

Bilen koker


cossi21

Recommended Posts

Har problemer med at bilen min koker (Cosworth 2wd). Har prøvd å fjerne termostat og å kjøre med viftene på hele tia, uten at det hjelper..

Temp ligger mellom 85-90grader ved normal kjøring, men ved pådrag eller i litt motbakke så stiger det fort opp til 100++

Spørmålet mitt der da; Hvordan er det å fjerne vannkjølinga til turboen? (Esc-cos T34 turbo hvis det har noe å si)

- Sierra RS Cosworth -

Link to comment
Share on other sites

Om den koker ved vanlig kjøring tipper jeg på gåen toppakning, og/eller slitt topp med tæringer pga den sikkert har vært kjørt med for dårlig kjølevæske.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hvordan ser radiatoren din ut..mangler det mye kjølevev...ribber...så påvirker dette kjølinga.

evnt dårlig vannpumpe..selv om jeg har tilgode å se en defekt vannpumpe på cosworth.med tanke på at sirkulasjonen ikke er som den skal.men lekkasje kan nok forekomme.

 

trykktest kjølesystemet..så finner du fort ut om det er tett iallefall.med tanke på toppakning.

Edited by lowman
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt :) Bilen koker ikke ved normal kjøring, men ved litt større motbakker så gir jo jeg også på litt ekstra for å holde grei fart, men da øker også tempen.. Har ikke fått trykk-testet kjølesystemet, så kan prøve det + å spyle gjennom systemet for så å se hvordan den oppfører seg etter det :) Men hvordan er det egentlig å fjerne vannkjølinga fra turboen? Kan turboen ta skade av å bli litt eksrta varm?

- Sierra RS Cosworth -

Link to comment
Share on other sites

Tror du bør konsentrere deg om å finne årsaken til at det koker. Ikke vits å lage et nytt problem for å mulig fjerne et annet. At bilen din koker har uansett ingenting med vannkjølingen til turboen din å gjøre. Tempen vil jo naturlig gå ned hvis du fjerner den, men det blir uansett bare en forlengelse av problemet ditt. No har du muligheten til å fikse problemet før det skjer noe nevneverdig skade. Plutselig er det for sent og kronene raser ut vinduet.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Lite tips er å bytte til gr.a toppakning med en gang. Koster ikke så mye mer, men gir en god sikring.

 

Eller til original pakning til T-25 escort... Latterlig billig(på ebay) og funker gull... bedre forsterkinger enn grp A pakningen også..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

å fjerne vannkjølingen til turboen vil føre til at oljetempen går opp. Oljen blir kjølt av vannet i tillegg til luften så det er nok ikke mye du vil spare på det.

forøvrig så er det ikke her problemet er.

 

Hvordan oppfører den seg ved turtall, blir tempen lavere når turtallet økes?

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt noe særlig over hvordan den oppfører seg på div turtall desverre.. Har uansett planer om å ha opp og ut motoren for å gå over den, men var bare ikke planlagt enda :) Blir uansett kjøpt grA pakning til da det skal sammen igjen..

- Sierra RS Cosworth -

Link to comment
Share on other sites

se der ja =) virka jo bra den escos-pakninga der da :D

 

husk å se etter sprekker, evt sprekkdannelser i toppen din da =) hva var max-skjevhet på langs og tvers av toppen og blokka igjen ? 0.0x ?? :P

Edited by haawaii
Link to comment
Share on other sites

Usikker på hva som gjelder for cosworth, men generelt er det vel 0,15 eller 0,2 maks på langs av en alutopp. Med en cosworth topp ville jeg gjort noe med saken med langt mindre skjevhet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg lurer ang turtall er at dersom tempen går ned når du øker turtallet så kan det være luft i systemet

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

jaha? hva er forskjellen ?? få høre =)

 

 

greit det ikke er stoore forskjeller, men er ofte småting som kan gjøre ting endel bedre, for ikke å snakke om prisen i dette tilfellet..

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg lurer ang turtall er at dersom tempen går ned når du øker turtallet så kan det være luft i systemet

Kan prøve bilen en tur i mårå for å se hvordan den oppfører seg :) Har skrudd ut lufteskruen flere ganger for å se om det kommer luft, men kommer bare kjøleveske med en gang.. Kjører jo også men swirl pot, og den skal vel også hjelpe til med å fjerne eventuelle luftbobler i systemet.

- Sierra RS Cosworth -

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...