Cortiworth Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Etter å ha lett lenge etter informasjon om hvor godt disse toppene puster og hvor stort forbedringspotensial de har, uten å finne noen brukbare data, sendte jeg to topper til test hos Erland Cox hos Topplocksverkstan.se. En 100% standard topp og en topp som jeg hadde portet selv. Den portede toppen var ombygget fra 2 til 3 eksosporter og ble testet med standard 36mm eksosventil og 43,5mm standard innsugsventil fra en 4,0 V6. Testet med 94mm dummy sylinder. Innsugsportene i den portede toppen fikk deretter en ladning epoxy og ble portet på nytt av Erland for å se om han kunne forbedre mine resultater. Flow er målt i cfm ved trykkfall på 28" vannsøyle over porten. Siden alle portene i disse V6 toppene er forskjellige ble det mange målinger for å klarlegge fakta. Det er liten eksakt kunnskap om hvordan disse toppene bør portes og Erlands forsøk er derfor basert på tidligere erfaring med Saab V4, som er svært lik, og generell erfaring. Det er trolig potensiale for litt bedre resultater hvis tid og penger for mer r&d hadde vært ubegrenset, men ikke så veldig mye. Det er også verd å merke seg at de siamesiske eksosportene fløder like bra som den enkle porten. Det er først når durasjonen på eksos passerer ca 250-260 grader at de siamesiske portene blir et problem for eksosflow i toppen. Den største ulempen er at det ikke kan lages et godt grenrør. Her er tallene: Original topp, urørt. 85TM (+79TM)Insug lyft.................vä...........mitt..............hö2mm................39.3..........39,3.............42,74mm................73,0..........73,0.............75,86mm...............109,1.........110,4............108,58mm...............126,4.........125,8............125,310mm..............137,5.........137,5............132,712mm..............147,3.........145,9............141,0 AvgasLyft............ vä...............mitt...............hö 2mm............33,5...............33,5.............33,54mm............65,9...............65,9.............64,86mm............93,2...............93,2.............90,98mm...........105,9..............105,9............105,910mm..........112,3..............111,0............111,712mm..........114,1..............114,1............116,6 Min porting Insug...............vä...............mitt...............hölyft2mm...............44,3...............44,3...............47,2 4mm...............93,9...............93,2...............96,96mm..............120,7..............118,4..............123,08mm..............141,0..............137,5..............139,010mm.............152,2..............155,7............. 149,712mm.............158,8..............155,7..............152,014mm.............161,8..............155,7..............157,9 Avgas...............vä...............mitt...............höLyft 2mm.............. 33,5...............35,5..............33,54mm...............69,0...............69,0..............70,06mm..............100,4..............104,5.............103,98mm..............121,3..............120,1.............124,110mm.............136,0..............142,0.............145,012mm.............143,5..............155,7.............152,914mm.............147,3..............161,8.............159,7 Min portede topp etter plastring og porting av Erland. Insug...........Vänster........mitten..........höger Lyft2mm.............47,8............47,3...........44,34mm.............89,4............90,1...........87,06mm.............126,9..........128,0..........128,08mm.............154,3..........156,6..........161,810mm...-........170,5..........170,7..........173,512mm............172,3..........174,3..........180,314mm............175,5..........172,7..........182,616mm............177,5..........174,3..........186,0 Første test, en in/ex port pr topp samt en original in/ex kanal portet av Erland insug..........Original.........Din Topp........Erlands kanalerlyft2mm.............39.3.............44,3.............44,3 4mm.............73,0.............93,2.............91,76mm............109,1............118,4............133,98mm............126,4............137,5............157,910mm...........137,5............155,7............167,412mm...........147,3............155,7............172,314mm............................155,7............176,3 AvgasLyft2mm.............33,5.............35,5.............35,54mm.............65,9.............69,0.............72,06mm.............93,2............104,5............101,18mm............105,9............120,1............124,110mm...........112,3............142,0............141,512mm...........114,1............155,7............145,014mm............................161,8............146,5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slåstad RS Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Se der ja. Har du portet etter Sven Pruetts oppskrift?Hadde vært morsomt å sett samme test på 2,9 topper. Aldri noe godt uten at det er galt for noe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted May 7, 2011 Share Posted May 7, 2011 Jeg har to BURTON stg.3 topper her med større ventiler. Det hadde vært artig å gjort det samme med dem.Det er 2,8 topper. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cortiworth Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Se der ja. Har du portet etter Sven Pruetts oppskrift?Hadde vært morsomt å sett samme test på 2,9 topper. Pruetts oppskrift passer ikke helt til våre 2,8 topper. Hans anvisninger er basert på 2,8 US utgaven.Disse har en helt annen port utforming en våre. Våre 2,8 topper har en kortradie som minner om 4,0 toppene og en ytterradie som er ganske lik en 2,9 topp. Hovedforskjellen mellom euro 2,8 og 2,9 er at2,9 toppene har rette kanaler mens to av 2,8 portene svinger som en "S" inne i toppen. Den rette (høyre) kanalen i euro 2,8toppen er ganske lik 2,9 toppen og kan brukes som en pekepinn om flow i 2,9 toppen. De er ikke helt like,2,9 toppen har helt flatt gulv mens 2,8 toppen har et gulv som stiger inn mot kortradien slik at denneblir mindre krapp. Jeg har portet etter en oppskrift av egne ideer, råd og innspill fra RS1000 samt generell informasjon om porting som finnes på nett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Takk for god og nyttig informasjon. Jeg mener at hvis man tar flødetallet på innsug på det ventilløftet motoren i praksis går med og ganger med 1,5 så får man ett inntrykk av effektpotansialet. Hvis vi ser på de originale toppene på 10 mm så er snittet 135,9 cfm = 204 hk. Cortiworth toppene skal kombineres med kam som gir høyere PRAKTISK ventilløft => 155,5 CFM = 233 hk. Cox kombinerer toppene sine med spesielle custom kammer som gir maksimalt med løft -> 182,6 = 273,9.280 hk, altså 100 hk/L er ikke urealistisk. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted May 8, 2011 Share Posted May 8, 2011 Veldig interesant. Det betyr altså at en original motor burde fint klare 200 gamp (vel, en rett bygd med bra innsug og eksos hvertfall)? Og enda mer med litt porting og kam. Håper jeg klarer å utnytte litt av det potensiale når(hvis?) jeg klarer å bygge ferdig motoren min '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Veldig interesant. Det betyr altså at en original motor burde fint klare 200 gamp (vel, en rett bygd med bra innsug og eksos hvertfall)? Og enda mer med litt porting og kam. Håper jeg klarer å utnytte litt av det potensiale når(hvis?) jeg klarer å bygge ferdig motoren min Med en bra luftfilter, innsug, bunndel, komp., kamkit, grenrør og eksos, så mener jeg det ja.Effektpotensialet i originaltoppene ligger iallefall rundt der ett sted. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now