Jump to content

Dør i vranglås


nesse78

Recommended Posts

Må starte med å si at eg ikkje visste helt kor å putte denne saken, men håper eg blir tilgitt om det er feil.

 

Har en Mondeo Stasjonsvogn, og førerdøren er gått i vranglås.. Den går an å låse og låse opp, men ikkje å åpne døren. Noe som igjen gjør at jeg må gå inn på passasjersiden.

Noen som vet hvordan å fikse dette? eller må jeg på verksted med den?

 

Nesse78

Link to comment
Share on other sites

høres kjedelig ut..

begynte det plutselig?

 

enten har here låsekassen gått skogen, eller så har stangen ned til kassen fra håndtaket hoppet av og waier fra innvendig åpner røket..

 

prøv at 1 person står ute og holder håndtaket oppe mens 1 annen person er inne i bilen og dytter/ spenner døren opp :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått en kar i svigerfamilien til å se på det, og han sier at det muligens er noe som er galt i låsekassen. Greit nok det. ingen big deal å skifte den, hadde det ikkje vært for at jeg ikkje får opp døren til å skru den av. What to do now? Det er jo nå problemet er. døren må jo opp for å få den av? eller?

Link to comment
Share on other sites

Du må ta av dørtrekket, mens døra sitter på. Det er ikke alltid en enkel jobb, men da løser du ganske garantert problemet med å få opp døra etterpå.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

joda, "innsiden" av døren har vi revet opp, og prøvd å få døren åpnet, men til ingen hell. Muligens litt "slakk" inni låsekassen, for vi både ser og når selve låsekassen men det er ikkje noe vi klarte å gjøre videre. =(

 

Glemte å si at eg er veldig takknemlig for alle tips og råd. :)

Link to comment
Share on other sites

spm er, hvordan få av låsekassen uten at døren åpnes.

Det gjør du ikke. "Låskassen" er skrudd utenifra med 3 stk PZ4 skruer i "karmen". Prøv å bøy til en stiv ståltråd( fks sykkeleike) og trekk i selve låsen. Om jeg ikke husker feil å mener jeg det skal være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått koblet bort låsen slik at håndtakene kan bevege seg? Nå sier du ikke noe om årsmodell, men jeg mener at 93-2000 modellen har en lås som skal svikte dersom man ikke har nøkkel. Dersom man slår inn et skrujern i låsen så skal låsen gå rundt uten å åpne døren. Jeg opplevde tilsvarende på en Focus, nøkkelen gikk inn i låsen og denne gikk rundt men døren gikk ikke opp. Når frosten var vekke var låsen i orden igjen.

Det går gjerne et stag fra låsen på døren og ned til låsekassen. Dersom du får dette bort kan du kanskje få opp døren.

Har du allerede demontert dette staget og er sikker på at døren er låst opp, ja da vet jeg jammen meg ikke. Er det mulig at en liten fjør har røket der inni og at en arm ikke beveger seg slik den skal og forhindrer opplåsing?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...