Jump to content

Ventiltetninger


Guest Sierra 2.0IS

Recommended Posts

Guest Troya

Det er ikke mye jobb uten og ta av toppen, men du trenger en magnet, og en trykk lurt adapter til plugg hullet og ei spesiell tang til og legge under kam'n og klemme ned ventil fjæra med så du får av de to kone halvmånene som ligger i toppen på ventil fjæra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ej brukte en ståltrå som eg bøyde til og stakk ned i plugghullet og holdt opp ventilen. men husk og ha stempelet på topp i den sylinderen du holder på med, da går d ikke til h@#€$te visst du glipper med strengen og ventilen detter ned;)

Link to comment
Share on other sites

Guest H.M.Kongen

det funker veldig bra med en luftplugg ja..litt stress og få på de "skivene" kanskje men.men du,en annen ting også,kjøp tetninger hos ford da dette er ferskvare..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite tips om selve ventiltettingene:

 

IKKE kjøp orginale ventiltettinger heller, de løsner lett fra festet etter noen år dem oxo :angry:

 

Det er to alternativer til de orginale som er bedre:

 

1. Ventilettinger til zetec-motoren hvor ventilfjæra holder pakningsringen på plass ved hjelp av skive som når under ventilfjæra.

 

2. Ventiltettinger (grønne) til 1.8 Diesel. De klemmer mye bedre rundt festehalsen på toppen og løsner dermed ikke så lett som de orginale.

 

:)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra
Et lite tips om selve ventiltettingene:

 

IKKE kjøp orginale ventiltettinger heller, de løsner lett fra festet etter noen år dem oxo  :angry:

 

Det er to alternativer til de orginale som er bedre:

 

1. Ventilettinger til zetec-motoren hvor ventilfjæra holder pakningsringen på plass ved hjelp av skive som når under ventilfjæra.

 

2. Ventiltettinger (grønne) til 1.8 Diesel. De klemmer mye bedre rundt festehalsen på toppen og løsner dermed ikke så lett som de orginale.

 

:)

orginale har funket fett her enda ..(havlt år ?:P) får se kor lenge dem varer:)

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra

fortsatt uenig med deg jeg, min motor ble overhalt først da den bikka 300 000, og grunnen til at jeg overhalte var slitt kam...men bytta tettningene då også...orginale holder til normal kjøring fint dem

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

finnes to forskjellige tettninger t ohc motoren, veldig viktig å få di rette,viss ikke som e nevnt tidligere kan di løsne,kjøpte org t min å fikk vite at d va to forskjellige,mine sitter ihvertfall som stein,løsner ikke med d første

å d aller enlkeste for å skifte dem er å sett trykklyft i sylinderen, så man slipper å ta av toppen...

 

man kan lage en slik sak ved hjelp av ei lutftilkopling å 1 stk gammel plugg til ohc, fjærn alt av keramikk på pluggen slik at kun metallet er igjen,så gjenger man opp innvendig å skrur ned lufttilkoplinga.

Link to comment
Share on other sites

fortsatt uenig med deg jeg, min motor ble overhalt først da den bikka 300 000, og grunnen til at jeg overhalte var slitt kam...men bytta tettningene då også...orginale holder til normal kjøring fint dem

 

Mulig dem holder i visse tilfeller, men det er da veldig merkelig da at Ford selv anbefaler å bruke grønne tettinger (1.8 Diesel) i stedet for de orginale?

 

Det som skjer med de orginale tettingene er at gummien blir knall hard etter noen år og da klarer ikke den tynne lille fjærringen å holde tettingen på plass. Tettingen fra diesel har en mye kraftigere ring av stål til å holde den på plass og at det er brukt et annet materale i selve tettingen.

 

Dette er også et meget kjent problem med OHC motoren, men det er ikke alltid at eieren selv vet om det i og med at man da sitter bak rattet og selv ikke ser eller lukter" poffet" av blårøyk når man girer. :rolleyes:

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

Guest 2.0Fordsierra

det er en selvfølge at du bruker noe som er bedre viss prisen ikke er så gærn i forhold til orginale..seff ..ikke missforstå meg..

mener bare at de orginale som iallefall satt på min funket fint..men ja..de til diesel er sikkert bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Guest zr50sl

berre vær litt nøye med oljeskifte så varer dem lenge, kosta ikke meg mange kronene for nye tetninger,knappe 100 lapp eller no for orginale tetninger

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...