Jump to content

Minimere varmetap fra eksosmanifold


armani

Recommended Posts

Hvordan kan man minimere varmetap fra eksosmanifolden mest mulig effektivt? Turbinen drives i all hovedsak av varme, og jeg ser de fleste grenrør blir rødglødende = tap. Har keramisk coating noe for seg eller hjelper det minimalt? Hvor effektivt er det i forhold til eksosbandasje?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

1. Hvordan kan man minimere varmetap fra eksosmanifolden mest mulig effektivt?

2. Turbinen drives i all hovedsak av varme, og jeg ser de fleste grenrør blir rødglødende = tap.

3. Har keramisk coating noe for seg eller hjelper det minimalt? Hvor effektivt er det i forhold til eksosbandasje?

1. Man bør begynne med å redusere overflatearealet så mye som mulig.

2. Sånn er det med den saken.

3. Ja det kan du være sikker på. I USA hvor gutta konkurrerer, er det fart på utviklingen.

Her bruker man isloerende coating overalt. Inn vannkanaler i innsugsmanifolder, inne i selve innsugskanalene, inne i eksoskanalene i toppen og dette er tragisk oversett her omring. Svært viktig på turbomotorer med alutopper.

Keramisk Coatin inni og utenpå eksosmanifolden og turbinhuset er nyttig.

Bandasje derimot øker den termiske belastningen og reduserer levetiden betydelig. Denne kan man derfor spare til downpipen. (som pga stort overflateareal trekker varme fra turbinhuset).

Coating er veien å gå, så når folk bygger såkalt "grom-ett-eller annet" og /eller "svære greier" uten noe coating så,,,,,tja. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Retro ford hadde for en tid tilbake en test av nettopp dette med coating og bandasje. De hadde tatt for seg en standard eksosmanifold fra Cossie. De kjørte identiske forsøk uten noe behandling, med coating og med bandasje. Coating kom best ut på alle måter utenom pris naturligvis. Dette var da bare fra toppen og til turboen, ikke downpipe og selve turboen. Men det kom tydelig frem at coating har mye for seg for å få ned temperaturen i motorrommet.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...