Jump to content

Bildeteknikk og redigering


Kverna

Recommended Posts

Innstillinger og bruk

 

Når man først har kjøpt seg ett kamera, og skal begynne å ta bilder er det ett par ting man kan lese seg frem på og ha i bakhodet når man tar bilder.

Dette gjelder det gyldne snitt, komposisjon, lyssetting og andre "regler" fra kunstverden.

Siden dette er ett bilforum tar jeg for meg det å ta bilder av biler, enten stillestående eller i fart og innstillingene som kreves for dette.

 

Stillestående:

 

_DSC0005.jpg

Nikon D90 m/ 35mm 1.8G @35mm, 1/4000sek, F/1.8, ISO-200, EV -1.7

Her var det gode lysforhold, med sterk sol men skygge fra trær rundt bilen. Dette er veldige gode forhold å ta bilder i, da lyse farger ikke blir utbrent så lett og og skygger ikke er kølsvarte.

35mm 1.8 er ett veldig lyssterkt objektiv, dette pga. blenderåpningen er stor og slipper derfor inn mye lys. Med stor blenderåpning(lavt blendertall) får man lite dybdeskarphet.

_DSC0023.jpg

Her ser man ett godt eksempel på hva liten blenderåpning gjør med dybdeskarpheten. Her har man fokus på ett veldig lite område, mens alt rundt blir uskarpt. Ved å forsiktig stenge lukkeren vil man se mer og mer av bakgrunnen tydelig jo høyere opp på skalaen man kommer.

 

_DSC0060.jpg

F/10

_DSC0061.jpg

F/4

 

Her må man tenke på hvilken effekt man vil ha på bildene sine, skal bakgrunnen være skarp og nesten gli sammen med objektet velger man høy blender, skal den være diffus og veldig avgrensa fra hovedmotivet velger man lav blender.

_DSC0065.jpg

Ved å velge lav blender her vil GTI-merket være i fokus, og alt "bak" bli visket ut og være uklart. Dette gir en effekt som får motivet til å "hoppe" ut av skjermen.

 

Vidvinkel gir en spennende og uvirkelig effekt på biler.

_DSC0018sik.jpg

Nikon D90 m/ Sigma 10-20mm F4 m/uv-filter. @10mm, 1/640sek, ISO-200, EV +0.3

_DSC0145.jpg

Nikon D90 m/ Sigma 10-20mm F4 m/uv-filter. @10mm, 1/500sek, ISO-200, EV -2

På dette bildet sitter jeg 20cm fra blinklyset på escorten. Sier litt hvor ekstrem denne vidvinkelen er.

 

 

 

Bilder i fart - Panorering

_DSC0523.jpg

Nikon D90 m/ Sigma 70-300 @ 300mm, 1/100sek, F/14 ISO-200, EV -0,7

_DSC0157.jpg

Nikon D90 @70mm, 1/60sek, F/22, ISO-200, EV -1

Panoreringer av biler i fart gir de beste bildene, i mine øyne, når man bruker relativt lang lukkertid. Da får man med seg bilen i fokus, hjul som spinner og bakgrunn med fartsstriper.

Kort lukkertid vil her bare fryse bildet, og det ser ut som bilen står stille.

Her er det viktig å være stødig på hånda, kontrollere pusten og følge bilen mens man forsiktig trykker på utløseren.

Her bør man velge kontinuerlig fokus, gjerne "dynamisk fokusbilde" og forholdsvis høy blender for å få hele bilen i fokus. Husk at blender og brennvidde henger sammen, så jo lenger brennvidde man har(mer zoom) jo høyere blender trenger man for å få hele bilen i fokus. På våler sist FCN-treff var jeg oppe på F/22 på noen bilder. Trives best fra F/5.6-F/12.

 

Alt etter hvordan utstyr man har må dette testes og feiles litt på, men Nikon har ett program som heter S, står for shutter, der man kan styre lukkertiden selv også velger kamera selv blender som gir riktig eksponering. Tilsvarende heter AV på canon. Dette fungerer veldig fint når man er ny.

 

Dette er veldig overfladisk, så bare spør hvis det er noe.

Mer kommer.

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra forklaringer og ikke minst bilder. Sånne tips som dette er gull verdt for oss uten peiling. Den vidvinkellinsa di. Hvor mye betalte du for den? Litt usikker på hva jeg bør velge, ihvertfall når eg ser på prisene. De varierer jo noe helt sykt og eg lurer på hvor langt opp i pris eg bør gå for å få en bra en?

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

var fin den! men visste ikke at høyere blender gjorde at man fikk større fokus. og ikke at man måtte ha høyere blendertall hvis man har mye zoom. har du max zoom på bildet av den gule vingebilen ja? men du bruker vel manuell modus du ikkesant?

 

2.3Gl: når det kommer til bilder av stillestående biler med f.eks standard-linse så er tingen å prøve å masse forskjellige vinkler, lavt og høyt, så får du fort noen tøffe bilder :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra forklaringer og ikke minst bilder. Sånne tips som dette er gull verdt for oss uten peiling. Den vidvinkellinsa di. Hvor mye betalte du for den? Litt usikker på hva jeg bør velge, ihvertfall når eg ser på prisene. De varierer jo noe helt sykt og eg lurer på hvor langt opp i pris eg bør gå for å få en bra en?

 

Begynte å skrive en side om valg av kamera, merke etc, men det kan jo leses overalt så gikk rett på teknikken.

Jeg har denne, Sigma 10-20mm , kosta vel rundt 4500 når den ble kjøpt.

En F3.5 er å foretrekke hvis man skal ta bilder i dårlig lys, men jeg har aldri vært begrensa pga. dette når jeg har brukt den.

 

 

se her ja. dette er godstoff :) vil gjerne vite mer om bilderav stillestående biler. å gjerne litt om bruk av std linsa som følger med kameraet :)

 

Kommer mer når jeg får tid, lange dager på jobb om dagen :)

 

 

Jeg bruker alltid spotmåling, og singel-fokusering når jeg tar vanlige bilder. Det betyr at kameraet fokuserer midt i bildet, og låser fokus og eksponering etter lyset tilgjengelig i dette området. Da kan jeg fokusere på bilen, trykke utløser halvveis ned, så flytte kamera for å få det utsnittet jeg vil, og så ta bilde. Når jeg panorerer bruker jeg noe som heter Dynamisk fokusområde, som tar utgangspunkt midt i bildet, men "skjønner" at fokus skal ligge på bilen hvis jeg er litt uheldig med panoreringen. Bruker også kontinuelig fokus på panoreringer så den fokuserer hele veien, og alltid sørger for skarpe bilder.

 

Standardobjektivet kan brukes til veldig mye, men man merker stor forskjell hvis man handler en Sigma 17-70 feks.

 

var fin den! men visste ikke at høyere blender gjorde at man fikk større fokus. og ikke at man måtte ha høyere blendertall hvis man har mye zoom. har du max zoom på bildet av den gule vingebilen ja? men du bruker vel manuell modus du ikkesant?

 

2.3Gl: når det kommer til bilder av stillestående biler med f.eks standard-linse så er tingen å prøve å masse forskjellige vinkler, lavt og høyt, så får du fort noen tøffe bilder :)

 

Hvis du tar ett bilde på 18mm, og ett bilde på 80mm(feks), med samme blender, så ser du fort forskjellen på bakgrunnen. Dette har med avstanden mellom deg - objektet - bakgrunnen.

 

På bildet av vingebilen har jeg full zoom med macro påslått, håndholdt med S-program(shutter/lukker-prioritet).

Man MÅ ikke ha høyere blender ved zoom, men de aller fleste objektiver må opp på blenderverdien ved zoom, dette har med kostnad å gjøre. Se på objektiver som har F/2.8 hele veien, altså blender F/2.8 fra 70-200mm. Disse koster gjerne 10000 og oppover. Link

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker for den. Men hvorfor macro a? det er jo for små ting på liten avstand er det ikke?

Med makro fokuserer den raskere. På mitt objektiv er det kun mulig med macro på 300mm, er låseknapp som aktiverer dette.

Ellers er macro "minifotografering/detaljfotografering" typ

3737729288_b243838e0e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Redigering - 1 måte å gjøre det på. Photoshop CS4/5 og Elements 8

 

Begynner først som sist med at dette ikke på noen måte er en fasit på hvordan man skal redigere bildene sine. Dette er kun en metode jeg har lært meg oppigjennom, og som jeg synes fungerer bra på denne type bilder.

 

Begynner med at jeg skyter i RAW, noe som gir mye større muligheter enn når man kun skyter i JPEG. Er utrolig hvor mye man kan redde inn ved å dra i spakene når man har råfila, og ikke en komprimert versjon av bildet.

 

Her er ett bildet jeg tok av kompisens golf gti. Er ikke ofte jeg er såpass fornøyd med bildene rett ut fra kamera, men denne dagen traff jeg med innstillingene og lyset, så var mange jeg ikke trengte å redigere i det hele tatt.

Viser litt forskjellige funksjoner i photoshop og elements, og hva de gjør med bildet.

 

raw1.jpg

Første man gjør er og åpne raw-fila i photoshop eller photoshop elements. Da kommer det opp en dialogboks hvor man kan justere bildet så det blir som man vil. Skyter man i JPEG vil man komme til steg 2

 

raw2.jpg

Vanligvis bruker jeg funksjonene "Auto Levels" og "Auto Color Correction". Disse finner man under "Enhance" på elements eller image-adjustments på photoshop. Disse justerer bildet sånn photoshop mener farger og lys skal være. Vær forsiktig, for noen ganger kan disse 2 ødelegge bildene ved å gjøre de alt for lyse. Gå frem og tilbake i historikken på høyresiden og se om du er fornøyd med fremgangen i redigeringen før du går videre.

raw3.jpg

 

raw4.jpg

Så trykker man ctrl+a, noe som merker hele bildet. Velg free transform for å "løsne" bildet fra layeret så du fritt kan flytte det rundt.

 

raw5.jpg

Justèr bildet så det er helt i vater, bruk Rectangular Marquee Tool(M) for å klippe bort det du ikke ønsker og velg "Crop" under Image. Dette kutter kantene som har blitt borte når man justerte bildet.

 

raw6.jpg

Zoom inn og sjekk at bildet er i vater. Ett rett bilde er mer harmonisk å se på, samme som at man alltid skal ha rett horisont på natur/sjøbilder.

 

raw7.jpg

For å maskere skilt, særlig viktig for oss cosworthfolk, bruker man Eyedropper Tool(I) og velger fargen til skiltet.

 

raw8.jpg

Så velger man Polygonal Lasso Tool(L) for å merke rundt skiltet. Her kan man også bruke Pen Tool i photoshop cs.

 

raw9.jpg

 

raw10.jpg

Høyreklikk og velg Fill Selection for å fylle rammen med fargen man valgte

 

raw11.jpg

 

 

En annen funksjon man har i photoshop er Shadows/Highlights. Denne brukes til å justere kun høylyste områder(utbrente) og skyggeområder(undereksponerte).

Tar man bilde av en hvit bil med sol vil det mest sannsynlig oppstå både utbrente områder og områder med sort skygge. Her kan det reddes inn ved hjelp av Shadows/highlight. Men vær forsiktig og ikke ta for mye, da blir det lett unaturlige farger.

raw12.jpg

 

raw13.jpg

Drar man Shadows-spaken mot 100% blir bildet lysere i skyggeområdene.

 

raw14.jpg

Og drar man Hightlight-spaken mot 100% blir lyse områder mørkere.

 

raw15.jpg

Mangler bildet litt farger og kontrast, eller rett og slett er for lyst, bruker man Brightness/Contrast. Justèr til du er fornøyd.

 

Ett annet lite "triks" jeg har lært av å sitte noen timer i photoshop, er at man kan oppnå den "belyste" effekten man får hvis man bruker blitz/lamper for å lyse opp bilen, med en funksjon som heter Lighting Effekts. Denne finnes under Filter-Render-Lighting Effekts

raw17.jpg

 

raw18.jpg

Velg Omni, og plasser den omtrent midt på bilen. Justèr størrelse som du vil, men jeg pleier å holde meg akkurat utenfor bilens "ramme"

 

raw19.jpg

Personlig bruker jeg mellom 18 og 28 på skalaen "Intensity". Noe mer virker unaturlig og blender den som ser på bildet.

 

raw20.jpg

Etter Omni må det som oftest en Auto Levels og Auto Color Correction til for å jevne ut fargene. Bruker disse ofte for å "sjekke" fargene, for når man redigerer lenge blir man ofte blind og trenger en liten resett.(De som bruker kaffe for å resette luktesansen vet sikkert hva jeg snakker om)

 

raw21.jpg

Når du er fornøyd bruker du Image-Image Size for å skalere ned bildet for webvisning.

 

raw22.jpg

Bruk den øverste skalaen, og sørg for at Constant Proportions står på så bildet blir automatisk riktig format, men minsker i fysisk størrelse.

 

raw23.jpg

Når man skalerer ned mister man mye skarphet i bildet. Da kan man bruke Unsharpen mask som ligger under Enhance å elements og filter på cs.

 

raw24.jpg

Sørg for at det ser naturlig ut, og ikke overdriver skarpheten. Dette kan sjekkes ved å dra det lille bildet i boksen rundt.

 

Det ferdige resultatet

ferdig.jpg

 

Mer kommer

 

Liten demonstrasjon hvordan "full krise" kan bli ganske bra allikevel.

 

1-2.jpg

Nikon D90 m/ Nikon 35mm 1.8G - 8sek - F/8 - ISO-200 - Stativ

Dette er uredigert rett ut fra kamera. Egentlig ganske krise, ser i utgangspunktet ikke ut som noe man kan vise frem.

 

2-2.jpg

Her har det fått en runde med RAW-konvertering. Reddet inn ganske mye, og nå går det faktisk ann å vise det til venner og kjente.

 

3-1.jpg

Liten runde med farger og kontrast i elements, så har vi etter min mening ett ganske kult bilde.

 

Forresten tatt i Drammen under Æljefestivalen.

Link to comment
Share on other sites

Helt rått Anders, du er dyktig :)

 

Og en ting er vertfall helt sikkert, jeg må få meg Photoshop :D

Noen tips til å få tak i dette uten å betale en arm og en fot for et org. program? Eller er ikke Photoshop så dyrt som det var tidligere? +/- 2lapper? Lenge siden jeg sjekket pris på det :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Helt rått Anders, du er dyktig :)

 

Og en ting er vertfall helt sikkert, jeg må få meg Photoshop :D

Noen tips til å få tak i dette uten å betale en arm og en fot for et org. program? Eller er ikke Photoshop så dyrt som det var tidligere? +/- 2lapper? Lenge siden jeg sjekket pris på det :)

Fåkke lov til å prate om nedlastning og piratvirksomhet her. Men det finnes andre måter enn å betale 1900kr for det.

Fikk med photoshop elements 8 på pcen når jeg kjøpte den. Veldig greit egentlig

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=611124 Er ikke så værst pris heller.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mye bra om Lightroom, men aldri prøvd selv.

 

Her er ett forslag for hvordan man får frem en dramatisk himmel.

 

1-4.jpg

Orginalbildet. Helt greit som ett reportasjebilde, men ingenting man ville hengt på veggen.

 

2-4.jpg

Auto Level og Auto Colorcorrections for å få ett bra utgangspunkt

 

3-3.jpg

Så bruker jeg Highlights-spaken for å gi den lyse himmelen ett mer "skummelt" preg. Merk at det i overgangen til skogen blir ett skille. Dette gir en effekt, ellers kan man klone det bort. Jeg velger å la det være.

 

4-2.jpg

Contrast and brightness.

 

5.jpg

Auto- level og colorcorrections

 

6.jpg

Liten runde levels

 

7.jpg

Beskjær til riktig utsnitt

 

8.jpg

Og vips er man ferdig.

 

Mer kommer

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...