Jump to content

ombygning av 1995 escort combi 4x4


"Lakkelars"

Recommended Posts

hei

 

en kompis har skaffet seg en 1995 escort combi/5 dørs med 1.6 motor og 4x4

 

han fikk en syk ide om å kanskje skaffe seg ett cossie vrak og ta drivverk,motor og front inkludert stoler og litt diverse og bruke bilen på bane om det finnes håp for at delene passer

 

så noen spm fra en som skal være med på prosessen om det er mulig er

 

er festene på bakaklingene like på 4x4 escort coswort og 1.6 4x4 escort/ 5dørs modellen?

 

mye jobb å få inn motor og girkasse? hvordan endinger må gjøres i gulv om det må gjøres noe?

 

er det bare å bytte framfanger,grill,lykter,panser og skjermer for å få inn cossie fronten?

 

hvordan er det også med mellomakslinger og forstilling? dempere osv både foran og bak

 

mvh morten

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting vil passe rett på. Gulvet er helt annerledes på en vanlig Escort og en Cosworth. Du må ta bunnplata fra en Sierra og sveise i, mye arbeid med tilpassing.

Girkasse tunnelen må brukes fra Sierra, eller lage en egen. Den bilen har motor stående på tvers, Cosworth på langs, er seriøst mye arbeid soim må til, men allt er mulig

Link to comment
Share on other sites

ok skjønner, funker det ta gulv fra cossie escort da for å kanskje gjøre prosessen lettere eller hvordan blir det?

 

finnes det noe donor motorer som gjør at man kan få grei effekt i en liten escort uten for mye jobb? eller finnes det ferdige fester for ombygning til langsgående zetec eller noe?

 

bygge girtunell er ikke største jobben bare kassa får plass og setene foran, bakseter er ikke tema engang :P bilen skal brukes for tviler på at skilt er mulig i det heletatt og avgiftene er sikkert for høye??

 

er det lengde forskjeller på bakakslinger og vinkel/høyde på demperfester og dempertårna?

 

noen som har sammenligningsbilder fra orginal escort 4x4 og escort 4x4 cossie? av understell og litt diverse man må tenke på?

 

seter og front er ikke det største problemet bare man får bygd om til noe morro :D

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Ingenting vil passe rett på. Gulvet er helt annerledes på en vanlig Escort og en Cosworth. Du må ta bunnplata fra en Sierra og sveise i, mye arbeid med tilpassing.

Girkasse tunnelen må brukes fra Sierra, eller lage en egen. Den bilen har motor stående på tvers, Cosworth på langs, er seriøst mye arbeid soim må til, men allt er mulig

 

 

kan man bruke gulv fra "kjip" 2.0 sierra sedan på 5dørs escort for å få bakakslingen med girkasse og mellomaksling til å passe? elle rmå det være cossie sierra for at det skal gå med tunellen og plassen til akslingen bak? mener ha sett en bil her med hjemmelaga motorfester av rør på en sierra mener jeg huske (noe usikker!) men er det en ok løsning som motorfester?`

 

som nevnt har ikke jeg noe erfaring med bygging av bil men mer lakk og basic sveising av kanaler :P

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke gulv fra en vanlig Sierra ja. Escort Cosworth og Sierra deler samme bunn plate. Motorfester kan du lage, evt sveise fast i rammevangene, da slipper man evt å måtte bytte forstilling. Må kanskje lage en egen bunnpanne. Understellet på en vanlig 4x4 Escort er mye spinklere og svakere enn Cosworth. Letteste hadde vært å få tak i en skade bil, eller import bil Cosworth og bygd om derfra, er mye deler man trenger

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en ide der finansiering ikke har vært med i planene. Innkjøp av bilen, alt av nødvendige deler for og få den opp og gå og ikke minst alle timene for og få det kjørbart. Og enda står dere igjen med en ubruklig 4 dørs Escort, hadde nok heller kjøpt en utollet sedan Cosworth eller noe i den retning og lekt med den. Eventuelt kjøpe billig Escort Cosworth som krever litt jobb, ligger jo en til ca 130 på finn.no som trenger rustsveising osv.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en ide der finansiering ikke har vært med i planene. Innkjøp av bilen, alt av nødvendige deler for og få den opp og gå og ikke minst alle timene for og få det kjørbart. Og enda står dere igjen med en ubruklig 4 dørs Escort, hadde nok heller kjøpt en utollet sedan Cosworth eller noe i den retning og lekt med den. Eventuelt kjøpe billig Escort Cosworth som krever litt jobb, ligger jo en til ca 130 på finn.no som trenger rustsveising osv.

 

 

takk for svar

 

finans er ikke tenkt på så altfor mye enda med tanke på at vi først skal vite om det er mulig... begge kan sveise og begge vil bygge noe som det er lite av i norge som skiller seg ut, vil ikke si at en 4dørs escort er ubrukelig, men det er min mening da:) syntes bilen er tøff med soting,felger,senk,orginalvingen,eksos og gjerne noe styling hadde ikke vært dumt :)

da mangler man bare maskinisten som burde kunne dra litt bedre enn en 1,6 motor med 4x4.

 

er bare i tankefasen og vil bygge bil, ikke ha noe som er ferdig bygd som man finner overalt, eksempler på biler jeg vet om som skiller seg fra mengden er den fiesta rwd'n som er på forumet og den escort rwd'n til mescort :)

 

bare komme med tips folkens

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Her ser du framgangsmåte, å ikke minst får et innblikk i arbeidsmengde.

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/60589-ford-focus-2jzgte/

 

 

takker, snakka med eier av bilen og viste han dette og han er rimelig gira og sa selvom man kanskje ikke får det ferdig men får begynt på det og hvertfall får inn gulv er bilen garantert å se på bane eller noe løpet av kort tid for folk vil alltids ha noe utenom det vanlige selvom det er en 4 dører :P

 

men beholder dere som bygger om til rwd osv orginale hjulhusa og bare bruker gulvet og eventuell torpedoveggen fra donorbilen gulvet er fra?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min har nå fått for seg å bruke 2 liters turbo Motor fra en japsebil som blir importert av motorimport.dk pga prisene på cosworth er skyhøye :P finnes det mulighet å ta en kombinasjon av japse motor og ford drivverk?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å få laget mellomakslingen med flenser i begge ender etter ønske.

Event så kuttes flensen på girkassen dere skal bruke og sveise på flens fra girkassen som hører til motoren. Er veldig mye brukt på Volvo for å få BMW-kassene til å passe på.

 

Vær litt obs på at japse motorer pleier å være ganske slappe i bunn så dere bør egentlig ha samme utv som den har org event lettere. Under søk her om dere skal bruke Sierra bakdiff.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Er jo bare å få laget mellomakslingen med flenser i begge ender etter ønske.

Event så kuttes flensen på girkassen dere skal bruke og sveise på flens fra girkassen som hører til motoren. Er veldig mye brukt på Volvo for å få BMW-kassene til å passe på.

 

Vær litt obs på at japse motorer pleier å være ganske slappe i bunn så dere bør egentlig ha samme utv som den har org event lettere. Under søk her om dere skal bruke Sierra bakdiff.

Slapp i bunn? Tenker du på da?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenker da på at de "må" ha turtall for å funke. Gjerne så skjer det lite under 4000rpm.

 

 

sånn er det egentlig på mondeo og escort også syntes da jeg :P hvertfall på de jeg har kjørt, har aldri prøvd cosworth så kan ikek si hvordan responsen er på de under 4000rpm,

 

motorer er til å bygges og brukes prøve og feile rett å slett så kan hende at japsemotor kun er en start for å teste ut hvordan bilen skal bygges og hvordan rekasjoner man får fra motor og drivverk på vanlig kjøring og på bane :)

 

ikke minst se hvordan respons det blir på selve bilen når den er ferdigbygd hvis det blir noe av :)

 

er det mest tilpasninger ved å ta gulv/tuneller fra sierra for å få inn krafigere bakaksling og mellomakslinger ved ommbygging til rwd eller kraftigere 4x4?

skal man bruke sedan eller stv gulv eller er det samme?

hvis bilen faktisk bygges om til rwd istedet for 4x4 hva er best å bruke om man har en 2liters japsemotor nedi med tanke på mellomaksling og bakakslingen?

 

noen her som har ett bilde av hvordan man sveiser "overgangsadapter" mellom girkasse og mellomaksling? feks volvo aksling på bmw kasse, bare ett eksempel :P

Edited by "Lakkelars"

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

hvis bilen faktisk bygges om til rwd istedet for 4x4 hva er best å bruke om man har en 2liters japsemotor nedi med tanke på mellomaksling og bakakslingen?

Det kommer jo veldig an på hva denne japsemotoren er, de har laget veldig mye forskjellig på 2 liter.

 

noen her som har ett bilde av hvordan man sveiser "overgangsadapter" mellom girkasse og mellomaksling? feks volvo aksling på bmw kasse, bare ett eksempel :P

Girkasse og mellomaksling.

Eller man kan skjøte den fremre delen av en mellomaksling som passer girkassa med bakre del av en mellomaksling som passer bakakslingen. Da kan man samtidig få riktig lengde.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo veldig an på hva denne japsemotoren er, de har laget veldig mye forskjellig på 2 liter.

 

 

Girkasse og mellomaksling.

Eller man kan skjøte den fremre delen av en mellomaksling som passer girkassa med bakre del av en mellomaksling som passer bakakslingen. Da kan man samtidig få riktig lengde.

 

motoren er enten en 2liters 3sgte på rundt 280 hk eller en 2liters rb20dt på 215 hk, hørt fra japse "guruer" at dette skal være fine motorer men om det er innspill på andre motorer utenom cossie som er svindyrt er vi nok åpne for det også men billigste og mest interresante hittil er overnevnte japsemotorene

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Om jeg i en ren hypotese skulle gjort noe slikt, ville jeg brukt CA18DET motoren.

 

SR20DET er en bedre motor, men CA18DET er mindre, billigere, lettere å enklere å få tak i.

 

Man henter med enkle grep 260-280HK av en CA18DET.

 

Når jeg tenker meg om vet jeg av en CA18DET med smidd innmat til salgs, utplokka pga montering av RB25, PM med mobilnr om det er av intrs.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Om jeg i en ren hypotese skulle gjort noe slikt, ville jeg brukt CA18DET motoren.

 

SR20DET er en bedre motor, men CA18DET er mindre, billigere, lettere å enklere å få tak i.

 

Man henter med enkle grep 260-280HK av en CA18DET.

 

Når jeg tenker meg om vet jeg av en CA18DET med smidd innmat til salgs, utplokka pga montering av RB25, PM med mobilnr om det er av intrs.

 

 

takk for svar :)

 

ok? hva er eventuelt tenkt pris på den CA18DET da? ligger jo trossalt en 5-6 motorer med 2liter på motorimport.dk sist jeg sjekka men om det er lettere å få tak i deler til CA18DET er jo det mulig også, hvordan er holdbarheten på 280 hk på CA18DET kontra 3Sgte eller rb20det?

og hva er størrelseforskjellen på motoren? skal prøve å få tak i noen mål av motorrom med tanke på plass i langde og bredde måle alt opp og ned :P

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Den 3S-GTE motoren , vanlig i Celica GT-4 å MR2 - T, er tung trimma å tungplasert pga bla Høyt innsug.

 

Å dere vet at RB20 er en sekser? Der snakker vi mye unødvendig arbeid..

 

Når dere får målt å undersøk nermere, vil dere se at CA18DET er et mye bedre valg.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde unødvendig arbeid var hele poenget med dette prosjektet :P

 

:lol:

 

Ville bare få det sakt siden dem har den som et alternativ, vet dem fleste bruker RB20`n som anker.. Dårlige greier.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Unødvendig arbeid er ikke tanken men om man vil se sånn på det:p om den er tung og upraktisk så er det nok bedre å gå for den ron nevner og heller bygge om til noe annet om man ikke er fornøyd ;) hvordan drivverk er å anbefale til oppsett med den motoren ron nevner? Blir nok bygd rwd og gjort klart til 4x4 så man kan velge. Hvor burde vi ta bakaksling og mellomaksling eventuell girkasse fra?

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Burde bruke den kassa som står på CA18DET originalt, tåler mye juling, den er også lang i fysisk utførelse, dette ser jeg på som en fordel da mellomaksel blir kort. Med en kort mellomaksel er det mindre fare for vibrasjon når dere korter den inn, å dere trenger ikke tenke på opplagring.

 

Bakstilling, der er det bare å finne fram tomstokken å måle seg fra til den donor bilen som passer best. Hadde dette vært mitt prosjekt, så hadde jeg kjøpt inn en hel S13, da har dere alt dere trenger. Foruten en haug med arbeidslyst da selvfølgelig, er ikke noe helge-prosjekt dette.

 

:)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Burde bruke den kassa som står på CA18DET originalt, tåler mye juling, den er også lang i fysisk utførelse, dette ser jeg på som en fordel da mellomaksel blir kort. Med en kort mellomaksel er det mindre fare for vibrasjon når dere korter den inn, å dere trenger ikke tenke på opplagring.

 

Bakstilling, der er det bare å finne fram tomstokken å måle seg fra til den donor bilen som passer best. Hadde dette vært mitt prosjekt, så hadde jeg kjøpt inn en hel S13, da har dere alt dere trenger. Foruten en haug med arbeidslyst da selvfølgelig, er ikke noe helge-prosjekt dette.

 

:)

 

arbeidsiver er ikke noe for to helgærne. Tullinger som meg og kompisen ;) skal man bygge så bygger man ordentlig :P. Vi driver med en 1936 plymouth også men prosjekt tråd er langt fra tenkt på enda... Får måle litt så man finner bakaksling og mellomaksel. Tenkte bruke den tiden det tar men innenfor en 2 år periode kanskje om det er rimelig tid,får man ta som det kommer.

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

med tanke på at det antagelig blir brukt sierra gulv/tuleller og torpedovegg burde man da bruke sierra bakstilling også eller kan den bli aalt for bred for escort?

 

noe bakaksling dere vil anbefale som muligens vil passe på escort med sierra gul/tuneller?

Edited by "Lakkelars"

Mvh Morten

 

2005 focus 2.0 sport combi MS design

1995 mondeo 2.0 4x4 SOLGT

3 stk 1996 mondeo delebiler HUGD

1993 corolla 1,3 SPIKER! KJØPES PÅ COOP OBS ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...