xXx Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 hei satt på nettet her ein dag og bestilte slike compression struts fra burton. men da eg skulle montere dem kom eg plutselig til og tenke på att bilen blir vell veldig ustabil uten stab stag er vell en grunn til att det heter stabilisator stag???bilen det er snakk om er ein 2wd cosworth sedan med avo coilovers og gule foringer over alt og det er som tårn stag fremme og bak. så det eg egentlig lurer på er vell om eg bare skal beholde det gamle stab staget eller må eg til og bygge meg nytt stab stag i fram kant av disse armene som holder spindelen på plass viss eg skal bruke disse strutsa???? RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
hår ball Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 har du stive nokk fjære på coiloverene så går det kjempe fint og kjøre uten stabstaget..Det beste hadde selvsagt vært og fått til begge deler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 har du stive nokk fjære på coiloverene så går det kjempe fint og kjøre uten stabstaget..Det beste hadde selvsagt vært og fått til begge deler. Men for stive fjærer gjør jo ikke akkurat underverker for kjøreegenskaper... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 så da går det ann og kjøre ein sesong uten og måtte begynne og bygge stab stag i fram kant ?vill jo ikkje den skal bli som ein båt og kjøre ;-) RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
torstein Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Du må ha stabilisatorstag ja. Men ikke det orginale til dette. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kåre Andreas Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 (edited) Hei Burde invistere i et slikt stag med kniver om du skal ha compresion struts.Her er en ok utgave med det du trenger for montering på sierra til en hyggelig pris (untatt gjengehylse, gaffel og unibolts som blir ca 500 600 + pr side) Braketene må du sveise fast, samt finne på en lur løsning med stag og unibolts ned på bære armene.Stabstaget blir da stående foran og ikke bak slik det er orginalt. Link til Rally desig knivstaghttp://www.rallydesi...v25uto0bs94teq3 Eller så har du shellholm, som er noe dyrere, men du får hva du betaler for. Link til Shellholm knivstag http://www.pedersens...o/bil/knivstag/ Edited August 12, 2011 by Kåre Andreas http://www.fun-racing.net/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Kan fint kjøre comp struts uten stabstag. Kjørte ett treff uten stabstag montert og det fungerte fint det, men hadde allerede knivstag liggende så monterte de og har nå mildest justert. Ble enda litt mer presis på innsving i god fart, men er ikke noe must på en bil som går mest på gata. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Det viktigste spørsmålet her er vel hvorfor du kjøpte castor stag? WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 trenger eg ha noe spessiel grunn ? vil bare prøve og få best mulig veigrep eg uten att eg blir ruinert som ved eventuelt og kjøpe grp a oppheng;-) RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark1 Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 det pleier jo å være en grunn til at man blåser av noen laken og ligger under en bil å kaver noen timer Nå er det vel to argumenter for å sette på castor stag, 1. at man kan justere nettopp castoren. (mere castor = mere camber når man svinger = mere grep i sving.2. for å forhindre at hjula forsvinner bakovver ved hard innbremsing, noe som igjen forstyrrer hjulgeometrien.Og siden man som regel bremser hardt inn mot sving så er det ganske kritisk at man beholder den hjulgeometrien man vil ha. Men så er vel spørsmålet om det er bedre å ha bare castor stag enn bare stabstag.Uten stabstag må du ha stivere demping/fjører for å unngå mere krenging, men stivere understell betyr jo også dårligere understell når underlaget er litt røft.Men blir det veldig røft som f.eks på en grusvei (eller standard norsk riksvei hehe) så vil man kanskje ha mykere demping og ha en større fordel av å ikke ha stabstag. med andre ord så tror jeg det ikke er noen andre enn du som finner ut av svaret på det du lurer på, det er bare å teste.Men jeg vil anta du burde kjøpe ett stabstag kitt til bilen din, spesielt om du skal ha den på bane. (det finnes vel ombyggingskitt så du får brukt standard stabstag med castor stag?) WWW.NorskEscortRegister.Net Escort Mk1/Mk2 register Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 hehe joda asså alt har vell en grunn. i utgangspunktet var det vell for og slippe det att hjulet beveger seg mer enn nødvendig, slik att det begynte og riste svakt i ratte under veldig hard nedbremsing.men eg bør vell gå for ett sånn selholm kniv stag kitt kansje for og få den stabil, men får prøve litt nå i slutten av sommeren og se hvordan den blir med bare caster staga. er det foresten noen som sitter spesefike tall på caster for og få igjen litt av den selv opprettelsen som er dypt savnet under litt ivrig kjøring????? RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 sierra har vel rundt 2,5grad til litt under 3grader caster org. BMW E30 har ca.8,5 grader caster org. Opel Ascona/Manta B har 5grader caster org. begge disse 2 er gode biler å sladde med pga. bra selvoppretting. så det er bare å justere maks du greier på sierra`n din med disse staga og ut å prøve sladde. Og se hva som virker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xXx Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 men etter hvert som eg justerer på disse staga så endrer eg vell spissinga ???må ha tilgang te verksted da noen timer for og justere det bra, noe eg ikkje har hmmm :-/ RS Cosworth 1990 Mvh Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Stemmer bra det, spissingen/spredingen endrer seg. Så 4-hjulsmåling er det beste. En annen ting, jo mere du justere på staga. Jo nærmere blir hjulet frontfangeren. Så du kan jo ikke ta mere at du får klaring til skjerm,frontfanger og inneskjerm. Det beste hadde vært å hatt dempertopp med justering. Sånn at du kunne justert hjulet sto ca. midt i skjermen og samtidig fått den casteren du ønsker. Jeg tipper på at et sted mellom 4 til 5 grader caster, gjør at selvopprettingen merkes bedre(men husk at det drar med seg mere negativ camber i sving også). Men dette med hjulvinkeler fins det ikke noe direkte fasit svar på. Det er sjaføren syv og sist, som bestemmer om han/hun liker å kjøre med det og det oppsettet. Så prøving og feiling må regnes med. Mike rainbird sin oppskrift, men dette gjelder vel escort cosworth og Sierra 4wd cosworth? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommen Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Kan vell hente eindel caster på justerbare dempertårn (uten at hjulet kommer lenger fram) The Golden era.. 1986-1987-1988 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Kan vell hente eindel caster på justerbare dempertårn (uten at hjulet kommer lenger fram) jupp. med demperfeste lengere bakover. mere caster, men hjulet vil bli litt lengere bakover i plassinger med dette. så dette juster man inn med disse staga. Ja takk, begge deler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 sierra har vel rundt 2,5grad til litt under 3grader caster org. BMW E30 har ca.8,5 grader caster org. Opel Ascona/Manta B har 5grader caster org. begge disse 2 er gode biler å sladde med pga. bra selvoppretting. så det er bare å justere maks du greier på sierra`n din med disse staga og ut å prøve sladde. Og se hva som virker. Takk for info, dette er noe jeg i lengre tid har fundert på. Caution, any attempt to overtake will result in a race! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now