Jump to content

Noen som har noe peil på girkasser?


Recommended Posts

det sitter orginalt 4trinns girkasse i bilen, hva heter den egentlig? :)

 

kassa har godt 186 000km bare, går det ann å bruke den? :P

 

er det ikke lurt å bytte clutchen, til noe som tåler litt mer osv?

Edited by rs500cosworth
Link to comment
Share on other sites

det sitter orginalt 4trinns girkasse i bilen, hva heter den egentlig? :)

 

kassa har godt 186 000km bare, går det ann å bruke den? :P

 

er det ikke lurt å bytte clutchen, til noe som tåler litt mer osv?

Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk :ph34r:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk :ph34r:

 

ja, det er sant..

 

men er det bare å ta en girkasse fra en gammel DOCH da ell? :)

 

går det ann å bruke 2wd cossie kasse i den?

Edited by rs500cosworth
Link to comment
Share on other sites

Med T5 trenger du nytt svinghjul da startmotoren er plassert for 280(?)mm cosworth svinghjul. Dette er større enn på ohc, men du får tak riktig størrelse på burtonpower.com. Cosworth svinghjul passer ikke pga. boltsirkel på veiva. Du trenger også 2wd-startmotor.

Blir litt dyrt, men verdt det. Husk at du får igjen penga for kassa hvis du selger den en gang :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Dem gamle 4girs kassene er mye brukt på ca180-250hk rally/bakkeløps biler.. så det spørs hvor mye Newton du lander på, det er newton som eter driverk :ph34r:

 

 

Ja men da er det vel ofte med rettskårne drev og uten synkro ringer;)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Kommer seg ann på det.. Det er en her inne som har kjørt 398hk i flere år på en tvers igjennom orginal IS motor. Han har kun byttet ut topplokksboltene en etter en. Den bilen er kjørt flere tusen km på bane og.

Han har datasprut på den og bruker E85 som drivstoff.

 

Her er link til prosjekt tråden. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/45978-bm-racing-sin-ist/

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten godt gjort å få til det du... Men akkurat du klarer vel det meste på et forum virker det som...

Men inntil 250hk så er T9 (5trins) ganske driftsikker. MT75 som sitter sammen med dohc motorene er ratet til 350hk.

Begge kassene vil tåle mere enn dette, men levetiden vil reduseres. Det er fint mulig å knekke dem begge med clutcsparking kombinert med gode dekk selv med lavere effekt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

de få problemene jeg har hatt med 4 trinns. både taunus å sierra er at synkroringene på andre å tredje gir ryker ved mye herjing å hard giring. å svogeren min greide å ryke tredjegiret ved å sladde fra grus til asfalt i stor fart.

 

men hvis man klarer å begrense spakrøskinga når man girer har man girkasse lenge:)

 

støy er vel originalt på disse kassene så regner ikke det som et problem.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Eg grisekjørte (ja helt idiot prøve å ødelegge kjøring) med ein standar 3dørs sierra 2,0L i over 2år med sveisa bakaksel.. Å kassa tålte bånngass giringer i sladd i alle gir + shift lock å alt det grusomme du kan finne på..

Å den besto prøvene med glans! Nå er det kun snakk om standard effekt!

Men uansett :ph34r:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Eg grisekjørte (ja helt idiot prøve å ødelegge kjøring) med ein standar 3dørs sierra 2,0L i over 2år med sveisa bakaksel.. Å kassa tålte bånngass giringer i sladd i alle gir + shift lock å alt det grusomme du kan finne på..

Å den besto prøvene med glans! Nå er det kun snakk om standard effekt!

Men uansett :ph34r:

 

det er bedre å heller skaffe en kasse som tåler litt mer, sånn for sikkerhets skyld ;) sånn at jeg slipper å bytte kasse etter 3uker :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

når vi først prater om litt div, så kan jeg jo si det at jeg driver med mitt første bilprosjekt :P og lurer egentlig litt på hva som "bør" byttes på motoren med en turbo som klarer 360+ ? :P

 

Det er helt riktig som Per Olav skriver om bilen til bm-racing.

Vi har plaga den bilen MYE, men motorene holder ikke evig, den byttes eller ses over som regel ca en gang i året.

 

Skal du ha noe som er mere holdbart og eventuelt ha muligheten til og kjøre på vanlig bensin, må du gå for noe som er ombygd for og tåle litt.

For eksempel den motoren jeg har lagt ut for salgs. Det er ikke en billig løsning, men en mere holdbar løsning. http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/62308-is-turbo-motor-og-div-deler-selges/page__gopid__619151&

Bondemekk racing raselag

88`Ford Sierra ist under konstruksjon (målet er 350-400 holdbare hk)

Min prosjekt tråd <a href="http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745" target="_blank">http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=48745</a>

86`Chevrolet stepside som bruks/trekkbil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...