Jump to content

Tåler den registerhavari?


casey

Recommended Posts

Heisann!

 

Ser det er nevnt litt rundt om på nett om motorer som i teorien bør tåle et registerhavari...

 

Min kjære mondeo har fått seg et aldri så lite registerhavari, og jeg lurer på hvordan sjansene er for at motoren kanskje har overlevd?

 

Det er en '94 mondeo, 2.0i 16v, NGA-motor.

 

Kan noen gi meg håp? =)

Link to comment
Share on other sites

Er sjelden at Zetec ikke får bøyde ventiler. Er kun to måter å finne det ut på. Ta av toppen og sjekke ventilene eller å sette på ny reim og måle kompen. Er en teoretisk tjangs for at ventilene har vært i en slik posisjon at stemplene ikke har slått oppi ventilene så er du født med gullhår et vist sted så kanskje....

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

I teorien kan de fleste motorer tåle et register havari HVIS og DERSOM. Er uansett bare tull å bare slenge på en ny rem og fyre igang uten å sjekke noe som helst først. Er mye som spiller inn, hvilket turtall hadde du da reima røyk? Hvilke lyder hørte du? Bråstoppa motoren, eller virka det som den bare stoppa helt vanlig? Går motoren rundt når man vrir på veiva? Etc. Etc.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

I teorien kan de fleste motorer tåle et register havari HVIS og DERSOM. Er uansett bare tull å bare slenge på en ny rem og fyre igang uten å sjekke noe som helst først. Er mye som spiller inn, hvilket turtall hadde du da reima røyk? Hvilke lyder hørte du? Bråstoppa motoren, eller virka det som den bare stoppa helt vanlig? Går motoren rundt når man vrir på veiva? Etc. Etc.

 

 

Vel, jeg kjørte vel i 80...og motoren var bare død...ingen lugubre lyder eller sånn.

 

Da jeg vridde om nøkkelen etterpå, hørte jeg starteren gikk, som om den gikk i løse lufta.

 

Bilen ble parkert noen mil herfra, så jeg planlegger å dra å hente den nå, og bare lurte om jeg skulle ta den rett på fyllinga, eller om jeg skulle se om det kanskje var noe igjen å fikse på.

Link to comment
Share on other sites

Er det mye jobb å bytte motor, eller ?

ja du må ut med gammel motor..og inn med en ny en.

spørs jo hvor flink du er å skru.hvor mye arbeid det er.noen bruker en dag..andre bruker ei uke.

Link to comment
Share on other sites

ja du må ut med gammel motor..og inn med en ny en.

spørs jo hvor flink du er å skru.hvor mye arbeid det er.noen bruker en dag..andre bruker ei uke.

 

 

Jeg tenkte mere på om det var en komplisert greie, om det er greit å ta den ut og sette inn, eller om man må lirke å koble i dagesvis.

 

Har uansett tenkt til å lure brødrene mine til å gjøre jobben, men greit å vite om jeg bør love bort en flaske konjakk eller to ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mere på om det var en komplisert greie, om det er greit å ta den ut og sette inn, eller om man må lirke å koble i dagesvis.

 

Har uansett tenkt til å lure brødrene mine til å gjøre jobben, men greit å vite om jeg bør love bort en flaske konjakk eller to ;)

 

så lenge dem får konjakken etter jobben er gjort..så blir nok jobben gjort greit.hehe

 

er ikke noe hokus pokus...men det skal jo tross alt gjøres..og er jo ikke det samme som å bytte bremseskiver og klosser foran liksom.

man bør vite hva man driver med når man bytter motor,og skrur generelt.så har dem litt peiling..så går det nok bra.før konjaken somsagt:)

Link to comment
Share on other sites

så lenge dem får konjakken etter jobben er gjort..så blir nok jobben gjort greit.hehe

 

er ikke noe hokus pokus...men det skal jo tross alt gjøres..og er jo ikke det samme som å bytte bremseskiver og klosser foran liksom.

man bør vite hva man driver med når man bytter motor,og skrur generelt.så har dem litt peiling..så går det nok bra.før konjaken somsagt:)

 

 

Hehe, skal sørge for å holde korka på til motoren går ;)

 

Takk for hjelp og svar =)

 

 

 

PS! Hvis noen vet om en motor i narvik-tromsø-området, er jeg interessert =)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...