Jump to content

valg av bremseskiver og klosser?


RsMuffe

Recommended Posts

Jeg har for tiden Mintex racing klosser i lag med GrpN skiver framme på 4x4 cosworthen min. På banekjøring på ACR prøvde jeg å bremse hardt med vilje for å teste hvordan de fungerer med varme. De fada veldig fort. GrpN skivene er ikke slissa eller bora.

På bruksbilen har jeg slissa og bora skiver, og jeg tror det er Maxtorq klosser jeg bruker der. De biter veldig bra på gatekjøring ivertfall, og biter bedre etter jeg har prøvd å varme de litt opp.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat det som er... Ting som fungerer til en bruk er kast til noe annet. Kjører du mye på bane og i sommervarmen ser man fort skillet mellom opphypa drit og go saker. Er litt overaska over at as. kjører EBC og er fornøyd, for den blir brukt så det holder, uten at jeg klarer å bli overbevist. Hatt EBC på E30 M3 og sierra 3dr cos. Begge uten hell.. Første gang hadde jeg green stuff bak og redstuff foran på turbogrooved skiver. Ingen stor overaskelse egentlig, at greenstoffet ble umiddelbart glassert. Den var nok mest selgeren som må stå for. Ikke akkurat kloss til egnet bruk. Dette var helt i begynnelsen av EBC i Norge tror jeg. Var helt nytt for meg iallefall. Så med redstuff rundbaut, fikk jeg kast i skivene fremme. Fikk nye og gikk ei stønn, til det kom sprekkdannelser mellom hullene i skivene. Bilen ble solgt med de skivene og ble byttet av ny eier. Så kjøpte jeg "brukte" nye skiver av en privatperson til vinga. De holdt type 5-6 runder før det var kast i de. Jeg har faktisk aldri slitt ut ett par klosser på EBC turbogrooved skiver... Black diamond derimot holder helt knall, med DS2500 for litt kombinert gate/bane og DS3000 for bane. Og det bremser myyyye bedre enn org bremser.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

hehe ja espen med din kjøring og innbremsing på bana så var d vel ikke så rart :P du sto jo bokstaveli talt på bremsepedalen i hver sving :P

 

Og om jeg skal prøve å kjøre raskest mulig rundetid, og ikke bare lunke rundt bana som sist treff, så vil jeg at bremsene skal tåle mer en ei nedbremsing på en runde. Måten de fader på er ekkel, og bekrefter for meg hva jeg har sagt tidligere om mintex. Til rolig kjøring etter vei kan de brukes, men at jeg merker fading allerede på første harde oppbremsing fra moderat høy hastighet, før bilen har stoppet, et for dårlig.

Det et også det jeg har erfart tidligere med mintex.

Om du skulle prøvd på ei av dine berømte oppvarminger av bremser med disse bremsene, så hadde du vært fri for bremser lenge før du kom til første sving ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener hovedgrunnen til at man får kast/sprekker bremseskiver er dårlige calippere, om ikke calipper slipper trykket på klossene når det ikke bremses dannes det vannvittig mye varme som igjen ødelegger skiver/klosser/bremseveske på utrolig kort tid.

 

På min bil blir caliper demontert og overhalt/smurt/rensa umidelbart om stempla ikke går lett tilbake ved bytte av klosser, om man i stede for og male å pynte på calipere hadde overhalt disse tror jeg mange fler hadde vært fornøyd med bremsene sine.(man må gjærne pynte på de, men overhale de først)

 

Må og minne på å bytte bremseveske minst en gang i året.

 

En grei måte å sjekke om bremsene henger, er å dytte bilen på flatt gulv da skal den rulle LETT om alt er i orden.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

tror d har noe med sjåføren å gjøre enn bremsene ;) har tross alt kjørt nærmere 60 tusen på xdrilled\grooved skiver med samme klossene å har hatt FLERE harde bremsinger fra rundt 200 å til nærmest stillstående,å ja skivene har vært røde, rart jeg aldri opplever slikt,

men trur nok at hadde du hatt xdrille\grooved skiver så ha ikke d skjedd,siden klossene faktisk er beregna til di skivene :)

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

@anders, ja både og, på ford er jo d største problemet at d legger seg dritt mellom skiva og navet,å alfa & omega å gjøre navet skikkeli reint når man skifta skiva. før veit jeg ford lima skivene fast for å unngå dette problemet, men ja om d er treghet i calipern å bremsene henger på så kverker man fort skiva, den går varm å man får carbon utskille som resulterer i kast i skiva.

man kjenner nu som regel etter på stemplet\stemplene når man klemmer dem inn for skifte av klosser. å samme når man har trådd press på bremsepedalen å slipper å kjenner etter at stemplene har sluppet.

ellers har man jo oxo et veldig kjent problem, å d er jo glidebolter som sitter fast,for dem så har 1 eller flere stempler på ene siden av calipern,å sist men ikke minst så kan man ha en tett bremseslange\rør som ligger å holder på trykk i bremsesystemet

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, den enkleste måten å sjekke at bremsene "slepper" på er å ha bilen på flatt gulv/vei, trykke hardt på bremsepedalen når man så slipper pedalen skal det gå lett å dytte bilen for hånd, litt subbelyder fra bremser er greit da men det skal ikke være noen motstand.

 

Møkk mellom skive/nav er jo kjent problem ja, men da vil skivene oppføre seg som "skeive" umidelbart og da burde det gå opp et lys for "mekanikeren".

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har vært uheldig med mine sett, eller at de var har blitt bedre med årene (5-8 år siden dette ca), men vil ikke ha det igjen.

Og veit viktigheten av å ha kalippere som slipper. Bremsevæske bytter jeg hvert år, Gulf Competition (325gr). På vinga var det dessuten sprell nye calippere rundbaut i samme slengen som bytte av skiver da de hang litt. I mitt tilfelle har jeg ingen annen forklaring enn at skivene var for dårlige. Etter de kjørte jeg med BD i flere sessonger, uten noen problemer.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke på noen måte påstå at EBC er det beste man får kjøpt av oppgraderings bremseutsyr, men det har fungert bra på min bil og koster betydelig mindre en mye annet. Jeg har kammerater som bruker Ferodo ds3000 klosser og noe "racing" bremseveske, som nesten gråter når de hører hvor mye biligere EBC "greiene" jeg bruker er.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...