Jump to content

Trenger hjelp med ei sierra kasse. info


Sierrakaren

Recommended Posts

ja det står så men ting passer ikke overens. mulig den Type 3 kassa er mer eller mindre lik Type 9 kassa i designet. spakfestet er ihvertfall likt å kassene ser like ut sånn uten å ha sammenlignet de direkte.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ingen forvirring, har foresten ei sånn spesiell kasse uten tappeplugg som truckdriver snakker om. Men sia alt passer overens uansett er vel det akkurat det samme.

Type E er uten tappeplugg, og den mest vanlige kassen på 4trins 2.0 ohc Sierra.

 

 

Når jeg byttet fra type 9 til type E å måtte jeg bytte clutsj og svinghjul. Ut og inngående aksel på girkassen var mindre på E typen.

 

-Alexander

 

Da er det ikke type E da. Men en av de andre typene. A,B, eller C, som også er betegnelser på noen girkasser.

Jeg har ikke hørt om noen 2.0 ohc Sierra med noe annet enn 1" og 23splines inngående aksel.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Trasper betyr? Det er jo samme kassa som type9 bygger på, og type9 er jo brukt i mange kit cars og slikt med litt effekt. Klart ikke verdens sterkeste girkasse, men jeg har aldri hatt noen problemer med 4trins kasser med tilsvarende orginal effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Trasper betyr? Det er jo samme kassa som type9 bygger på, og type9 er jo brukt i mange kit cars og slikt med litt effekt. Klart ikke verdens sterkeste girkasse, men jeg har aldri hatt noen problemer med 4trins kasser med tilsvarende orginal effekt.

 

 

okey.

 

 

Trasper( river, lugger) du veit sånn lyd når folk putter kassa i revers når dei forsetter på fram hehe.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

at reversen skraper er langt ifra uvanlig. den er jo tross alt usynkronisert så det skal ikke mye til. en clutch som ikke frier helt ut kan like så gjerne være årsak til dette.

 

i min første bil var andre giret så dårlig at jeg ved ned giring enten måtte hente fart fra langt oppå dashen å klaske spaken nedi eller så måtte jeg ned under 30 km/t å legge spaken mot andregir for å så sleppe clutchen litt ut så den liksom datt inn i et hakk der jeg måtte ta clutchen inn igjen før jeg kunne plassere spaken helt inn i gir å legg kroppsvekta på den å håpe på det beste. alt annet var bare å glemme :) men resten av kassa var like god. prøvde å drepe den ved å klaske den i revers i minst 80 på tørr asfalt å det eneste som skjedde var at den låste hjulene. så dette er solide kasser uten tvil. et minus med de er at de er trege i giringa så man kan ikke gire dritfort hvis man er av den typen. personlig girer jeg som jeg har ett rått egg i handa å det funker fint :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

at reversen skraper er langt ifra uvanlig. den er jo tross alt usynkronisert så det skal ikke mye til. en clutch som ikke frier helt ut kan like så gjerne være årsak til dette.

 

i min første bil var andre giret så dårlig at jeg ved ned giring enten måtte hente fart fra langt oppå dashen å klaske spaken nedi eller så måtte jeg ned under 30 km/t å legge spaken mot andregir for å så sleppe clutchen litt ut så den liksom datt inn i et hakk der jeg måtte ta clutchen inn igjen før jeg kunne plassere spaken helt inn i gir å legg kroppsvekta på den å håpe på det beste. alt annet var bare å glemme :) men resten av kassa var like god. prøvde å drepe den ved å klaske den i revers i minst 80 på tørr asfalt å det eneste som skjedde var at den låste hjulene. så dette er solide kasser uten tvil. et minus med de er at de er trege i giringa så man kan ikke gire dritfort hvis man er av den typen. personlig girer jeg som jeg har ett rått egg i handa å det funker fint :)

 

 

 

litt trasping ja.....

 

 

Er snill med kassene eg, går so rævdårligt ifrå før av at har ingen hast med gearinga...

 

Skulle ikkje ha sagt noke hadde 1 gearet vore der og raspa litt men da er heilt vekke. kanskje ikkje so løye heller.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

At den skraper når du legger inn revers er jo da ett typisk clutch problem. Kan f.eks være treg splines. Da forutsetter man selvfølgelig at du tar deg tid å stoppe rotasjon i kassa ved å sette den i ett annet gir først.

@2.3 GL: Prøvde du å legge inn 2.giret med doobeltclutch og mellomgass da? Altså gire som om den var usynkronisert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

At den skraper når du legger inn revers er jo da ett typisk clutch problem. Kan f.eks være treg splines. Da forutsetter man selvfølgelig at du tar deg tid å stoppe rotasjon i kassa ved å sette den i ett annet gir først.

@2.3 GL: Prøvde du å legge inn 2.giret med doobeltclutch og mellomgass da? Altså gire som om den var usynkronisert.

 

 

meget mulig, er ikkje akkurat stolt øve den biltema clutchen som står i for og sei det sånn...

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

At den skraper når du legger inn revers er jo da ett typisk clutch problem. Kan f.eks være treg splines. Da forutsetter man selvfølgelig at du tar deg tid å stoppe rotasjon i kassa ved å sette den i ett annet gir først.

@2.3 GL: Prøvde du å legge inn 2.giret med doobeltclutch og mellomgass da? Altså gire som om den var usynkronisert.

 

 

jepp. prøvde det meste kan du si :) skal nevnes at denne bilen hadde fått døden i fler måneder før jeg fikk den. den deltok blandt annet i NM i fyllekjøring å diverse andre motorsport grener som en vanlig bil ikke er egnet til :) men den fikk meg bitt på ford basillen så noe godt må det jo ha vært med den :)

 

 

@Sierrakaren: at clutchen er fra biltema har nok lite å si. er folk som har utrettet store ting med biltema clutch påmontert :) så det er vel heller snakk om at ting kanskje er utslitt eller at bilen har vært lagret en periode så det f.eks. har satt seg rust på splinsene. da vil ting funke dårlig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

jepp. prøvde det meste kan du si :) skal nevnes at denne bilen hadde fått døden i fler måneder før jeg fikk den. den deltok blandt annet i NM i fyllekjøring å diverse andre motorsport grener som en vanlig bil ikke er egnet til :) men den fikk meg bitt på ford basillen så noe godt må det jo ha vært med den :)

 

 

@Sierrakaren: at clutchen er fra biltema har nok lite å si. er folk som har utrettet store ting med biltema clutch påmontert :) så det er vel heller snakk om at ting kanskje er utslitt eller at bilen har vært lagret en periode så det f.eks. har satt seg rust på splinsene. da vil ting funke dårlig.

 

 

 

nm i fyllekjøyring? er det noke og? får no virkelig håpe at du fekk den billig.....

 

 

Rust på splinsene er lite sannsynlig, har pussa og gnikka på den girkassa innvendig og utvendig i fleire tima og bilen har vore i bruk daglig.

 

Men er grautande tjokk gearolje på den då.... so merker forskjell på varm og kald gearkasse ja.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

litt lenger opp i dalen her så er det visst det. billig å billig fru blom. hadde jeg visst alt det jeg veit nå da så hadde jeg nok ikke kjøpt den for vrakpant engang.

 

 

Hehe, meiner alle sierraene på veien er verdt penga eg.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...